مفاهیم اساسی در روابط عمومی (1): همه چیز در خدمت 5 وظیفه

مفاهیم اساسی در روابط عمومی (1): همه چیز در خدمت 5 وظیفه

 

اشاره: آشنایی با اهداف، وظایف و مفاهیم پایه و اساسی دانش روابط عمومی عنوان مجموعه گفتارهایی است از دکتر داود زارعیان از مدرسان و صاحب نظران عرصه روابط عمومی کشور که از این پس از سمع و نظرتان خواهد گذشت. وی در نخستین گفتار به 5 وظیفه اصلی روابط عمومی ها پرداخته است. با هم می‌خوانیم و می‌شنویم.

***

مهمترین نکته‌ای که در بحث روابط عمومی علمی باید بدانیم این است که وظایف یک روابط عمومی علمی چیست. اگر تعریف درستی از وظایف روابط عمومی علمی وجود داشته باشد، آن وقت می‌توان سایر کارکردهای روابط عمومی را توضیح داد و همین‌طور به آسیب‌هایی که در روابط عمومی‌های ما وجود دارد، پرداخت. من معتقدم یک روابط عمومی خوب 5 وظیفه اساسی دارد که اگر بخواهد آن‌ها را به نحو مطلوب انجام دهد نیازمند پرسنل متخصص، برنامه و حمایت از طرف سازمان است. این 5 وظیفه عبارتند از:

1.اعتماد سازی: امروز جامعه ما و هر جامعه‌ای چه در بخش سیاسی و چه در بخش فرهنگی و تجاری نیازمند اعتماد مخاطب است و این جلب اعتماد وظیفه روابط عمومی است،که باید با تکنیک‌ها و روش‌های علمی انجام گیرد.

2.بستر سازی: روابط عمومی باید این توانایی را داشه باشد که بسترهای توسعه سازمان را از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کند، چرا که در سازمان‎‌ها واحدی به غیر از روابط عمومی برای این کار پیش بینی نشده است و در واحدهایی که روابط عمومی موثر ندارند این بخش از کار عملا انجام نمی‌شود.

3.برجسته سازی: روابط عمومی‌ها باید کارهایی که در سازمان‌شان انجام می‌شود و عملکرد دستگاه خودشان را به شکلی بیان کنند که در مخاطب تاثیر بگذارد. انتشار عملکرد به همان شکلی که بوده تاثیر گذار نیست. برجسته سازی باید انجام شود اما در کنار آن نباید اخبار غلط، دروغ و اغراق آمیز به مردم داده شود.

4.فرهنگ سازی: فرهنگ معنی بسیار عام و گسترده‌ای دارد ا ما ما فکر می‌کنیم اگر روابط عمومی هر سازمان دولتی یا خصوصی در چارچوب وظایف درونی و بیرونی خود به فرهنگ سازی بپردازند ما می‌توانیم در بسیاری جهات پیشرفت کنیم و به توسعه سریع‌تر و همگون‌تری در عرصه‌های مختلف برسیم.

5.تمدن سازی: اگر در کشوری چهار وظیفه قبل به دقت انجام شود قطعا آن کشور می‌تواند جایگاه ممتازی را در دنیا داشته باشد، چه از نظر اقتصادی به عنوان کشور توسعه یافته و چه از نظر فرهنگی به عنوان کشوری با فرهنگ غنی که می‌تواند فرهنگش را به کشورهای دیگر هم تسری دهد.

روابط عمومی اگر بخواهد این 5 وظیفه را انجام دهد به ابزارهایی احتیاج دارد که به اشتباه برخی آن‌ها را به عنوان وظیفه روابط عمومی می‌شناسند. رسانه، انتشارات، نمایشگاه، انواع مراسم و امکانات خصوصی و عمومی، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوینی که امروزه در اختیار روابط عمومی ها قرار گرفته و... از جمله این وسایل برای انجام وظایف و رسیدن به اهداف است.

ما برای اینکه روابط عمومی مطلوب داشته باشیم باید این 5 وظیفه را بشناسیم برای رسیدن به اهداف خود برنامه داشته باشیم و زمانی که برنامه را تدوین کردیم از همه ابزارهای لازم برای رسیدن به آن‌ها کمک بگیریم.