فاکس نیوز; جانبداری و بیطرفی

فاکس نیوز; جانبداری و بیطرفی

اشاره: کمپانی خبری فاکس (Fox Broadcasting Company) یکی از مهمترین رسانه‌های آمریکایی است که در ایران با نام 'فاکس نیوز' شناخته می‌شود. فاکس به دلیل رابطه تنگاتنگ با گروه‌های جمهوری‌خواه، در بحث‌های رسانه‌ای، در شمار رسانه‌های جهتگیر قرار می‌گیرد. اگر چه شعار 'بی طرفی و تعادل' مهمترین شعار حرفه‌ای این رسانه خبری است؛ برخی از کارشناسان علوم ارتباطات معتقدند که این رسانه چندان هم در پوشش خبرها بی‌طرف نیست. پوشش خبری جانبدارانه ‌این رسانه از نیروهای نظامی ‌در جنگ 2003 عراق و استفاده از 'خبرنگاران همراهی'[1] که عقبه سیاسی و وابستگی به حزب جمهوری خواه داشته‌اند، مانند 'الیور نورس' [2] (Oliver North) از شواهد اخیر دال بر تولید خبر سوگیرانه فاکس هستند. اگر چه فاکس همواره در انتقادهای رسانه‌ای به عنوان یک رسانه جهتگیر معرفی می‌شود اما متاسفانه کار مطالعاتی منسجم و دقیق زیادی در مورد آن انجام نشده است. این نوشتار با هدف معرفی رسانه فاکس و مرور انتقادات پیرامون آن طراحی شده است.

***

مقدمه

بر اساس دایره المعارف انکارتا، کمپانی خبری فاکس، شبکه تلویزیونی آمریکایی است که ارگان اصلی آن در لوس‌آنجلس، کالیفرنیا قرار دارد. صاحب اصلی این شبکه گروه 'سرگرمی‌فاکس' (Fox Entertainment Group) است. مدیریت این کمپانی خبری را 'روپرت مرداک' (Rupert Murdoch)، مرد متنفذ رسانه‌ای که اصالتا استرالیایی است، بر عهده دارد. کمپانی فاکس که با نام اختصاری (FBC) در سال 1986 تاسیس شده است، کارش تولید برنامه‌های سرگرمی، ورزشی، خبری، فیلم و سریال‌های تلوزیونی برای 200 مرکز گیرنده در سراسر آمریکاست و بیشترین استدیوهایش در شهر نیویورک (New York) قرار دارند. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 این کمپانی به شکل ساده فاکس در محاورات مورد اشاره قرار گرفت و امروزه به عنوان چهارمین ابر‌رسانه تجاری آمریکا مطرح است.

نگاهی به تاریخچه فاکس

بنا بر تاریخچه‌ای که دایره المعارف اینترنتی 'وکیپدیا' از فاکس ارائه می‌کند، ایده تشکیل فاکس زمانی ظهور یافت که مرداک به همراه یکی از دوستان آمریکایی اش به فکر رقابت با دیگر رسانه‌های آمریکایی افتاد. در 'می' ‌سال 1985 او اعلام کرد که به همراه تاجر و نیک‌اندیش آمریکایی به نام 'ماروین دیویس' (Marvin Davis) قصد دارد تا 'شبکه‌ای با ایستگاه‌های مستقل بسازد تا با شبکه‌های CBS، NBC و ABC رقابت کند'، به‌این ترتیب او به عنوان اولین گام، شش ایستگاه تلوزیونی را خریداری کرد. در جولای سال 1985 روپرت مرداک 50 درصد از گروه سرگرمی‌های فیلمی‌فاکس (Fox Filmed Entertainment) را خریداری کرد. یک سال بعد، در 'می'‌1986، کمپانی قرن بیستم فاکس توانست در پایان سومین دوره کاری‌اش پنج میلیون و 600 هزار دلار کسب درآمد کند؛ این در حالی است که سال قبلش 55 میلیون و 800 هزار دلار ضرر داده بود و این مساله حکایت از مدیریت صحیح مرداک می‌کرد.

