امروز و فردای هوش مصنوعی در صنعت رسانه

هوش مصنوعی چه‌طور بر حوزه‌های مختلف رسانه‌ای تاثیر می‌گذارد؟

امروز و فردای هوش مصنوعی در صنعت رسانه

هوش مصنوعی واژه‌ای رایج است که این روزها تقریباً در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفت‌وگوهای مداومی وجود دارد در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بخش‌هایی مانند خودرو، مراقبت‌های بهداشتی و تولید را متحول کند.

 این گفت‌وگوها و بحث‌ها بیشتر درباره‌ی این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد اقتصادها را ارتقا دهد، ایده‌های نوآورانه را زنده و عملیات صنعتی را کارآمدتر کند.

هوش مصنوعی چیزهای زیادی برای ارائه به هر حوزه‌ای دارد و صنعت رسانه نیز از این فناوری انقلابی زمان مستثنی نیست.

***

رسانه‌های دیجیتال در حال شکل دادن به صنعت رسانه‌اند. همه‌ی بازیگران بازار در صنعت رسانه، از رادیو و تلویزیون گرفته تا فیلم به اهمیت داشتن استراتژی‌های دیجیتال اشاره کرده‌اند؛ اینکه چگونه این استراتژی‌ها می‌توانند به منابع کلیدی درآمدزایی تبدیل شوند.

با این حال، تحول دیجیتال که این بازیگران رسانه به آن امیدوارند، آسان نیست و نیازمند رویکردی نوآورانه برای حفظ برتری رقابتی نسبت به دیگران است. اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود.

در واقع پیش از اینکه بدانیم، پخش‌کننده‌های رسانه‌ای نوعی راه‌حل مجهز به هوش مصنوعی را در مدل‌های تجاری خود داشتند. برای نمونه، نتفلیکس را در نظر بگیرید که از الگوریتم‌های بینایی رایانه‌ای استفاده می‌کند تا به بینندگانش پیشنهاد دهند کدام محصولات این پلتفرم با سلیقه‌ی آنان جور است.

کمپانی فاکس قرن بیستم و آی‌بی‌ام نیز از هوش مصنوعی برای تولید و ارائه‌ی تریلری استفاده کردند که به تماشاگران حس تعلیق و ترس را القا می‌کرد.

در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در رسانه‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تولید خودکار اخبار

هیچ راهی بهتر از خودکارسازی تولید اخبار با استفاده از هوش مصنوعی نیست. هم بینندگان را افزایش می‌دهد و هم هزینه‌ها را پایین می‌آورد. با روزنامه‌نگاری خودکار[1]، پخش‌کنندگان می‌توانند محتوای مرتبط را با کمک هوش مصنوعی پیدا، بازتولید و توزیع کنند.

در زمینه‌ی سرویس‌های رسانه‌ای پخش آنلاین ویدئو، نتفلیکس بزرگترین شرکتی است که تاکنون از هوش مصنوعی بهره برده است. نتفلیکس با این کار، یک میلیارد دلار در هزینه‌های تولید محتوا صرفه‌جویی کرده است.

این شرکت با بیش از 130 میلیون مشترک در طرح‌های پرداخت مختلف، از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده کرد تا بتوانند آنچه را که بینندگان دوست دارند، تجزیه و تحلیل کند. سپس بر همین مبنا پیشنهادهایی مرتبط و جذاب، پیشِ دیدِ کاربرانش بگذارد.

وقتی به صنعت نشر رسانه‌ای می‌رسیم می‌بینیم رویترز و بلومبرگ‌نیوز جزو اولین بازیگرانی هستند که پس از به کارگیری فناوری هوش مصنوعی، برخی سردبیران و خبرنگارانش را اخراج می‌کند.

برای نمونه، وظیفه‌ی انتشار یک سوم محتوای بلومبرگ بر دوش هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی بلومبرگ می‌تواند گزارش‌های مالی موجود را بررسی و اخباری تولید کند که ارزش‌های خبری مرتبط را در نظر بگیرد.

در همین حال هوش مصنوعی به طور مداوم فکت‌ها را بررسی، تحلیل و ذخیره می‌کند تا بتواند اخبار بعدی را با دقت بیشتری بنویسد.

 

هوش مصنوعی و رسانه‌های اجتماعی

 

هوش مصنوعی نحوه‌ی عملکرد رسانه‌های اجتماعی را متحول کرده است. امکان تشخیص چهره می‌تواند کاری کند تا افراد از طریق عکس و ویدئو شناخته شوند و امکان تگ‌ شدن آنان را فراهم می‌کند.

یکی از غول‌های رسانه‌های اجتماعی، یعنی فیس‌بوک، بیش از یک میلیارد از این نمایش‌های دیجیتالی از چهره‌ها را در پایگاه‌ داده‌های خود، ذخیره کرده است.

این شرکت از این ویژگی برای نمایش تبلیغات محصولات استفاده می‌کند. البته محصولاتی که پیش از این در فضای این شبکه آنها را دیده‌ایم یا لایک کرده‌ایم.

