• تالیف: فاطمه کمالی چیرانی
  • 1389-03-12 05:08:00
  • کد مطلب : 3082
زیر چتر سلطنت تایم وارنر

آهنگ 'تولدت مبارک' (Happy Birthday To You) از جمله آهنگ های محبوب برای هر سنی است. اما استفاده از این آهنگ، بر طبق قوانین کپی رایت، در برنامه های رسانه ای مثل فیلم، کلیپ یا برنامه های تلویزیونی نیازمند کسب اجازه و خرید مجوز است...

آهنگ 'تولدت مبارک' (Happy Birthday To You) از جمله آهنگ های محبوب برای هر سنی است. اما استفاده از این آهنگ، بر طبق قوانین کپی رایت، در برنامه های رسانه ای مثل فیلم، کلیپ یا برنامه های تلویزیونی نیازمند کسب اجازه و خرید مجوز است؛ در واقع شرکت های رسانه ای که متولی حفظ حقوق معنوی یک اثر هنری و رسانه ای هستند، در فرایندی قانونی از حقوق مولفان آثار حمایت می کنند. به این ترتیب آهنگ 'تولدت مبارک' که از آهنگ های محبوب در دنیاست و مرزهای سنی، قومیتی، جنیستی و فرهنگی را در نوردیده است با حق مالکیت شرکت 'تایم وارنر' می تواند در برنامه های رسانه ای استفاده شود.  این تنها یکی از مواردی است که بهانه ای می شود برای شنیدن نام تایم وارنر. تایم وارنر در میان رسانه های آمریکایی به یک غول رسانه ای معروف است. غولی که بر روی همه چیز دست گذاشته است و آنها را به انحصار خود در آورده است. از تیم های ورزشی گرفته تا پارک های تفریحی و بازی های رسانه ای و یا آهنگی که برای همه یاد آوری خاطرات جشن تولد است.

نام تایم وارنر (Time Warner) شاید کمتر از رسانه های آمریکایی شنیده شود اما نفوذی که این شرکت در زندگی مخاطبان آمریکایی دارد به مراتب بسیار بیشتر است. در واقع نمی توان نوع کار تایم وارنر را با فاکس و سی ان ان مقایسه کرد. شرکت رسانه‌ای تایم وارنر سازمانی است عام که به لحاظ تجاری به صورت شرکت مختلط (conglomerate) اداره می شود. این شرکت که از ترکیب دو شرکت عام ارتباطات تایم وارنر (Warner Communication Inc) و شرکت تایم (Time Inc) تشکیل شده است در حوزه های ساخت و پخش فیلم، برنامه های تلویزیونی و انتشارات فعالیت دارد. هزینه جاری این سازمان عریض و طویل سالانه 25 میلیارد و 800 میلیون دلار و در آمد سالیانه آن چهار  میلیارد و 550 میلیون دلار است. دفتر اصلی تایم وارنر مانند بیشتر شرکت های رسانه ای معتبر آمریکایی در نیویورک قرار دارد. از جمله شرکت های رسانه ای متنوع تایم وارنر می توان به سینمای خط جدید (New Line Cinema)، سیستم پخش رسانه ای ترنر (Turner Broadcasting System)، شبکه تلویزیونی سی دابلیو (the CW Television Network)، سی ان ان، بوم رنگ (Boomerang)، شبکه کارتون (Cartoon Network)، تلوزیون خط جدید (New Line Television)، خانه تصویر (Picture house) و تصاویر مستقل وارنر (Warner Independent Picture) اشاره کرد.

از شرکت تولید فیلم تا سلطنت رسانه‌ای

تولد تایم وارنر به سال 1966 بر می گردد وقتی شرکت خدمات عمومی کینی (Kinney National Company) تاسیس شد و به رقابت با شرکت های تولید فیلم هالیوود پرداخت. سال 1972 شرکت کینی به شرکت ارتباطی وارنر تغییر نام داد و دو شرکت تابعه گروه موسیقی وارنر (Warner Music Group) و تصویر وارنر (Warner Bros. Pictures) را در طول دهه 1980 سرپرستی کرد. سهام گذاری در بانک ملی گاردن (1980)، خرید امتیاز شرکت آتاری (1976)، خرید شبکه امریکن اکسپرس و تغییر نام آن به شبکه ماهواره ای تفریحی وارنر-امکس (1975)، خرید 48 درصد سهام تیم بیسبال پیتزبورگ پیراتز (Pittsburg Pirates) (1983)، خرید پارک تفریحی شش پرچم (six Flags Theme Parks) (1998) از جمله مهمترین فعالیت های تایم وارنر در طول نیم قرن بوده است.

