نیوزکورپوریشن از ابتدا تاکنون

نیوزکورپوریشن از ابتدا تاکنون

این مقاله به معرفی روپرت مرداک و کارها و فعالیت‌های وی در عرصه تجارت رسانه‌ای می پردازد. همچنین هدف این مقاله ارائه دید کلی در مورد شرکت رسانه‌ای نیوزکورپ از ابتدای تاسیس آن تا سال 2007 میلادی و مجموعه اقدامات و ماموریت‌های این شرکت است.

مقدمه: به نظر می‌رسد درقرن بیست و یکم رسانه‌ها بیش از گذشته مهم‌تر و نقش آفرین‌تر شده‌اند. آنها با در پیش گرفتن رویکرد جدید دیجیتالی وتعاملی و هم به لحاظ تنوع و قدرت ارتباطی بیشتر و گسترده‌تر با ساختارهای جدیدی ظاهر شده‌اند. بسیاری از آنها با داشتن تکنولوژی‌های نوین بعنوان بازیگران بین‌المللی شناخته می‌شوند بسیاری دیگر در دست تنها چند مالک، انحصارهای جدیدی را آفریده‌اند.


غول‌های رسانه‌ای مخصوصاً درنظام سرمایه‌داری غربی، به رسانه‌ها به‌عنوان کسب وکار آزاد و صنایع سودآور و به مخاطب به مثابه مشتریان می‌نگرند که مدام باید مصرف کننده کالاهایشان باشد. هرچه مشتری بیشتر، آگهی بیشتر و سود بیشتر خواهد بود. این مسایل، مباحث نوینی را درشناسایی رسانه‌ها گشوده‌اند: انحصار، یکدست شدن محتوا، بازاری شدن محتوا و مخاطب و ادغام و...

رسانه‌های متنوع و گسترده بین‌المللی تنها در دست چند مالک، نظام‌های رسانه‌ای را به چالش می‌کشند. دراین بین شناسایی یکی از غول‌های رسانه‌ای که توانسته در کمتر از نیم قرن از یک بنگاه روزنامه به یک امپراتوری عظیم رسانه‌های الکترونیکی وتعاملی دست یابد و آشنایی با مدیری که با ذکاوت و مدیریت خاص از گردانندگان دهکده جهانی باشد، می تواند برای تصمیم‌گیری آینده رسانه کشورها تاثیرگذارباشد.

نیوزکورپ
نیوزکرپ با به راه انداختن سایت‌های تعاملی مثل IGW, my space توانسته است تا تجارب جدید را تحت نظارت درآورد و با هم افزایی رسانه‌ای، حضور خود را درعرصه وب اعتبار بخشد. این شرکت my space را به مبلغ 580 میلیون دلار خرید؛ این سایت که سایتی محبوب و اجتماعی است از لحاظ کاربران اینترنتی درصدر قراردارد.

بنا به گزارش نیوزکورپ، سایت‌های اینترنتی فاکس رتبه دوم را از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و رتبه پنجم را در ایالات متحده دارد. برهمین اساس صدها شرکت بدنبال خرید نمایش تبلیغات‌شان برروی این سایت‌های پوپولیتی هستند.

بر روی مای اسپیس، ویدوئی مداوم، کلیپ‌های کمدی، تبلیغات بدون طبقه‌بندی شده و پیام نوری تعبیه شده و همچنین اسپیودهای شوهای روز نظیر «24» قابل دسترس است.
شرکت نیوزکرپ قصد دارد با به راه انداختن «mobizzo» (طرح بارگذاری برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی‌های موبایل) محتوای دیجیتالی را از طریق این سایت بر روی صنایع سیار قابل دسترس کند تا ازاین راه بتواند به ترویج و معرفی شوهای کوتاه، بازیها، موسیقی و کلیپ‌های ویدیویی وسایر محتواها با آرم فاکس کند و به پخش فیلم‌هایی چون (Napoleon, American Dad ,Family Guy, Ice Age, Dynamite) بپردازد. مرداک معتقد است این برنامه‌ها قابل دانلود و بر حق انتخاب مردم استوار است.

درسایت اختصاصی نیوزکورپوریشن، مرداک می‌نویسد: «سال مالی 2006 یک سال تغییر چالشی و همراه با موفقیت برای نیوزکرپ بود.» دراین سال نیوزکرپ انتقال از یک شرکت رسانه‌ای سنتی به یک شرکت دیجیتالی بزرگ را سرعت بخشید. روندی که از سالها پیش مرداک درپی آن بود تا از رقبای خود پیشی بگیرد.

