آموزش مبتنی بر ویدئو

قسمت دوم:‌ جایگاه و راهبردهای بهینه شدن آموزش ویدئویی

  • آشا پاندِی، ترجمه و تخلیص: امید محمدیان پهلوان
  • 1401-08-16 10:45:00
  • کد مطلب : 4081
  • نسخه چاپ
  • https://hamshahritraining.ir/4081
آموزش مبتنی بر ویدئو

مقدمه
در قسمت پیشین به ضرورت آموزش از راه دور و ویژگی‌های متناسبی که باید داشته باشد، اشاره شد.
دراصل، یادگیرندگان از راه دور به دلیل اینکه در محیط‌های علمی و رسمی قرار ندارند، احتمال حواس‌پرتی‌شان در طول یادگیری خیلی بالا است. از این جهت محتوای آموزش از راه دور که در دست یادگیرنده است، علاوه بر اینکه باید جذاب باشد، باید به قدر کافی یادگیرنده را در خود غوطه‌ور کند تا کمتر دچار حواس‌پرتی شود.
آموزش‌های مبتنی بر ویدئو یک روش مناسب آموزش از راه دور است که می‌تواند ضمن جذب  مخاطب، آن شخص را آنچنان محو تماشای محتوا کند که خطر حواس‌پرتی کمتر شود.
ضمن آنکه اغلب یادگیرندگان از راه دور به محتوا و سبک‌ آموزش خیلی اهمیت می‌دهند.
در این ساختار آموزش سیار است. یعنی محتوای این آموزش دسترس باشد و تنها با در دست داشتن گوشی موبایل (یا هر گجت سیار دیگر) اختصاص دهند.
دوم اینکه ویژگی خُردآموزی را هم داشته باشد. در بخش اول این نوشتار با عنوان:‌ (آموزش‌های ویدئویی و اثرات مثبت آن) گفتیم که خُردآموزی به معنای بسته‌های آموزشی است که کم حجم است و زمان زیادی نمی‌گیرد. ضمن آنکه برای آموزش یک موضوع خرد و مشخص طراحی شده باشد.
این ویژگی‌ها یعنی سیار بودن و خُردآموزی در قالب ویدئو‌ی آموزشی در بهترین شکل تامین می‌شوند.
آموزش ویدئویی از جنبه اجتماعی ویژگی‌های مثبتی دارد که در قسمت قبلی درباره آن‌ صحبت شد.
در این قسمت ابتدا به جایگاه آموزش ویدئویی در شرکت‌ها و مزیت‌هایی که دارد می‌پردازیم و بعد از آن از راهبردهایی می‌گوییم برای بهینه‌تر کردن آموزش‌ ویدئویی.

مزیت و جایگاه‌ آموزش‌ مبتنی بر ویدئو برای شرکت‌ها
با توجه به آنکه ویدئو‌های آموزشی همیشه در دسترس است و یادگیرنده می‌تواند در هر مکان و زمانی به آن رجوع کند. پس ابزار مناسبی است برای آموزش همگانی در شرکت‌ها. چرا که همه کارکنان ساعات یا میزان کار مشابهی ندارند.
خیلی از آموزش‌های شرکت‌ها رویکردی تخصصی دارند، پس به شکل کارگاهی برگزار می‌شود. اگر قرار باشد این کارگاه‌های آموزشی به شکل آموزش‌های مجازی مبتنی بر یک مدرس باشند، آموزش‌های ویدئویی هم در حین کارگاه‌ها، هم بعد و حتی قبل از برگزاری کارگاه‌ها کمک شایانی به یادگیری افراد می‌کند و بهترین ابزار مکمل آموزش مجازی است.
نکته بسیار مهم هدف شرکت‌ها از آموزش است.
شرکت‌ها برای ارتقاء جایگاه و سرمایه خویش باید ابتکارات و طراحی راهبردهایی را انجام دهند.
طبیعی است که مدیران و گردانندگان شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند برنامه‌ها و اهداف خود را اجرا کنند.
هماهنگی و همراهی کارکنان در پذیرش این دوره‌های آموزشی بسیار مهم است
پس از سه جهت، امر آموزش برای ابتکارات و راهبردهای شرکت‌ها اهمیت می‌یابد:

