• فرهاد فرجاد
  • 1387-12-26 10:53:00
  • کد مطلب : 2763
از هشدار آنفولانزا تا ترجمه ایمیل

اگر چند سال گذشته را بر روی کره زمین سپری کرده باشید، حتما می دانید که نام گوگل به چه دلیل در سراسر دنیا مشهور شده است: موتور جست و جوی گوگل در اینترنت کلید این شهرت و در حقیقت دکمه روشن کننده دستگاه پول سازی این شرکت بوده است..

اگر چند سال گذشته را بر روی کره زمین سپری کرده باشید، حتما می دانید که نام گوگل به چه دلیل در سراسر دنیا مشهور شده است: موتور جست و جوی گوگل در اینترنت کلید این شهرت و در حقیقت دکمه روشن کننده دستگاه پول سازی این شرکت بوده است.

اما اگر بدانید که حدود 20 هزار نفر از باهوش ترین انسان های دنیا در این شرکت کار می کنند، احتمالا بر انتظارات شما از گوگل افزوده می شود. گوگل به پشتوانه نیروی انسانی خود، توانسته سرویس‌هایی افزون بر موتور جست و جو را به کاربران خود ارائه دهد. بعضی از این ابتکارات، مانندGoogle Earth, Gmail, Picasa, Google Docs, Blogger, You Tube, Google Calender کاربری انبوه پیدا کرده‌اند و بعضی دیگر کمتر شناخته شده اند. موافقید با تعدادی از این ابتکارات جدید آشنا شوید؟ بیایید شروع کنیم.

iGoogle
سایت Google.com به خاطر ظاهر سفید و مینیمالیستی اش خیلی زود به محبوبیت رسید. در روزهایی که هنوز مودم های دایل آپ بر اینترنت حکمرانی می کردند، این سایت خیلی سریع بالا می آمد و همین باعث رضایت خاطر کاربران می شد. امروز، در  این سرویس ، (www.google.com/ig) شما می توانید آن فضای سفید را با جعبه های کوچک حاوی اطلاعات اضافه، به دلخواه خود بپوشانید.

برای این کار به صدها گزینه دسترسی دارید: ساعت، گزارش محلی هواشناسی، فهرست فیلم های اکران شده، ایمیلی های دریافتی، اخبار، فهرست کارهای تعقیبی و معوقه، آلبوم عکس و مواردی از این دست.
مزیت igoogle این است که سرعت سایت را پایین نمی آورد و می توانید با همان سرعت همیشگی گوگل، در صفحه دلخواه خود کار کنید.

Google Reader
چرا برای پیدا کردن و مرور وب سایت های مورد علاقه خود وقت می گذارید؟ بهتر نیست بگذارید این سایت ها خودشان به سراغ تان بیایند؟ تمام این صفحات را می توانید در یک صفحه با عنوان Google Reader جمع کنید. به لحاظ فنی این سرویس (www.reader.google.com) معادل همان فید خوان RSS است.

کافی است موضوعات مورد علاقه خود را جست و جو کنید و موارد یافت شده را مشترک شوید. بعد، این سرویس، پاراگراف اول سایت ها و وبلاگ های منتخب شما را نمایش می دهد. اگر مایل بودید مطلبی را کامل بخوانید، باید روی 'بیشتر بخوانید' (Read More) کلیک کنید. همچنین می توانید کنار مطالبی که می خواهید بعدا مطالعه کنید، ستاره بگذارید. مطالب جالب را می توانید برای دوستانتان هم بفرستید.

Flu Trends
ماجرای سرویس 'روندهای آنفولانزا' به زمانی بر می گردد که یکی از نابغه های گوگل دریافت زمانی که افراد سرما می خورند، از گوگل برای دریافت اطلاعات مرتبط بیشتر استفاده می کنند. گوگل با جمع آوری یافته های پژوهشی مرتبط، یک سیستم هشدار اولیه مبنی بر خطر شیوع آنفولانزا در منطقه سکونت کاربران راه اندازی کرد که روند شیوع را با گراف های رنگی مشخص می کند. گوگل می گوید سیستم روندهای آنفولانزا (www.google.org/flutrends) شیوع بیماری را دو هفته زودتر از پیش بینی و هشدار مراکز بهداشتی محلی، شناسایی و اعلام می کند.


Google Maps
سرویس نقشه یابی گوگل (www.maps.google.com) به شما کمک می کند مسیرهای مسافرتی خود را چه با پای پیاده و چه با وسیله نقلیه از روی نقشه پیدا کنید. کافی است مسیر خود را روی صفحه اصلی به آدرس بالا انتخاب کنید و از جزئیات آن مطلع شوید. می توانید ماوس را روی مسیر بکشید (drag) و حتی ساختمانها، ابنیه و خیابانهای مناسب برای گردشگری در طول مسیرتان را با جزئیات کامل ببینید. همچنین می توانید از وضعیت ترافیک در طول مسیر آگاه شوید. دگمه 'نمای خیابان' (street view) را در وضعیت روشن (on) قرار دهید تا عکس های دیدنی مقصد را با ابعاد واقعی مشاهده کنید. این سرویس، از سرویس قبلی با عنوان Map Quest کامل تر و کارآمد تر است.