مرداک می‌گوید: «سودحاصله درتمامی بخش‌های شرکت شامل، تلویزیون پخش مستقیم ماهواره‌ای» شبکه‌های کابلی، تلویزیون، فیلم و سرگرمی، مجلات، روزنامه‌ها وانتشارات کتاب بالا رفت و سود حاصله از هر سهم با 26 درصد افزایش به 87 درصد رسید.

انقلاب دیجیتال و تکنولوژی‌های آن منبع عظیم ذخیره سازی و باند پهن که دنیای رسانه‌ها را به طور بنیادین تغییر می‌دهد؛ برای مشتریان مجموعه‌هایی از محتوای با کیفیت را عرضه می‌کند. ازاین رو نیوزکرپوریشن اصلی‌ترین ماموریت خود را دراین قرارداده است که برای مشتریان با تعداد بیشتر، محتوای باکیفیت‌تر از طریق رسانه‌های سهل‌الوصول فراهم کند.
استراتژی پیشین نیوزکرپ واردشدن وتوسعه صنعت ماهواره‌ها بود اما درحال حاضر چنین ضرورتی این شرکت را وارد دنیای دیجیتال کرده است. دغدغه اصلی تمام شرکت‌ها درزمینه توزیع پیام‌ها، افزایش هزینه‌های آن است اما با گشایش دنیای دیجیتال دسترسی کامل و آسان به یک مخاطب واقعی جهانی میسر شده است.

نیوزکرپ اگرچه دربعضی موارد دست به آزمون وخطا می‌زند اما خود را شرکتی نوآور و نترس دردنیای امروز می‌داند و سعی درطرح این الگو را دارد: «ارائه تجربه دیجیتالی درجه یک به مشتریان ودرآمد قابل توجه برای شرکت.»

ورود غیرمنتظره شرکت‌های رسانه‌ای به رسانه‌های دیجیتال، پیوستگی مداوم به رویکردهای قبلی و الگوهای تجاری قبلی آنهاست، ورود به بازارهای جدید وپیدا کردن رهگذرهای نو برای توزیع پیامهایشان.» همانگونه که نیوزکرپ اولین روزنامه ملی استرالیا و اولین شبکه تلویزیون را در طول 40 سال قبل به‌راه انداخت و وارد بازار DVD شد، حالا شروع به سرمایه‌گذاری دراینترنت کرده است.

شرکت‌های سرمایه‌ای درچارچوب بازار آزاد همیشه به‌دنبال پاسخگویی به نیاز بازار و مشتریان هستند اما نیوزکرپ مصمم به پیشی گرفتن از تقاضای بازار و بهبود آن است.
نیوزکرپ با راه اندازی وب سایت‌های جدید و تقویت آن سعی درتبلیغ فیلم‌ها و شوهای شبکه‌ها از طریق ساختن کلیپ‌های قابل دسترس و دانلود است. همچنین درحال بهبود بخشیدن پوشش اخبار محلی با کمک تیم‌های جمع آوری اخبار محلی است.

درسال 2006 درآمد عملیاتی دربخش سرگرمی فیلم از طریق چهار عامل افزایش یافت: 

1- سودحاصل از پخش (Ice Age) نزدیک 650 میلیون دلار در سراسر جهان. 

سود حاصل از 450 (X- Men) میلیون دلار، 100 میلیون دلار از330 ,(Devil wear prada)  میلیون دلار از (Fanatastic 4) و برنده سه گوی طلا و یک اسکار و درآمد 200 میلیون دلاری برای فیلم (Walk the hine )در تابستان گذشته. 

2- نمایش فیلم‌هایی چون: Robots ,Hide and seek ,Mr and Mrs smith و اسپیزود سوم جنگ ستارگان III وهمچنین فروش این فیلم‌ها بصورت DVD وتلویزیونی پولی.

3- تلویزیون فاکس قرن بیستم بعنوان موفق­ترین تولیدکننده درساعات پربیننده باقی ماند. براه انداختن سه شو جدید بنام (My Name is Earl) در ,NBC Prison Break) در فاکس و (Unit) در CBS.

4- فروش فوق­العاده محتوای تلویزیونی مثل Family Guy simpsons درفصل آینده. فاکس امیدوار است همچنان به عنوان شبکه پربیننده ورزشی باشد به این خاطر که قرارداد پخش لیگ اصلی بیس بال فوتبال NASCAR,NFL را حفظ نماید.

همچنین در آسیا در طول 2006 شبکه استار درآمد عملیاتی خود را از طریق بهبود و اصلاح برنامه‌های آخر هفته، فروش قوی و رشد مشترکین بهبود بخشید. شبکه‌هایی چون استار پلوس، واستاروان. بعلاوه راه اندازی یک سرویس پخش مستقیم خانگی بنام Tata sky.

