کاش از قبل می‌دانستم

توصیه‌ به روزنامه‌نگاران برای استفاده از منابع تحقیقاتی

کاش از قبل می‌دانستم

در سایت «منبع روزنامه‌نگاران»[1]، ما عاشق تحقیق‌ایم. با این حال، در اوایل کارمان به عنوان یک روزنامه‌نگار، چندان به ارزش تحقیق یا تفسیر درست نتایج تحقیقات آگاه نبودیم. درواقع عادت نداشتیم از بهترین مطالعات برای تایید صحت[2] یک ادعا استفاده کنیم. از این اشتباهات ما درس بگیرید. این‌ها مواردی است که آرزو می‌کردیم که ای کاش سال‌ها قبل می‌دانستیم:

***

 

1. تحقیقات آکادمیک از بهترین ابزارهای در دسترس برای گزارشگری هستند.

در اوایل نوشتن یک گزارش، خواندن مطالعات دانشگاهی فهم کلی درستی درباره یک موضوع به شما می‌دهد. علاوه براین، به شما کمک می‌کنند سئوالات بهتری بپرسید و پاسخ‌هایی را که منابع اطلاعاتی به شما می‌دهند، بهتر بفهمید.

از این اطلاعات استفاده کنید تا مسئولان را وادار به پاسخگویی کنید. بیشتر اوقات، سیاستگذاران تلاش می‌کنند، چیزهای جدیدی را امتحان کنند، چون فکر می‌کنند، یک تغییر خاص، یک نتیجه خاص را هم به‌دنبال دارد. (مثلا اجباری کردن پوشیدن لباس‌های یک‌شکل در مدارس دولتی برای بالابردن موفقیت دانش‌آموزان) مطالعه نتایج یک تحقیق، معمولا به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا چنین تغییری می‌تواند منجر به همان نتیجه‌ای باشد که آن سیاستمدار مدنظر دارد یا نه. علاوه بر این، یک تحقیق به شما خواهد گفت در شرایط مشابه در مناطق و کشورهای دیگر، چه کار نتیجه داده و چه تصمیمی بی‌نتیجه بوده است.

مطالعات فردی توسط محققان هم، معمولا سوژه‌هایی درباره زوایای دیگر موضوع به روزنامه‌نگاران می‌دهند.

 

2. جستجوی‌های عمومی در گوگل، بهترین راه برای پیداکردن یک تحقیق خوب نیست.

یک منبع بهتر از جستجوی عمومی گوگل، «گوگل اسکالر»[3] است، که به شما امکان جستجو در تحقیقات منتشرشده در مجلات داوری‌شده[4] را فراهم می‌کند. از منابع مناسب در این زمینه می‌توان به سایت‌های پاب‌مِد[5]، مایکروسافت آکادمیک[6]، کتابخانه عمومی علوم[7] و دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی[8] اشاره کرد.

برای یافتن مطالعات مرتبط در مجلات تخصصی جستجو کنید، اما خودتان را به مجلاتی که بر موضوع خاص مدنظر شما تاکید دارند، محدود نکنید. مثلا اگر می‌خواهید روی موضوع «عدالت کیفری»[9] کار کنید، می‌توانید در مجلاتی مثل «جرم‌شناسی»[10]، «مسائل اجتماعی»[11] و «فصل‌نامه علوم اقتصادی»[12] تحقیقات باکیفیتی پیدا کنید.

در انتهای هر تحقیق، نویسندگان تحقیقاتی که در داخل متن به آنها ارجاع داده شده را فهرست کرده‌اند، از آنها هم می‌توانید کمک بگیرید. 

 

3. پژوهشگران معمولا در دسترس هستند و دوست دارند، درباره کارشان صحبت کنند

ما متوجه شده‌ایم که محققان به ایمیل‌های‌شان سریع‌تر از تلفن جواب می‌دهند. آنها معمولا نسخه‌هایی از تحقیقات‌شان را در اختیار شما قرار می‌دهند یا شما را راهنمایی می‌کنند که چطور به‌طور رایگان به آنها دسترسی پیدا کنید.

اگر در تحلیل داده‌ها گیج شده‌اید و پیشینه‌ای قوی در زمینه آمار یا شیوه‌های تحقیق ندارید، از فرد مطلعی در این زمینه کمک بخواهید. بسیاری از محققان برای کمک به روزنامه‌نگاران و توصیف درست نتایج تحقیق‌شان مشتاق‌ هستند.

 

4. وقتی یافته‌ای در یک تحقیق «مهم» توصیف می‌شود، این لزوما به معنای آن نیست که آن یافته، قابل‌توجه و بااهمیت است.

متخصصان معمولا یافته‌های‌شان را «مهم» یا «از نظر آماری معنادار» توصیف می‌کنند تا نشان دهند روابطی که آنها کشف کرده‌اند و یا تفاوت‌هایی که مشاهده کرده‌اند، نتیجه تصادف یا خطای نمونه‌گیری نیست. تشخیص اینکه یافته‌ای در یک تحقیق «مهم» یا «از نظر آماری معنادار» است، بر پایه تحلیل ریاضی است نه نظر و عقیده محقق.

