نوشتن لید یا مقدمه خبر یا شروع خوب یک مطلب خبری به گیرایی و جذابیت آن کمک می کند و باعث میشود خواننده حس کند با خبری جامع و کامل روبروست و به خواندن ادامه دهد...
بر خلاف رمان یا هر نوشته دیگر مطالب خبری بر پیام رسانی یک موضوع خاص متکی هستند . از این روتصمیم گیری و تمرکز بر پیام اصلی و اینکه به سراغ کدام موضوع برای شروع خبر و تاثیر گذاری بیشتر برویم، خیلی مهم است.
نوشتن لید یا مقدمه خبر یا شروع خوب یک مطلب خبری به گیرایی و جذابیت آن کمک می کند
و باعث میشود خواننده حس کند با خبری جامع و کامل روبروست و به خواندن ادامه دهد.
در این نوشته برخی نکات در باره نوشتن لید یادآوری میشود:
*در حقیقت همان لحظه ای که به دنبال پیدا کردن موضوع و پیام اصلی خبر هستید، روی نوشتن لید یا مقدمه خبر هم کار میکنید. به عبارت دیگر وقتی از خودتان میپرسید که 'موضوع اصلی خبر چیست؟' به دنبال این هستید که چگونه مطلبتان را شروع کنید. این جملات آغازین همان لید است.
*یک تکنیک ساده که بیشتر در گفتوگو های دوستانه از آن استفاده میشود به ما کمک میکند موضوع و تم اصلی خبر را بشناسیم .برای مثال اگر دوستی از ما بپرسد 'خبر یا مطلب تو درباره چیست؟' پاسخی که دریک جمله به او میدهیم، همان موضوع اصلی یا لید خبر است.
*حالا اگر پاسخ به این پرسش که 'خبر درباره چیست ؟' را خلاصه تر کنیم تا جایی که بتوانیم به دو نتیجه برسیم، لید یا مقدمه خبر را نوشته ایم. نخست آنکه، تم یا موضوع اصلی خبر را بفهمیم دوم آنکه،مخاطب را به ادامه خواندن ترغیب کنیم.
*بعد از خواندن لید مخاطب یک تصمیم اساسی میگیرد 'آیا باید به خواندن ادامه دهد؟' دونالد میوری میگوید، سه ثانیه تمام زمانی است که خواننده تصمیم میگیرد به خواندن خبر ادامه دهد یا آن که به سراغ خبر دیگری برود. پس این، همه آن زمانیا ست که نویسنده باید توجه خواننده را بر انگیزد و او را ترغیب به خواندن خبر کند یا او را تحت تاثیر قرار دهد.
*دو نوع لید وجود دارد: مستقیم و غیر مستقیم. لید مستقیم آشکارا به موضوع اصلی خبر اشاره میکندو خلاصه ای از خبر ویا بخشی از مهمترین رویدادهای آن است. نوشتن لید مستقیم مثل جک تعریف کردن است، باید تلاش کنید نکته اصلی و شاه بیت را بگویید.
*لید مستقیم معمولا یک جمله است، اما گاهی ممکن است به دو جمله هم برسد. این نوع لید به روشنی پرسش هایی را که در ذهن خواننده است، پاسخ میدهد و معمولا حدود 25 کلمه است. لید مستقیم به پرسش های اساسی مانند که، چه، کی و کجا پاسخ میدهد. این نوع لید درروزنامه نگاری بسیار معمول است.
*بهترین لیدهای مستقیم معمولا با وا ژه های جذاب،گیرا وجالب شروع میشوند.ویلیام کالدول برنده جایزه پولیتزر میگوید، بهترین لیدی که در تمام عمرش شنیده مربوط به خاطره ای از دوران کودکی اوست.در یکی از روزهای 1922 در حالی که ازمدرسه به خانه بر میگشتم، برادر کوچکم با رنگی
پریده و گریان به طرف من آمد و بریده، بریده گفت: پدر امروز صبح در دریاچه جرج غرق شد. قبل از اینکه احساس اندوه، غم، ترس و تنهایی کنم دریافتم که آنچه برادرم به زبان آورد، یک لید کامل بود: اسم،فعل، کی، کجا، چطور و چه وقت .
*لیدهای غیر مستقیم میتوانند کوتاه در حد دو جمله یا طولانی تر مثلا 4 پاراگراف باشند . در هر صورت دو وظیفه مهم دارند: یکی آنکه در بر گیرنده محتوی اصلی خبر باشند و دیگر آنکه مخاطب را به ادامه خواندن خبر ترغیب کنند. لیدهای غیر مستقیم هم مانند لیدهای مستقیم باید مخاطب را به قلب رویداد ببرد. لیدهای خوب مثل تیترهای خوب هستند و خواننده را به دنبال خود میکشانند.
*در لیدهای غیرمستقیم نویسنده اطلاعات مهم را در لحظه اول به مخاطب نمیدهد بلکه تلاش میکند خبر را با مقدمه چینی و با ترسیم واقعه به کمک مثال و غیره موضوع را تعریف کند.
*لید باید صادقانه نوشته شود.لیدها را با واژه های جنجالی که ربطی به خبر ندارند، شروع نکنید. همان گونه که جان مک فی گفته است، لید نباید سطحی، غلط انداز وجنجالی باشد.
*از آنجایی که در لیدهای غیر مستقیم بلافاصله نکات مهم خبر تشریح نمی شود، بهتر است در چهار پاراگراف ابتدایی به موضوع خبر اشاره شود، در حقیقت این پاداشی ست که به مخاطب در ازای انتظارش برای رسیدن به تمام خبر میدهید.
.....................................................
*Donald Murray
*William Caldwell
*John McPhee
منبع:
The news lead by jim Hall