محافظت کودکان در فضای آنلاین

محافظت کودکان در فضای آنلاین

مقدمه

فرایند توسعه تکنولوژی چنان افسار گسیخته دنیای ما را در می نوردد که گویی نوع انسان را یارای مقابله با این خود ساخته ی جهان خوار نیست. تکنولوژی های نوین، راحتی و رفاه را بشکلی روزافزون گسترش داده اند، اما در عین حال منشا نگرانی هایی هم شده اند. از جمله باید به فن آوری های نوین در اینترنت اشاره کرد که با تامین و بسط آزادی، ارتباط ها را تسهیل کرده اند اما هراس هایی را نیز به وجود آورده اند؛ تا به آن جا که کشور هایی که خود در شکل گیری و رشد اینترنت پیشگام بوده‌اند، با وضع قوانین و مقراراتی به دنبال ایجاد حصاری امن برای جامعه انسانی و بخصوص کاربران کم سن و سال آن هستند.

از جمله مشکلات پیش آمده در استفاده از اینتر نت، سوء استفاده های مالی و معنوی، عدم حفظ حریم شخصی، خارج شدن تعلیم و تربیت کودکان از حیطه قدرت والدین، افزایش کودک آزاران ناشناس، انزوا طلبی، افسردگی، آزادی عمل خلاف کاران و... است. این مشکلات رفاه و آرامش حاصل از رشد و گسترش روزافزون تکنولوژی را به ترس و یاس تبدیل کرده است.

شاید این ترس در کشور ها ی در حال توسعه کماکان ناشناخته و پنهان باشد، ولی با توجه به سرعت گسترش تکنولوژی در جهان، طولی نخواهد کشید که این ترس آشکارا قابل لمس خواهد شد.

در این راستا اگر بتوان سرعت اطلاع رسانی صحیح را به سرعت توسعه تکنولوژی نزدیک کرد، شاید بتوان کودکان فردا را در آینده نامعلوم ناشی از فراگیر شدن این تکنولوژی محافظت کرد. کتاب زیر تلاشی در همین زمینه است.

محافظت کودکان از سوء استفاده اینترنت( Protecting Children from (Internet Abuse عنوان کتاب 12 صفحه ای است که توسط Asian School of cyber Laws در سال 2003 منتشر شده است. این کتاب دارای 5 فصل و حاوی اطلاعات و نکات مفید در زمینه استفاده صحیح از تکنولوژی اینترنت است. مطالب این کتاب به هدف اطلاع رسانی برای والدین، سرپرستان، معلمان و نوجوانان نگاشته شده است. نکات، قوانین و مقراراتی که در این کتاب جمع آوری و ارائه شده است، همه تدبیری برای آگاهی و حفظ سلامت جامعه و فرزندان آن است. فصل اول کتاب را باهم می خوانیم.

خطراتی که کودکان آنلاین با آن روبرو هستند

خطراتی که کودکان ممکن است در دسترسی آزاد به اطلاعات و منابع اینترنتی با آن مواجه شوند، منابع اینترنتی غیر قانونی هستند که اغلب جنسی،‌ محرک و خشونت آمیز بوده و عامل اصلی ترغیب کودکان به انجام فعالیتهای خطرناک و غیرقانونی هستند.