روپرت مرداک که از کسب و کار شبکه کابلی خود بعنوان «مظهر استراتژی شرکت» خود یاد می‌کند، درموفقیت آن حساب ویژه‌ای باز کرده است. وی موقعیت فعلی شبکه‌های کابلی خود را «ممتاز» می‌داند و امیدواراست درآینده نزدیک، کسب و کار اینترنتی وی در جایگاه امروزی شبکه‌های کابلی باشد. مرداک امسال از پیوستن عضو جدید شرکتش خبر داد وی کسی نبود جز روز ماریا ازنار رئیس جمهور اسپانیا.

نظر مرداک درباره وی شنیدینی است: «رئیس جمهور اسپانیا که مجموعه اصلاحات برجسته اقتصادی وی، اسپانیا را به صف مقدم اروپا پرتاب کرد. شجاعت او بعنوان یک رهبر درجنگ علیه ترور و تلاش برای آزادسازی عراق، او را به‌عنوان یکی از بزرگترین دولتمردان دراین قرن جدید ساخته است. هر شرکتی با داشتن او خوش شانس خواهد بود. شرکت ما با منافع و دسترسی جهانی‌اش یقیناً می‌تواند از تخصص‌ها و مشاوره وی بهره‌مند شود. البته ما از نظرات سایر رهبران سیاسی مثل بیل کلینتون، تونی بلر، شیمون پرز، جان مک کاینفال گ.ر و.... درمورد شرکتمان اطلاع حاصل می‌‌کنیم.»

ارتباط تنگاتنگ شبکه‌های انحصاری مخصوصاً نیوزکرپ با سیاستمداران و دولتمردان آنچنان مشهود است که مرداک می‌گوید: «نیوزکرپ مبلغ یکسانی را به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختصاص می‌دهد.»

این روزها که بحث بر سر جانشینی روبرت 75 ساله بر نیوزکرپ داغ است و بر مالکیت دارایی‌ها و امپراتوری عظیم او سایه افکنده است، بعضی از سهامداران برای مرداک تهدیدبالقوه به شمار می‌روند. هرچندکه مرداک علاقه‌مند است یکی از فرزندان وی، جایگزینش شود و کنترل بلندمدت خانواده مرداک را برنیوزکرپ تداوم بخشد.

مجله اینترنتی وال استریت ژورنال آن لاین در 21 اکتبر 2006 می‌نویسد: لیبرتی مدیا موسسه زیرنظر جان مالون که 19 درصد ازسهام نیوزکرپ رادراختیار دارد، برسرتصاحب سهم بیشتر درجنگ وجدال است. لیبرتی مدیا تنها با خرید 30 درصد از سهام نیوزکرپ قادر است درمقابل مرداک قد علم کند.

مرداک برای مقابله با این تهدید جان مالون، پیشنهاد رد وبدل کردن سهام خود را در Direc TV با سهام لیبرتی مدیا درنیوزکرپ داده است. از نظر این نشریه چون مرداک از حمایت سناتور دموکرات، هیلاری کلینتون از نیویورک، وهرالد فورد جمهوریخواه و شاهزاده عربستان صعودی، الاوالیدبن طلال (یکی ازبزرگترین سهامداران نیوزکرپ، مالک7/5 درصد سهام) درمقابل لیبرتی مدیا برخورداراست، شانس بیشتری دارد. اما همه چیز به رای سهامداران نیوزکرپ وابسته است.

در بخش سرگرمی، فیلم فاکس یک پیشرو جهانی در تولیدات رسانه‌ای وتوزیع آن به شمار می‌رود. Twentieth Century Fox film عهده‌دار برخی فیلم‌های مطرح چون «تایتانیک» بود.
دربخش تولیدات تلویزیونی. تلویزیون فاکس قرن بیستم (TCF TV) به همراه سایر استودیوهای تولید و توزیع، مردمی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کند. امروزه TCF TV به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین شبکه کارتونی وتولیدکننده محتوای پیام تلویزیونی برای گوشی‌های موبایل درایالات متحده مطرح است (طبق گزارش نیوزکرپ).

طبق همان گزارش، نیوزکرپ از بخش فیلم سرگرمی یک میلیارد و 58 میلیون دلار در سال 2005 درآمد داشته است که رشد 17 درصدی نسبت به سال 2004 را نشان می‌دهد و بیشترین آن از فروش فیلم‌هایی چون عصر یخبندان و اپیزود سوم جنگ ستارگان بدست آمده است.

