شیوه‌های تبلیغات در رسانه‌های جدید

شیوه‌های تبلیغات در رسانه‌های جدید

امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری‌های ارتباطی و فراگیر شدن آنها در بین مردم اشکال جدیدی از تبلیغات به وجود آمده است. معرفی صرف محصولات در تلویزیون و تکرار بیش از حد آنها نه تنها تاثیری در انگیزه مردم برای خرید آنها ایجاد نمی‌کند بلکه حتی نوعی واکنش منفی در مخاطبان ایجاد کرده و تنفر و امتناع آنها را بر می‌انگیزاند. از جمله نکات مهم در تبلیغات امروزی به ویژه در جوامع غربی حفظ حریم خصوصی افراد است. در جوامع فردگرای غربی حریم خصوصی افراد از جایگاه مهمی در مناسبات اجتماعی برخوردار بوده و به عنوان یک اصل مهم در تمامی شئون زندگی رعایت می‌شود. بر همین اساس تبلیغات کنندگان نیز در استراتژی ها و شیوه های تبلیغات خود به حفظ حریم خصوصی افراد تاکید ویژه ای دارند.

شخصی شدن از دیگر ویژگی های تبلیغات نوین محسوب می‌شود. بر این اساس تبلیغات کنندگان برای فردفرد مخاطبان برنامه تبلیغاتی مخصوص را تهیه و تدارک می‌بینند. فناوری های جدید ارتباطی این امکان را فراهم می‌کنند تا براساس علایق و سلایق افراد گوناگون برنامه های تبلیغاتی جداگانه ای برای افراد ارائه شود.   « مشتری محوری در اینترنت یک اصل است»

در حال حاضر، تبلیغات تجاری و بازرگانی جدید، نه تنها کالاهای موجود جدید را به مشتریان معرفی می‌کند، بلکه روش و الگوی مخصوص این گونه تبلیغات ، انگیزه مهمی برای ایجاد بازارهای جدید شده است .

در جدول زیر ضمن مقایسه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی، مزیت های تبلیغ در اینترنت مشخص شده است.

 

 

تبلیغات در اینترنت

تبلیغات در تلویزیون

تبلیغات در رادیو

تبلیغات در روزنامه

سبک ارتباطی

ارتباط دوطرفه و تعاملی

ارتباط یک‌طرفه

ارتباط یک‌طرفه

ارتباط یک‌طرفه

دسترسی

دسترسی 24 ساعته

برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار کوتاه

برنامه زمانی معین و زمان پخش بسیار محدود

برنامه زمانی معین و زمان دسترسی بسیار محدود

بازار قابل دسترس

مخاطبان جهانی

مخاطبان منطقه‌ای

مخاطبان منطقه‌ای

مخاطبان محلی

فرایند مدیریت

فرایندهای مدیریت سیستماتیک برای تبلیغ دهندگان، ناشران و شرکتهای تبلیغاتی

مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی

مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی

مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی

پیوند مستقیم به لیست محصولات

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

توانایی مبادله مستقیم محصول
 

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

ردگیری تبلیغات

ردگیری اتوماتیک

ردگیری بسیار محدود

ردگیری بسیار محدود

فاقد ردگیری

ارزیابی عملکرد

ارزیابی و سنجش اتوماتیک

فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم

فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم

فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم

هزینه

کم

بسیار بالا

بالا

متوسط

 

محدودیت های تبلیغات در رسانه های جدید

از جمله محدودیت های  تبلیغات در رسانه های جدید می‌توان به مشکلات حقوقی ، محدودیت های فنی ، انتقال کالا، انبوهی تبلیغات بازرگانی،ازدحام و شلوغی شبکه برای بهره برداری، نامشخص بودن نوع تأثیرها و ضعف زمینه های حفاظتی از اطلاعات اشاره کرد. از آنجا که تبلیغات از نظر ماهیتی ، جنبه اطلاعاتی بیشتری نسبت به سایر فعالیت های تجاری دارد، امکان و فرصت بیشتری نیز برای انجام فعالیت های تبلیغاتی در اینترنت مشاهده می‌شود. به دلیل همین ماهیت اطلاعاتی است که بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ ازفناوری «وب» در راستای ایجاد ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه خود استفاده می‌کنند.