عکس1- عکسی که در ژانویه سال 2009 از روپرت مرداک گرفته شده است.

فاکس نیوز

'جرم توکیلی' (Jerome Toccille) نویسنده کتاب' روپرت مرداک'، در روایت زندگی او عنوان می‌کند که مرداک قبل از مدیریت FBC تجربیاتی در مدیریت شبکه 24 ساعته 'نیوز کرپ' (News Corp) و 'اسکای نیوز' (Sky News) داشت. او به جهت فعالیت طولانی مدت و حرفه‌ای در امور رسانه‌ای لقب 'غول رسانه‌ای' (media mogul) را به خود اختصاص داده است. او کار خود را برای اولین بار با روزنامه‌ای به نام 'ادلایت' (Adelaide) آغاز کرد و دیگر فعالیت‌هایش را از همین نشریه محلی استرالیایی شروع کرد. بعد از آن رسانه 'نیوز کرپ' (News Corp) را راه‌اندازی کرد و آن را به بازارهای انگلیس، آمریکا و آسیا گسترش داد. اولین حضور تلوزیونی مرداک در امر رسانه در انگلیس اتفاق افتاد وقتی او 'اسکای تی‌وی' را در سال 1989 راه‌اندازی کرد. او در دهه 2000 تبدیل به سرمایه‌گذار ارشد تلوزیون‌های ماهواره‌ای، صنعت فیلم و اینترنت شد.

تولد واقعی فاکس با تاسیس کانال خبری فاکس به وقوع پیوست. در فوریه سال 1996 مرداک از 'راجر آیلیز' (Roger Ailes) خواست تا کانال 'فاکس نیوز' (Fox News Channel ) را تاسیس کند. آیلیز استراتژیست کهنه کار حزب جمهوری خواه و مجری NBC بود که در آن زمان محل کارش در 'گفتگوی آمریکا' (America's Talking) را ترک کرده بود. ایلیز پنج ماه را به طور 14 ساعت در روز برای راه‌اندازی FNC کار کرد و هفته‌ها برنامه‌های خود را تمرین کرد تا اولین برنامه خود را در 7 اکتبر 1996 اجرا کرد. در روز اجرای FNC 10 میلیون خانوار آمریکایی به تماشای آن پرداختند که‌این موفقیت تا آن روز در مورد بازارهای رسانه‌ای نیویورک و لوس آنجلس بی‌سابقه بود.

روال کار FNC شامل پوشش‌های خبری 20 دقیقه‌ای است که در برنامه‌هایی مانند بخش جرایم فاکس (Fox on Crime) یا بخش 'سیاست فاکس' (Fox on Politics) تیتر‌بندی می‌شوند. مصاحبه‌ها و برنامه‌های مختلف خبری در روی صفحه اسکرین به طور مرتب اعلام می‌شوند و 'مایک اشنایدر' (Mike Schneider) در برنامه 'گزارش اشنایدر' مروری سریع بر کل اخبار روز می‌کند. برنامه‌های بعد از ظهر FNC شامل ارائه‌های عقیدتی مانند 'گزارش اورلی' (O'Reilly Report) یا 'فاکتور اورلی' (O'Reilly Factor) می‌شوند که از محبوبیت بالایی در میان آمریکایی‌ها برخوردار است.

در 'می' ‌سال 2008 فاکس نیوز سری برنامه‌هایی را با نام 'وضوح عالی' (High Definition) تاسیس کرد که به پوشش خبری همزمان در برخی نواحی انتخابی آمریکا می‌پردازد. خصوصیت مهم این سری جدید تولیدی فاکس این بود که با کیفیت بسیار عالی پخش می‌شد. شرکت تایم وارنر، که به نام اختصاری HD خوانده می‌شود، این کانال را در شهرهای نیویورک، 'سانتیاگو' (Santiago) در 'کانزاس سیتی' (Kansas City) پخش می‌کند؛ اگر چه پخش کابلی نیز امکان استفاده‌این کانال در نیویورک و لوس آنجلس را فراهم می‌کند.

