وقتی وقت نداریم، چطور سریع‌تر بنویسم؟

توصیه‌ها برای استفاده بهتر از زمان، وقت نوشتن گزارش

وقتی وقت نداریم، چطور سریع‌تر بنویسم؟

اگر برای شما هم پیش آمده که به مانیتور خیره بمانید و درحالی که لحظات به‌سرعت می‌گذرند، نتوانید کلمه‌ای بنویسید، این توصیه‌ها را به‌خاطر بسپارید؛ توصیه‌هایی از «استیو مسترز»، مدیر بخش خدمات در «ورتیکال لیپ»، یک موسسه بازاریابی محتوا در بریتانیا. او هفت توصیه برای نویسندگان و روزنامه‌نگاران دارد که به آنها کمک می‌کند وقت نوشتن بهتر از وقت‌شان استفاده کنند. توصیه‌هایی درباره مراحل مختلف کار نوشتن از جمع‌آوری اطلاعات گرفته تا انتخاب یک تیتر خوب:

زمان بزرگ‌ترین دشمن شماست، مخصوصا وقتی پای بازاریابی محتوا در بین باشد

شما می‌تواند پشت میزتان بنشینید و در عرض 15 دقیقه، ایده‌های نابی برای گزارش یا تصویر اینفوگرافی‌تان پیدا کنید، اما وقتی زمان آن برسد که بخش‌های مورد نیاز برای حلق آن گزارش را کنار هم بگذارید، کار مشکل می‌‌شود. معمولا این ایده‌های ناب و جذاب، در فهرست کارهای نکرده شما می‌ماند و خاک می‌‌خورد. احتمالا فقط وقتی می‌توانید آنها را به سرعت به مرحله عمل دربیاورید که ذهن‌تان را از قبل برای انجام سریع این کار آماده کرده باشید.

اینها توصیه‌های من برای تولید محتوا در کمترین زمان ممکن است. این موارد قطعا کیفیت کار شما را تضمین نمی‌کند، بنابراین شما باید زمانی را برای ویرایش و افزایش کیفیت کارتان اختصاص دهید. با عمل به این توصیه‌ها، رکوردی نخواهید شکست، اما آنچه این نوشتار دنبال می‌کند این است که به‌شما برای استفاده از بهینه از زمان‌تان کمک کند. بعضی مطالب را می‌توان در عرض 20 دقیقه نوشت و برای نوشتن طرح اولیه و انتشار بعضی دیگر باید چند ساعت وقت گذاشت:

1.      تصمیم بگیرید که برای چه کسانی و چرا می‌نویسید

آیا مطلبی که می‌خواهید بنویسید، یک اظهارنظر و یادداشت مطبوعاتی است یا نقد یک اثر یا یک اجرای هنری؟ آیا می‌‌خواهید با این نوشته توصیه‌های کارآمد به‌خواننده‌تان ارائه دهید یا فهرستی از دستورالعمل‌ها را برای انجام دقیق یک کار می‌خواهید فراهم کنید؟ مهم‌ترین نکته آن است که بدانید برای چه کسی می‌نویسید و چرا می‌خواهید این مطلب را بنویسید. وقتی چیزی در ذهن‌تان ندارید، به افکارتان سامان دهید و بعد ایده را روی کاغذ بیاورید.

اینکه می‌خواهید محتوای شما چه شکلی داشته باشد هم مهم است. آیا مطلب‌تان قرار است به اجزای مختلفی تقسیم شود؟ چه اطلاعات را مثل لینک، اسکرین‌شات یا عکس را می‌خواهید از منابع دیگر  به مطلب‌تان بچسبانید؟

2.      اطلاعات و داده‌های‌تان را جمع آوری کنید

 پیش ازآنکه بفهمید بیش از حد نوشته‌اید، یک جستجوی سریع برای پیدا کردن اطلاعات و همین‌طور مطالبی که قبلا درباره آن موضوع منتشر شده، انجام دهید. شاید دل‌تان‌ بخواهد، نقل‌قولی از یک شخصیت معروف، آمار و ارقام درباره موضوع، لینک به وبسایت‌های یا اطلاعاتی درباره قیمت یا نام محصولی خاص پیدا کنید. من یک روش در این زمینه دارم. مثلا وقتی می‌خواهم اطلاعاتی از چند سایت بگیرم، ترجیح می‌دهم همان‌طور که می‌نویسم آنها را در تب‌های tab جداگانه‌ای بازکنم. به‌این ترتیب می‌توانم راحت‌تر از آن سایت‌ها به مطلب خودم لینک بدهم. خوانندگان هم می‌توانند با کلیک روی آن مطالب، منابع دیگر را هم ببینید.