شکلهای  نوین تبلیغاتی

بخش اول: تبلیغات های اینترنتی

  1. آگهی هوشمندانه

این نوع از تبلیغات به منظور جلب توجه مخاطبان به موضوع مورد علاقه آنهاست. مثلاً چنانچه کاربری در موتور جستجوی گوگل کلمه نرگس را تایپ کند، گوگل علاوه بر آنکه پاسخها را در مورد کلمه نرگس (به ترتیب میزان مراجعه که به آن شده است) در اختیار کاربر می‌گذارد بلکه در سمت راست و بالای صفحه، یک فروشگاه گل- که از گوگل خواسته برایش تبلیغ کند- معرفی خواهد کرد. این روش چند مزیت دارد:

1-مزاحم، تحمیلی و آزار دهنده نیست، چون از پاسخ‌ها جدا شده است.

2-فرمت بسیار ساده‌ای دارد.

3-آگهی کاملاً با پرسش کاربران مرتبط است.

 

  1. شیوه تعاملی

یکی دیگر از اشکال تبلیغات نوین شیوه تعاملی یا(Interactive)  است که یک رابطه متقابل میان مصرف کننده و شرکت تبلیغاتی ایجاد می‌کند و تبلیغات هر کس متناسب با سطح سواد، درآمد و نیاز متغیر وی خواهد بود. اگر به رادیو اینترنتی یاهو که توسط کمپانی لانچ تأمین می‌شود مراجعه کرده باشید خواهید دید که برای نام آهنگ، خواننده و آلبوم سه نظر سنجی جدا وجود دارد و شنونده به آنها امتیاز می‌دهد و به تدریج نرم افزارهای یاهو ذائقه مشتری خود را تشخیص داده و آهنگ‌های مورد علاقه‌اش را بیشتر پخش می‌کند. تابلوهای انتخاب عبارت اند از نظام های تعاملی که امکان طراحی محصولات مورد نیاز تک تک مشتریان را فراهم می‌آورند. مشتری این کار را با انتخاب آزاد محصولات از فهرستی انجام می‌دهد که ویژگی ، اجزاء، قیمت ها و شیوه های مختلف تحویل در آن وجود دارد. ترکیب این عناصر، منجر به ایجاد تنوع بسیار زیاد در انتخاب مشتری و شکل گیری مشتری سالاری در روابط تجاری می‌شود. نقش مشتری در این نوع نظام خرید، از نقش دریافت کننده منفعل به طراحی کننده فعال تغییر می‌کند. این حرکت فقط یک مرحله (مرحله خیز) از تکامل بلندمدتی است که نقش مشتری در اقتصاد طی می‌کند. تا اواخر قرن 20، نقش مشتری در اقتصاد بیشتر در قالب پذیرنده قیمت و پذیرنده محصول تعریف می‌شد، چرا که کالاها و قیمت های ارایه شده ، توسط عرضه کننده را بدون تغییر می‌پذیرفت ، اما در طول دو دهه گذشته ، با رشد قدرت مشتریان در طول فرایند خرید، نقش تأثیرپذیر آن ها کم کم کنار گذاشته شد.

 

  1. تبلیغات بنری

شیوه دیگر،تبلیغات از طریق بنر است. بنر پیام فعالى است که به شکلى هنرى شامل تصاویر و متن‌هاى ثابت ومتحرک روى صفحه‌هاى وب ظاهر می‌شود و بینندگان را به سایت‌هاى آگهى دهنده هدایت می‌کند. بنر استاندارد ۴۶۸ پیکسل پهنا و ۶۰ پیکسل ارتفاع دارند. گروهى دیگر از بنرها که به «بند انگشتى» یا «تمبر پستى» معروفند در حاشیه این صفحه‌ها قرار می‌گیرند (لالمی، 1384)  از مزیت های این نوع بنرها آن است که می‌توان با استفاده از آنها پیام های تبلیغاتی پیچیده تری طراحی کرد و نیز اینکه این بنرها برای کاربران جالب تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می‌کند. اما از طرفی این نوع بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ، سرعت بازگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می‌دهند.از طرفی بنر تبلیغی گران ترین روش تبلیغی در اینترنت است و درعین حال می‌تواند از موثرترین روشها نیز باشد. (زرگر، 1382(

بنرهای ثابت

بنر ثابت به بنری اطلاق می‌شود که تبلیغ را بصورت یک تصویر و در اندازه‌ای ثابت ارائه می‌کند. از آنجا که بنرها در بسیاری از سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آنها پائین است.