سرگرمی فاکس قرن بیستم دی وی دی Walk the line را دراولین روز انتشار با حدود 3 میلیون نسخه فروش در کارنامه داشت.

دربخش تلویزیون، فاکس صاحب 35 ایستگاه تلویزیونی درایالات متحده با پخش سریال 24، سعی درشکار مخاطبان جدید بود. بنا بر ادعای این شبکه، درسال 2006، 12 درصد از مخاطبانش را دربین گروه سنی 49-18 سال افزایش داده و درطول هفت سال گذشته بین گروه سنی 34- 18سال درصدر بوده و درطول یازده سال گذشته دربین نوجوانان 12 ساله محبوبیت خاصی دارد.

شرکت نیوزکرپ درسال 2006 اعلام کرد که تلویزیون سرگرمی بنامMy Network TV رادر سپتامبر 2006 راه اندازی می‌کند. طبق گزارش مالی نیوزکرپ در سال 2005 این بخش با 952 میلیون دلار درآمد افزایش ناچیزی نسبت به سال قبلش داشت. دربین شبکه‌های تلویزیونی استار بیشترین درآمد و FBC کمترین در آمد را داشته است.

رادیوی فاکس نیوز که در ژوئن 2005 راه اندازی شد یک سرویس خبری پخش اخبار 5 دقیقه‌ای است که امسال پوشش خود را به 360 ایستگاه افزایش داد. امسال همچنین National Geographic که یک کانال کابلی است، تلویزیون با وضوح بالا (HD) را راه اندازی کرد.

شبکه ورزشی Fuel TV درحال حاضر با 22 میلیون مشترک، 70 درصد برنامه‌هایش را بر روی My space قابل دسترس کرد.

شبکه‌های ورزشی فاکس امسال هم قراردادهایشان را برای پخش برخی مسابقات تمدید و گسترش دادند. شبکه‌های ورزشی کابلی مرداک که رکورددار درآمد نیوزکرپ است در بخش شبکه‌های کابلی با 702 میلیون دلار درآمد در 2005 رشد 44 درصدی نسبت به سال قبل داشت.

دربخش تلویزیون‌های ماهواره‌ای،SKY ایتالیا با رشد خدماتش، مشترکینش را به 6/3 میلیون نفر رساند.SKY ایتالیا با راه اندازی سرویسHD برای اولین بار درایتالیا مسابقات لیگ قهرمانی اروپا (فینال) و تمام 64 فوتبال جام جهانی فیفا 2006 را بصورتHD پخش کرد. این شبکه رسانه تعاملیMY SKY را هم راه اندازی کرد.

همچنین B SKY B در بریتانیا در می 2006 با راه اندازی HD وSKY باند پهن، برای دسترسی اینترنتی 8 میلیون کاربر تلاش کرد. دراین بخش درسال 2005 شرکت، 277 میلیون دلار درآمد عملیاتی داشت که رشد 31 درصدی نسبت به سال 2004 را نشان می‌دهد.

دربخش روزنامه‌ها 'تایمز' با افزایش 2/1 درصدی درتیراژ، درسال 2006 یک موفقیت به همراه داشت.

'روزنامه 'News of the world بزرگترین روزنامه پرفروش روز یکشنبه، 38 درصد از کل فروش روزنامه‌های یکشنبه انگلستان را به خود اختصاص داده است که حدود 4/8 میلیون نفر خواننده دارد.

'روزنامه سان' پرفروشترین روزنامه انگلستان 34 درصد از بازار تابلویید (قطع کوچک) را همچنان با حدود 8 میلیون خواننده حفظ کرده است. این روزنامه‌ها وب سایت‌هایشان را هم گسترش داده‌اند.

بیشترین سهم درآمدها از بخش مجلات، از قسمت آگهی‌ها بدست آمد که حدود 298 میلیون دلار درسال 2005 بود که در این میان «این استور» in store خوش درخشید.
روزنامه‌ها درآمد عملیاتی در حدود 740 میلیون دلار افزایش داشتند.

سایر: رسانه تعاملی فاکس (FIM) در جولای 2005 شکل گرفت تا مدیریت ایجاد وب سایتهای نیوزکرپ را برعهده بگیرد.

از سایتهای نیوزکرپ بیش از صد میلیون نفر در عرض یک ماه دیدن می‌کنند. مجموعه سایتهای نیوزکرپ، چهارمین مجموعه رسانه‌ای آن لاین از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و ششمین رتبه را در دارا بودن کاربران اختصاصی داراست.

سایت MY SPACE از بزرگترین سایتهای اجتماعی جهان شده است که شامل بخش فیلم، کارتون، بازیهای کامپیوتری وسایر سرگرمیهاست.