نمونه ایی از خطرات موجود در زیر آورده شده است:
- برخی از این سایتها و گروه‌های خبری به تشویق و تبلیغ استفاده از مواد مخدر، سیگار یا الکل دست می زنند. بعضی دیگر نیز روش ساخت بمب و یا دریافت و ارسال کیت‌های کشت ویروس را آموزش می دهند.
- باوجود غیرقانونی بودن بازیهای قمار، سایتهای قماربازی اینترنت را تسخیرکرده اند. مشاهده یا مشارکت در سایتهای قماربازی برای کودکان نامناسب و خطرناک است. زیرا شرط لازم جهت ورود به سایتهای قماربازی آنلاین داشتن کارت اعتباری است. از این رو، مشاهده و مشارکت در این سایت ها تهدید بالقوه ای برای خانواده هایی که رفاه مالی خوبی دارند، محسوب می شود.
- با دسترسی کودکان به شماره کارت اعتباری والدین، خطر ارتکاب جرم اینترنتی وجود دارد، که در نهایت منجر به پیگرد های قانونی و عواقب مالی جبران ناپذیر می شود. باید Netiquetteیعنی قوانین و نحوه استفاده صحیح از اینترنت را به کودکان آموزش داد. و از بی‌پروایی کودکان در سرکشی به چنین سایت هایی در زمان کار با اینترنت جلوگیری و کنترل کرد.
- خطر دیگر کودک آزاران هستند. افرادی که به هدف اغفال کودکان و سوءاستفاده جنسی در سایت های مختلف پرسه می زنند، و مانند شکارچیان موذی برای کودکان معصوم و ناآگاه دام های رنگین می گستراند. آنها از پست الکترونیک و اتاق‌های گفتگو (Chat Rooms) به منظور جلب اعتماد کودکان و ترغیب آنها برای شرکت در جلسات رودررو استفاده می‌ کنند. و با جلب اعتماد کودک، جلسه ملاقاتی را با او می گذارند. در این زمان است که کودک در دام این شیادان اسیر شده و با خطراتی چون تحلیل جسمی، بحران های روحی و دائمی روبرو خواهد شد.
- در بعضی موارد هم کودکان پیام‌های الکترونیکی دریافت می کنند که آزار دهنده و خصمانه است یا اینکه حاوی اطلاعاتی هستند که تأثیرات منفی از لحاظ روحی و روانی برای آنها بوجود می آورند. تاثیراتی که سرنوشت و آینده این کودکان را تحت شعاع خود قرار می دهند.
- حفاظت ازحریم خصوصی کودکان امری حیاتی است. چرا که چنین حریمی در اینترنت با درجه آسیب‌پذیری بالایی روبرو است. هیچ فردی حق ندارد، مگر با کسب اجازه اولیا یا سرپرست کودک، به اطلاعات شخصی کودکی سرکشی کند. این اطلاعات شامل؛ نام، تاریخ تولد، نام مدرسه، اطلاعات خانوادگی، اطلاعاتی درخصوص دوستان، اماکن‌ مورد علاقه، علائق و سرگرمیهای کودکانه و اطلاعاتی از این قبیل. زیرا افشا ساختن و علنی نمودن چنین اطلاعاتی در اینترنت، کودک را در معرض تهدید و خطرات بسیاری قرار خواهد داد.
- خطری که بالاتر از همه کودک را تهدید می کند اتصال نامحدود به اینترنت بدون برنامه ریزی و کنترل است. این روند استفاده، زمان با ارزش کودکان را به هدر می دهد. زمانی که می بایست صرف انجام تکالیف مدرسه یا آموزش کارهای هنری، ورزشی و یا صرف سایر موارد ارزشمند آموزشی شود. مواردی که می تواند تضمینی برای رشد سازنده و موفقیت های آینده کودک در جامعه انسانی باشد. در غیر اینصورت آینده او به مخاطره خواهد افتاد.
- به همین منظور والدین باید به نظارت کامل کودکان خود که بی‌ رویه از اینترنت استفاده می کنند، اقدام کنند. از آنجایی که والدین بهتر از هرکسی با خصوصیات اخلاقی و روحی کودکان خود آشنایی دارند. می بایست با رفتاری شایسته، سنجیده و حساب شده به گونه ای عمل کنند که احساسات آنان را جریحه دار نکرده و دوم اینکه باعث تحریک و کشش پنهانی آنها به سوی این کار نشوند.