بنرهای تعاملی

شکل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها که به تازگی بسیار مشهور شده‌اند، برای کاربران این امکان فراهم است که ارتباط دو طرفه‌ای را با تبلیغ کنندگان برقرار نمایند. در این نوع از بنرها، استفاده از انواع نرم افزارها و فناوری های رسانه ای ویژگی ها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می‌کنند به گونه ای که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می‌کنند. برای مثال بنرهایی وجود دارند که نخست چندگزینه را برای کاربر نمایش داده - مثلاً سئوال در مورد مذکر یا مونث بودن کاربر- و در صورت انتخاب هر یک از آن گزینه ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می‌شود. در حقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امکانات بیشتری هستند. از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت نام‌های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــی‌شــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از Java Script، Java Applet  و HTML ساخته می‌شوند (بختایی)

بنرهای پویا

این نوع از بنرها از تکنولوژی چند رسانه‌ای - مانند صوت، تصویر و انیمیشن- برای ارائه پیام تبلیغاتی استفاده می‌کنند. هدف اصلی بنرهای پویا جلب توجه مخاطبان می‌باشد. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند.بنرهای پویا نه تنها با ارائه انیمیشن، صدا و تصویر تجربه جدیدی به کاربران ارائه می‌کنند، بلکه با دعوت از کاربران برای تعامل با طراحان تبلیغ، اطلاعات بیش تری را در مورد کالا و یا خدمت مورد نظر ارائه می‌دهند. در مقایسه با بنرهای ثابت، بنرهای پویا از تکنولوژی پیچیده‌تری استفاده می‌نمایند InterVU, RealAudio, RealVideo, Flash و SVG نمونه‌هایی از این دست می‌باشند. اگرچه امروزه بسیاری از مردم بدلیل هزینه طراحی بالا و سرعت پایین در بارگیری ، در استفاده از بنرهای پویا مردد می‌باشند، با این وجود اثربخشی آن ها در ایجاد نام تجاری حائز اهمیت است. در مطالعه‌ای که به منظور سنجش اثربخشی بنرهای پویا انجام گرفت، مشخص شد که 61% از افرادی که این نوع بنرها را مشاهده کرده بودند، آن ها را به خاطر می‌آوردند. درحالی که در بنرهای ثابت این رقم 30% بوده است. هرچند هزینه‌های ایجاد بنرهای پویا در مقایسه با سایر بنرها بیش تر است، ولی بنظر می‌رسد عملکرد بهتر این نوع بنرها هزینه‌های ناشی از آن را پوشش می‌دهد.

  1. تبلیغات مبتنی بر بازی

از گذشته دور، سرگرمی یکی از شیوه‌های مورد استفاده در تبلیغات بوده است. بر این اساس بازی‌های اینترنتی می‌توانند فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم ‌آورند. ارائه دهندگان تبلیغات مبتنی بر بازی، فروشندگان بازی‌های اینترنتی هستند. این نوع از تبلیغات برای افرادی‌که در حال بازی هستند به دو صورت ارسال می‌شوند. در روش اول که بسیار متداول است، تصاویر تبلیغاتی، جایگزین تصاویر بازی اینترنتی می‌شود. در نتیجه افرادی که در حال بازی هستند، به شکل مجازی تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر قرار می‌گیرند. در روش دیگر کل بازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و افرادی که در حال بازی هستند باید قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی، تبلیغ خاصی را ببینند و یا تعاملاتی را انجام دهند. در این روش تبلیغ دهندگان پاسخ‌های تعاملی بیشتری را دریافت می‌نمایند چراکه افرادی که در حال بازی هستند، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود.از آنجایی که تبلیغات مبتنی بر بازی معمولاً از تکنولوژی چند رسانه‌ای استفاده می‌کنند، هزینه بیش تری برای ایجاد و اجرای آن ها صرف می‌شود. علی رغم این که این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند، ولی مخاطبان آن تنها به افرادی که بازی را انجام می‌دهند محدود می‌شوند. محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات، ناخرسندی برخی از افراد از تبلیغات حین بازی است.

تبلیغات سیاسی در بازی‌های محبوب آنلاین

مبارزه انتخاباتی اوباما از رسانه‌های صوتی و تصویری به بزرگ‌ترین و پرطرفدار‌ترین بازی‌های آنلاین در ایالات متحده کشیده شده است.

