وب 2.0 در دستور کار جهانی

وب 2.0 در دستور کار جهانی

این نوشتار نگاهی اجمالی به سومین کنفرانس بین المللی 'وب2' است که 7-9 نوامبر سال گذشته (16 تا 18 آبان ماه 86) در 'سانفرانسیسکو' آمریکا برگزار شد.

اصطلاح 'وب2 'برای نخستین بار سال 2004 در سایت 'ارلی' به کار رفت.'ارلی' (O Reilly Media ) شرکتی است؛ که مسایل و مباحث نو و ابتکاری را از طریق چاپ کتاب، سرویس‌های آنلاین،مجله و کنفرانس‌ها عرضه می‌کند. این شرکت، رهبران تجاری خلاق و پیشرو (Forward-thinking) و مدیران مبدع و کارآفرین را، در قالب کنفرانس‌ها و نشست‌ها دور هم جمع می‌کند؛ تا ایده‌های بکر و تحول آفرین را سازماندهی کند. شاید جرقه زایش صنعتی نوین باشد.

'ارلی' می کوشد؛ برای تکنولوژی های مدرن منبع اطلاعات ناب باشد؛ و آنها را از طریق چاپ (print) ویا به صورت آن لاین منتشرکند. 'ارلی' با همکاری مرکز بین المللی 'مدیا الیو' Mediaalive international 'وب2' را به عنوان موضوع سری کنفرانسهای سالانه ای انتخاب کردند؛ که با اقبال عموم اصحاب اینترنت مواجه شد؛ و توجه بسیاری از کارشناسان بازاریابی و علمای اقتصاد را به خود جلب کرد.

'وب2 ' چیست؟

' وب2 ' هنوز تعریف مشخص و کاملی ندارد. اما در یک نگاه کلی و اجمالی 'وب2 'را 'نسل جدید اینترنت' می نامند. به این معنی که درک غالب ما از اینترنت، که دریافت مطلب است؛ به واسطه ارتباطی که با وب سایتها برقرار می کنیم؛ از طریق www با چالشهایی مواجه است.

آیا امکان استفاده مطلوب از وب سایتها در شرایطی که میلیونها خبر و مطلب را عرضه میکنند؛ وجود دارد؟ آیا راهی هست که اینترنت را تعاملی تر کند؟ و...

'وب 2' یک رویکرد نو با استفاده از فن آوری های نوین برای پاسخ دادن به این چالشها در اختیار دارد.
از جمله مفاهیم و فناوری‌هایی که بر 'وب 2' مؤثر هستند؛ می توان از ویکی‌ها، پادکست‌ها و RSSها نام برد.البته 'وب2 ' نام تکنولوژی خاصی نیست. بلکه یک اصطلاح عمومی است؛ برای آنچه که 'نسل جدید اینترنت' نامیده می شود. مشخصه عمده آن تمرکز بر کاربر (user-focussed) است. برای مثال 'ویکی‌پدیا' دایرةالمعارفی است؛ که تحت 'وب2' طراحی شده است.این دایره المعارف آن لاین توسط کاربران نوشته می شود؛ و مدام ویرایش می شود.

از دیگر مثالهای 'وب2' می توان به وب سایتهای زیر اشاره کرد:

Dig(1 :(سایت social bookmarking) که در آن کاربران داستانهایی را ارسال می کنند؛ و خودشان به آنها رأی می دهند.
2)Technerati یک موتور جستجوی وبلاگ است؛ که وبلاگها را بنا بر اینکه دیگر وبلاگها چه اندازه به آنها لینک داده اند؛ ردیف می کنند.
3)Flicker سایتی است؛؛ که هر کسی می تواند تصویری(عکسی) ارائه کند و همه در استفاده ازاین تصاویر سهیم و شریک اند .
در واقع در 'نسل دوم' رابطه کاربر با اینترنت به معنی واقعی کلمه تعاملی می شود.دیگر این خود کاربران هستند؛ که وب را می چرخانند.

پیشینه

نخستین کنفرانس (5-7) اکتبر 2004 در هتل 'نیکو' Nikko سان فرانسیسکو برگزار شد.این کنفرانس در مورد تعریف، تبیین و راهکارهای توسعه اقتصاد اینترنتی بود؛ و می کوشید به این سؤال پاسخ دهد که چگونه وب به مثابه یک Platform کارامد برای نوآوری در اقتصاد رسانه های آن لاین تبدیل شده است.

در سال 2004 نخبگان گرد هم آمدند؛ تا در خصوص آنچه مستلزم وب به مثابه Platform است؛ گفتگو کنند.در دومین کنفرانس که اکتبر 2005 در هتل 'آرجنت' Argent سان فرانسیسکو برگزار شد؛ مسأله اعلام Platform نبود. بلکه تمرکز بر حوزه هایی بود؛ که افق های تازه ای در کسب و کار اینترنتی می گشود.

در آنجا مسأله موتورهای وب و گردش کار در آن مطرح بود. یعنی تمرکز بر services , businesses application , و مدلهایی که به واسطه آنها می شود اینترنت را، به خصوص برای رسانه های آن لاین، به عنوان سرگرمی،و کاربردی که می تواند در مسایل قانونی و امنیتی داشته باشد؛بازتعریف کرد.

کنفرانس سوم: 2006

وب به مثابه -platform - به معنی به دست آوردن قوه محرک است. تکثیر وب سایتها رشد تجارت الکترونیک را تأمین می کند.
امروزه افراد، شرکتها و سازمان ها (در هر سطح و اندازه ای که باشند) از وب سایتها برای ایجاد یا گسترش کسب و کار آن لاین استفاده می کنند. جهان اینترنت و تجارت هر لحظه مترصد فرصتی برای گشودن افقی در کسب و کار وب، می باشد.

سومین کنفرانس 'وب2' بر همین شیوه های دیجیتال کسب و کار Business و فن آوری های نوین که از وب به عنوان platform استفاده می کنند؛ متمرکز است.از این منظر، 'وب2' رویکرد جدیدی به صنعت بازاریابی است.

کنفرانس نخبگان، مبتکران و کارآفرینان صنعت اینترنت را گرد هم می آورد؛ تا در مورد تحولات مدل های تجاری Business models و افق آینده کسب و کار آن لاین بحث کنند؛ و به این سؤال پاسخ می دهد؛ که نسل جدید اینترنت چگونه کسب و کار آینده را ساماندهی خواهد کرد.

(خبر برای روز 16 آبان!)
استقبال جهانی از 'نسل دوم اینترنت'

کنفرانس بین المللی 'وب2 ' از امروز در شهر سانفرانسیسکو آمریکا برگزار می شود.
در این کنفرانس سه روزه، متخصصین اینترنت و مدیران سایتهای تجاری موفق در مورد ویژگی های 'وب2 ' و تأثیرات آن بر تجارت و کسب و کار اینترنتی به بحث و تبادل نظر می پردازند.

این سومین کنفرانسی است؛ که شرکت انتشاراتی 'ارلی' با همکاری شرکت بین المللی 'مدیا الیو' Mediaalive international برگزار می کند.

اصطلاح 'وب2' را برای نخستین بار در سال 2004, شرکت 'ارلی' در سایت اینترنتی اش بکار برد؛ که توصیفی است برای آنچه نسل دوم اینترنت نامیده می شود.

نخستین کنفرانس در باره ویژگی های اساسی نسل دوم اینترنت در (5-7) اکتبر 2004 در هتل 'نیکو' Nikko سان فرانسیسکو برگزار و با استقبال جهانی مواجه شد.