- زمانیکه کودک شما به سرعت صفحات اینترنتی را تغییر داده یا به هنگام ورود شما به اتاق مانیتور کامپیوتر را خاموش می‌کند، احتمالاً‌ درحال مشاهده تصویر یا مطلبی است که تمایل ندارد شما از آن آگاهی یابید.در این زمان شما باید درکمال خونسردی از او بخواهید تا شما را در تماشای مانیتور کامپیوتر خود شریک کند. و پس از تماشای صفحه مانیتور او اگر چنانچه با محتوا و مضمون نامناسبی برخورد کردید، می بایست با رفتاری کاملا شایسته وی را از خطرات ادامه این کار آگاه ساخته و بصورت صریح از او بخواهید که از انجام آن خوداری کند.
- هیچگاه بدون دادن آگاهی و توضیح لازم در مورد کار اشتباه کودک، او را از انجام آن (تماشا یا مشارکت در سایت های نامناسب) سرزنش و منع نکنید. زیرا نتیجه مطلوبی بدست نخواهید آورد.
- تماس های تلفنی افراد غریبه و مشکوک با کودک خود را می توانید با نصب یک نمایشگر شماره تلفن (کالر آی دی Caller ID)بر روی دستگاه تلفن منزل کنترل و شناسایی کنید. از کودک خود بخواهید در خصوص شماره های ناشناس به شما توضیح دهد.
- زمانیکه کودک در نیمه‌های شب از جا برخاسته و پشت کامپیوتر خود اقدام به چت (گفتگوی اینترنتی) می کند. می بایست صریحا به او گوش زد کنید که هر کاری زمان خود را دارد.
- والدین و سرپرستان وظیفه دارند هنگام کار کودک با کامپیوتر بر آنها نظارت و کنترل کامل داشته باشند. آنها باید زمانها و سایت های مورد استفاده کودکان را هوشیارانه زیر نظر داشته و کنترل کنند.
- اگر احساس می کنید که کار های کودک شما غیرعادی شده و یا با دوستانش قطع ارتباط کرده است. باید سعی کنید تا با دوستان او صحبت کرده و علت آن را جویا شوید. یا اگر بر عکس، دیدار دوستان کودک شما تنها به دلیل تجمع برای مشاهده منابع نامناسب اینترنتی است، باید در این صورت مراقب باشید. البته در این مراقبت نباید زیادروی کنید. چرا که افراط در این کار نوعی محدودیت و دخالت در حریم خصوصی کودک است که به احساس عدم اعتماد و تیره شدن روابط با کودک منجرخواهد شد. در صورتیکه باید به حریم خصوصی کودکان احترام گذارده و هوشیارانه و با درایت کار های او را نظارت وکنترل کرد.
دلایلی برای نگرانی والدین
نشانه‌های بسیاری در خصوص تغییر رفتار کودک وجود دارد که شما به عنوان والدین باید از آنها آگاه باشید. عصبانی نشوید و بدون تحقیق تهمت نزنید. زیرا این رفتارها نه تنهاکمکی به رفع مشکل شما نخواهد کرد، بلکه آن را بدتر هم خواهد کرد. به عنوان والدین و سرپرست کودک وظیفه شماست که خونسردی خود را حفظ کرده و مدبرانه درصدد شناسایی مشکل وراه حل آن باشید.
مواردی که باید والدین و سرپرستان کودک را نگران و هوشیار کند، شامل:
- اگر کودک شما لباس نامتعارفی به تن می کند یا اینکه پول و هدایای دریافت می کند که توجیهی ندارد، این امر باید والدین را نگران کند. زیرا افرادی که اغلب به دنبال آزار و سوءاستفاده جنسی از کودکان می‌باشند، مبالغ هنگفتی را برای برقراری رابطه دوستی با کودکان و جلب اعتماد و اطمینان آنان صرف می‌ کنند.
- استفاده نامحدود کودک یا نوجوان از خدمات اینترنتی بویژه در نیمه‌های شب، دلیل دیگری برای نگرانی و هوشیاری والدین است.
- اگر کودک شما به مدت طولانی از دوستان و خانواده خود کنار گرفته، بویژه در مدت زمانی که از اینترنت استفاده می کند، منزوی شده است، باید توجه بیشتری به او و کارهایش نشان دهید.
- کودک آزاران و افراد متجاوز که کودکان را هدف قرار می دهند به شدت به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف میان کودک و حامیان آنان(والدین یا سرپرستان) هستند. بزرگترین شکاف میان کودکان و خانوادها‌، در زمان برقراری رابطه آنان با این افراد متجاوز بروز می کند.