تلویزیون، رادیو، روزنامه و اینترنت بستر اصلی مبارزات انخاباتی باراک اوباما و جان مک‌کین دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 بوده است،‌اما بهره‌گیری از بازی‌های کامپیوتری به این منظور، در تاریخ انتخابات آمریکا سابقه نداشته است.بازی‌هایی که تبلیغات اوباما در آنها گنجانده شده است، جزو محبوب‌ترین عناوین ورزشی شرکت EA به شمار می‌روند که برای گروه سنی 10 سال به بالا درجه‌بندی شده است.

ون بیکر کارشناس شرکت تحقیقاتی گارتنر می‌گوید: افراد 18 تا 34 ساله مخاطبان اصلی بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آیند که ایجاد ارتباط با آنها دشوار است، چون این قشر نه زیاد تلویزیون نگاه می‌کند و نه اهل روزنامه است، بنابراین سرمایه‌گذاری روی بازی‌های کامپیوتری امر مهمی برای آگاه کردن این افراد است.  تبلیغ از طریق پست الکترونیکی یا E-mail

استفاده از پست الکترونیک جهت تبلیغات نیز از دیگر شیوه هاى تبلیغاتى است. تبلیغات اینترنتى از طریق بنرها، خرده سایت ها و موتورهاى جست وجوگر تکنیک هایى هستند که تنها در محیط وب عملى هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فناورى هاى اینترنت بوده و سال ها قبل از فراگیرشدن وب مورد استفاده قرار مى گرفته است. با این حال به کارگیرى پست الکترونیک براى تبلیغات در سال هاى اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت مورد توجه قرار گرفته است به گونه اى که براساس آمار تعداد نامه هاى الکترونیک تبلیغاتى که کاربران اینترنت سالانه دریافت مى دارند از ۴۰ عدد در سال ۱۹۹۴ به بیش از ۱۶۰۰ عدد در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته است. نامه هاى الکترونیکى که شرکت ها برا ى کاربران ارسال مى کنند را مى توان به دو نوع تقسیم بندى کرد. یک نوع، نامه هاى الکترونیک خواسته شده است که خود کاربران خواستار دریافت چنین نامه هایى هستند و نوع دیگر نامه هاى الکترونیک ناخواسته یا اسپم(Spam) است که بدون اجازه کاربران به نشانى الکترونیکى آنها ارسال مى شود. در کل فرستادن نامه هاى الکترونیک امروزه یکى از رایج ترین مدل ها براى تبلیغات اینترنتى است که مزایاى بسیارى از جمله پایین بودن هزینه، امکان هدف گیرى دقیق مشتریان، اثربخشى بالا و مدیریت آسان را دارا است. هم چنین این ابزار موجب وفاداری مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری می‌شود، ضمن این که در جذب و نگهداری مشتریان نیز ابزار بسیار کارآمدی است

یک نوع از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک خبرنامه‌های اینترنتی هستند که توسط شرکت و یا نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی که علایق مشترکی در مورد کالا و خدمات دارند ارسال می‌شوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کنند. ارسال خبرنامه‌ها در بسیاری از موارد با کسب اجازه از مشتریان و بصورت ادواری صورت می‌گیرد. نوع دوم، گروه‌های گفت و گو هستند، که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد می‌شوند. در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضا فرستاده می‌شود، گفت و گویی را در مورد موضوعی خاص میان آن ها ایجاد می‌کند. بسیاری از گروهای گفت و گوی موفق، یک هماهنگ کننده دارند، که تصمیم می‌گیرد چه پیام‌هایی برای اعضا ارسال شود. نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی‌ است که افراد در آن عضو شده و براساس علایق اعضاء پیام‌های تبلیغاتی برای آن ها فرستاده می‌شود. هر کانال بر روی اخبار گروه مشخصی از کالاها و خدمات متمرکز می‌شود. ضمناً اطلاعات هر کانال هر چند مدت یکبار به روز می‌شود.
از آنجایی که به راحتی می‌توان نامه‌های الکترونیک تجاری را ایجاد و از طریق اینترنت ارسال نمود، ابراز ارزان و نیز اثر بخشی برای تبلیغات به شمار می‌آید.

با این وجود تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک با محدودیت هایی نیز مواجه است. اولین مشکل این است که کاربران اینترنت غالباً تعداد زیادی نامه الکترونیکی حاوی تبلیغات دریافت می‌کنند که این امر می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در آن ها ‌شود، در نتیجه عموماً نامه‌ها بدون آن که مطالعه شوند، حذف می‌شوند. مشکل دیگر این است که تمامی سرورهای پست الکترونیک فرمت HTML را ندارند لذا ردیابی نامه‌ها از طریق نرخ کلیک در آن ها دشوار است.

