محتوا از ما ساختن آگهی از شما

چگونه داب‌اسمش واسطه تبلیغ برای برندها می‌شود

محتوا از ما ساختن آگهی از شما

علی شاکر- داب‌اسمش به برندها پیشنهاد داده که برای تبلیغ خود از این برنامک استفاده کنند. بدین ترتیب که می‌گوید محتوای صوتی از شما و به‌کار گرفتن این صداها در موقعیت‌های مختلف برعهده کاربران داب‌اسمش.

داب‌اسمش، سرویس میزبانی ویدیو است که تحت سیستم عامل‌های آی او اِس و اَندروید ساخته شده است. با استفاده از این نرم‌افزار، کاربران می‌توانند، آهنگ یا صدای مورد علاقه خود را از فهرستی انتخاب کرده، همزمان با پخش آن لب بزنند و از خود فیلمبرداری کنند.

این سرویس را چند جوان در برلین پدید آورده‌اند و اکنون داب‌اسمش تبدیل به برنامکی شده که لحظه‌های خاصی از حضور ما در میان دوستان و اعضای خانواده را به تصویر می‌کشد. لحظه‌هایی که در بسیاری از موارد موقعیتی کمیک و خنده‌دار ایجاد می‌کند. همین طنزآلود بودن این لحظه‌ها باعث شده تا استفاده از آن برای همه سهل و لذت‌بخش باشد.

جالب اینجاست که کمپانی آلمانی سازنده داب‌اسمش پیش از این برنامک، اپلیکیشن دیگری به نام «استارلایز» طراحی کرده بود که به خاطر سخت بودن کار با آن شکست خورد و مورد توجه قرار نگرفت. ولی  اکنون بیش از 100 میلیون کاربر از 192 کشور با این برنامک در ارتباطند.

«سوچیت داش» رئیس داب‌اسمش می‌گوید: «این شکل از تبلیغات به کمپانی‌ها امکان می‌دهد محتوای تبلیغاتی را خودشان انتخاب کنند و به‌کارگیری آن را به خلاقیت کاربران بسپارند. مثل کاری که کمپانی برادران وارنر برای فیلم جدید «لک‌لک» (Storks) انجام داده ‌است.»

داش می‌افزاید: «به نظر ما این راهی عالی برای تولید محتوای مناسب برند است. منظورم همان محتوای صوتی است که ما آن را روی برنامک داب‌اسمش تعبیه می‌کنیم. کاربران در سراسر دنیا می‌توانند از صداهای از پیش طراحی شده در داب‌اسمش در موقعیت‌های مختلف استفاده کنند. در واقع این خلاقیت کاربران است که سبب می‌شود برند ما بیش از پیش مطرح شود.»

به گفته داش، داب‌اسمش می‌تواند در خدمت شرکت‌های سرگرمی‌ساز نیز قرار بگیرد. اینگونه که یک محتوای صوتی خاص در موقعیت‌های مرتبط یا غیرمرتبط معانی متفاوت و اغلب کمدی به خود می‌گیرد.

برای اینکه بخشی از برنامه جدید شرکت داب‌اسمش برای تبلیغ برندها باشیم فقط کافی است با سیستم عامل‌های آی او اس و اندروید صدای مد نظرمان را بارگذاری کنیم. سپس اعضای خود شرکت که وظیفه ویراستاری و مدیریت صداها را برعهده دارند، این بخش‌ها را برجسته می‌کنند تا در کانال دیده شود.

داب‌اسمش تابستان امسال دوبار خود را به‌روز کرد و با طراحی الگوریتمی جدید، گستره دسترسی کاربران را به دیگر سایت‌ها افزایش داد. چون تا پیش از این کاربران فقط از طریق اینستاگرام می‌توانستند ویدیوی خود را منتشر کنند.

بنا بر ادعای مدیر شرکت داب‌اسمش هر ویدیو در این برنامک بین پنج تا 10 بار دیده می‌شود. هر محتوای صوتی نیز چندین بار بارگذاری و کاربران آن را چندین دفعه چک می‌کنند. این خبر خوبی برای برندهاست که دوست دارند پیام‌شان بارها و بارها شنیده و ویدیوی آن نیز دیده شود. با این شیوه کاربران بیش از هر زمان دیگری درگیر تبلیغ یک محصول می‌شوند.

از سوی دیگر این اپ در میان چهره‌های محبوب رسانه‌ای نیز خوب جا افتاده و چه در ایران و چه در دیگر کشورها، ستاره‌های هنری برای شوخی هم که شده یک بار از این برنامک استفاده کرده‌اند. مثل ترانه علیدوستی، رامبد جوان، مهران غفوریان و... در ایران یا سلنا گومز یا ریحانا در آمریکا.

به گفته داش نکته جالب درباره داب‌اسمش این است که شکل خود را بر محتوای صوتی غالب می‌کند و در واقع آن محتوای صوتی معانی گسترده‌تر و بامزه‌تری پیدا می‌کنند. این کاربران هستند که به محتوای صوتی آن‌طور که خودشان می‌خواهند معنی می‌بخشند و همین کار زمینه مناسبی را برای تبلیغ بهتر و خلاقانه‌تر برند فراهم می‌کند.

 

 

5 پیشنهاد  برای رونق کسب‌وکار  با داب‌اسمش

هنوز کار بازاریابی و تبلیغ برند از راه داب‌اسمش در دنیا آن طور که باید جا نیفتاده؛ چون زمان زیادی از تولد آن نمی‌گذرد. داب‌اسمش دوسال بیشتر ندارد، ولی در همین زمان کوتاه نیز توانسته کاربران زیادی را به سمت خود جلب کند. در ادامه پیشنهادهایی برای به خدمت گرفتن داب‌اسمش در کسب و کار را مطرح کنیم.

  1- داب‌اسمش محیطی جدی نیست؛ بنابراین صدایی که بارگذاری می‌کنیم باید هم کوتاه باشد و هم زمینه‌ای را برای خلاقیتی بامزه فراهم کند.

  2- پیامی ساده بارگذاری کنیم؛ اگر کاربران محتوای صوتی ساخته شده ما را متوجه نشوند و برای‌شان بامزه نباشد، روی آن لب نمی‌زنند و به‌اصطلاح آن را Dub نمی‌کنند.

  3- روند(Trend) داب‌اسمش را بشناسیم؛ صفحه‌های پر بازدید داب‌اسمش را دنبال کنیم. ببینیم کاربران بیشتر از کدام محتوای صوتی داب‌اسمش استفاده می‌کنند و بعد بر همان اساس پیام تبلیغاتی صوتی خود را طراحی کنیم.

  4- غیرمستقیم عمل کنیم؛ یک پیام تبلیغاتی مستقیم منتشر نکنیم؛ چون کسی دوست ندارد بی‌پرده واسطه تبلیغ شرکت ما باشد. به‌جای آن درباره ویژگی محصول خود صدایی بارگذاری کنیم.

  5- رقابت ایجاد کنیم؛ در محل فروش محصول خود زمینه‌ای فراهم کنیم تا کاربران بتوانند داب‌اسمش بسازند و به آنها جایزه بدهیم. این می‌تواند شامل تخفیف محصول ما باشد. به این ترتیب ویدیوهای اولیه درباره برند ما ساخته می‌شود و زمینه تشویق دیگران را فراهم می‌کند.