تاسیس اِی.او.ال (AOL) بی شک فصل جدیدی در تاریخ تایم وارنر است. به گزارش موسسه ثبت قرارد دادها و  شرکت ها (IMAA) 'ای او ال' با خرید تایم وارنر به قیمت 164 میلیارد دلار شرکت جدیدی به نام ای او ال تایم وارنر (AOL Time Warner) تاسیس می کند. بر اساس خبری که در ژانویه سال 2000 در وب سایت تایم وارنر آمده است و تایم وارنر و آمریکا آن لاین را اولین رسانه های اینترنتی در دنیا معرفی کرده است، میزان سهام ‍سهامداران شرکت ای او ال در شرکت جدید 55 درصد اعلام شده است در حالی‌که سهامدارن تایم وارنر قدیمی 45 درصد سهام را دارا هستند. در سال 2002 ای او ال به دلیل کسادی بازار در حوزه اینترنت ضرری برابر با 99 میلیارد دلار گزارش کرد که این رقم تا کنون بی سابقه است. به دنبال آن استیو کیس (Steve Case) رئیس این شرکت از سمت خود برداشته شد و به جای او ریچارد پارسونز (Richard Parsons) شروع به کار کرد. نشریه یو اس ای تودی (USA Today) در مقاله ای اعلام کرده است که این شرکت در سال 2005 به جهت پخش سوگند رئیس جمهور جورج بوش-در کنار 52 رسانه دیگر- سودی برابر با 250 هزار دلار را به دست آورد.

شرکت تایم وارنر

شکل1- نمایی از ورودی شرکت ای او ال تایم وارنر. در سال 2000 ای او ال با خرید تایم وارنر این شرکت را تاسیس کرد.

آنچه تایم وارنر را به شکل یک قدرت رسانه‌ای در دنیا شناسانده است تنها تکنولو‍ژی و توسعه فعالیت های رسانه‌ای نیست. اقدام به خرید و فروش های شرکت های تابعه یکی از اتفاقاتی است که نشان از مدیریت ریسک این شرکت می دهد. شرکت آتاری و پارک شش پرچم از جمله مراکزی هستند که در طول این سال ها از سوی تایم وارنر چندین بار خرید و فروش شده اند. در سال 2007 بحث هایی مبنی بر تعطیل شبکه کابلی تایم وارنر و فروش 'ای او ال' و شرکت تایم به میان آمد. به این ترتیب تصمیم بر این بود که تایم وارنر در حد دو شرکت پخش رسانه‌ای ترنر (Turner Broadcasting )، وارنر بروز (Warner Brose) و اچ بی او (HBO) باقی بماند. در سال 2009 نیز تایم وارنر اعلام کرد که ای او ال را به صورت مجزا اداره خواهد کرد. البته این اخبار نگرانی هایی را درباره تمام شدن دوره سلطنت رسانه‌ای تایم وارنر به وجود آورده است چنانکه گیلیان وی (Gilian Wee) در مقاله ای با بررسی اولویت ها و منافع نامشخص تایم وارنر برنامه های پیش روی این شرکت را مورد انتقاد قرار داده است.

با وجود تمام این بحث ها و انتقادها امروز تایم وارنر بزرگترین شرکت مختلط تفریحی در دنیاست و مقام دوم را بعد از شرکت فرانسوی ویوندی (Vivendi)  دارد و به لحاظ رتبه بندی بالاتر از نیوز کورپوریشن (News Corporation) و دیزنی  (Disney)قرار می گیرد. تایم وارنر به عنوان بزرگترین شرکت مختلط رسانه‌ای در دنیا و باسابقه طولانی در امر تولید و پخش محصولات تفریحی و رسانه‌ای هنوز نیز به عنوان یک سلطنت رسانه‌ای آمریکایی مطرح است.

تایم وارنر شرکتی مختلط است که در بخش های رسانه‌ای و تفریحی سرمایه گذاری کرده است و مسئولیت حقوق تالیفاتی چون آهنگ تولدت مبارک و داستان هری پاتر را بر عهده دارد. شرکت از سوی نمایندگی های دلیور و نیویورک اداره می شود و سهام آن با نام تی دبلیو ایکس (TWX) در بورس سهام نیویورک خرید می شود. از 31 دسامبر سال 2007 سه میلیارد و 593 میلیون دلار سهام عام TWX خرید و فروش شده است. بر اساس گزارش سالانه تایم وارنر در سال 2008  این شرکت 86 هزار و 400 کارمند دارد و خدماتش در بین بیش از 200 کشور تسهیم می شود. به طور کلی خدمات شرکت تایم وارنر 5 بخش قابل دسته بندی است: 1) AOL  2) بخش کابلی  3) شرکت تفریحی فیلم سازی و 4) شبکه ها.

