4 نکته برای ارزیابی و درک اخبار پزشکی

4 نکته برای ارزیابی و درک اخبار پزشکی

پزشکی یک علم است. این امر به این معناست که  پژوهش‌ها باید پاسخ‌های روشنی را فراهم آورند که از آزمون زمان و مداقه سایر محققان سربلند بیرون بیایند. در اساس، نظریه پزشکی مبتنی بر شواهد علمی بدست آمده از داده‌ها است. اما در دنیای ناکامل ما چیزها همیشه آن‌طور که انتظار داریم، از کار درنمی‌آیند.

به این ترتیب توصیه‌های پزشکی که بر اساس پژوهش‌ها ارائه می‌شود، روز به روز و از تحقیقی به تحقیق دیگر تغییر می‌کند، اما تکلیف مخاطبان اخبار پزشکی چیست؟

 توجه به این چهار نکته می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از اخبار پزشکی داشته باشید:

  • انواع گوناگون پژوهش‌‌های پزشکی را که ممکن است در مورد آنها بشنوید،‌ بشناسید. 'کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده و تصادفی‌'(Randomized controlled clinical trials ) که نوعی استاندارد طلایی در پژوهش‌‌های پزشکی و تنها راه برای ثابت کردن سودمندی واقعی یا زیانبار بودن یک مداخله درمانی هستند. 'فرا تحلیل‌ها' (Meta analyze) نیز مهم هستند. در این نوع تحقیق، ‌نتایج تعداد بسیاری از بررسی‌های متفاوت ترکیب می‌شوند و با استفاده از فنون آماری پیچیده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌‌گیرند. 'تحقیقات مشاهده‌ای' نیز می‌توانند اطلاعاتی در مورد رابطه میان دو عامل فراهم کنند،‌ اما این نوع تحقیقات نمی‌توانند ثابت کنند یک عامل ایجادکننده عاملی دیگر است یا به عبارت دیگر این دو عامل رابطه سببی دارند. دقت کنید؛ نتایج به دست آمده از 'بررسی‌های آزمایشگاهی یا حیوانی' را نیز باید مقدماتی به شمار آورد.
  • پشت تیترها را بخوانید: مراقب خلاصه‌هایی که از نتایج تحقیقات پزشکی منتشر می‌شود، باشید، زیرا ممکن است یافته‌های پژوهشی را به صورت فرمول‌های ساده‌انگارانه برای سلامت در آورند.  توجه خود را به نتایج پژوهش‌هایی معطوف کنید که در ژورنال‌های پزشکی معتبر که مقالات آنها،‌ قبل از چاپ مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار می‌‌گیرد، منتشر شده‌اند.
  • حتی نتایج تحقیقات پزشکی که توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و در نشریات عمده منتشر شده‌اند، ممکن است با پژوهش‌های بعدی تغییر یابند یا نقض شوند. این امر ممکن است باعث ناکامی شما شود، اما همیشه باید از اطلاعات جدید استقبال کرد،‌ حتی اگر باورهای تثبیت‌شده را مورد تردید قرار دهند.
  • هنگامی که در مورد یک پژوهش پزشکی می‌خوانید، توجه داشته باشید که اطلاعات جدید چه ارتباطی با مشکل بهداشتی شخصی شما دارد، ‌و بعد تصمیم بگیرید که شیوه‌های مورد استفاده‌ خود را بر اساس آنها تغییر دهید. تصویر کلی را در ذهن داشته باشید، و بعد آن را با ترجیحات و اولویت‌های شخصی خود ربط دهید. اگر هنوز پرسش‌هایی برای شما باقی مانده است با دکترتان مشورت کنید.


منبع:

- Harvard Men's Health Watch, April 2008