آینده نسل پنجم اینترنت و روزنامه‌نگاری

نیویورک تایمز یک آزمایشگاه روزنامه‌نگاری 5G را راه‌اندازی کرده است تا ظرفیت‌های این فناوری را بشناسد.

آینده نسل پنجم اینترنت و روزنامه‌نگاری

ماه آوریل، پنجمین نسل شبکه‌های بی‌سیم داده به شیکاگو و مینیاپولیس وارد شد و یک مرحله مهم و تاریخ‌ساز در فناوری بی‌سیم را رقم زد. در چند سال اخیر، ترویج فناوری 5G باعث افزایش بیست برابری سرعت اینترنت نسبت به شبکه‌های 4G شده است. با این افزایش سرعت، تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند در عرض چند ثانیه کل یک فیلم سینمایی را دانلود کرده یا بازی‌های چندنفره آنلاین را بدون تأخیر، پخش کنند.

نیویورک تایمز علاقه‌مند است ظرفیت پهنای باند بالاتر و سریع‌تر در خصوص راه‌های جدید قصه‌گویی را کشف کند و تجربه جدیدی برای خوانندگانش رقم بزند.

قصه‌‎گویی با 5G

برای کاوش در اینکه نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه چه فرصت‌های جدیدی برای قصه‌گویی ایجاد می‌کنند، نیویورک تایمز یک آزمایشگاه روزنامه‌نگاری 5G ایجاد کرده است. شرکت مخابراتی «ورایزون (Verizon)» دسترسی اولیه به شبکه‌های 5G و تجهیزات لازم را برای نیویورک تایمز فراهم کرده است.

نیویورک تایمز معتقد است سرعت و کاهش تاخیر 5G می‌تواند باعث وقوع یک انقلاب در روزنامه‌نگاری دیجیتال در دو حوزه کلیدی شود: اول در شیوه‌های گردآوری اخبار و دوم در انتقال آن به مخاطبان. در کوتاه‌مدت، دسترسی به 5G به سازمان‌های خبری کمک می‌کند که محتوای رسانه‌ای بهتری را در موقعیت‌های اضطراری تولید کنند. در بلندمدت نیز، با افزایش استفاده خوانندگان از دستگاه‌های مجهز به 5G، این سازمان‌ها می‌توانند شیوه انتقال اخبار به مخاطبان را بهبود ببخشند.

استفاده از 5G در اتاق اخبار

اگرچه هنوز دستگاه‌های 5G به طور گسترده رواج ندارند، اما ظرفیت‌های استفاده از 5G برای بهبود گردآوری اخبار قابل مشاهده است؛ درنتیجه، نیویورک تایمز با مجهز کردن خبرنگاران خود به اینترنت نسل پنجم، آزمایش‌‌هایی را در خصوص توانایی‌هایی که با فناوری 4G ممکن نبوده، ترتیب داده است.

این سازمان خبری در بیش از 160 کشور خارجی خبرنگار فعال دارد و دریافت محتوای برخط آنها، نیازمند پهنای باند وسیع و اتصال مطمئن به اینترنت است. در خود ایالات متحده نیز، پوشش زنده اخبار به اتصال‌های مطمئن به اینترنت برای ارسال هزاران تصویر به سرورهای رسانه‌ای نیویورک تایمز نیاز دارد. این سازمان خبری در حال جستجوی راه‌هایی است که خبرنگاران آن بتوانند به کمک 5G محتوای خود (از جمله عکس‌ها، ویدئوها، فایل‌های صوتی و حتی مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالا) را به صورت خودکار و بدون وقفه، به اتاق خبری نیویورک‌ تایمز ارسال کنند.

امکانات 5G برای خوانندگان

بخشی از آزمایش نیویورک تایمز مربوط به ظرفیت‌های انتقال اخبار در قالب‌های قصه‌گویی پویاتر با استفاده از دستگاه‌های 5G است. در طی یک سال و نیم گذشته، این سازمان خبری توانایی خود برای روایت داستان‌های سه‌بعدی را افزایش داده و این امکان را برای خوانندگان فراهم کرده است که روزنامه‌نگاری را به شیوه‌های جدیدی تجربه کنند. با گسترش استفاده از دستگاه‌های 5G، امکان ارائه این تجربه‌ها در کیفیت بسیار بیشتری فراهم خواهد شد؛ درنتیجه، خوانندگان می‌توانند نه‌تنها جزئیات دقیق‌‌تر تصاویر را مشاهده کنند، بلکه در محیط مجازی سه بعدی به کاوش بپردازند.

سایر قابلیت‌ها

امکاناتی که فناوری 5G وعده می‌دهد، بسیار گسترده است و نیویورک تایمز به دنبال درک قابلیت‌های این فناوری برای این سازمان خبری و خوانندگان آن است. در مطالب بعدی، نیویورک تایمز موفقیت‌ها و موانعی که با آن مواجه شده را منتشر می‌کند.

منبع:

 https://open.nytimes.com/exploring-the-future-of-5g-and-journalism-a53f4c4b8644

نوشته: آهارون واسرمن (Aharon Wasserman)، سرنا پر (Serena Parr) و جوزف کنول (Joseph Kenol)

ترجمه: محمدحسن هاشم‌خانلو