دیسکاور

معرفی مجلات علمی جهان-4

دیسکاور

تأسیس مجله دیسکاور (Discover) عمدتاً حاصل تلاش‌های ویراستار مجله تایم، لئون جاروف (Leon Jaroff) بود. او متوجه شده بود زمانی که داستان روی جلد مجله تایم به موضوعات علمی اختصاص پیدا می‌کند شمار فروش مجله افزایش پیدا می‌کند. این رابطه آماری میان میزان فروش و داستان‌های علمی ارائه‌شده روی جلد مجله باعث شد تا او به این نتیجه برسد در بین مخاطب عام علاقه جدی به موضوعات علمی وجود دارد. همین نتیجه‌گیری بود که باعث شد او از سال 1971 تلاش‌های خود را برای آغاز مجله‌ای تازه با موضوع علم شروع کند.

این کار دشواری بود. پذیرش این ایده که مجله‌ای علمی می‌تواند به موفقیت برسد برای مدیران نشر کار ساده‌ای نبود؛ اما جاروف روی این مسئله اصرار داشت و در طول زمان این ایده را دنبال کرد تا اینکه سرانجام توانست مجله دیسکاور را در زیرمجموعه انتشارات تایم تأسیس کند اولین شماره این نشریه در سال 1980 منتشر شد.

هدف‌گذاری این مجله در اصل برای بازار رو به رشدی بود که مخاطب خود را افراد تحصیل‌کرده اما غیرمتخصص تعریف می‌کرد. افرادی که دنبال مطالبی روان‌تر از سطح مجله‌ای مانند ساینتفیک آمریکن اما دارای دقت و جزییات علمی بیشتری نسبت به مجلاتی مانند پاپیولار ساینس بودند. این مسیری که دیسکاور در آن قدم نهاد به‌سرعت به یک‌روند بدل شد. چندی بعد انجمن آمریکایی توسعه علم (AAAS) با همین هدف، مجله Science 80 را منتشر کرد و از سوی دیگر Science News و Science Digest نیز به‌سرعت وارد این مسیر شدند.

در این مرحله از تاریخِ مجله، دیسکاور به انتشار گزارش‌های فوق‌العاده دقیق و عمیقی از علوم سخت پرداخت و به‌طور چشمگیری از پرداختن به علوم حاشیه (نظیر موضوعاتی مانند هوش فرازمینی) پرهیز می‌کرد. در هر شماره خطابه‌هایی از دانشمندی شناخته‌شده منتشر کرد. نام‌هایی نظر استفان جی گولد، جرد دایاموند و استفان هاوکینگ ازجمله نویسندگان این خطابه‌ها بودند. نوع دیگری از مقاله‌های رایج در این نشریه زندگی‌نامه‌هایی بود که به معرفی چهره‌های برجسته حوزه‌های علمی مختلف می‌پرداخت. یکی دیگر از بخش‌های مهم این نشریه چشم شکاک (Skeptical Eye) بود که سعی داشت خرافه‌ها و اشتباه‌هاتی را که در برداشت عمومی ازعلم اتفاق می‌افتاد، آشکار سازد.

اما دیسکاور نتوانست این مسیر را ادامه دهد. ظهور مجلات زیادی با موضوع مشابه در بازار که درعین‌حال حوزه وسیع‌تری از موضوعات را پوشش می‌دادند، باعث شد تا مجله سرانجام تصمیم بگیرد با مخاطب وسیع‌تر و گسترده‌تری ارتباط برقرار کند. یکی از ایده‌ها واردکردن مقاله‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی به این مجله بود اما جروف سردبیر مجله با این استدلال که این موضوعات در رده علوم تثبیت‌شده نیستند، این مقاله‌ها را به مجله مادر یعنی تایم ارجاع داد.

کم‌کم ستون‌هایی مانند چشم شکاک و برخی از ستون‌های دیگر از مجله حذف شدند و در مقاله‌های منتشره این مجله موضوعات مناقشه برانگیز بیشتری موردبحث قرار ‌گرفت و تیترهای عامه‌پسند بیشتری روی جلد نقش می‌بستند.

این ایده‌ها به‌طورکلی و با تغییرات اندکی در دو دهه بعدی ساختار مجله را تشکیل دادند.

در این فاصله بارها ناشر مجله تغییر کرده است. در سال 1987 تایم امتیاز انتشار را به فمیلی مدیا (Family Media) فروخت که ناشر مجلاتی همچون سلامت، صاحب‌خانه و دنیای تنیس بود؛ اما فمیلی مدیا تصمیم به فروش همه نشریات خود و تعطیلی آن‌ها گرفت آخرین شماره دیسکاور در این دوره در سال 1991 و با شمارگان 1.1 میلیون نسخه منتشر شد.

