عمق میدان در عکاسی + اینفوگرافیک

عمق میدان در عکاسی + اینفوگرافیک

 برخی جنبه های تکنیکی عکاسی، خصوصا برای عکاس های تازه کار، به نظر پیچیده و مبهم می رسد؛ عمق میدان یکی از آن هاست. اصطلاح «عمق میدان» (depth of field) مفهومی بسیار ساده است و به فضایی از عکس اطلاق می شود که دارای وضوح بالا بوده و به خوبی روی آن فوکوس[1] انجام شده است.

 

عمق میدان حاصل تاثیر سه عامل است:

  • دهانه دیافراگم[2]
  • فاصله کانونی[3]
  • میزان دوری و نزدیکی به سوژه

 

این مطلب سعی دارد به زبان ساده نحوه تاثیر این عوامل بر عمق میدان را توضیح دهد. با تغییر این سه عامل می توان روی سوژه اصلی فوکوس کرده و آن را از تمام عناصر دیگر موجود در قاب تصویر جدا کرد؛ در این حالت تاکید بر سوژه اصلی است. به‌عکس، این سه عامل را به شکلی می توان تنظیم کرد که همه عناصر تصویر در دامنه فوکوس قرار گیرند.

 

عمق میدان چیست؟

زمانی که لنز دوربین را تنظیم کرده و بر روی سوژه ای فوکوس می کنیم، فوکوس کامل تنها در یک فاصله معین اتفاق می افتد و هر چیزی که در مقابل یا پشت این نقطه باشد، کم و بیش محو می شود. منظور از عمق میدان، فضایی است که همه عناصر موجود در آن کاملا واضح دیده می شوند.

عمق میدان در عکاسی

  

دهانه دیافراگم

دهانه دیافراگم میزان نوری که از طریق لنز وارد دوربین می شود را تنظیم می کند. هرچه دیافراگم بازتر باشد، میران نور ورودی بیشتر خواهد بود؛ نور بیشتر، عمق میدان کمتری ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هرچه دهانه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کمتری خواهیم داشت و برعکس، دهانه کوچک دیافراگم، عمق میدان بیشتری فراهم می کند.

عمق میدان در عکاسی

  

فاصله کانونی

فاصله کانونی یک لنز میزان بزرگ‌نمایی آن را تعیین می کند. لنزهای واید[4] دارای فاصله کانونی کمتری هستند و دید وسیع تری می دهند. در لنزهای تله[5] فاصله کانونی بیشتر است؛ این لنزها در مقایسه با لنزهای واید، دید محدودتری از سوژه می دهند اما در برابر، میزان بزرگ‌نمایی آن ها بیشتر است.

هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد (لنزهای تله)، عمق میدان کمتر می شود.

 

میزان دوری و نزدیکی به سوژه

هرچه فاصله سوژه به دوربین نزدیک تر باشد، عمق میدان نیز کمتر می شود. در تصویر زیر فاصله سوژه و دوربین بسیار نزدیک است، بنابراین مقدار فضایی که به وضوح در نقطه فوکوس قرار گرفته بسیار کم است.

عمق میدان در عکاسی

 

کنترل عمق میدان

اگر به هر دلیلی قصد محاسبه میزان عمق میدان را به طور دقیق داشتید، از این محاسبه گر آنلاین استفاده کنید؛ هر چند محاسبه میزان دقیق عمق میدان معمولا ضروری نیست.

با استفاده از جدول زیر می توانید به راحتی به عمق میدان مورد نظر خود دست پیدا کنید.

 

افزایش عمق میدان

کاهش عمق میدان

دهانه دیافراگم را ببندید (عدد f بزرگ تر)

دهانه دیافراگم را باز کنید (عدد f کوچک تر)

فاصله کانونی را کم کنید

فاصله کانونی را زیاد کنید

از سوژه دور شوید

به سوژه نزدیک شوید

 

در تصویر اینفوگرافیک زیر، نحوه استفاده از سه عامل مؤثر بر عمق میدان را مرور می کنیم.

 

اینفوگرافیک - کنترل عمق میدان در عکاسی

لطفا برای دیدن فایل اینفوگرافیک به صورت کامل و  در اندازه اصلی،

روی عکس کلیک کنید.

[حجم:312KB]

 

 

 


1- focus

2- aperture

3- focal length

4- wide

5- tele

 

منبع: photographymad.com 

منبع اینفوگرافیک: digitalcameraworld.com