در سال 2006 فاکس موبایل، Mobizzo را شکل دادند که محتوای تلویزیونی را قرار است برای موبایلها بفرستند.

نیوزکرپ، همچنین سایت‌های دیگری را برای کشورهای اروپای شرقی و روسیه تدارک دیده است.

زندگی رسانه‌ای مرداک

کیت روپرت مرداک (Kith Rupert Murdoch) در سال 1931 در استرالیا بدنیا آمد. وی از طرف پدرش، تجارت مورد علاقه‌ای به خصوص فعالیت در زمینه مطبوعات را به ارث برد. او خیلی زود، کیث را از اول نامش حذف کرد.

خانواده مرداک اعضای مشتاق کلیسای مستقل اسکاتلند (Free church of Scotland) بودند. مرداک از مادرش «دم الیزابت» (Dame Elizabeth)‌ صفت تصمیم‌گیری آتشین و عشق به خطرپذیری را به ارث برد.

روپرت در مدرسه «گیلانک گرامر» (Geelang Grammer School) تحصیل نمود و در مدت تحصیلات مدرسه‌اش در دفاتر نشریه ملبورن هرالد (Melborn-Herald) محل فعالیت پدرش کار می‌کرد. در سال 1950 رهسپار انگلستان شد تا در کالج «ورستر» (Worcester) دانشگاه آکسفورد به تحصیلات خود ادامه دهد. در زمان دانشجویی در دانگاه آکسفورد یک مارکیست تمام عیار بود. طوری که دوستانش او را «روپرت سرخ» لقب دادند. چپگرایی دوران جوانی‌اش خیلی زود جای خود را به محافظه‌کاری افراطی داد.

وی در سال 1952 از رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. پس از آن در «فیلت استریت (Fleet Street) به عنوان سردبیر روزنامه دیلی اکسپرس» (Daily Express) که متعلق به لرد بیوربروک (Lord Beuver brook) بود، مشغول شد.

روپرت درسال 1952 نشریات آدلایدنیوز (Adelaid News) و ساندی میل (Sunday Mail) را از پدرش به ارث برد. این میراث مرداک یک امپراطوری نبود. در سال 1960 مرداک روزنامه «سیدنی دیلی میرور» (Sydney Dali Miror) را تأسیس کرد و آن را در تلویزیون تبلیغ نمود.

مرداک می‌گوید تمایل ما بر این بود تا روزنامه‌های ضعیف را که ارزش زیاد نداشتند و مردم تصور می‌کردند در حال تعطیلی هستند، در اختیار بگیریم.

تأسیس روزنامه «استرالین» (Australian) ‌اولین روزنامه ملی کشور استرالیا یکی از جسورانه‌ترین خواسته‌های مرداک بود. استرالین با هدف ارائه گزارش‌های مختلف از کشور و پایتخت در سال 1964 شروع به فعالیت نمود. استرالین مرداک را در مرکز قدرت قرار داد.

او روزنامه‌های استرالیایی‌اش را رها کرد و به انگلیس رفت و ظرف مدت بسیار کوتاهی دو رونامه بزرگ بریتانیا را تصاحب کرد. در سال 1969 با خرید هفته نامه بریتانیایی «نیوز-آو-د-ورلد» (News of the world)‌ اولین معامله بین‌المللی خود را انجام داد. در همان سال، روزنامه بریتانیایی «سان» (The Sun) را به مبلغ 000/500 پوند خرید.

این نشریه بواسطه مدلهای نیمه عریان صفحه سه آن، ملی گرایی شدید و علاقه سیری ناپذیر به ظهور و افول ستاره‌ها در میان عوام محبوبیت پیدا کرد.
در سال 1976 روزنامه نیویورک پست (New York Post) را خرید.

در سال 1988 یک استگاه خبری تلوزیونی به نام «دبلیو.ان.وای.دبلیو» (WNYW) ‌را خرید. مرداک علاوه بر رسانه‌های احساس برانگیز و پول‌ساز، قدرت سیاسی مستقیم می‌خواست. بنابراین تلاش خودرا به خرید روزنامه‌های دیگر معطوف کرد که از قضا پرنفوذترین نشریات جهان بودند: ساندی تایمز و تایمز. اما او مالک دو روزنامه ملی با تیراژ میلیونی بود و قوانین ضد انحصار انگلستان به او اجازه خرید روزنامه تایمز و هفته نامه ساندی تایمز را نمی داد. بنابراین ابتدا تایید مقام های مسئول در حوزه بورس را جلب کرد و از نفوذش برای کمک به مارکارت تاچر برای پیروزی در انتخابات نخست وزیری استفاده کرد. بعد با همکاری تاچر و یا تغییر قوانین مربوط به کمیسیون اقلیت‌ها شرایط را برای خرید هر دو تایمز (روزنامه و هفته‌نامه) فراهم کرد. در سال 1981 با خرید تایمز لندن فصل جدیدی را در حرفه خود آغاز کرد. برخلاف سان خوانندگان و مخاطبین تایمز را افراد سطح عالی جامعه تشکیل می‌دادند.