چنین امکانی در لینکدین هم وجود دارد. با این تفاوت که از «موتور تطبیق» این شبکه کمک می‌گیریم تا بتوانیم افراد مرتبط‌تری را استخدام کنیم.

لینکدین به افراد اجازه می‌دهد تا به کمک امکان Recruiter، مدیرانی را پیدا کنند که کارشان استخدام نیروی مناسب و با استعداد در شرکت‌هاست. موضوع این است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این افراد به پیشنهادهای لینکدین اهمیت زیادی می‌دهند.

امکانی که این شرایط را برای این مدیران فراهم می‌کند، هوش مصنوعی است.

 

تگ‌های فراداده

تگ‌های فراداده[2] مثل حاشیه‌نویسی متن عمل می‌کند که شامل برچسب‌گذاری برای عناصر مختلف محتواست. موضوع این است که هر دقیقه میلیون‌ها محتوا در فضای مجازی تولید می‌شود و یک مغز انسان به تنهایی نمی‌تواند این موارد را طبقه‌بندی کند تا کاربران بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

برای دستی انجام دادنِ این کار، می‌بایست کارمندان شرکت‌های رسانه‌ای ساعت‌ها از وقت خود را صرف می‌کردند که مثلاً ویدئوها را تماشا کنند یا بلاگ‌ها را بخوانند تا بتوانند آن را در دسته‌های مختلف قرار دهند.

این کار عبث احتمالاً تا همیشه طول می‌کشید. اما امروز بعد از اینکه کسی محتوایی را تولید کرد، می‌تواند از تگ‌های مختلف و هدایت‌گر استفاده کند و از هوش مصنوعی کمک بگیرد تا این تگ‌ها را تجزیه و تحلیل کند و حتی به آن تگ‌های مرتبط بچسباند و کار جست‌وجو را برای شرکت‌های رسانه‌ای راحت‌تر کند.

به این ترتیب، همزمان با خلق یک محتوا، میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا می‌توانند در آن واحد به آن محتوا دسترسی داشته باشند و نیاز به گشتن‌های بی‌پایان نیست.

 

تولید زیرنویس

هرچند جهان در حال به‌هم پیوستگی بیشتر است، ولی محتوای اشتراکی و چندزبانه بودن همچنان واقعیتی ملموس محسوب می‌شود. برای نمونه، سازندگان فیلم‌ها همیشه می‌خواند محتوای خود را فارغ از زبان مادری فیلم، برای دیگر مخاطبان جهانی نیز پخش کنند.

برای این کار، سازندگان ویدئو می‌بایست برای آن زیرنویس‌های چندزبانه دقیق بسازند. اما اگر بخواهیم این کار را به شکل دستی انجام دهیم، می‌بایست تیمی زبده ساعت‌ها وقت بگذارند.

البته از خطاهای انسانی نباید غافل شد و ممکن است زیرنویس‌ها غلط داشته باشد و باعث گمراهی مخاطب شود. برای همین است که یوتیوب از نرم‌افزار ایجاد زیرنویس خودکار بهره می‌برد. امکانی که هوش مصنوعی برای این پلتفرم فراهم آورده است.

 

آینده‌ی هوش مصنوعی در رسانه

تخمین‌ها می‌گوید  جهان تا سال 2025 به میزان 118 میلیارد و 600 میلیون دلار برای هوش مصنوعی و یک میلیارد و 860 میلیون دلار دیگر در بخش رسانه و سرگرمی (M&E) هزینه می‌کند. این در حالی است که این هزینه در سال 2019 حدود 329 میلیون دلار بوده است.

اینکه بگوییم شاهد افزایش حضور هوش مصنوعی در صنعت رسانه هستیم، گزاره‌ی درستی نیست. باید بگوییم که هوش مصنوعی به یک روند اصلی تبدیل شده است.

شرکت‌های رسانه‌ای به‌درستی دریافته‌اند که افزایش کارایی به درک مخاطب و پیش‌بینی حرکت و انتخاب بعدی آنان وابسته است. این کار را تنها به کمک هوش مصنوعی می‌توان به انجام رساند.

هوش مصنوعی قواعد بازی رسانه‌ای را تغییر داده است و استراتژی‌های بازاریابی موجود را به چالش می‌کشد. چون فرایندهای رسانه‌ای از طریق این خودکار شدن روز به روز ساده‌تر می‌شود و از آن مهمتر اینکه واسطه‌ی کسب درآمد بیشتر است.

در میانه‌ی جنگ‌های آرام رسانه‌ای، امکانات هوش مصنوعی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. اینجاست که نمی‌توان از نقش هوش مصنوعی در افزایش کارایی و درآمد رسانه غافل شد.

آنچه که از کاربردهای هوش مصنوعی در رسانه‌ها گفته شد، تنها بخشی از خدمات هوش مصنوعی است و به نظر می‌رسد بسیاری دیگر از روندهای کاری رسانه‌ها به‌زودی بیش از پیش به الگوریتم‌ها سپرده شود.

 


[1] automated journalism

[2] Metadata tags