تنوع رسانه‌ای فاکس

کانال خبری فاکس برنامه‌های متنوعی را می‌سازد که آرشیو بهترین برنامه‌های آن را دو شرکت 'فاکس مووی تون'
(Fox Movietone newsreels) و ITN بر عهده دارند. هر چند در بخش آرشیو وب سایت این رسانه شما می‌توانید به بخش‌های زیادی از برنامه‌های خبری کانال خبری فاکس دسترسی پیدا کنید که از سال 2005 تا کنون موجودند. فاکس چهار دسته برنامه سازی رسانه‌ای دارد که شامل برنامه‌های تلوزیونی، برنامه با کیفیت بالای HD ، برنامه رادیویی و بخش آن لاین (وب سایت) می‌شوند. در ادامه هر یک به اختصار توضیح داده می‌شوند.

تلویزیون
شبکه تلوزیونی فاکس برنامه‌های مختلفی دارد. این شبکه به طور 24 ساعته کار می‌کند که 15 ساعت از برنامه‌های روزانه‌اش به طور زنده اجرا می‌شوند؛ علاوه بر‌این، در تامین برنامه‌ها از FBC نیز کمک می‌گیرد. بیشتر برنامه‌ها در استدیوهای نیویورک ضبط می‌شوند.

برنامه HD
کانال همزمان HD که از 'می' ‌2008 تاسیس شده است بیشتر برنامه‌ها را با وسعت پرده 16:9 و وضوح عالی نمایش می‌دهد. FNC از سال 2009 برنامه‌هایش را با استاندارد وضوح 'لترباکسد' (letterboxed) تولید می‌کند که از بهترین کیفیت‌های تصویری در حال حاضر است. 'لتر باکس' تصویر را با حاشیه‌های مشکی دور صفحه نمایشگر پخش می‌کند و به‌این ترتیب کیفیت بالایی را به تماشاگر می‌دهد.

رادیو
با رشد و گسترش FNC ، شبکه فاکس موج رادیویی با نام 'رادیوی خبری فاکس' (Fox News Radio) را در سال 2003 به وجود آورد. با ایجاد ایستگاه‌هایی در همه جای آمریکا، رادیو فاکس توانست به کمک افراد تلویزیونی و رادیویی فاکس برنامه‌های خبری کوتاه و گفتگوهای رادیویی پدید آورد. این شبکه همچنین توانست در سال 2006 گفتگوی خبری فاکس 
(Fox News Talk) را بسازد. گفتگوی خبری فاکس برنامه رادیویی ماهواره‌ای است که به کمک مجریان فاکس نیوز اجرا می‌شود.

بخش آن لاین
وب سایت خبری فاکس شامل آخرین پوشش‌های خبری فاکس است. محتوای این وب سایت کلیپ‌های تصویری و ویدئویی از تلوزیون فاکس، کلیپ‌های صوتی از بخش رادیوی فاکس و ستون‌های خبری است که آن را افراد روزنامه‌نگار کانال خبری فاکس در تلویزیون و رادیو آماده کرده‌اند. وب سایت خبری فاکس از سال 1995 تاسیس شده است.

در سپتامبر 2008 کانال خبری فاکس بخشی را به نام 'اتاق استراتژی' (The Strategy Room) تاسیس کرد که در آن از مشارکت مخاطبان قدیمی‌استفاده می‌شود. در این بخش، مخاطبان می‌توانند روزانه در ساعات 9 صبح تا 5 بعد از ظهر گفتگوی غیر رسمی ‌درباره اخبار روز داشته باشند. مباحث رسمی‌ نیز در قالب برنامه‌هایی مانند 'ساعت کار' (Business Hour)، 'خبر به همراه نقطه نظرات' (News With a View) و 'ساعات گفتگو با خدا' (God Talk Hours) ارائه می‌گردند.

