راهنمای استفاده از «تک پایه» در عکاسی

راهنمای استفاده از «تک پایه» در عکاسی

 در عکاسی ورزشی، عکاسی حیات وحش، عکاسی خیابانی و دیگر حوزه های عکاسی، «تک پایه[1]» می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای «سه پایه[2]» باشد. در این مطلب با نحوه صحیح نگه داشتن تک پایه آشنا می شوید.

در عکاسی، ثابت بودن دوربین بسیار مهم است. برای جلوگیری از تار شدن عکس ها، باید از تکان خوردن دوربین جلوگیری کرد. این مساله خصوصا زمانی که در نور کم عکاسی می کنید، بسیار اهمیت پیدا می کند.

سه پایه ابزار بسیار مناسبی برای این منظور است اما در هر موقعیتی نمی توان از سه پایه استفاده کرد. شرایطی مثل عکاسی حیات وحش یا عکاسی ورزشی را در نظر بگیرید؛ در چنین شرایطی عکاس به تحرک بالا نیاز دارد و استفاده از سه پایه، او را با دردسر زیاد روبرو می کند. عکاسی در مکان های شلوغ نیز این‌چنین است.

در چنین شرایطی، تک پایه جایگزین مناسبی برای سه پایه است. تک پایه دوربین را ثابت نگه می دارد و در عین حال قدرت تحرک بیشتری به عکاس می دهد. در ادامه روش های مناسب جهت نگه داشتن تک پایه را مرور می کنیم.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

اتصال دوربین به تک پایه

دو راه برای اتصال دوربین به تک پایه وجود دارد. راه اول این است که به صورت مستقیم پیچ تعبیه شده در سر تک پایه را به بدنه دوربین ببندید. در صورتی که از یک لنز معمولی نه چندان بزرگ استفاده می کنید، این روش مناسب است، اما زمانی که از لنزهای تله فتو سنگین و بلند استفاده می کنید، بهتر است از رابط استفاده کنید. این رابط تک پایه را به جای بدنه دوربین به لنز متصل می کند که تعادل بهتری ایجاد می کند و مانع چرخیدن تک پایه در دستان شما می شود.

انواع مختلفی از رابط وجود دارد که بهترین آن رابط بال‌هد[3] است. این نوع رابط بیشترین انعطاف را دارد و امکان چرخاندن دوربین را به هر زاویه ای که نیاز باشد، فراهم می کند.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی                              استفاده از تک پایه در عکاسی

  اتصال مستقیم به تک پایه                                                            نمونه یک بال‌هد ساده

نگه داشتن تک پایه

با استفاده از دست چپ خود، قسمت بالایی بدنه تک پایه، درست جایی که به بدنه دوربین متصل می شود، را بگیرید. از دست راست خود برای کنترل دوربین و کار با آن استفاده کنید، به گونه ای که به راحتی به دکمه شاتر و تنظیمات دوربین دسترسی داشته باشید.

هنگام عکاسی، با دست چپ خود از بالا به پایین به پایه فشار وارد کنید. این کار از تکان خوردن پایه و در نتیجه لرزش دوربین جلوگیری می کند.

آرنج خود را به سمت بدن خم کنید. این کار از حرکت دوربین به چپ و راست جلوگیری می کند و به طور کلی موقعیت با ثبات تری برای عکاسی فراهم می کند.

موقعیت پایه

چند روش برای قرار دادن میله تک پایه وجود دارد. طبق تشخیص خود و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید می توانید روش مناسب را انتخاب کنید. روش های مورد اشاره در این جا، برای افراد «راست دست» توضیح داده شده است، افراد چپ دست کافی است تمام موارد را برعکس انجام دهند.

 

1

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

با پاهای باز (فاصله حدودا نیم متر) در حالتی که احساس راحتی کنید، رو به سوژه بایستید. تک پایه را به قدری باز کنید که چند سانتی متری از سر شما بالاتر قرار گیرد. سپس میله تک پایه را در فاصله یک متری خود مستقر کنید به گونه ای که فاصله آن از پای چپ و راست شما به یک اندازه باشد.

اکنون پایه را به سمت بدن خود متمایل کنید به شکلی که چشمی[4] دوربین در راستای چشمان شما قرار گیرد. از ترکیب تک پایه دوربین و پاهای شما، یک سه پایه ایجاد می شود که از حرکت و لرزش دوربین جلوگیری می کند.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

در شکل بالا، بر روی تک پایه از رابط بال‌هد استفاده شده است، بنابراین می توان دوربین را با زاویه های مختلف مورد استفاده قرار داد؛ شبیه آنچه در شکل زیر دیده می شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

در صورتی که تک پایه را مستقیم به دوربین وصل می کنید، آن را به حالتی مانند آن‌چه در تصویر زیر نمایش داده شده، نگه دارید. در این حالت نیازی به متمایل کردن پایه به سمت خود ندارید.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

روش اول برای سطوح نرم مانند چمن مناسب است، اما در سطوح سخت مثل سطوح سیمانی، ممکن است پایه بلغزد. در این موارد استفاده از یکی از دو روش زیر توصیه می شود.

 

2

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

رو به سوژه بایستید و پای چپ خود را 30 تا 50 سانتی متر جلوتر ببرید (به اندازه یک قدم معمولی). پای راست را اندکی به سمت بیرون بچرخانید، به گونه ای که در موقعیتی ثابت و در عین حال راحت قرار بگیرید.

انتهای تک پایه را به پهلوی داخلی پاشنه کفش خود تکیه دهید تا از جابه‌جا شدن آن جلوگیری شود. دوربین را به آرامی جلو ببرید تا جایی که میله تک پایه به قسمت داخلی ران پای چپ تان برسد. می توانید پاها را قدری به هم نزدیک کنید تا میله کاملا ثابت شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

این شیوه بر روی سطوح سفت و لغزنده که امکان ثابت نگه داشتن انتهای پایه وجود ندارد، کارآیی دارد.

 

3

استفاده از تک پایه در عکاسی

 

رو به سوژه بایستید و پاهای خود را نیم متر باز کنید. قسمت انتهای تک پایه را بین دو پای خود قرار دهید به گونه ای که 10 تا 15 سانتی متر از پاشنه پای چپ شما فاصله داشته باشد. به هنگام عکس گرفتن، پایه را به سمت چپ فشار دهید به گونه ای که کاملا به قسمت داخلی ران پای چپ تان تکیه داده شود. این کار مانع از تکان خوردن پایه می شود.

 

استفاده از تک پایه در عکاسی

این شیوه هم بر روی سطوح نرم و هم بر روی سطوح سخت کارآیی دارد، تنها ممکن است در حفظ تعادل شما کمی مشکل ساز شود و زیاد احساس راحتی نکنید.

 

 

منابع:

photographymad.com
vesnakozelj.com

 

 


[1] monopod

[2] tripod

[3] ball head

[4] viewfinder