• مازیار ناظمی – بخش دوم
  • 1388-12-22 09:08:00
  • کد مطلب : 2978
وظایف خبرنگاران رادیو و تلویزیون

در بخش اول از شرایط مد نظر برای جذب و سطح بندی خبرنگاران رادیو و تلویزیونی نکاتی را یادآور شدم. در بخش دوم به تقسیم بندی خبرنگاران این حوزه و شرایط تخصصی هر کدام خواهم پرداخت. بنا به وظیفه شغلی تقسیم بندی خبرنگاران معمولا به این ترتیب است...

در بخش اول از شرایط مد نظر برای جذب و سطح بندی خبرنگاران رادیو و تلویزیونی نکاتی را یادآور شدم. در بخش دوم به تقسیم بندی خبرنگاران این حوزه و شرایط تخصصی هر کدام خواهم پرداخت. بنا به وظیفه شغلی تقسیم بندی خبرنگاران معمولا به این ترتیب است :

  1. خبرنگار مکتوب : از نامش پیداست که کاری به صدا و تصویر ندارد، انتظار می رود با مهارت بیشتر در خبر نویسی، مانند خبرنگاران رسانه های مکتوب عمل کند. بخش مهمی از تولید خبر برای سایت بر عهده این گروه بزرگ از خبرنگاران است. عواملی مانند شناخت کلی سایت، آشنایی با اصول نگارشی و ویرایشی، تند نویسی، تنظیم صحیح خبر، توانایی کسب خبر، آشنایی با حوزه خبری، توانایی موضوع یابی، تولید خبر در محل، دقت و سرعت در کار برای این دسته از خبرنگاران در سطوح عالی، خوب، متوسط و ضعیف مدنظر قرار می گیرد.
  2. خبرنگار رادیویی ( صوتی): عناصر مهم ساخت یک گزارش رادیویی کلام و آمبیانس ( صدای محیط ) است برخی خبرنگاران خوش ذوق هم از پالس های کوتاه موسیقی برای فصل بندی گزارش خود استفاده می کنند. خبرنگاران این قسمت بهتر است صدای خوبی داشته باشند. برای خبرنگاران رادیویی معمولا عواملی مانند آشنایی با رادیو و صدا، فن بیان (توانایی خبرنگار در ارائه و توصیف موضوع گزارش)، مهارت در تصویر سازی رویداد در نزد مخاطب، تدوین یا ادیت صوتی و در بخش تخصصی تر توانایی خبرنگار رادیویی در تهیه گزارش های خبری، گزارش های خبر ویژه و همین طور گزارش مستقیم (زنده) توجه می شود.
  3. خبرنگار تلویزیونی : شاید بهترین خبرنگاران یک سازمان رادیو و تلویزیونی در این بخش دیده شوند. این ادعا قابل دفاع است چرا که در دنیای امروز رسانه ها، حق انتخاب مخاطبان بالا رفته و بسیاری از آنها تمایل دارند رویدادها را بیشتر ببینند تا بشنوند! در این بخش در کنار سایر پارامترهای دو گروه قبلی، به جنبه های تصویری بیشتر پرداخته شده است. نکاتی مانند :

- شناخت رنگ و تصویر : به این معنی که خبرنگار، رنگ گرم و سرد و تاثیرات روحی آنها بر مخاطب را بداند و یا دربخش تصویر، کادرهای تصویری و عناصر بصری را بشناسد.

- آشنایی با تصویر برداری : ‌مراحلی مثل شناخت انواع کادر بندی، عمق تصویر، نور و از همه مهمتر توانایی خبرنگار در ضبط تصویری رویداد با تکیه بر دانش فنی کار با دوربین.

- تدوین تصویری : شناخت ضرب آهنگ تصویر (قرار گرفتن معنی دار و با ریتم مناسب تصاویر در کنار یکدیگر) محتوا و نحوه چینش تصاویر کنار یکدیگر، اجرای تدوین با استفاده از دستگاههای خطی و غیر خطی 1

- مصاحبه : یکی از عوامل مهم و کاربردی خبرنگاران تلویزیونی است طراحی مصاحبه (تحقیق ، طرح اولیه سوالات ، هماهنگی و اجرای مصاحبه) .

- گزار ش خبری : (معمولا دست مایه آن یک خبر است) سرعت خبرنگار تلویزیونی در تهیه گزارش خبری.

- گزارش خبری ویژه : ( تفاوت مهم این بخش با گزارش خبری در تحلیل  و پردازش بیشتر است ) خبرنگار با داشتن زمان خوب برای پرورش و پرداخت موثرتر موضوعات خبری در این قالب اقدام می کند.

- ارتباط مستقیم یا زنده : به نظرم نیمی از ارزش های یک خبرنگار تلویزیونی به مهارت های وی در این بخش مربوط می شود، فن بداهه گویی با استفاده از مستندات در سر صحنه کار هر خبرنگاری نیست! در همه این بخش ها رتبه هایی از عالی تا ضعیف را می توان برای خبرنگار تلویزیونی در نظر گرفت.
 


 

  1. در حوزه فناوری کارها به سمت فرایند چند مهارتی یا Multi Skilling پیش می رود و خبرنگار باید کارهایی را که چند نفر انجام می دهند به تنهایی انجام دهد.