موبایل فاکس نیوز (Fox News Mobile) نیز عنوان یکی دیگر از بخش‌های وب سایت فاکس است که به‌این منظور طراحی شده است که افراد بتوانند آن کلیپ‌های ویدئویی فاکس را از طریق موبایل‌هایشان داشته باشند.

محبوبیت فاکس و انتقادات مربوط به آن

محبوبیت فاکس در دهه اخیر توجه بسیاری از اهالی رسانه را به خود مشغول داشته است. در آوریل 2009 این رسانه مورد توجه 102 میلیون خانه‌وار آمریکایی و حتی مخاطبان بین‌المللی قرار گرفت. 'دبرا پوتر' (Deborah Potter) مدیر اجرایی 'نیولب' (New Lab)، در نوشتاری در وب سایت بازبینی روزنامه‌نگاری آمریکایی درباره چرایی پیشی گرفتن فاکس بر دیگر رسانه‌های آمریکایی معتقد است که باید دلیل آن را در مخاطبان خاص این رسانه جست، 'آنچه مدیر کانال خبری فاکس آفرید، کانالی است با هویت روشن و شماری از نظرات که تماشاگران به آن لقب لیبرال می‌دهند'. 'هیلاری پوتر' (Hillary Potter) در مطالعه‌ای که روی کارکرد رسانه‌های آمریکایی در زمان طوفان کاترینا انجام داده بود در رابطه با برتری حرفه‌ای فاکس بر دیگر رسانه‌های آمریکایی، از قول 'اریک سارنسون' (Erik Sorenson)، رئیس قبلی 'ام. اس. ان. بی.سی'
(MSNBC) می‌گوید: 'فاکس تانگو می‌رقصد وقتی سی ان ان و ام. اس. ان. بی. سی والس معمولی می‌رقصند. ما والس را قشنگ کار می‌کنیم اما تانگو رقص مد روز است'.

عکس 2- شعارهای فاکس نیوز: 1. تعادل و بی طرفی 2.ما گزارش می‌کنیم شما تصمیم بگیرید

فاکس نیوز

اگر چه فاکس در بحث‌های رسانه‌ای به عنوان یک رسانه حرفه‌ای و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته مطرح است اما انتقاداتی نیز مبنی بر وجود جهت‌گیری در امر خبررسانی این رسانه وجود دارد. حمایت مالی سرمایه گذاران جمهوری‌خواه از این رسانه و استفاده از خبرنگاران و مجریان زبده جمهوری خواه از جمله دلایل وارد کردن انتقاد به عینی گرایی و شعارهای معروف این رسانه هستند. 'بی طرفی و تعادل' و 'ما گزارش می‌کنیم شما انتخاب می‌کنید' از جمله برجسته‌ترین شعارهای فاکس هستند که با تاکید بر مسئولیت خبررسانی عینی، انتخاب شده‌اند. با اینکه درباره جهت گیری‌های سیاسی فاکس زیاد گفته شده اما نه تحقیق عمیقی در این‌باره صورت گرفته است و نه مطالعات مفصلی درباره‌این جهت گیری‌ها وجود دارد.

