پرونده‌ای برای ویکی‌لیکس

بررسی دیدگاه‌ها از منظر روزنامه‌نگاری

پرونده‌ای برای ویکی‌لیکس

نام 'ویکی‌لیکس' این روزها بیش از هر چیز در رسانه‌ها مختلف به چشم می‌خورد. با وجودی که این سایت فعالیت خود را در زمینه آزادی اطلاعات و انتشار اخبار طبقه‌بندی شده  از سال 2007 میلادی آغاز کرده اما این تنها پس از افشای اسنادی از فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان بود که نام آن به رسانه‌ها کشیده شده و بر سر زبان ها افتاد. منبع ویکی‌لیکس برای این اطلاعات محرمانه یکی از نیروهای پیشین ارتش آمریکا در عراق به نام 'برادلی منینگ' است که خرداد‌ماه امسال در عراق به اتهام خروج غیر قانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده، زندانی شد و قرار است بزودی محاکمه شود.

کار سایت ویکی‌لیکس در افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده که هم اکنون با حمایت و پشتیبانی نشریات معتبری مثل گاردین، اشپیگل و نیویورک تایمز ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است؛ دنیای روزنامه‌نگاری را با چالش‌ها و سئوالات متعددی مواجه کرده است. سئوالاتی از این قبیل که آیا فعالیت این سایت نوعی کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود؟

آیا مخاطبان می‌توانند به اخبار و اطلاعات منتشر شده از این سایت اطمینان کنند؟

انتشار اسنادی خام و یک طرفه بدون پردازش‌های روزنامه‌نگارانه را تا چه اندازه می‌توان روزنامه‌نگاری نام نهاد؟

روزنامه‌نگاران و رسانه با این حجم از اطلاعات پراکنده چگونه باید برخورد کنند؟

آیا ویکی‌لیکس جریانی برای دفاع از آزادی اطلاعات است، آنچنان که خود می‌گوید یا تاکتیکی از سوی جریان غالب رسانه‌ای برای مهار آزادی اطلاعات؟

ویکی‌لیکس جریان غالب روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را تا چه اندازه دچار چالش کرده است؟

آیا ویکی‌لیکس را می‌توان چشم‌اندازی از نوعی روزنامه‌نگاری شهروندی آینده دانست که آزادی اطلاعات را بر حرفه‌ای گرایی مقدم می‌داند؟

این ها و ده ها سئوال دیگر از این قبیل دیدگاها و نظرات متفاوت و متضادی را در میان صاحب‌نظران رسانه‌ها در مورد این پدیده رقم زده است. مدرسه همشهری از منظری آموزشی و آینده‌نگرانه سعی کرده است در قالب پرونده‌ای ضمن معرفی ویکی‌لیکس، دیدگاه‌های استادان و صاحب‌نظران رسانه‌ای ایران را در زمینه این پدیده و نقش و کارکردهای آن در دنیای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها جویا شود. مجموعه مطالب این پرونده به مرور از نظرتان خواهد گذشت.

 

عنوان مطالب:

1- ویکی‌لیکس چیست؟