بازاریابی ویروسی ازطریق پست الکترونیکی

 شرکتهایی ازجمله YAHOO, HOTMAIL, AOL از این روش استفاده می‌کنند. این شرکتها ازطریق پیامهایی در برنامه‌های پست الکترونیک، برای خود تبلیغ می‌کنند. براساس این روش، هر نامه که توسط خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می‌شود، حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است. یعنی به تعداد نامه هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می‌کنند، این پیامها هم توزیع می‌گردند. از آنجا که این پیامها بدون فعالیت یا دخالت بیشتر این شرکتها توزیع می‌گردد ودرتمام مکاتبات بین مردم که نشانی الکترونیک خود را از این شرکتها اخذ کرده اند، منتشر می‌گردد، به این شیوه بازاریابی ویروسی می‌گویند. (زرگر، 1382) به عبارت دیگر، بازاریابی ویروسی هر استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق     می‌کند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی (PROMOTIONAL) در نمایش و نفوذ پیام است. بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان خبرنامه ها، به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می‌کند، شرکت را در معرض دید همه قرار می‌دهد. پیام تبلیغی یک شرکت نیز با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان می‌توانند به طرزچشمگیری افزایش یابد.
از آنجا که ایجاد اعتماد مردم بیشترین اثر را در رونق تجارت دارد، بازاریابی ویروسی به دلیل نقش شخص ثالث اعتماد بیشتری نسبت به صاحب تبلیغات، بین مردم خواهدداشت. اطلاعاتی که ازطریق دهان به دهان و از جانب دوستان و خویشاوندان به مردم می‌رسد، نسبت به اطلاعات خود شرکتها از اهمیت بیشتری برخوردار است و اعتبار بیشتری دارد. این اعتماد سریع تر و بیشتر موجب خرید و رونق کار صاحب پیام می‌شود. رمز این روش قراردادن منفعت برای مردم در پخش یا دریافت پیام موردنظر شماست. (زرگر، 1382)

  1. تبلیغات ناخواسته یا خرده سایت ها

تبلیغات ناخواسته که شامل 'Pop-up' و'Pop-under'  می‌شود یکی از اشکال بحث‌انگیز تبلیغات اینترنتی به حساب می‌آید. این نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت می‌شود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار می‌دهد. خرده سایت‌ها، از پنجره‌های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) تشکیل شده‌اند و هنگام جست‌وجوی در اینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شوند و حاوی نوشته‌ها و تصاویر تبلیغاتی هستند و به پنجره‌های جهنده نیز معروفند. از آنجا که این نوع تبلیغات اینترنتی بدون اجازه و خواست کاربران ظاهر می‌شوند و ممکن است موجب برهم زدن تمرکز آنان شوند مورد انتقاد قرار گرفته اند.

آگهی‌های تلویزیونی را می‌توان نمونه‌ای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چراکه این آگهی‌ها معمولاً برنامه‌هایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع می‌کنند و آن ها را وادار به تماشای آگهی می‌کنند. در مقابل، تبلیغات روزنامه‌‌ای نمونه‌ای از تبلیغات اختیاری محسوب می‌شوند زیرا خوانندگان می‌توانند هر قسمت از روزنامه را که مایلند بخوانند و یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را داراست. بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامه‌ای به طور معمول بصورت اختیاری دیده می‌شوند، هرچند که گاهی به دلیل این که تقریباً در تمام صفحات وب ارائه شده‌اند مورد اعتراض قرار می‌گیرند. استفاده برخی از کاربران اینترنت از نرم‌افزارهای مسدود کننده نمایش بنرها گواه این امر می‌باشد. از آن جا که تبلیغات ناخواسته غالباً به صورت اجباری نمایش داده می‌شوند، پاسخ‌های منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را دربر خواهند داشت.
در سال های اخیر به دلیل افزایش مقاومت کاربران اینترنت، کاهش مقبولیت این نوع از تبلیغات و گسترش استفاده از مسدود کنندهای تبلیغاتی، بکارگیری تبلیغات ناخواسته کاهش یافته‌ است. هرچند که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک برای حضور پررتگ‌تر این مهمانان ناخوانده، روش های خلاقانه‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

    6. تبلیغات مبتنی بر حامی‌گری

حامی‌گری به فعالیتی گفته می‌شود که در آن یک شرکت از یک رویداد، واقعه یا فعالیت خاص حمایت می‌کند و در مقابل، لوگو یا نام تجاری خود را در آن رویداد یا فعالیت معرفی می‌کند. هدف از این کار استفاده ار ارتباط ایجاد شده مابین لوگو یا نام تجاری شرکت و رویداد مربوطه است.