- در حال حاضر خدماتی نظیر برنامه‌های فیلترینگ و مرورگرهایی که با قابلیت بلوکه کردن انواع سایتهای نامناسب اینترنتی است، وجود دارند. با کمک آنها می توان محتوای سایتها را ارزیابی و یا مسدود کرد. این برنامه‌ها به شیوه‌های مختلفی عمل می‌کنند. بعضی از آنها سایتهایی را که از منابع نامناسب برخوردار هستند، بلوکه می‌کنند. بعضی دیگر از ورود و دسترسی کاربران به اطلاعات شخصی نظیر اسم و آدرس، پست الکترونیکی، شماره تلفن و... جلوگیری می کنند. برنامه‌های دیگری هم برای جلوگیری از ورود کودکان به اتاقهای چت (گفتگوی اینترنتی) و یا ارسال یا خواندن نامه های الکترونیکی طراحی شده اند.
- باید خاطر نشان کرد که نصب برنامه‌های فیلترینگ و بلوکه کردن تنها بخشی از طرح امنیتی اینترنت در خانه شما محسوب می شود. وجود آنها نباید باعث شود تا شما نگران و مراقب کودک خود نباشید.
- والدین باید به فایلهای گرافیکی که کودکشان ذخیره می کند، توجه کنند. ممکن است بعضی از آنها حاوی مطالب و عکس های نامناسبی باشند ).فایلهایی که با فرمت jpg ، gif،bmp ، tif و pcx هستند)
- در صورت نیاز باید مطالب، موارد تحریک کننده یا هرگونه فعالیت و اقدامات غیر قانونی که به نحوی سلامت جسمی و روانی کودک شما را تهدید می‌کند را به پلیس گزارش دهید.
- خلاق باشید، برنامه ریزی کنید. زمانی را به گفتگو و تبادل تجربه ها با سایر والدین درخصوص طرز رفتار با کودکان اختصاص دهید.
- شیوه هایی را برای برقراری ارتباط با کودک خود انتخاب کنید که با شناخت از روحیات آنها انتخاب شده باشند. و نیز صبورانه و درایت آنها را اعمال کنید. کودکان و نوجوانان خود را با خطرات اینترنت آگاه و آشنا سازید. هرگز در گفتگو با کودک خود بی حوصله و عجله نداشته باشید.
- با کودکانتان همراه شوید. همراه کودکتان از خدمات اینترنتی و برنامه‌هایی که کودکتان از آنها استفاده می‌کنند، آشنا شوید. از آنها بخواهید تا طرز کار خود را در اتاقهای گفتگوی اینترنتی و یا روشهای بازی های آنلاین را برای شما توضیح دهند. ساعتی را کنار کودکانتان و فعالیت های اینترنتی آنها بگذرانید.
- با کودک خود درخصوص مسائلی که ممکن است در اینترنت با آن مواجه شوند، گفتگو کنید. به جای سرزنش کودک به او بیاموزید که ارزشهای واقعی زندگی در خارج از اینترنت با آنچه که در اینترنت به عنوان ارزش ارائه می شود، بسیار متفاوت است.
- استفاده بیش از حد از اینترنت روند سلامت کودکان را به خطر می اندازد. بهتر است کودکان را به انجام فعالیت های نظیر تمرینات ورزشی، کار های هنری، موسیقی و ... در محیطی خارج از خانه ترغیب و تشویق کنید.
- کامپیوتر را در اتاقی همگانی یعنی اتاقی که می‌توانید ناظر آن باشید، قرار دهید. افراد غریبه را از ورود به اتاق خواب کودک منع نموده و حتی اجازه استفاده آنان از کامپیوتر را ندهید. تنها زمانی که خود در خانه هستید کودکتان باید مجاز به استفاده از اینترنت باشد.
- برای وجود کامپیوتر یا اینترنت در منزل خود متأسف نباشید چراکه کامپیوتر و اینترنت ابزار خارق‌العاده‌ایی هستند که قادرند زندگی افراد را متحول سازند. به حس درونی خود اعتماد کرده و مطابق آن رفتار کنید. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید محافظت از خانواده‌ تان در مقابل استفاده بی رویه و غلط آنها از اینترنت و کامپیوتر است. با قبول مسؤولیت آن می‌توانید خطرات ناشی از این استفاده را به حداقل برسانید.
- شما باید الگوی کودکان خود باشید. اگر شما از سایت های نامناسب یا نرم افزارهای غیر مجاز یا منابع کپی رایت شده استفاده کنید، چگونه می توانید کودکان خود را از انجام چنین کارهای اشتباهی منع کنید.
- برای استفاده صحیح از این تکنولوژی بهتر است راه کارهایی را کارشناسان پیشنهاد می کنند به اجرا درآورید.