در همان ماهی که آخرین شماره دیسکاور منتشر شد شرکت والت دیزنی امتیاز مجله را برای مجموعه انتشارات خود خرید. در این دوره حجم تصاویر دیسکاور افزایش یافت (تقریباً دو برابر شد) اما مالکیت دیزنی نیز دائم نبود. در سال 2005 باب گوسیانو که مؤسس نشریاتی مانند اسپین و گییر بود امتیاز دیسکاور را خرید. یک بار دیگر این مجله در سال 2010 فروخته شد و مالک جدید این بار مجله موسسه انتشاراتی کالمبچ (Kalmbach) بود که عموماً کتب و مجلاتی با موضوع سرگرمی و صنایع‌دستی را منتشر می‌کرد و البته ناشر یکی از دو مجله مهم ستاره‌شناسی آماتوری یعنی آسترونومی نیز بود.

در سال 2012 استفان سی. جورج به سردبیری این نشریه منصوب شد و اکنون دیسکاور با شمارگان بیش از 500 هزار نسخه منتشر می‌شود.

مجله دیسکاور وب‌سایت فعالی دارد که یکی از پیشگامان درزمینه وبلاگ نویسی آنلاین در وب‌سایت‌های مجلات بوده است. گروهی از بهترین نویسنده‌های علمی در مجموعه وب لاگ های دیسکاور به‌طور منظم داستان‌ها و مطالب خود را به‌روز می‌کنند. ازجمله معروف‌ترین وبلاگ‌هایی که روی این وب‌سایت قرار داشتند، می‌توان به وبلاگ کارل زیمر و همچنین فلیپ پلت با عنوان Bad Astronomer اشاره کرد که چند سال پیش به مجموعه خبری آنلاین Slate نقل مکان کرد.

در سال 2013 مجله یک‌بار دیگر تصمیم گرفت برای باقی ماندن در بازار رقابت شدید نشریات دست به خانه‌تکانی بزند و برای همین طراحی داخلی و ماکت خود را تغییر داد.

در طراحی جدید هر شماره با سرمقاله و یادداشت سردبیر شروع می‌شود و بلافاصله وارد مجله خبری می‌شود که به‌مرور و بررسی آخرین رویدادها و خبرهای جهان علم می‌پردازد. در این بخش که در حدود یک‌سوم ابتدای مجله را تشکیل می‌دهد زیر بخش‌هایی نظیر پاسخ به پرسش مخاطبان، مرور فناوری، معرفی کتاب و دیدگاه شخصی وجود دارد.

بعدازاین بخش 2 یا 3 مقاله کوتاه دوصفحه‌ای درباره یافته‌های جدید و مهم و همچنینی ایده‌های بزرگ رایج مخاطب را برای ورود به بخش مقاله‌های اصلی آماده می‌کند جایی که 3 یا 4 مقاله طولانی (و ازجمله داستان روی جلد) هر یک به موضوعی خاص اختصاص‌یافته و با جزییات سعی در شرح و توضیح آن دارد. در برخی از این گزارش‌ها تکیه بیشتری بر تصاویر وجود دارد و نوعی گزارش علمی تولیدی مبتنی بر عکس ارائه می‌شود. بدین ترتیب مجله به بخش نهایی خود می‌رسد جایی که 3 گزارش و یا مقاله کوتاه شما را به صفحات آخر یا جایی می‌رساند که معمولاً ناگفته‌ها یا نکته‌ها مطرح می‌شود.

دیسکاور همچنین ویژه‌نامه‌های متنوعی را منتشر می‌کند. از مهم‌ترین اختراعات بشر گرفته تا مهم‌ترین رویدادهای سال. این مجموعه همچنین به‌طور دائم مجموعه مقاله‌های خود درباره یک موضوع را در قالب ویژه‌نامه‌ای موضوعی یا به‌صورت کتاب بازنشر می‌کند.

 در دوره‌ای دیسکاور، بخش محبوبی به نام گپی کوتاه داشت که گزارشی دوصفحه‌ای بود. یک صفحه مصاحبه‌ای کوتاه با یکی از دانشمندان یا فعالان جوان دنیای علم و در صفحه مقابل آن تصویری تمام صفحه از آن شخص. ایده جذابی که در آن به خوانندگان خود چهره‌هایی را معرفی می‌کرد که ممکن بود در آینده از آن‌ها داستان‌های بیشتری شنیده شود و یا فعالیت‌های آن‌ها با قالب‌های رایج تمایز داشت.

برای مشاهده وب‌سایت دیسکاور می‌توانید به نشانی discovermagazine.com مراجعه نمایید.