همان طور که در حامی‌گری سنتی، شرکت حامی از ارتباط ایجاد شده با رویدادی خاص منتفع می‌شود، در حامی‌گری اینترنتی نیز شرکت حامی از توجه کاربران به یک سایت یا موضوع مطرح شده در اینترنت سود می‌برد؛ به عنوان مثال در سال 1999 حدود نیمی از تبلیغات اینترنتی شرکت های دارویی به حمایت از وب سایت های بهداشتی اختصاص یافته بود. تحقیقات انجام شده دلالت بر اثربخشی این نوع از تبلیغات دارد. نکته قابل توجه در این نوع از تبلیغات، انتخاب رویداد،‌ واقعه یا فعالیتی مناسب جهت کسب بهترین نتیجه است.

     7. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو

با افزایش تصاعدی اطلاعات در اینترنت، یافتن اطلاعات مفید در اینترنت کار چندان ساده‌ای نیست. موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید مصرف کنندگان پدیدار شدند. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو در سال 2003 به عنوان عمومی‌ترین شکل تبلیغات اینترنتی مطرح شد. جستجوی مطلب برای سایت هایی مانند Yahoo، MSN،  Lycos و Google منبع اصلی کسب درآمد تبلیغاتی محسوب می‌شود. امروزه سایت های جستجو نقطه شروع استفاده از اینترنت برای میلیون ها کاربر شده‌اند. تخمین زده می‌شود که تنها 30 تا 40 درصد جستجوهای انجام گرفته در اینترنت، فاقد انگیزه تجاری هستند. درنتیجه جستجوی مطالب در اینترنت فرصتی بالقوه است که جستجوگر را به وب سایتی که برای فروش طراحی شده است، راهنمایی نماید. پرداخت در این روش بر اساس تعداد کلیک است که این روش پرداخت مقبولیت زیادی نزد تبلیغ دهندگان دارد. از آن جا که تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو به ارائه اطلاعات تجاری مربوط، در زمان مورد نیاز کاربران می‌پردازد، نسبت به شکل های دیگر تبلیغات اینترنتی مقبولیت بیش تری دارد. در این روش احتمال مواجه با تبلیغات ناخواسته برای کاربران کم تر است اما تا کنون در مورد اثربخشی این نوع از تبلیغات اینترنتی تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.

  1. تبلیغات پیکسلی

تبلیغات پیکسلی یک شیوه تبلیغات تحت وب با شرایطی جدید جهت محاسبه قیمت است که در آن قیمت هر آگهی تبلیغاتی بنا بر اندازه آن محاسبه می گردد.این روش تبلیغات در ربع چهارم سال 2005 میلادی، زمانی که الکس تئو(Alex Tew)دانشجوی انگلیسی، سایت خود یعنی صفحه خانگی یک میلیون دلاری (www.milliondollarhomepage.com) را راه اندازی نمود شهرت پیدا کرد.او در این وب سایت سعی داشت تبلیغ کنندگان کالا و خدمات را متقاعد کند هزینه تبلیغات خود را بر اساس اندازه ای که آگهی ها از حجم کلی صفحه اصلی سایت او اشغال می کنند بپردازند. کل فضای موجود در صفحه اصلی سایت الکس به یک میلیون پیکسل تقسیم و با قیمتی معادل 1 دلار برای هر پیکسل به فروش گذاشته شد.

ویژگی مورد نظر این بود که کمترین فضای قابل فروش در تمام سایتهای پیکسلی از ابتدا تا کنون 100 پیکسل است که اصطلاحا یک بلاک نامیده می شود. منطق انتخاب این اندازه در این است که در فضایی کوچکتر از 100 پیکسل عملا نمی توان تصویر گویایی را به نمایش گذاشت.ذکر این توضیح نیز لازم است که هر کدام از تبلیغ کنندگان با خرید آگهی پیکسلی تبلیغاتی بر روی سایت الکس مجاز بودند تبلیغات خود را به صورت مادام العمر (تا زمانی که سایت برپا باشد که 5 سال اول آن تضمین شده) در آن فضا قرار دهند به صورتی که هیچ آگهی دیگری در هیچ زمانی جایگزین آگهی آنها نگردد.