  1. آگاهی‌بخشی
  2. پشتیبانی از مدیریت تغییر و تحولات (بعد و قبل تغییرها)
  3. ایجاد ارتباط مستمر با یادگیرندگان (پس از اتمام آموزش).
 اگر به این سه نکته دقت کنیم، باز هم مزیت آموزش ویدئویی نسبت به سایر روش‌های آموزش‌ از راه دور روشن می‌شود.
پیشتر گفتیم یک ویژگی مثبت آموزش ویدئویی از لحاظ اجتماعی، استمرار یادگیری است و این ویژگی می‌تواند هم از مدیریت تغییر و تحولات و هم ایجاد ارتباط مستمر با با یادگیرندگان پشتیبانی کند.
همچنین از آنجایی که همه‌ی کارکنان هم‌سن نیستند ویژگی بین‌نسلی بودن آموزش ویدئویی ناظر بر آگاهی‌بخشی در شرکت‌هاست.

راهبردهایی برای بهینه شدن آموزش ویدئویی
  • تحریک کنجکاوی
با قرار دادن قسمت‌هایی از ویدئوی آموزشی در ابتدای ویدئو، می‌توان کنجکاوی فرد را برای تماشای کامل محتوا تحریک کرد.
انسان ذاتاً کنجکاو است و تاکتیک پخش تیزر به خوبی مخاطبان را برای ادامه تماشای ویدئو ترغیب می‌کند.
 
  • درک و تحلیل توجه مخاطبان
نباید تنها به جذب مخاطب برای یک ویدئو آموزشی بسنده کرد. باید هدف، استمرار تماشای مجموعه یا سری‌های بعدی ویدئوهای آموزشی باشد.
پس باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کرد. برای نمونه، تجزیه و تحلیل اینکه مخاطبان در کدام قسمت‌های ویدئو به قسمت‌های بعدی مراجعه می‌کنند یا  مثلا پس از شروع پخش ویدئوها، یادگیرندگان به سرعت به کدام بخش خاصی منتقل می شوند؟ آیا آن‌ها قسمت‌های خاصی را دوباره می‌بینند، عقب می‌‌زنند یا تماشا می‌کنند؟
 درک رفتار مخاطبان بازطراحی ویدئوها را بهینه می‌کند.
 
  • استفاده از تصاویر جذاب و خیره‌کننده
پخش ویدئو‌هایی که فقط در آن شخص یک‌طرفه سخنران باشد، خسته‌کننده است. پیشنهاد اصلی این است که  اولاً ویدئو ساخته شده کیفیت مناسب و بالایی داشته باشد و همچنین از تصاویر گرافیکی و انیمیشن خیره‌کننده استفاده شود.
 
  • داستانی بودن محتوای ویدئو
ما همگی عاشق داستان شنیدن هستیم. در طول شنیدن یک داستان، فرد با عناصری از شک‌کردن، تلاش برای یافتن هدف، رابطه علت و معلولی و نتیجه‌گیری که همگی حس کنجکاوی او را به خوبی تامین می‌کنند، روبه‌رو می‌شود.
این عناصر به جذابیت محتوا کمک می‌کنند و مخاطب را تا آخر با خود همراه نگه می‌دارند.
بنابراین بهتر است محتوای ویدئو‌های آموزشی مبتنی بر یک روایت یا یک داستان باشد.
در اصل، رمز موفقیت یک ویدئوی آموزشی، قرار دادن یادگیرنده در یک مسیر اکتشافی در قالب یک داستان است.

منبع:
Pandey, A. (2022, October 28). Benefits Of Video-Based Learning . Retrieved from eLearning Industry: https://elearningindustry.com/benefits-of-video-based-learning

درباره نویسنده: آشا پاندِی، یک کارآفرین با تجربه با بیش از 36 سال تجربه است.  ایشان در 22 اوت بازنشسته شده و قبل از بازنشستگی، بنیانگذار و استراتژیست ارشد یادگیری در قسمت  EI Design ( قسمت طراحی موسسه صنعت آموزش مجازی) بوده است.