همکاری ها و دارایی های مالی تایم وارنر

تایم وارنر سال 2006 به کمک شرکت سی بی اس (CBS) شبکه خبری جدیدی را راه اندازی کرد که شبکه تلویزیونی سی دبلیو (the CW Television Network) نام داشت. در واقع شرکت تابعه تایم وارنر  به نام شبکه تلویزیونی دبلیو بی (the WB Television Network) و بخش یو ان پی (UNP) شبکه سی بی اس به برنامه سازی برای این شبکه جدید پرداختند. اگر چه در ابتدای امر سهم شبکه سی بی اس در این شرکت جدید 25 درصد بود اما اکنون دو شرکت با سهام برابر در کنار یکدیگر کار می کنند.

شرکت تایم حدود 150 نشریه را در دنیا سرپرستی می کند و می توان گفت که در صدر رسانه های چاپی در آمریکا و انگلیس است و بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز پست درآمد سالانه ای بالغ بر پنج میلیارد دلار دارد. البته بنا بر خبری که نیویورک تایم منتشر کرد در سال 2007 تایم وارنر فعالیت های چاپی خود را کم کرد و گروه مجله بونیر (Bonnier Magazine Group) امتیاز 18 مجله ای که شرکت تایم آن را لغو کرده بود، را به دست آورد. در مجلاتی که تایم وارنر مسئولیت آنها را بر عهده دارد 550 نفر کار می کنند. از جمله مهمترین این مجلات می توان به مجله زندگی در هوای آزاد' (Outdoor Life)، آسمان (Sky) و برنامه کودکان (Baby Talk) اشاره کرد.

شرکت تایم وارنر دارایی های بزرگ بسیاری را در شهر نیویورک دارد؛ از جمله مهمترین این دارایی ها بنیاد راکفلر (Rockefeller Center complex) و استودیوی سی ان ان است.

سیاست های کلی مدیریت تایم وارنر

تایم وارنر متعهد به اجرای فعالیت های مدیریتی قوی است تا حقوق و مسئولیت هایی را به سهامداران، هیأت مدیره و هیات رئیسه این شرکت اختصاص دهد. بر این اساس فعالیت های مدیریتی نه تنها برای این منظور طراحی شده اند تا نیازهای معمول یک سازمان رسانه‌ای را تامین کنند بلکه ملزومات نظارت صحیح بر بخش های مختلف را نیز فراهم آورند. در ساختار کلی هیات رئیسه چند رکن اساسی وجود دارد. اولین رکن ابعاد هیات رئیسه است. بر اساس اساسنامه سیاست گذاری تایم وارنر اعضای تایم وارنر نباید کمتر از 10 نفر و بیشتراز 14 نفر باشند. تعداد روسای بخش ها به عوامل زیادی مرتبط است از جمله:

الف. تعداد استعفاها، بازنشستگی ها، و وجود کاندیدهای مناسب و با تجربه؛

ب. اطمینان از این‌که هیات رئیسه گروه کوچکی برای ترتیب دادن بحث های فعال و سیاست گذاری های مناسب دارد؛

ج. اطمینان از اینکه هیات رئیسه تعداد عضو کافی برای انجام امور و ارتقای ترکیب مناسبی از تداوم تجربیات، مهارت ها و تنوع نظرات دارد و کمیته های اجرایی اش قادر به اجرای مسئولیت ها در سایه تقاضاهای معمول و نیازهای فعلی هستند.

دومین اصل در ساختار تایم وارنر ترکیب روسای داخلی و مستقل در هیات رئیسه است. به این ترتیب که سعی بر این است که بیشتر روسا از افراد ماهر مستقل از سازمان باشند. سومین مساله قابل توجه این است که روسای تایم وارنر منسوب نمی شوند بلکه انتخاب و گزینش می شوند. در واقع کمیته مدیریت و گزینش افراد مناسب را شناسایی می کند و آنها را به هیات رئیسه معرفی می کند. کمیته و هیات رئیسه باید شرایطی را مورد توجه قرار دهند که مهمترین آنها از این قرارند:

الف. نیازمندی های معمول. باید اطمینان حاصل شود که اعضایی که برای هیات رئیسه انتخاب می شوند معیارهای کاربردی را دارا هستند و از پس وظایف بخش بورس سهام نیویورک، کمیسیون بورس و امنیت و خدمات درآمدی داخلی بر می آیند.

ب. استقلال. باید اطمینان حاصل شود که حد اقل قسمت اعظم اعضای هیات تحریریه بر اساس قوانین شرکت تایم وارنر و قواعد بورس سهام نیویورک مشتقل محسوب می شوند.