3.      اول تیتر بزنید

 تیتر برای مطلب حیاتی است. تیتر لحن مطلب را مشخص می‌کند و علاوه براین، امکان دیده شدن مطلب شما را در اینترنت بالا برده و موفقیت شما را در میان رسانه‌های اجتماعی تاحدودی تضمین می‌کند. نگران نباشد، پس از پایان کار می‌توانید تیتر بهتری انتخاب کنید. تیتر مطلب‌ نباید زیادی شاعرانه یا خنثی باشد؛ چون دراین صورت، وقتی در میان انبوهی از جستجوهای اینترنتی یا لینک رسانه‌های اجتماعی بالا می‌آید، ممکن است بی‌معنا بنظر برسد. بیشتر به تیترهایی فکر کنید که درحد ممکن کوتاه باشد و با کوتاه‌ترین کلمات محتوای مطلب شما را توضیح دهد.

4.      لید مطلب را جدی بگیرید

چند پاراگراف اول گزارش یا مقاله‌تان، لحن آن را مشخص می‌کند. لید در عین‌حال باعث می‌شود که خوانندگان شروع به خواندن آن مطلب کنند و اگر خواستند آن را ادامه دهند. درواقع تیتری که شما قبلا زده‌اید، توجه‌شان را جلب می‌کند و حالا با لیدتان، آنها را به ادامه خواندن مطلب وامی‌دارید. مثلا می‌توانید لید را با یک قصه کوتاه جذاب یا هیجان‌انگیز شروع کنید یا خیلی سرراست همان اول به خواننده بگویید که او با خواندن این مطلب چه چیزی گیرش می‌آید.

هرطور که خواستید لیدتان را بنویسید، فقط هرچیزی را که در مدرسه درباره نوشتن انشاء یادگرفته‌اید، دور بریزید. انشاءها یا نوشته‌های تحقیقاتی مدرسه، متن‌های کسل‌کننده‌ای هستند. نباید مثل آن نوشته‌ها مثلا شروع مطلب‌تان درباره این باشد که چرا درباره این موضوع می‌خواهید بنویسید یا اطلاعات‌تان را چطور جمع‌آوری کرده‌اید یا اینکه اصلا شما چه‌کسی هستید. کافی است بدون این حاشیه‌ها به‌دل ماجرا بزنید.

5.      پایان‌بندی را در آخرسر ننویسید

 اگر هنوز در میانه نوشتن مطلب هستید و فکر می‌کنید که ممکن است به حاشیه بروید و تمرکزتان را روی موضوع اصلی از دست بدهید، به انتهای مطلب بپرید و پایان‌بندی گزارش‌ را بنویسید. این کار می‌تواند استدلال‌هایی را که در اول مطلب‌تان مطرح کردید، تقویت و تایید کند. نوشتن پایان‌بندی قبل از رسیدن به انتهای مقاله یا گزارش، راه خوبی است برای آنکه پراکنده‌گویی‌ها در متن‌تان کنترل شود و مطمئن شوید که متن‌تان شسته‌رفته است و اینکه مطلب‌تان ناتمام یا نوشته‌ای با پایان باز نیست. در پایان‌بندی می‌توانید قهرستی از توصیه‌های مرتبط برای خوانندگان داشته باشید یا کل مطلب را در چند بند خلاصه کنید.

6.       خودتان ویرایش کنید

قبل از آنکه مطلب را به دبیر یا ویراستار تحویل دهید یا در اینترنت منتشر کنید، حتما خودتان یک بار آن را برای اشباهات تایپی، مشکلات شکلی، لینک‌ها یا عکس‌های خراب چک کنید. بعد یک بار دوباره آن را بخوانید. مطمئن شوید تمام نکاتی که مطرح کرده‌اید واضح هستند. حتی اگر فکر می‌کنید، مطلب‌تان کمی یکدست و خسته‌کننده شده، عکس‌های مرتبط یا لینک بیشتری بگذارید.