گفتنی است هفته نامه اکونومیست در گزارش خود آورده که دارایی‌های مرداک در سال 2000 در بریتانیا 1/2 میلیارد دلار سود را برای وی فراهم کرده است. اما شیوه خلاق او در دفترداری و نفوذ سیاسی‌اش باعث شده که حتی یک شیلینگ هم به عنوان مالیات نپردازد.

در طول دهه 1980 مرداک امپراطوری خود را بنا کرد و به موفقیتهای متوالی دست یافت. در سال 1985 او ابتدا به «استودیوهای فاکس» (Fox Studios) و متعاقب آن در سال 1986 به ایستگاه‌های تلویزیونی مترومدیا (Metromedia Tv Stations) دست یافت و در سال 1988 به مبلغ 23 میلیارد دلار بابت خرید شبکه «تی.وی.گاید» (TV Guid) به والتر آننبرگ (Walter Annenberg) پرداخت.

مرداک وقتی تصمیم گرفت شبکه رادیو و تلوزیونی فاکس را در ایلات متحده خلق کند، با قوانینی مواجه بود که تا کنون هیچ کس از عهده تخطی از آن برنیامده بود. براساس این قوانین افراد خارجی نمی‌توانستند بیش از 9/24 درصد از یک ایستگاه رادیویی یا تلوزیونی را در اختیار داشته باشند. بنابرانی در اولین اقدام، مورداک تابعیت خود را از استرالیایی به آمریکایی تغییر داد اما این ژست کافی نبود. از الزامات قوانین پخش برنامه‌های رادیو و تلوزیونی این بود که بنگاه مادر که صاحب چند ایستگاه رادیویی و تلوزیونی است باید پایگاه اصلی خود را در ایالات متحده بنا بگذارد.

مرداک از انتقال مقر کمپانی‌اش از استرالیا به آمریکا امتناع کرد. چون می‌دانست فعالیتش در استرالیا به لحاظ پرداخت مالیات نسبت به ایالات متحده یک مزیت محسوب می‌شود. بنابراین از چهار روزنامه و دو مجله‌اش به عنوان اهرم بهره گرفت و جهت‌یابی سیاسی پشت پرده‌اش را برای کسب پشتیبانی‌ها و جانبداری‌های ویژه به کار انداخت.

مرداک در سال 1993 نیویورک پست را از یک ورشکستگی نجات داد. آنگاه به خرید 3/63 درصد از سهام شبکه استار تی وی (Star TV)، شبکه‌ ماهواره‌ای هنگ کنگ که آسیا را تحت پوشش برنامه‌های خود دارد، اقدام کرد و حقوق مربوط به پخش تلوزیونی لیگ ملی فوتبال انگلستان «ان.اف.ال» (NFL) را از شبکه «سی.بی.اس) (CBS) به چنگ آورد.
مجله آپساید از مرداک به عنوان یکی از 100 چهره برگزیده تلوزیونی در ژاپن یاد کرد. او کار خود را با پخش برنامه‌ها از شبکه'سخن پراکنی جپن اسکای' (Japan Sky Broadcasting) به کمک شرکت 'سافت بنک' (SoftBank) شروع کرد.

از دیگر فعالیت‌های مرداک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- راه‌اندازی شبکه ورزشی «فاکس اسپرتس آمریکا» (Fox Sports Am) در آمریکای لاتین
- راه‌اندازی باکس خبری فاکس نیوز (Fox News) با هدف تأمین برنامه‌های خبری تا سال 2000 به طوری‌که چهل میلیون شهروند را تحت پوشش خود قرار دهد.
- خریداری نیوز ورلد کامیونیکیش (News World Communication) توسط نیوز کرپ، راه‌اندازی سرویس‌های ماهواره‌ای در برزیل و مکزیک، ساخت فیلم «روز استقلال (lndependent Day) و اقدام تایمز به چاپ گزارشها و مقالات پیرامون جنگ قیمت‌ها. موارد ذیل معاملات مهم مرداک هستند که فقط در مدت شش ماه از سال 1998 صورت گرفتند:
مارس 1998: خریداری تیم بیس بال لس آنجلس داجر (LA Doger) به مبلغ 300 میلیون دلار.
آوریل 1998: اخذ کلیه حقوق مربوط به تکثیر و توزیع مجموعه جدید فیلم‌های جنگ ستارگان.
ژوئن 1998: فروش شبکه تی.وی.گاید با شمارگان 13 میلیون نفر به شرکت گروه ویدئو-ماهواره یونیورسال وابسته به تی.سی ای به مبلغ 12 میلیارد دلار.
ژوئیه 1998: فروش 20 درصد از سهام «گروه فکس» دربازار سهام به‌عنوان راهی برای کاهش دیدن 5/6 میلیارد دلار نیوزکرپ.

