عکسِ بفروش

چگونه تصویر آگهی مشتری را به خرید ترغیب می‌كند

عکسِ بفروش

 اشاره:‌ تصویر، جزو جدایی‌ناپذیر آگهی‌های امروز است. به همین خاطر شناخت از ویژگی‌ها و رمز و رازهای تاثیر بیشتر آن می‌تواند واسطه فروش بیشتر باشد. هر چند کیفیت محصول است که به مشتری می‌گوید باز هم از ما خرید کند یا نه‌ ولی ما برای بار اول سراغ محصولاتی می‌رویم که تصویر مطلوبی از آن در ذهن داشته باشیم. به همین دلیل باید بدانیم که بیشتر  از چه عکس‌هایی استفاده کنیم. در ادامه 10 پیشنهاد برای ساختن عکس‌هایی موثرتر و جذاب‌تر مطرح کرده‌ایم.

***

1. از اصول کیفی عکس کوتاه نیاییم

کیفیت عکس‌ها برای ما خیلی مهم است. عکس‌های آرشیوی هم یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شوند. اگر مجانی باشند که چه بهتر. حواس‌مان باشد که طی این‌ سال‌ها مردم حسابی با عکس‌های آرشیوی آشنا شده‌اند و دل‌شان دیگر عکس آرشیوی نمی‌خواهد. برای داشتن یک بازاریابی موفق باید مهارت‌های انتخاب عکس مناسب را داشته باشیم تا این عکس‌ها بتوانند با جلب نظر مشتریان واسطه فروش باشند.  البته عکس‌های بی‌کیفیت و پیکسل‌ پیکسل شده مفت نمی‌ارزند؛ چون مشتریان را از صفحه نمایش شما فراری می‌دهند. پس وضوح و فوکوس عکس را بررسی کنیم. چون این معیارهای کیفی سبب می‌شوند تا پیام عکس بهتر و موثرتر منتقل شوند. انگار که ما هم در همان صحنه حاضریم و همان حس عکس را داریم.

پیام آگهی این است که تحصیل با جنگ می‌جنگد. موسسه مورد نظر به مردم می‌گوید که با پرداخت یک یورو، 8 میلیون کودک کشورهای جنگ‌زده می‌توانند تحصیلات ابتدایی داشته باشند.

 

2. عکس خودش باید پیامش را جار بزند

عکسی که برای تبلیغ محصول‌مان انتخاب می‌کنیم باید با قدرت پیام آگهی ما را فریاد بزند؛ حتی اگر مشتریان شرح آن را نخوانند. عکس باید منظورمان را به مخاطب برساند. بنابراین مراقب برخی سوء‌تفاهم‌ها باشیم.

حال و هوای صبح؛ مک‌دونالد با این عکس دارد به پیام خود شخصیت می‌دهد. او می‌داند بسیاری از افراد دم‌صبح حال و حوصله ندارند. بنابراین پیام مک‌دونالد این است که صبح‌ها را سخت نگیریم. با این آگهی می‌خواهد گوشه ذهن مخاطبانش جای داشته باشد.

 

3. تصویر آگهی، نشانی از زندگی مردم داشته باشد

مسلم است که تصاویر آگهی ما باید متناسب با مخاطبان‌مان باشد. اگر برای آگهی یک دانشگاه دنبال عکس می‌گردیم باید سراغ تصاویری بگردیم که نشانی از زندگی بچه‌های 17-18 ساله‌ در آن باشد.

به این آگهی نگاه کنید. کالج کانتینانتال کانادا یکسری از آگهی‌های تصویری خود را به این شکل منتشر کرده است. به جوان‌ها می‌گوید اگر می‌خواهید عالی باشید از این دانشگاه شروع کنید.

در واقع در این آگهی نشانه‌هایی هست که کاملا با زندگی جوان‌ها مطابقت دارد. پیتزایی نیم‌خورده می‌بینیم و پسری که خواب است و شرح می‌گوید تا ظهر خواب مانده و برای تغییر می‌تواند روی این کالج حساب ‌کند.

 

 

4. برای ورود به دل مشتری راهی بیابیم

تصویری که برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کنیم، باید بتواند احساس مخاطبان را برانگیزد. اگر چنین شود می‌توانیم به همراهی مداوم مشتری با محصول‌مان امیدوار باشیم.

ورود به دل مشتری

برای نمونه این آگهی مربوط به شرکت ساخت اعضای مصنوعی است که شعار این است: «بیایید زندگی برخی را کامل کنیم.» ما با دیدن تکه‌های خالی مانده پازل متوجه پیام این تصویر می‌شویم. این همدلی و همراهی احساس‌محور ماست که تکه‌های پازل را سر جایش می‌گذارد؛ این عکس‌‌، این مرد ‌و ‌ این زندگی را کامل می‌کند.