نوآوری های گوگل

 1- به نشانی www.maps.google.com مراجعه کنید.
2- اجازه دهید صفحه به طور کامل لود شود. حتما از اینترنت سرعت بالا استفاده کنید.
3- می توانید مقصد از پیش تعیین شده را ذخیره کنید تا صفحه همیشه با آن لود شود. برای این کار به گزینه save default location در بالای سمت چپ صفحه مراجعه کنید و مثلا تایپ کنید: iran. سپس کلید save را بزنید.
4- از جهت یاب بالای سمت چپ نقشه استفاده کنید و حدود نسبی مقصد را روی نقشه بیابید. سپس روی مقصد 2 بار کلیک کنید تا نقشه روی مقصد زوم شود. با هر بار دابل کلیک، زوم بیشتری خواهید داشت. در نهایت مسیر، با وضوح مطلوب نمایان می شود.
5- گزینه های More (بیشتر)، Map (نقشه)، satellite (ماهواره)، و Terrain (مسیر زمینی) در بالای سمت راست نقشه جای دارند. گزینه بیشتر عکسها و تصاویر ویدئویی مقصد را نشان می دهد و همین طور شما را به دائره المعارف ویکیپدیا متصل می کند. گزینه نقشه همان نمای کلی و اولیه سرویس است. گزینه ماهواره نمای ماهواره ای نقشه زمین را نشان می دهد و در حقیقت همان سرویس Google Earth است. گزینه آخری، نقشه خیابانی از شهر مقصد را ارائه می دهد.

 


Gmail labs
Gmail به لطف ابزارهای سازمان دهنده و قابلیت انسداد ایمیل های تبلیغاتی مزاحم (spam) بهترین سرویس ایمیل رایگان در اینترنت است. ولی اگر بر روی گزینه تنظیمات (settings) کلیک کرده و بعد، آیتم labs را انتخاب کنید، فهرستی بلند بالا از گزینه های جانبی جالب و مهیج را خواهید یافت که هر یک با کلید روشن و خاموش (on/off) به راحتی در اختیار شما قرار می گیرند. شماری از این گزینه ها از این قرارند:
• پیغام متنی به صورت چت (Text Message in Chat): کاربر می تواند پیغام متنی خود را از گوشه سمت راست فضای کاربری در صفحه اصلی gmail به تلفن همراه دوستان بفرستد.
• پست آفلاین (offline post): کاربر می تواند حتی اگر آنلاین نیست، در فضای gmail کار کند.
• پاسخ های بسته بندی شده (Canned Responses): کاربر می تواند یک منو از پاسخ های از پیش آماده شده را تهیه و ذخیره کند.
• صندوق پستی چندگانه (Multiple Inboxes): این گزینه به کاربر اجازه می دهد با ایجاد پوشه های متعدد، پست های دریافتی را مدیریت کند.
• ارسال و آرشیو دلپذیر (delightful send& archive): کاربر می تواند با یک کلیک، پاسخ خود را یک پست را ارسال کند و همزمان، اصل پست دریافت شده، از فهرست پست ها حذف می شود.
• برگردان پست (Mail Goggles): این گزینه، با برگرداندن پست اشتباه ارسال شده، خیال کاربران حواس پرت را راحت کرده است.


Quick Search Box
جعبه جست و جوی سریع (www.code.google.com/p/qsb-mac) فقط ویژه سیستم عامل Mac است. به آدرس بالا مراجعه کنید و کلید فرمان (command) را 2 بار فشار دهید. جعبه شیرین و دوست داشتنی جست و جو ظاهر می شود. این جعبه همه فن حریف، برنامه های کامپیوتر شما را باز می کند، در محیط کامپیوترتان فایل های درخواستی را جست و جو می کند. در محیط اینترنت جست و جو می کند و به دنبال کلمات، کلید واژه ها، وضعیت آب و هوا و غیره می گردد.

 


Translator
مترجم گوگل (www.translate.google.com) هر متن یا صفحه وب را به 40 زبان دنیا ترجمه می کند. مترجم گوگل البته مترجم کاملی نیست، ولی دست کم می تواند به شما کمک کند از محتوای اسپم های روسی سر در بیاورید. این را هم بدانید که در این مترجم از زبان فارسی خبری نیست.

1- به آدرسwww.translate.google.com مراجعه کنید.
2- روی کلیدهای پایین کادر متن، زبان مبدا و مقصد را انتخاب کنید.
3- متن را در کادر وارد کنید.
4- کلید Translate (ترجمه کن) را بزنید.