مرداک حقیقتاً یک امپراطور جهانی است. طبق اظهارات هفته نامه اشیاویک وی بعنوان چهارمین فرد قدرتمند در قاره آسیا به شمار می‌آید.

دارایی کل نیوزکرپ (برآورده شده در ماه مارس 1998) به 2/33 میلیارد دلار و سالانه بر13 میلیارد دلار بالغ می‌شد. مرداک درسال 1997 اعلام نمود که سهام خانوادگیش درنیوزکرپ به فرزندانش تعلق پیدا می‌کند. با اینکه 2/36 درصد از کل سهام شرکت به مرداک تعلق دارد. با اینحال نیوزکرپ این امپراطوری عظیم، «شرکت روپرت مرداک» است.

روپرت مرداک که درمیان کارکنانش به «کی،آر.ام» معروف است، شاید شاخص‌ترین تاجر جهان باشد که نفوذ و قدرتش فقط با منافع و جاه طلبی جور می‌آید. «واشینگتن پست» او را سزاوار لقب «وزیر مسلم ارتباطات در دهکده جهانی» دانست. درجاهای دیگر لقب «سلطان شیطانی رسانه‌ها» به مرداک داده‌اند. نگارنده 'زندگی مرداک'، ویلیام شاوکراس، به این نتیجه می‌رسد که او یکی از پرقدرت ترین مردان روی زمین است.

فیلم همشهری کین مرداک را بصورت یک مالک دیکتاتور تصویر می کند. درنوع مدیریت وی به اعمال قدرت بیشتر از مهارت‌های زیرکانه توجه شده است. بطور روشن مرداک از تمام قدرت و نفوذش استفاده می‌کند؛ اما موضوعات دیگر درشیوه مدیریت او وجود دارد. اداره یک سازمان بزرگ متفرق که در تکنولوژی پیشتاز است، نیازمند اعمال یک مدیریت پیچیده است. اولین انتقادی که متوجه مرداک شده این است که وی از نظر اصول اخلاقی سزاوار سرزنش است؛ او به عنوان سلطان روزنامه‌های عوام گرا (پاپولیست) شناخته شده و تمایل داشته است که پایین‌ترین خصوصیات مشترک رفتاری انسانی را ایفا کند.

دومین انتقادی که متوجه او می‌گردد، مربوط به موضوع تمرکز خطرناک بیش از حد قدرت رسانه‌ها دراختیار یک نفر می‌شود. مرداک دردفاع از خود می‌گوید که وی به تقاضاهای عمومی پاسخ داده و مردم آنچه را که دوست دارند دریافت داشته‌اند. درمورد انتقاد مربوط به تمرکز قدرت رسانه‌ها او نفوذ بسیار زیاد انحصار دولتی را منتفی نمی‌داند. وی می‌گوید، از آنجائیکه سرمایه‌داران همیشه دنبال راهی برای نارو زدن به یکدیگر هستند، بازار آزاد هیچ گاه تبدیل به انحصار نمی‌شود. اساساً انحصار زمانی بوجود می‌آید که از حمایتهای دولتی برخوردار باشد.

اکنون فاکس یا به طور کامل یا بخش قابل توجهی از بیست و سه شبکه رادیو-تلویزیونی ایالات متحده را دراختیار دارد و درحال حاضر در پخش برنامه‌های ورزشی رتبه نخست را احراز کرده است. چون تاکنون موفق شده است امتیاز و نمایندگی پخش بیست رویداد قابل توجه ورزشی درسراسر ایالات متحده را انحصاری خریداری کند. شهرت دیگر شبکه‌های فاکس شیوهای تلویزیونی‌اش است. مرداک با تملک 'دایرک تی وی' تعداد کانالهای تلویزیونی به خصوص تبادل داده‌هایش را به بیش از صدکانال رسانده است. دارایی‌های ماهواره‌ای و کابلی او از سی مورد گذشته است و نیمی از سهام تلویزیون کابلی نشنال جئوگرافیک از آن اوست. جالب اینکه بخشی از مالکیت رقیب نشنال جئوگرافیک یعنی شبکه کابلی «ان بی سی» از جنرال الکتریک را نیز بدست آورده است.

