- گفتوگو با مهرداد بوستانچی
- 1389-01-16 10:55:00
- کد مطلب : 2987
گفتوگو با مهرداد بوستانچی
اشاره: سارا کریمی - بنرهای تبلیغاتی که در فضای سایبر رواج زیادی یافتهاند یکی از ابزارهای نوین تبلیغ در بازارهای امروز هستند. اصول تولید بنرهای تبلیغاتی موضوع گفتگو با مهرداد بوستانچی صفسری، کارشناس ارشد تبلیغات و ارتباطات، صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه بینالمللی دانش تبلیغات است.
***
* سابقه استفاده از بنرهای تبلیغاتی درایران به چه سالی بر می گردد؟
اطلاع دقیقی از شروع دقیق تبلیغات اینترنتی ازجمله بنرهای تبلیغاتی دردست نیست اما به نظرم مدتی پس از شروع استفاده عمومی از اینترنت در ایران از سال 1378 تبلیغات اینترنتی به شکل وسیع تر روبه رشد و توسعه گذاشت .
* بنرهای تبلیغات اینترنتی از چه تنوعی در گونه بندی و کارکرد برخوردارند؟
معیارهای متفاوتی برای تقسیم بندی بنرها وجود دارد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- از نظر اندازه به شکل بنرهای کوچک pixel 468×300 و بنرهای بزرگ به ابعاد pixel 980×600 و ...
- از نظر فورمت نوع فایل و اجرا شامل:
- بنرهای معمولی شامل نام و پیام های تبلیغاتی به صورت چشمک زن و فورمت JPG
- بنرهای حامل پیام های تبلیغاتی به شکل فیلم های کارتونی یا فیلم های معمولی و با فورمت Flash
- بنرهای ثابت : مانند عکس ثابت و یک نوشته
- بنرهای متحرک که حاوی یک پیام و یک تصویر زمینه است و نوشته به صورت متحرک رفت و آمد می کند .
* اجزای اصلی یک بنر چیست؟
اجزای اصلی بنرها معمولاً متن اصلی پیام تبلیغاتی و حداکثر یک یا دو تصویرکه به تناسب پیام انتخاب می شود و نیز رنگهای اصلی داخل بنر که باید حتی الامکان از بین رنگهای اصلی آرم یا لوگو انتخاب شود.
* طراحی بنرها تابع چه اصولی باید باشد؟
معمولاٌ در طراحی بنرها از اصول پایهای و مهم زیر تبعیت می شود:
-اصلی ترین نکته در طراحی هر بنر تبلیغاتی توجه عمده و محوری به پیام اصلی تبلیغ ورساندن پیام تبلیغاتی با استفاده از حروف، رنگ و تصاویر است. هربنر تبلیغاتی باید پیام اصلی تبلیغ را برساند.
- استفاده از رنگ و فونت اصلی هر شرکت از اصول دیگر طراحی اکثر بنرهای تبلیغاتی است؛ مگر در موارد استثنا که پیام تبلیغاتی با توجه به نوع محصول یا خدمات طراحی می شود.
- ایجاد جاذبۀ خاص در طراحی هر بنر تبلیغاتی از ملزومات کار است. مانند ایجاد یک جلوۀ خاص یا ایجاد یک حرکت در نوع ارائۀ پیام که موجب جلب توجه بیشتر شود از اصول دیگر طراحی بنرها است.
*اهمیت رنگ در بنرها تا چه میزان است و بطور کلی رنگ در بنر چه جایگاهی دارد؟
اصولاً در طراحی هر بنر تبلیغاتی رنگ در جلب توجه مخاطب و کاربر سایت یکی از ممتازترین عوامل محسوب می شود. توجه به رنگ زمینه سایر سایت ها درانتخاب رنگ زمینه از نظر تفکیک و تمایز و ایجاد برجستگی مؤثر است و نیز استفاده از روانشناسی رنگها در جلب نظر و توجه مخاطب مؤثر و حائز اهمیت فوق العاده است.
*پیام در بنرها چه اهمیتی دارد؟
استفاده صرف از رنگ یا جلوه های ویژه در طراحی بنرها کافی نیست و باید با توجه به فرهنگ مخاطب و نوع محصول یا خدمات نسبت به طراحی یک پیام مؤثر اقدام کرد.
اهمیت و اولویت اول دررساندن پیام به مخاطب است به نحوی که او را درگیر نکتۀ اصلی مورد تقاضای صاحبان آگهی کند. اهمیت آن زمانی است که متوجه شویم یک پیام مناسب ، منجر به فروش بیشتر شده است.
*خطاها و اشتباهات شایع در طراحی بنرها کدامند؟
اشکالات شایع مواردی هستند که موجب دیده نشدن بنر می شوند. این اشکالات عبارتنداز:
- 1- استفاده از پیام نامربوط و دوراز ذهن برای مخاطب، مثل پیام های یسیار غیرمستقیم، استفاده از شوخی های بیجا و شعارهای دوپهلو و مبهم مثلاٌ در حسرت باقالی (در تبلیغات برنج) و موارد متعدد دیگر .
- 2- استفاده از رنگها و تصاویر نامربوط که حتی موجب آزار مخاطب می شود مانند استفاده از رنگهای فسفری خیلی زننده که چشم را آزارمی دهد .
- 3- استفاده بنر در سایت نامربوط و یا درمکان و صفحه نامناسب و حتی استفاده از بنر در کنارسایر بنرهایی که یا جذابیت بالاتر دارند و یا پیامهای مهمتری دارند که موجب بیرونقی بنر می شود.