 

5. قابلیت جست‌وجوی عکس را بالا ببریم

با هشتگ و تگ‌ و همچنین ایجاد قابلیت‌هایی برای جست‌وجوی راحت‌تر عکس کاری کنیم که تصویر آگهی ما در موتورهای جست‌وجو به راحتی قابل یافتن باشد. برای این عکس می‌توانیم هشتگ‌های مختلفی بسازیم: #سلامتی #پنیر #هوشمندی #تبلیغات #مراقبت_از_خود و... همچنین می‌توانیم در تگ‌ها نام محصول، نام برند و شعار محصول را هم بیاوریم.


6. اینستاگرام، نمایشگاه مجازی محصولات

هشتگ‌ها و قابلیت‌های جست‌وجوی عکس در فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام نمایشگاهی مجازی می‌آفریند که هر لحظه می‌تواند بر تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده شود. قابلیت‌هایی چون Story و پخش زنده نیز در عرصه شکل‌دهی به تصویر محصول ما می‌تواند بسیار موثر باشد. یادمان باشد که فضای مجازی را هم به اندازه فضای حقیقی جدی بگیریم و همان‌‌قدر که ارائه محصول با کیفیت و شکیل در فروشگاه برای‌مان مهم است، عکس‌هایی که از محصولات خود نمایش می‌دهیم نیز کیفیت بالایی داشته باشند. موقع تنظیم عکس برای انتشار در اینستاگرام مراقب باشیم که از فیلترهایی استفاده کنیم که محصول ما را از طبیعت خودش خارج نکند.

 



7. محتوای بصری عکس باید هدفمند باشد

برای خالی نبودن عریضه از عکس استفاده نکنیم. یعنی برای استفاده از عکس هدف داشته باشیم؛ چون مردم عکس‌های کلی و بی‌خاصیت‌ را از کیلومترها دورتر تشخیص می‌دهند. ولی گاهی پیش می‌آید که به خاطر فشار زمان و کمبود امکانات مجبوریم از عکس‌های‌ کلیشه‌ای و کلی استفاده کنیم. در این موارد باید حتی این کلیشه را هم به بافتی هدفمند قرار دهیم. مثلا عکس‌های کلیشه‌ای مثل یک لبخند یا شادی گروهی می‌تواند با یک پیام مناسب تبدیل به عکسی مناسب و هدفمند برای آگهی ما باشد.

 

این تصویر، آگهی یک اسپری ضد آلرژی است. مردی به دوربین زل زده و پیام عکس در فضای خالی آن نقش بسته که می‌گوید:«چیزهای مورد علاقه من: آفتاب‌گردانم، پیش‌بندم و آوامیسم» در واقع با این آگهی قرار دادن پیشبند و آفتابگردان در کنار یک مرد کلیشه‌ها را به هم زده است.

 

8. خلاقانه به جان عکس بیفتیم

قرار نیست که در قید و بند عکس گرفته شده بمانیم. با نرم‌افزارهای ویرایش عکس به جان آن بیفتیم و آنطور که خلاقیت‌مان می‌گوید آن را از نو بسازیم. پیام کالایی که می‌خواهیم بفروشیم مهم است و نه پایبندی به زاویه، رنگ و قاب‌بندی اولیه تصویر خام. برای نمونه نگاهی به این آگهی شیشه ‌پاک‌کن بیندازید. ویرایشگر عکس ماهی قرمز، تنگ و کلاه ایمنی را با هم ترکیب کرده و رنگ و زاویه‌ای نو به اثر خود داده است.


9. بگذاریم رنگ‌ها کارشان را بکنند

رنگ‌ها احسا‌س ‌برانگیزند. پس از آن استفاده کنیم تا تصاویری روشن و زنده بسازیم. چون با رنگ‌ می‌توان به سوژه حرکت داد و هم چشمان مخاطب را یک‌جا متمرکز کرد یا اینکه به دوردست‌ها فرستاد. برای نمونه نگاهی به این آگهی بیندازید. رنگ‌های متضاد سبز و قرمز در زمینه آبی چشمان مخاطب را یک‌جا ثابت نگه می‌دارد و لحظه‌ای بعد خط‌های هندوانه چشم را به سمت نوشته آگهی می‌برد که دارد یک فروشگاه مواد خوراکی و میوه را تبلیغ می‌کند.


10. عکس باید حرکت داشته باشد

در عکسی که انتخاب می‌کنیم حرکت را نشان دهیم. این حرکت بیننده را به وجد می‌آورد. گاهی می‌تواند حرکت در عکس ربطی به برند یا پیام تبلیغاتی ما نداشته باشد. فقط ما از این حرکت‌ها(مثل خوردن، حرف زدن، لباس پوشیدن یا خرید کردن و ...) در تصویر برای جلب نظر مخاطب استفاده می‌کنیم. برای نمونه به این تصویر نگاه کنید که از مخاطبانش می‌خواهد هم خشونت را کنار بگذارند و هم اینکه در حالت مستی رانندگی نکنند اما حرکت را می‌توان در شکل مشت و صورت و پخش شدن آب دهان در نور پشت صورت فرد دید.