رهنمود هایی برای والدین

در این قسمت نکات مهمی را برای والدین و سرپرستان کودک ذکر کرده ایم که با رعایت آنها می توانند درصد آسیب پذیری کودکان را در این دنیای تکنولوژی مدرن کاهش دهند.

1. هرگز اطلاعات شناسایی شخصی مانند؛ آدرس محل زندگی، نام مدرسه یا شماره تلفن خود را به افراد غریبه ارائه نکنید.
2. از خدماتی اینترنتی که کودکتان از آنها استفاده می کنند، اطلاع حاصل کنید.
3. نحوه ورود به سیستم کامپیوتر یا شبکه را بطور کامل بیاموزید.
4. طریقه بلوکه نمودن منابع نامناسب اینترنتی و اطلاعات ارائه شده در اینترنت، آگاهی یابید.
5. هرگز به کودک خود اجازه ترتیب ملاقات اینترنتی را ندهید. اگر ملاقاتی از سوی کودک شما یا دیگر کاربران ترتیب داده شد، باید خود یا فردی برای همراهی کودک در محل ملاقات حضور یابید.
6. هرگز به پیغام‌های افراد ناشناس پاسخ ندهید.
7. در برخورد با منابع اینترنتی وسوسه‌آمیز، مستهجن، خشونت آمیز، تهدیدآمیز و مطالبی که موجبات ناراحتی شما را فراهم می آوردند، پاسخی ندهید.
8. کودکان خود را تشویق کنید در صورت برخورد با چنین مطالبی به شما اطلاع دهند. شما می توانید پیام دریافتی را فورا به نزدیکترین پلیس محل سکونتتان گزارش کرده و از آنها کمک بخواهید.
9. به وجود افرادی با هویت ناشناس در اینترنت باید توجه کرد. چرا که کاربران اینترنتی غالبا از هویتی نامشخص برخوردارند. یک کاربر اینترنتی می تواند خود را دختری 12ساله معرفی کند در صورتی که یک مرد 40 ساله است. شما قادر به شناسایی و کسب اطلاعات صحیح از او نخواهید بود. باید بدانید که محتوای مطالب اینترنتی ممکن است، حقیقت نداشته باشند.در چنین محیطی، هرگونه پیشنهادی که بنظر حقیقی می رسد، می تواند کذب باشد. در نتیجه در برخورد و پذیرش هرگونه پیشنهادی برای قرار ملاقات با فردی، بسیار محتاط و هوشیار عمل کنید.
10. قوانین و راه کارهای منطقی برای استفاده کودک خود از کامپیوتر وضع کنید. درباره این قوانین با کودک خود وارد بحث و گفتگو شوید. نتیجه گفتگو را در قالب دستورالعملی در محلی نزدیک به کامپیوتر جهت یادآوری بچسبانید. کنترل و نظارت اینکه آیا کودک شما از قوانین وضع شده هنگام فعالیت با کامپیوتر پیروی می کند یا نه بسیار ضروری است. تنها وضع کردن قوانین مهم نیست.

نکاتی برای کودکان آنلاین

کودکان و نوجوانان عصر اینترنت هم باید در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی در هر کجای دنیا که باشند، بسیار هوشیارانه و قاطعانه عمل کنند. آنها باید از همفکری و همدلی والدین، معلمان و سرپرستان خود بهره جسته تا مسائل و مشکلات روزمره ناشی از این تکنولوژی ارتباطی را به راحتی رفع کنند. از این رو نکاتی برای پیشگیری و آگاهی از مسائل و نحوه استفاده صحیح از این فن آوری را ذکر می کنیم.

