تاریخچه روزنامه مترو درجهان
ایده انتشار روزنامه رایگان یا مترو به 4 دهه قبل برمیگردد، اما اولین شماره این نوع روزنامه در سال 1995 در سوئد منتشر شد. از آن زمان تاکنون در بیش از 18 شهر جهان این روزنامه منتشر شده است بهطوری که در حال حاضر مترو بیستمین روزنامه بزرگ جهان است...
ایده انتشار روزنامه رایگان یا مترو به 4 دهه قبل برمیگردد، اما اولین شماره این نوع روزنامه در سال 1995 در سوئد منتشر شد. از آن زمان تاکنون در بیش از 18 شهر جهان این روزنامه منتشر شده است بهطوری که در حال حاضر مترو بیستمین روزنامه بزرگ جهان است. اولین نشریه مترو ایران نیز باکمک شهرداری تهران از 29 مهرماه امسال منتشر شد که به صورت رایگان در ایستگاههای مترو توزیع می شود. نشریه متروتهران که فعلا دو هفته نامه است 100 هزار نسخه تیراژ دارد اما قرار است تا پایان سال شمارگان آن به یک میلیون نسخه افزایش یابد و در سال آینده به صورت روزنامه منتشر شود.
فلسفه انتشار این روزنامه و روند تعییر و تحول آن را در مقاله ای از دکتر مغدید سپان پی میگیریم. مغدید سپان، نویسنده کرد زبان عراقی دکترای روزنامه نگاریاش را از دانشگاه 'سانکت پیتربورگ'سوئدگرفته است. وی مقالههای زیادی به زبان مادری، روسی وسوئدی منتشر کرده است. انتشار و سردبیری روزنامه به زبان روسی، ساخت فیلم مستند و چاپ کتابهای تئوریهای روزنامه نگاری،خبرگزاریهای جهانی، اگر روزنامهنگار به سراغتان آمد و چند اثر دیگر به زبانهای کردی، سوئدی و روسی ازآثار او به شمار میرود.
مقاله پیش رو، ازکتاب 'ژانرهای روزنامهنگاری و تاریخ چاپخانه' وی انتخاب و ترجمه شده است. باهم میخوانیم.
***
روزنامه مترو برای اولین بار در تاریخ 13فوریه1995 در شهر استکهلم سوئد توسط « پیللی اندرسون » طراحی و منتشر شد . در حقیقت ، فکر منتشر کردن روزنامه مترو در سال 1973 شکل گرفت . در آن زمان ، «پیللی» در رشته اطلاع رسانی دانشگاه استکهلم پذیرفته شده بود . آن وقت، دغدغه بیشتر جوانان اروپا، تلاش بر علیه سرمایهداری بود. او هم یکی از افراد « چپ » بود که میخواستند ؛ اجتماع را تغییر دهند، به ویژه که وی از برنامههای درسی دانشگاه نیز ناراضی بود.
روزی در سر کلاس درس « اقتصاد روزنامه » استاد سوالی بدین شرح مطرح میکند : پول روزنامه از کجا تامین میشود ؟
دانشجویان در جواب گفتند : از طریق اشتراک . استاد گفت : 30 درصد پول روزنامه از طریق اشتراک است اما 70 درصد بقیه پول چی ؟ کسی پاسخی برای گفتن نداشت. یک دفعه، یکی از دانشجویان گفت : شاید بقیه پول از طریق آگهی تامین شود - که راست هم میگفت - در آن لحظه یکی دیگر از دانشجویان پرسید : اگر 70 درصد پول روزنامه از طریق آگهی باشد پس چرا، رایگان به مردم روزنامه ندهیم ؟ و در آن لحظه بود که فکر انتشار روزنامه به صورت رایگان در مغز پیللی متولد شد .
در آن ایام ، بیشتر کسانی که مشترک روزنامه بودند ، اشتراک خود را به دو دلیل تمدید نمیکردند ، یا میگفتند پول نداریم و یا اینکه وقت خواندن روزنامه . این موضوع ، سبب شد تا روزنامهای منتشر شود که از لحاظ محتوا و طراحی با دیگر روزنامهها متفاوت باشد .
مجموعه این افکارباعث تولد روزنامهای جدید شد که در مدتی کوتاه، توانست به یکی از 20 روزنامه بزرگ جهان تبدیل شود. اهمیت و ارزش فکر «پیللی» در این بود که او میدانست مردم میخواهند چه نوع روزنامهای مطالعه کنند.
روزنامه مترو به زودی در بین مخاطبان جای خود را باز کرد و به همین دلیل به یکی از روزنامههای بزرگ شهر تبدیل شد . این روزنامه به صورت رایگان در ایستگاههای متروی استکهلم توزیع میشد .
در ابتدا، مردم در جلو ایستگاههای مترو، روزنامه مترو را توزیع میکردند ولی بعداً جای ویژهای در ایستگاههای مترو برای آن ساختند .
با افزایش شمار مخاطبان، جای ویژهای برای دور ریختن روزنامهها نیز مشخص شد . امروز در سوئد ، روزنامه مترو را یک میلیون و 94 هزار نفر مطالعه میکنند و شمار خوانندگان این روزنامه در سراسر جهان به 14 میلیون نفر رسیده است. بعد از پیشرفت روزافزون روزنامه مترو در سوئد، این فکر گسترش یافت که روزنامه مترو در کشورهای دیگر نیز منتشر شود .
اکنون بعد از ده سال از انتشار اولین شماره مترو ، این روزنامه یکی از بیست روزنامه بزرگ جهان محسوب میشود. شورای نویسندگان این روزنامه در نظر دارند که در آینده ای نزدیک، این روزنامه به یکی از 3 یا 4 روزنامه بزرگ جهان تبدیل شود. این روزنامه از سوی مترو اینترنشنال منتشر میشود و به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست. روزنامه مترو ، موضوعهای سیاست ، ورزش ، فرهنگ ، آب و هوا ، گزارشهای مردمی و اعلام برنامههای رادیو و تلویزیون را پوشش دهد.
تاریخ انتشار چند روزنامه مترو در جهان به قرار زیر است:
منبع بیشتر اخبار روزنامه مترو در کشور سوئد - که اولین روزنامه مترو در آن منتشر شد- خبرگزاری آن کشور است . و این سبب شده است تا روزنامه، پرسنل کمتری داشته باشد و درآمدی بیشتر کسب کند. این روزنامه، اخبار را به صورت کوتاه منتشر میکند و خواننده نیز در مدتی کوتاه فرصت خواندن آنها را پیدا میکند . همانطور که میدانیم، تنهامنبع درآمد روزنامه مترو از طریق آگهی است ، به همین خاطر در شهرهایی که اقتصادی هستند و آگهی تبلیغاتی جایگاه واقعی خود را به دست آورده است، اگر روزنامه مترو ندارند بایستی منتظر تاسیس و تولد این روزنامه باشند.
*این متن ، ترجمهای است از مقاله مترو از مجموعه مقالات کتاب « ژانرهکانی روژنامهوانی و میژووی چاپخانه 1450 الی 1500 » ، د . مغدید سپان، عراق، شهر هولیر، انتشارات مکریانی، چاپ دوم 2008، صص 149 الی 155 .
- ترجمه از کردی : ابراهیم محمد حسینی ، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی