صنعت تبلیغات در دستان هوش مصنوعی

هوش مصنوعی  نرخ قابل‌توجهی را در درآمد تبلیغات در سال جاری به خود اختصاص داده است...

صنعت تبلیغات در دستان هوش مصنوعی

امروز با چند تبلیغ روبه‌رو شدید؟ می‌توان گفت که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. چه کسی دقیقاً تمام این تبلیغات را که مخصوصا شما را هدف قرار می‌دهند کنترل می‌کند؟

هوش مصنوعی  نرخ قابل‌توجهی را در درآمد تبلیغات در سال جاری به خود اختصاص داده است. طبق گزارش منتشر شده‌ی گروپ.ام، این نرخ به رقم تکان دهنده 370 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده افزایش یابد. این گزارش خاص همچنین به تأثیر رسانه‌های هوش‌مصنوعی‌بنیاد، بر هزینه‌های تبلیغات در سال‌های آینده می‌پردازد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های تبلیغات، به‌ویژه تبلیغات رسانه‌ها، به حدود 1.3 تریلیون دلار برسد. تبلیغات بیش از 90 درصد از کل هزینه‌های رسانه‌ای را در برمی‌گیرد. گمان نمی‌رود که این امر بیش از یک دهه یا بیشتر طول بکشد، بلکه ممکن است طی چند سال اتفاق بیفتد. بر اساس این گزارش، این پیش‌بینی ممکن است تا سال 2032 محقق شود.

در حال حاضر، رسانه‌های فاقد هوش مصنوعی حدود 60 درصد از کل هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای را در اختیار دارند. با این حال، هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای با قابلیت هوش مصنوعی با نرخ تصاعدی در حال رشد است. حالا چطور دقیقا این اتفاق افتاد؟ و چرا هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای با هوش مصنوعی بیشتر از هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای بی‌بهره از هوش مصنوعی ترجیح داده می‌شوند؟

کیت اسکات داوکینز، مدیر جهانی هوش تجاری در گروپ.ام، درباره این وضعیت در حال توسعه نظرش را بیان کرد. در حالی که او مدعی است که پیش‌بینی 10 سال آینده عمدتاً حدس و گمان است، به این نکته اشاره می‌کند که این تحقیق بر اساس مطالعه روندهای فعلی انجام شده است.

تجزیه و تحلیل هم برای تیم آسان نبوده است. عوامل متعددی در اینکه آیا هزینه‌های تبلیغات  فعال رسانه‌ای ِهوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود یا خیر، دخیل بودند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر هوش مصنوعی در هر جایی از جمع‌آوری اطلاعات گرفته تا بهینه‌سازی به کارگرفته شود، آنگاه ذیل حمایت سبد هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ایِ فعال شده با هوش مصنوعی قرار می‌گیرد.

طبق این بررسی هرگونه الگوریتمی مانند شبکه‌های عصبی و یادگیری کامپیوتری به عنوان هزینه تبلیغات رسانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. این موضوع امکان تجزیه و تحلیل و مطالعه داده‌ها را به شکلی ساده‌تر برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر فراهم کرد.

 

علاوه بر این، این گزارش به بخش‌های دیگری غیر از هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای با قابلیت هوش مصنوعی می‌پردازد و رسانه‌هایی را در نظر می‌گیرد که برای نمایش تبلیغات به مشتریان مورد نظر خود استفاده می‌شود. از نمودارهایی که برای عموم مردم نمایش داده می‌شود، به راحتی می‌توان دریافت که تلویزیون دیجیتال در پایین‌ترین سطح از همه رسانه‌ها قرار دارد. در طول 10 سال آینده، شرکت‌ها کمتر در رسانه یاد شده تبلیغ می‌کنند.

در حال حاضر، برخی از عوامل در گزارش پیش‌بینیِ وضعیت در نظر گرفته نمی‌شوند، مانند چت‌بات‌هایی که به دست هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند و تأثیر آنها در سال‌های آینده محرز است. یک چیز مسلم است؛ هوش مصنوعی صنعت تبلیغات را در دست گرفته است.

 

منبع:

 https://www.digitalinformationworld.com/2022/04/artificial-intelligence-takes-over.html