انتشار اخبار پزشکی از آنجا که با سلامت مخاطبان سروکار دارد به غیر از اصولی که همه روزنامهنگاران به آن متعهد هستند، نیاز به رعایت معیارهای ویژه ای برای تضمین صحت و اعتبار دارد.
فرآیند تبدیل نتایج پژوهشها به اخبار پزشکی، که کار«ارتباطگران بهداشتی» (healt communicators) - از جمله روزنامهنگاران پزشکی- است، مشکلات خاص خود را دارد...
فرآیند تبدیل نتایج پژوهشها به اخبار پزشکی، که کار«ارتباطگران بهداشتی» (healt communicators) - از جمله روزنامهنگاران پزشکی- است، مشکلات خاص خود را دارد.
گری شوایتزر، استادیار دانشکده روزنامهنگاری و ارتباط جمعی دانشگاه مینهسوتا، سال 2003 طی مقالهای در «نشریه پزشکی بریتانیا»(BMJ) به تجزیه و تحلیل چگونگی پوشش خبری رسانههای آمریکایی در مورد یک داروی تجربی برای درمان سرماخوردگی پرداخته است.
این دارو به نام پلکوناریل، درآن زمان به شدت مورد علاقه رسانهها قرار گرفت، و به قول شوایتزر روزنامهنگاران انواع صفات و عناوین هیجانی مانند علاج سرماخوردگی، داروی معجزهآسا، ابردارو، داروی شگفتآور، اولین درمان پزشکی سرماخوردگی و... را نثار آن کردند.
پلکوناریل از سال 1997 تا 2002 تحت کارآزمایی بالینی قرار داشت و شرکت ویروفارما، سازنده این دارو، در مارس ۲۰۰۲ دادههای مربوط به تحقیق بر روی این دارو را به کمیته مشورتی داروهای ضدویروسی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فرستاد و خواستار تایید ورود آن به بازار برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان شد.
شواهد ارائهشده بوسیله این شرکت نشان می داد که این دارو در مقایسه با دارونما دوره علائم سرماخوردگی را یک روز کاهش میدهد و تازه این اثر مثبت تنها هنگامی رخ میداد که این دارو در ۲۴ ساعت اول ابتلا به سرماخوردگی مصرف میشد. جدا از اینها، بیش از ۳ درصد زنانی که این دارو را به همراه قرصهای ضدبارداری مصرف میکردند، دچار اختلالات قاعدگی شده بودند.
نهایتا همانطور که انتظار میرفت این کمیته مشورتی مذکوردرخواست شرکت سازنده را برای وارد کردن این دارو به عنوان داروی ضدسرماخوردگی به بازار رد کرد.
شوایتزر مینویسد:« قابل درک است که روزنامهها و تلویزیونها در آمریکا به خبری در مورد داروی جدیدی برای مقابله با سرماخوردگی علاقه نشان دهند. آمریکاییها هر سال یک میلیارد بار دچار سرماخوردگی می شوند، و میلیون ها روز کاری یا تحصیلی را از دست می دهند. اما آنچه درک آن مشکل است این که چرا و چگونه این همه روزنامهنگار، شیپورچیهای تبلیغاتی برای دارویی شدند که در انتها اثر آن در کارآزماییهای بالینی ثابت نشد.»
شوایترز با توجه به این ماجرا اصول راهنمایی را برای تضمین دقت و صحت گزارشهای خبری پزشکی در مورد درمانهای جدید ارائه می دهد که شاید به درد روزنامهنگاران پزشکی در کشور ما هم بخورد:
[هفت کلمهای که در اخبار پزشکی نباید به کار برد]