1. کلمه رمز استفاده از کامپیوتر و اینترنت، را باید مخفی نگه دارید. از گفتن کلمه رمز به دیگران به جز والدین خود اجتناب ورزید. افشاء کلمة رمز به افراد بیگانه، می‌تواند دردسر ساز یا خطرناک باشد. در صورتیکه شخصی تماس بگیرد و عنوان نماید که کارمند شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی می‌باشد و به کلمة عبور شما نیاز دارد. شما باید اول نام،شماره تلفن و آدرس شرکت او را بخواهید و بعد با آن شرکت تماس گرفته و تحقیق کنید که آیا چنین شخصی در آن جا مشغول به کار است؟ و آیا این کارمند اجازه دارد تا کلمات عبور را بخواهد یا خیر؟
2. با کاربران شبکه اینترنتی همانند افراد خارج از اینترنت مؤدب و با نزاکت رفتار کنید. اگر شخصی گستاخانه یا به منظور خاصی شما را مورد تهدید قرارداد، از پاسخ به او اجتناب کنید.کاربران تهدید کننده در شبکه اینترنتی، درست شبیه به تهدیدکنندگان خارج از اینترنت می‌خواهند که شما پاسخ آنها را بدهید. شما با عدم پاسخ به آنها می توانید جلوی مقاصد شوم آنها را بگیرید.
3. هرگز نامه های الکترونیکی افراد ناشناس، غیرعادی و مشکوک را باز نکنید. و آنها را سریعا پاک کنید. این نامه‌ها می‌توانند حاوی کدها ، ویروس‌ها وکرم‌های که بسیار برای سیستم کامپیوتر شما خطرناک است، باشند. اگر به نامه ای مشکوک هستید از والدین یا افراد متخصص بخواهید تا به شما کمک کنند.
4. هنگام استفاده از اینترنت،اگر با چیزی مواجه شدید که به آن تمایل و رغبتی نداشتید و یا با مطالعه آن احساس ترس و ناراحتی به شما دست می دهد،کامپیوتر را خاموش کرده و درخصوص آن با والدین خود گفتگو کنید.
5. زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهید. به مدت طولانی از اینترنت استفاده نکنید. زمان خود را بین خانواده، دوستان خارج از اینترنت و سایر فعالیت های مفید تقسیم کنید.
6. قوانین مربوط به وب‌ سایت های اینترنتی را مطالعه کنید. این قوانین و خط مشی‌ها مربوط به کاربران سایتهای اینترنتی است که توصیه‌های ویژه برای استفاده از ‌سایت ها در آن ارائه شده است. این قوانین را به همراه والدین خود مطالعه کرده و از آنها بخواهید تا مفاهیم و مضامین قراردادها را برای شما توضیح دهند.این روند به شما و والدینتان برای درک اطلاعاتی در خصوص امنیت اینترنت کمک می‌کند.
7. از کپی‌ کردن غیر مجاز اجتناب کنید. کپی کردن برای استفاده از ‌سایتهای اینترنتی زمانی مجاز است که از سوی مدیر شبکه مجوز این کار را داشته باشید.
8. از خود محافظت کنید. هرگز با شخصی که در اینترنت ارتباط برقرارکرده اید، قرار ملاقات نگذارید. اگر قصد ملاقات باآنها را دارید در یک محل عمومی و همراه با والدین خود بر سر قرار حاضر شوید.
9. زمانی را برای آموزش والدین خود درخصوص فعالیتهای شبکه اینترنتی اختصاص دهید. به آنها سایتهای مورد علاقه خود را نشان دهید و اجازه دهید تا در لحظه استفاده از اینترنت در کنار شما باشند. آنها را در فعالیتهای اینترنتی خود شرکت دهید. این کار به آنها احساس رضایت و اطمینان از امنیت شما می دهد.
10. مراقب کامپیوتر خود باشید. بعضی از سایتها که کیتهای ویروس را ارائه می‌کنند. می توانند با ارسال یک ویروس کامپیوترشما را مختل ‌کنند. هرگز از این سایتها بازدید نکنید. دوستان خود را نیز از انجام چنین کاری آگاه سازید.

حفظ امنیت اینترنتی با رعایت قوانین

قوانین و مقرارت در همه جای دنیا برای حفظ امنیت و آرامش حافظان آن وضع شده است. از این رو، برای حفظ امنیت و آرامش کاربران اینترنت هم قوانین و مقراراتی وضع شده که با رعایت و توجه به آن تا حدودی مسائل و مشکلات کاربران کاهش می یابد. قوانینی که شما را در موارد زیر متعهد می سازد:

1. من هرگز بدون اجازه اطلاعات شخصی خود را از قبیل آدرس، شماره تلفن، آدرس محل کار والدین و شماره تلفن محل کار، عکس، اسم و آدرس مدرسه ام را در دسترس دیگران قرار نخواهم داد.
2. اگر با اطلاعاتی روبرو شدم که موجب آزار من شود، بلافاصله به والدینم اطلاع خواهم داد. تقصیر من نیست که چنین اطلاعاتی دریافت کرده ام.
3. هرگز با شخصی که در اینترنت با او آشنا شده ام، بدون آگاهی و تحقیق والدینم با او ملاقات نخواهم کرد. در صورت موافقت و همراهی آنها بر سر قرار حاضر خواهم شد.
4. با والدینم درخصوص وضع قوانینی برای استفاده از اینترنت صحبت خواهم کرد. تعیین مدت زمانی که می توانم در طول روز از اینترنت استفاده کنم و نیز در مورد سایتهای مناسب و سالم که می توانم مشاهده کنم، تصمیم گیری خواهیم کرد.

منبع:

Protecting Children from internet By Asian School of cyber Laws:

http://www.asianlaws.org/fact