در سال 2004 کارگردانی به نام 'رابرت گرینوالد' (Robert Greenwald) فیلم مستندی با عنوان 'اوت فاکس: جنگ روپرت مرداک علیه روزنامه نگاری' ساخت که در آن با استفاده از یادداشت‌های شخصی 'جان موودی' [3] (John Moody) ادعا کرد که فاکس ریشه‌های محافظه کار (جمهورخواه) دارد و تلاش دارد تا محتوای اتفاقات را در اخبار تغییر دهد. او در مقدمه کتاب اخیر خود که در سال 2005 به چاپ رسانده، درباره فاکس به‌این نکته توجه کرده است، 'آنچه مرا متعجب کرد این بود که چقدر در حوزه نقد فاکس کم نوشته و تولید شده است. به نظر می‌آید تمام دوستان رسانه‌ای من- نویسندگان، تولیدکنندگان، سردبیران و گزارشگران- بدون سوال پذیرفته‌اند که فاکس نیوز جهت گیری سیاسی دارد؛ که فاکس نیوز به وضوح خط فکری جمهوری خوهان را دنبال می‌کند؛ که در واقع روابط آشکاری میان نومحافظه‌کاران جمهوری خواه و فاکس نیوز وجود دارد. اما چیزهای بسیار کمی‌در اینباره نوشته شده است'.

'گرینوالد' در تحقیق خود به ‌این نتیجه می‌رسد که 'فاکس تنها یک شبکه محافظه کار از نظر سیاسی نیست'؛ ماه‌ها مطالعه او نشان داد این تنها گروه‌های غیرجمهوری‌خواه نیستند که بازنمایی کمی ‌در فاکس دارند بلکه برخی گروه جمهوری خواه و حتی محافظه کار هم هستند که فاکس استقبالی نسبت به انعکاس صدای آنها نمی‌کند: 'بسیاری صداهای محافظه کار که در مخالفت با دولت بوش (در دوره ریاست جمهوری اش) هستند، به ندرت در فاکس طنین انداز می‌شوند یا کلا حذف می‌شوند'. وان (Vaughn ) نیز در مطالعه‌ای که در سال 2007 روی تمام رسانه‌های آمریکایی انجام داده درباره فاکس معتقد است که محبوبیت رو به افزایش این شبکه 'باعث شده است تا جهت گیری‌های محافظه کارانه‌اش در خدمت حزب جمهوری خواه تیتر بندی شوند'.

عکس 3- تصویری از سرباز آمریکایی که به یک پسر بچه عرافی شکلات می‌دهد. این عکس در گزارشی از حضور نظامی‌آمریکا در عراق در فاکس به چاپ رسیده است.

فاکس نیوز

پوشش خبری فاکس نیوز از جنگ 2003 عراق از جمله مواردی است که کارشناسان امور رسانه‌ای از آن به عنوان عرصه انحصار و دستکاری خبر نام می‌برند. یونس شکرخواه و دیگران (1388) در مطالعه‌ای روی خبرنگاری جهتگیرانه فاکس در این جنگ، فرستادن 'خبرنگاران همراه' به جنگ و گزارش لحظه به لحظه منازعات را به چالش می‌کشد. او معتقد است اگر چه تهیه گزارش زنده از اشغال لحظه به لحظه بغداد بر جذابیت خبر برای مخاطبان می‌افزود، عینیت این نوع خبرنگاری فاکس به دلیل یک جانبه دیدن جنگ (خبرنگاری از میان گروه‌های نظامی‌آمریکایی) زیر سوال است. همچنین پوشش خبری فاکس از جنگ عراق نشان می‌دهد که بیشترین ارجاع اخبار به نیروها و مقامات آمریکایی بوده است و از دادن آمار دقیق کشته‌های آمریکایی سر باز زده شده است. همچنین تیتر‌بندی‌ها و لیدبندی‌ها جانب‌دارانه و در حمایت از گروه‌های نظامی ‌آمریکایی بوده که‌ این نکته نیز از سلامت و عینیت خبر می‌کاهد.