7.      از تبلیغ‌کردن نترسید

وقتی مطلب‌تان منتشر شد، آن را تبلیغ کنید؛ در صفحات اجتماعی خودتان آن را منتشر کنید یا آن را برای دیگران  ایمیل کنید. می‌توانید عکس مطلب را در سایت‌هایی مثل «پین‌ترست» یا «اینستاگرام» بگذارید و مطمئن شوید که سایت گوگل می‌تواند آن را به‌سرعت در میان نمایه‌های خود قرار دهد. این مورد آخر کار سختی نیست؛ هرزمان که بخواهید می‌توانید مطلب‌تان را با کمک برنامه  Google Search Console به گوگل اضافه کنید.

زمان یا اگر دقیق‌تر بگویم، کمبود زمان بزرگ‌ترین دشمن بسیاری از افراد است. مشکلی که بیشتر افراد دارند این است که تولید محتوا کاری زمان‌بر است و به‌همین‌دلیل هم این کار، معمولا در فهرست کارهایی که باید انجام شود باقی می‌ماند و در بسیاری مواقع اصلا به‌دنیای منتشرشده‌ها قدم نمی‌گذارد. شما با بالابردن سرعت‌تان در نوشتن، این مشکل را می‌توانید به‌همین‌سادگی حل کنید. مشکل همان‌طور که اشاره‌شدن، باقی ماندن ایده‌ها در ذهن‌تان یا روی یک تکه کاغذ است:

  • طرح اولیه‌تان را روی کاغذ بیاورید یا تایپش کنید. یک تتیر تند و تیز بزنید و از همان ابتدا زوایه گزارش‌‌تان را مشخص کنید. چه مجموع نکاتی را می‌خواهید در مقاله یا گزارش‌تان بیاورید. مثلا اگر قرار است که مطلب‌تان یک مطلب اصلی داشته باشد، قطعا نوشتن آن زمان کمتری خواهد برد.
  • یک جستجوی سریع انجام دهید. عنوان مورد تحقیق‌تان را در اینترنت جستجو کنید تا ببینید دیگران درباره آن مطلب چه چیزهایی نوشته‌اند. بعضی از آنها ممکن است توصیه‌های خوبی داشته باشند که به کار شما هم بیاید. می‌توانید در مطلب‌تان به آنها هم لینک بدهید و هم زمان با انتشار مطلب‌تان در رسانه‌های اجتماعی، نام نویسندگان آن مطالب را هم ذکر کنید.
  • آن بخش‌هایی را که می‌خواهید از دیگر مطالب در نوشته‌تان ارجاع دهید یا نقل کنید، در یک صفحه دیگر کپی کنید و لینک آنها را در همان صفحه یا در بوک‌مارک کامپیوترتان ذخیره کنید.
  • وقت یادداشت کردن ایده اول‌تان، لید مطلب یا درحدممکن پایان‌بندی مطلب را هم بنویسید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که یک لید شفاف دارید و البته مطلبی که به‌خاطر وجود ابتدا و انتها منظم است.
  • همه نظراتی را که جمع‌آوری کرده‌اید به زبان خودتان بنویسید. این مطالب می‌تواند شامل لینک‌هایی غیر از سایت‌های معمولی‌ و در جاهایی مثل مکان‌های متنی مرتبط باشد. موتورهای جستجو دوست دارند که شما به منابع مفید متنوعی لینک ‌بدهید.
  • حالا وارد کار شوید و چند میان‌تیتر برای تفکیک مطالب انتخاب کنید و مطمئن باشید عکس مناسب برای هربخش دارید.
  • دوباره به تیترهایی که زده‌اید فکر کنید. تیتر باید در جایی مثل توییتر به چشم بیاید. به‌این فکر کنید که آیا از آن نوع تیترهایی است که مردم آن را به اشتراک می‌گذارند. آیا زبانی دارد که احساس برانگیز باشد؟ آیا هنوز به مقاله مرتبط است؟ اگر این‌طور نیست، تیتر را عوض کنید.

لینک سایت ورتیکال لیپ: https://www.vertical-leap.uk/

لینک گوگل سرچ کنسول: https://www.google.com/webmasters/tools   

 

منبع:

 https://www.journalism.co.uk/tip-of-the-day/tip-how-to-write-faster-when-you-are-short-on-time/s419/a637105/