مرداک خارج از ایالات متحده در بریتانیا، بیست و هشت کانال تلویزیونی دارد که هشت مورد آن سرمایه‌گذاری مشترک است با پارامونت، نیکلودئون و سایر پخش کنندگان برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا.

مرداک صاحب دو شرکت خدماتی در آلمان، شانزده شرکت در استرالیا، یک شرکت در کانادا و شش شرکت در هندوستان است و سهامی در یک ایستگاه ایتالیایی، دو اندونزیایی، دو ژاپنی و هشت ایستگاه آمریکای لاتین دارد.

او درایالات متحده هشت مجله دارد که یکی از آن‌ها هفته نامه محافظه‌کاری به سردبیری ویلیام کریستول است که اطلاعات سیاسی لازم را در اختیار سیاستگذاران جورج بوش درکاخ سفید قرار می‌دهد.

نیوزکورپوریشن صاحب انتشارات هارپرکالنیز است که بیست و شش چاپخانه دارد بعلاوه انتشارات ویلیام مارو و انتشارات آون که گردش مالی سالیانه‌اش بیش ازیک میلیارد دلاراست.

در آسیا بزرگترین شبکه تلویزیونی به مورداک تعلق دارد این شبکه چهل کانال دارد که به هشت زبان، پنجاه و سه کشور را پوشش می‌دهد.

آقای مرداک مردی چندچهره است. او هنوز روزنامه نیوز آو ورلد را منتشر می‌کند که به مسائل جنسی می‌پردازد و هنوز پرتیراژترین رسانه چاپی بریتانیاست. با این وصف مورداک صاحب انتشارات «واندروان» هم هست که بالاترین تیراژ چاپ انجیل را درایالات متحده دارد.

بقول بن باگدیکیان، جای شگفتی است اگر مورداک مورد بخشایش قرار نگیرد. چون تیراژ «نیوز آو ورلد» که مملو از تصاویر زنان برهنه است فقط چهارمیلیون است، درحالیکه انتشارات واندروان او سالانه هفت میلیون نسخه انجیل چاپ می‌کند.

نکته‌ها ودرسهای مهم درمدیریت «روپرت مرداک» عبارتنداز:
1- جریان را همراهی می‌کنید: تنها افراد واقع بین از منازعه بین شرکت‌ها در صحنه باقی می‌مانند.
2- دلرحمی را کناربگذارید: فرد دلرحم نفر اول خط پایان مسابقه نیست.
3- شرط بندی کنید: مرداک اهل قمار است. هرچه میزان شرط بندی بیشتر، سودآفرینی بیشتر.
4- در رهبری پیشقدم شوید: مرداک همان نیوزکرپ است. تفویض اختیار را فراموش کنید.
5- برجزئیات امور و ریزه کاری‌ها اشراف داشته باشید: تلفن‌های بامدادی «مرداک» برای رسیدن به امور، یک امر غیرعادی تلقی می‌شود. مدیران نیوزکرپ خواب راحت ندارند.
6- بازاریابی یک مسئله ژنتیک است: مرداک بازاریابی را به ارث برده است.
7- برای بردن عجله کنید: درحالی‌که رقبا برای تصمیم گیری دریک معامله درنگ می‌کنند. مرداک معمولاً اولین کسی است که سرگرم مکالمه تلفنی برای انجام آن معامله است.
8- از امروز به فکر فردا باشید: مرداک روی آینده شرط می‌بندد و دراین بازی خونسردیش را از دست نمی‌دهد.
9- افزون طلبی نهایتی ندارد: مرداک هفتادوپنج ساله هنوز از جنب و جوش نیفتاده و همواره بدنبال چیزهای بیشتر است.
10- در شرکت حرکت وشوق بوجود آورید: حرکت لازمه زندگی است. تداوم حرکت، ما را به موفقیت می‌رساند.

منابع:

1. کراینر، استوارت (1384. تجارت به سبک روپرت مرداک، ترجمه عبدالناصر کرکه آبادی، کرج: انتشارات زرین مهر
2. باگدیکیان،بن.اچ (1385). انحصار نوین رسانه‌ای، ترجمه علیرضا عبادتی، تهران: انتشارات روایت فتح
3. مجله سروش، سال بیست و هفتم، شماره 1260، 26 فروردین 1385، ص47

4. www.newscorp.com/report2006.ar2006.pdf
5. www.wsj.com