اختلاف رسانه‌ای بین 'فاکس' و' تایم وارنر'

یکی از چالش‌های اصلی هر رسانه خبری میزان امکان استفاده مخاطبان از آن است. شرکت رسانه‌ای 'تایم وارنر' (Time Warner) یکی از بزرگترین شرکت‌های رسانه‌ای با مخاطبان جهانی و یکی از مراکزی است که می‌تواند این امکان را برای رسانه‌های خبری پدید آورد. اما زمانی که تایم وارنر بخش خبری‌اش را فروخت و قانون ضد تراست فدرال آمریکا برایش اشکال قانونی به وجود آورد، ملزم شد تا از یک شبکه تمام خبری دیگر علاوه بر سی ان ان حمایت کند. تایم وارنر نیز بر اساس این قانون از 'MSNBC' حمایت کرد. این کار باعث دعوای بزرگی میان فاکس و تایم وارنر شد چرا که فاکس مدعی بود که تایم وارنر طبق توافقاتی از قبل باید از او حمایت می‌کرده است. در واقع فاکس که استدیوهای بزرگش در نیو یورک هستند به خود این حق را می‌داد تا در پوشش خبری محلی تایم وارنر قرار گیرد. این دعوا تا جایی ادامه یافت که مردان در نشریه نیویورک پست همه‌پرسی‌ای درباره میزان سلامت عقلی وارنر، صاحب تامیر وارنر، بر گزار کرد و وارنر او را به خاطر این کار هیتلر نامید. در نهایت این دعوا ختم به حمایت تایم وارنر از پوشش خبری برنامه‌های فاکس از سال 2001 شد، هر چند این حمایت شامل تمام نواحی تحت پوشش تایم وارنر نمی‌‌شود.

اختلاف رسانه‌ای بین اوباما و فاکس

 

عکس 4مقامات کاخ سفید و مشاوران اوباما جنگ غیر رسمی‌ای را با فاکس آغاز کرده‌اند. آنها معتقدند که فاکس نیوز بازنمایی درستی از برنامه‌های دولت اوباما ندارد. منبع: www. Rrstar.com

 

فاکس نیوز

در سپتامبر 2009 اختلاف غیر‌رسمی‌ای بین دولت باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا، و فاکس نیوز به وجود آمد. در واقع در این ماجرا بارک اوباما در همه برنامه‌های رسانه‌ای ظاهر شد به جز فاکس؛ و این عمل در جواب پوشش رسانه‌ای جهت گیرانه‌ای بود که فاکس نیوز از پروپوزال خدمات درمانی اوباما به عمل آورده بود. یکی از مشاوران اوباما به 'یو اس نیوز' (US News) گفته است که کاخ سفید (در زمان ریاست جمهوری اوباما) هرگز به شکل منصفانه‌ای در فاکس نیوز خبر‌رسانی نشده است.

در آخر ماه سپتامبر 2009 مشاور ارشد اوباما، دیوید اکسلرود (David Axelrod) ملاقات مخفیانه‌ای با راجر ایلیز داشت تا این اختلاف را رفع کند اما این دیدار توفیق چندان نداشت. دو هفته بعد از این دیدار بود که مقامات کاخ سفید FNC را شبکه‌ای غیر‌خبری نامیدند و گفتند که 'فاکس نیوز اغلب یا به عنوان بازوی جستجوگر یا بازوی ارتباطی حزب جمهوری خواه عمل می‌کند'.

مخاطبان فاکس

موسسه نظرسنجی و تحقیقاتی PEW در اکتبر 2009 اعلام کرد که فاکس نیوز ایدئولوژیک ترین شبکه خبری در آمریکاست. آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسجی معتقد بودند که ‌این رسانه 'محافظه کارترین' (47 درصد)، 'لیبرال ترین'
(14 درصد) است که بالاترین درصد‌های این شاخص بندی‌ها را در مقایسه با MSNBC و سی ان ان به خود اختصاص داده بود.

