کارگردانی مصاحبه تلویزیونی

تلویزیون؛ همه چیز

کارگردانی مصاحبه تلویزیونی

 

 

 


فلش بر روی دستگاه شما نصب نمیباشد. 
 
[حجم فیلم:8.9MB]

 

 

در این گفتار راجع به کارگردانی برنامه‌های گفتگو محور یا مصاحبه‌ها صحبت می‌کنیم. چرا؟ زیرا در زمانی هستیم که اینگونه کارگردانی‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یادداشت‌هایی برداشتم که برایتان قرائت می‌کنم.

کارگردان  در  مصاحبه های تلویزیونی یا برنامه های گفتگو محور درخدمت محتوای برنامه و تبدیل  ایده برنامه به‌صورت مناسب تلویزیونی است .به همین دلیل نیز از ابتدا باید در جریان ایده برنامه قرار داشته باشد تا با ابتکارات خود تصویر یا عوامل کمک تصویری را در مسیر اهداف برنامه قرار دهد .اگر کارگردان آخرین لحظات در جریان اجرای برنامه قرار گیرد، نظیر آنچه که در بسیاری از برنامه‌های زنده اتفاق می‌افتد، نباید از اوانتظار داشت که کارگردانی مناسبی انجام دهد.

کارگردان علاوه بر شکل دادن به محتوا باید روی دکور برنامه نیزکنترل داشته باشد. متاسفانه بسیاری از دکورها یا سنگین است یا مناسب برنامه نیست و به منازل بسیار بزرگ شبیه می‌شود.

 مصاحبه‌های تلویزیونی اکثرا از بودجه لازم برخوردار نیستند و به دلیل اینکه می‌خواهند کمتر هزینه کنند بسیاری از برنامه‌ها را بدون اینکه لزومی داشته باشد به صورت زنده اجرا می‌کنند.

مثلا یک برنامه علمی که از گذشته‌های دور تا آینده می‌تواند محتوای ثابتی داشته باشد چرا باید به صورت زنده اجرا شود؟ جواب این است که از عوامل پخش به عنوان عوامل تولید استفاده می‌شود و کار رادر حقیقت با هزینه کمتری تهیه می‌کنند. عوامل شیفتی پخش برنامه برایشان بسیار سخت خواهد بود که در تولید یک برنامه خلاق گفتگو محور دخالت بکنند و تهیه کننده اگر به کار خود آگاه نباشد کارگردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فشار تولید و مونتاژ برنامه در لحظه ضبط  بر گردن کارگردان است. زیرا در لحظه باید تصمیم بگیرد که کدام دوربین و منبع تصویری به‌ کار گرفته شود. کار بدان‌جا می‌کشد که اگر مهمان و مجری کارآمدی نداشته باشد برنامه به صورت یک سانحه درمی‌آید و هر یک از عوامل  استودیو نیز کار خود را می‌کنند.

 حال به کارگردانی می‌رسیم که در برنامه‌های گفتگو محور توانایی ندارد؛ بدین معنا که اگر گفتگوی علمی یا گفتگوی محتوایی در کار است چه لزومی دارد که گوش مهمان را بگیریم؟ چه لزومی دارد که دوربین بدون دلیل به طرف جلو زوم شود تا حدی که در حالت مخاطب ایجاد انفعال بکند.

اگر ما با هنرپیشه سروکار داریم در زمانی‌که او احساساتی می‌شود، می‌توانیم تصویر نزدیک بگیریم ولی در گفت گو بایک یک کارشناس اداری چه لزومی دارد که فقط چشم‌هایش به نظر و دید مردم برسد؟

عدم هماهنگی در کار برنامه‌سازی بیشتر ازآن جا ناشی تفاوت بین کارگردان و سوییچر،  هنوز در بسیاری از موارد درک نشده‌ است، سوییچر می‌تواند در بعضی موارد استثنایی کارگردانی کند اما کارگردانی یک کار خلاق است.

عدم زمان بندی ،عدم هماهنگی بین تصویر و کلام مجری ونبودن متن در برنامه‌های مصاحبه‌ای ایجاب می‌کند که کارگردان به کلام مصاحبه شونده و مصاحبه کننده دقیقا گوش کند .

 از همه بدتر فرامینی است که در خارج از محدوده برنامه‌سازی کارگردان شکل می‌گیرد و به کارگردان ابلاغ می‌شود. کارگردان مانند خلبانی است که باید در لحظه کنترل تمام عوامل را داشته باشد. او نمی‌تواند در آخرین لحظه مسیر پروازی خود را عوض کند . بدتر از همه نگاه به تولید تلویزیون به عنوان یک تولید انبوه است،برنامه مصاحبه محور است، هزینه‌ای هم که ندارد پس تولید می‌کنیم.

در سه جلسه گذشته درباره مشکلات تهیه ، اجرا و کارگردانی  در برنامه‌های گفتگو محورتلویزیون صحبت کردیم. درباره دیگر مهارت ها و تکنیک های کار در تلویزیون در برنامه های آینده صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

 


flash player برای دیدن این درسنامه به نرم افزار Flash player نیاز دارید.