 

5. همبستگی در یک تحقیق ضرورتا به معنای وجود رابطه علت و معلولی نیست.

معمولا، مطالعات نشان می‌دهند که روابطه‌ای میان دو یا چند متغیر وجود دارد، اما تنها به این دلیل که یک متغیر در صورت حضور یک متغیر دیگر تغییر می‌کند، به این معنا نیست که متغیر دوم، عامل این تغییر است. هیچگاه خودتان درباره چیزی که در آن تحقیق گفته نشده و یا حتی گفته شده، فرضیه‌ای نسازید، اگر تردیدی درباره یک یافته دارید، با مولف تماس بگیرید.

 

6. زمان زیادی را صرف خواندن چکیده نکنید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چکیده مقاله، خلاصه‌ای از جالب‌ترین بخش‌های یافته‌هاست، اما در بیشتر مواقع این درست نیست. دو نقطه‌ای که می‌توانید یافته‌های کلیدی تحقیق را در آنها پیداکنید، یکی بخش «یافته‌های تحقیق» است. این بخش معمولا در میانه مقاله و همان جایی قرار دارد که نویسندگان توضیح می‌دهند، در این تحقیق به چه نکاتی دست یافته‌اند و به ارائه تحلیل‌های آماری‌شان می‌پردازند. دوم در بخش «بحث» یا «نتیجه‌گیری» است که معمولا در انتهای مطلب می‌آید و خلاصه‌ای از یافته‌ها ارائه می‌کند. در این بخش نویسنده، مباحثی درباره تاثیرات یا کاربردهای این تحقیق در دنیای واقعی ارائه می‌کند.

 

7. هنگام ارجاع به یافته‌های اتاق‌های فکر، شرکت‌های مشاوره‌ای خصوصی و گروه‌های ذینفع خاص، احتیاط کنید.

یافته‌های تحقیقاتی از این موسسات، برخلاف مطالعاتی که در مجلات دانشگاهی منتشر می‌شوند، همیشه پیش از چاپ و انتشار مستقلا بررسی نمی‌شوند.

به‌عنوان یک قانون کلی، روزنامه‌نگاران باید از تحقیقاتی که توسط موسساتی که جانبداری آشکاری مثل تعلقات سیاسی دارند، دوری کنند.

گاهی، درباره یک موضوع خاص، اصلا تحقیقات آکادمیکی وجود ندارد یا تحقیقات کمی انجام شده. بنابراین شرکت‌های مشاوره‌ای خصوصی یا موسسات دیگر برای پرکردن این خلاء‌ها، خودشان دست به کار تحقیق می‌شوند. باوجودآنکه بعضی از این موسسات تحقیقات باکیفیتی انجام می‌دهند، اما بسیار مهم است که این اطلاعات، مجددا به‌طور دقیق بررسی شوند.

 

8. بهترین تحقیقات همیشه از هاروارد و استنفورد بیرون نمی‌آیند

از محققان دانشگاه‌های معتبری مثل هاروارد و استفورد، در رشته‌های خودشان به‌عنوان بهترین محققان یاد می‌شود، اما این به آن معنا نیست که هر مقاله و گزارش تحقیقاتی که آنها نوشته‌اند، بهترین مقاله در آن حوزه است. پژوهش‌های باکیفیت بالا توسط محققانی با زمینه‌های مختلفی انجام می‌شود؛ از محققان دانشگاه‌های دولتی گرفته تا موسسات غیرانتفاعی.

  

9. فرایند داوری مقالات ضامن کیفیت یک مقاله نیست.

به‌خاطر داشته باشید که بعضی از فرایندهای داوری مقالات سختگیرانه‌تر از دیگران هستند و بعضی مجلات دانشگاهی، مشکل پسندتر از دیگران هستند. بااین حال، انتشار مقاله در یک مجله رده بالا، ضامن این نیست که آن تحقیق باکیفیت و قابل توجه باشد. اگرچه که مقالات تحقیقاتی که در این مجلات منتشر می‌شوند، توسط چندین محقق شاخص بررسی و تایید شده‌اند و از این جهت قابل اطمینان‌تراند.

 

10. آشنا بودن به آمار و روش‌های تحقیق به شما بسیار کمک خواهد کرد.

بسیاری از روزنامه‌نگاران از ریاضیات و علوم فراری هستند، اما اطلاعات اولیه، از آمار و روش‌های تحقیق به شما در فهم مطالعاتی که آنها را می‌خوانید کمک خواهد کرد و مهم‌تر از آن، برای تشخیص یک پژوهش خوب از یک پژوهش غیرقابل اعتماد.

 

https://journalistsresource.org/tip-sheets/research/research-journalism-tips-statistics-writing

 


[1] Journalist's Resource

[2] fact-check

[3] scholar.google.com یکی از سایت‌های زیرمجموعه گوگل که امکان جستجو در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند

[4] peer-reviewed journals مجلاتی هستند که  مقالات آنها توسط کارشناسان همان رشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov

 

[6] https://academic.microsoft.com/

 

[7] https://www.plos.org/

[8] http://www.nber.org/

[9] criminal justice

[10] http://onlinelibrary.wiley.com/

[11] https://academic.oup.com/socpro

[12] https://academic.oup.com/qje