در رابطه با مخاطبان فاکس نیز این نکته قابل ذکر است که بیشتر آنها از طرفداران حزب جمهوریخواه هستند. پروژه اکسلنس این جورنالیسم (Project for Excellence in Journalism) گزارش داده است که 'فاکس درصد بیشتری از تماشاگران جمهوری خواه را نسبت به دیگر شبکه‌های کابلی به خود اختصاص داده است' (2005). 52 درصد کل تماشاگران فاکس خود را 'محافظه کار' معرفی می‌کنند وقتی یک سوم جمهوری خواهان ادعا می‌کنند که مرتب این شبکه را تماشا می‌کنند.

درصد مخاطبان رسانه‌ها به تفکیک تمایلات سیاسی

رسانه

دموکرات

جمهوری خواه

مستقل

سی ان ان

28%

19%

22%

فاکس

21%

35%

22%

ام اس ان بی سی

12%

10%

12%

برنامه‌های فاکس در دیگر نقاط جهان

عکس 5- لوگوی شبکه فاکس تل استرالیا که با حمایت فاکس نیوز پخش می‌شود.

فاکس نیوز

کانال خبری فاکس سابق‌براین، از بخشی به نام فرای خبرهای فاکس بهره مند بود که در آن تبلیغات آمریکایی به نمایش در می‌آمد. از سال 2002 این بخش با لیستی از آب و هوای نقاط مختلف جهان جایگزین شده است. فاکس نیوز علاوه بر آمریکا برنامه‌سازی‌هایی نیز در استرالیا (با سه کانال خصوصی)، برزیل، کانادا، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، نیوزلند، سنگاپور و انگلیس دارد. علاوه بر این در تولید خبری 40 کشور دیگر مانند ژاپن، آرژانتین و جامائیکا نیز خدماتی می‌دهد.
 

عکس 6. لوگوی شبکه اسکای ایتالیا که با حمایت فاکس نیوز پخش می‌شود.

فاکس نیوز

پانوشت
1. روزنامه نگاری همراه عنوان نوع جدیدی از روزنامه نگاری در زمان جنگ است که در آن خبرنگار همراه گروهان نظامی‌در منطقه جنگی حضور می‌یابد و خبرها را از همانجا مخابره می‌کند.
2. اولیور نورس، خبرنگار فعلی کانال خبری فاکس است که به دلیل همکاری در ماجرای ایران-کنتراست (فروش اسلحه به‌ایران) نقش مهمی ‌ایفا می‌کرد. 'الیور نورس' در دولت جمهوری خواه ریگان چنین برنامه‌ای را سرپرستی کرد، او در آن زمان سمتی نظامی‌ داشت. اگر چه او بعدها از سوی دادگاه تبرئه شد اما هنوز هم 'الیور نورس' را با عقبه دست داشتن در ماجرای ایران-کنتراست می‌شناسند.
3. 'جان موودی' نائب رئیس سابق کانال خبری فاکس است که هم اکنون مدیر عامل بخش نیوز کور (News Core) در رسانه شرکت خبر (News Corporation) است.

منابع:

1- شکرخواه، یونس. کمالی چیرانی، فاطمه. (1388). 'روزنامه نگاری همراه و پوشش خبری جنگ عراق: تحلیل موردی خبرگزاری فاکس'.مجله تحقیقات فرهنگی، موسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه تهران، سری دوم، شماره پنجم، صفحات 156 تا 171.

2- دایره المعارف الکترونیکی انکارتا، نسخه سال 2007.

3- http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_News_Channel

4- Tuccille, J, (2003), Rupert Murdoch, , New York: Bread books.

5-Website: American Journalism Review: http://www.ajr.org/article.asp?id=4236

6- Potter, H, (2007), Racing the Stortm: racial implications and lessons learned from Hurricane Katrina, New York: Barnes and Noble.

7-Kitty, A & Greenwald, R. (2005). Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism. New York: Barnes and Noble.

8- Vaughn, S. L. (2007). Encyclopedia of American Journalism, CRC Press.

9- http://people-press.org/report/559/

10- http://www.stateofthemedia.org/2005/