ج. ساختار کلی هیات رئیسه. توجه به ساختار کلی هیات رئیسه ضروری است مثلا اینکه آیا هیات ترکیب مناسبی از تجربیات حرفه ای، مهارت ها، دانش، و تنوعی از نظرات و سوابق کاری دارد یا نه؟

د. توانایی اجرا. به سابقه های اجرایی نیز باید توجه شود. این انتظار از مدیران می رود که شرکت فعال در جلسات کمیته داشته باشند و در جریان فعالیت شرکت و امور تجاری آن بوده باشند.

ه. دیگر ملاک ها. علاوه بر انتظارات مدیریتی که از کاندیدهای عضویت در هیات رئیسه می رود این توقع وجود دارد که آنها قدرت امانت داری، قضاوت صحیح، درایت و مدیریت زمان را داشته باشند.

نکته دیگر که در ساختار هیات رئیسه باید مورد توجه قرار گیرد این است که کمیته مدیریت و گزینش باید ساختار رهبری هیات رئیسه را بر اساس اساسنامه مورد نظارت قرار دهد. نوبت و دوره مدیریتی نیز در ساختار هیات رئیسه اهمیت وی‍ژه ای دارد. در شرکت تایم وارنر دوره های مدیریتی یک ساله اند. افرادی که بازنشست شده اند نمی توانند برای هیات رئیسه کاندید شوند، همچنین کسانی که بیش از 72 سال دارند نمی توانند دوباره به یک سمت مدیریتی انتخاب شوند. جبران ضررهای احتمالی نیز از جمله مواردی است که  در ساختار هیات رئیسه مورد توجه قرار گرفته است. کمیته مدیریت و گزینش حداقل هر دو سال یک بار به امور مالی روسایی که در استخدام تایم وارنر نیستند رسیدگی می کند تا وضعیت آنها را مشابه گروه های همتراز شرکت قرار دهد.

آخرین مساله ای که در بخش تشکیل هیات مدیره اهمیت ویژه دارد بحث تعلق سهام به اعضاست. تمام اعضای هیات رئیسه تشویق می شوند تا سهامی از شرکت تایم وارنر را دارا باشند. این انتظار می رود که در طول 5 سال عضویت در هیات رئیسه یک رئیس حداقل 10 هزار سهم از سهام تایم وارنر را داشته باشد. هیات مدیره در تایم وارنر سه کمیته دارد: کمیته حسابرسی و امور مالی، کمیته جبران خسارت و توسعه انسانی، و کمیته مدیریت و گزینش. هر کمیته به طور کامل از اعضای مستقل تشکیل می شود.

منشور تایم وارنر

 

اعضای هیات مدیره هر سازمانی از استراتژی های مدونی برای رفع چالش ها و موانع استفاده می کند که به آن منشور سازمانی (Citizenship at Time Warner) می گویند. آزادی بیان، امانت داری روزنامه نگارانه، دسترسی به اطلاعات، تکثر در نظرات و تعهد به شرکت از مهمترین استراتژی های مطرح شده در این منشور است. در رابطه با رعایت اخلاقیات حرفه ای در تایم وارنر نیز تمهیداتی در بخش مدیریت اندیشیده شده است. در واقع تایم وارنر متعهد است تا محیطی کاری فراهم آورد که در آن انصاف، درستی، احترام به یکدیگر، حقوق مشتریان، سهام داران، رقبا، تهیه کنندگان، طرف های دولتی و اجتماعات افراد رعایت شود. پایبندی به تعهد است و استانداردهای بالای اخلاقی در کار ارزش ویژه ای در تایم وارنر دارد که به شدت در سطوح مختلف مدیریتی مورد تاکید قرار می گیرد.

ارزش های حرفه ای تایم وارنر

اگر چه تایم وارنر مانند هر رسانه دیگری فاصله ای بین آرزوها و دستاوردهایش دارد اما ارزش هایی که به آن پابند است را به شکل مدون طراحی کرده تا کارمندان همواره بتوانند میزان کارکرد خود را نسبت به ایده آلی که مد نظر مدیران سازمان است بسنجند. تایم وارنر 7 ارزش اساسی دارد که سعی می‌کند تا آن را به عنوان مهمترین ارزش های اخلاقی خود معرفی کند:

خلاقیت (Creativity). نوآوری و ابتکار و استقبال از ریسک پذیری

اهمیت به مشتری (Customer Focus). ارزش قائل شدن برای مشتری، بر آوردن نیازها و علاقه مندی آنها در صدر کارها.

سهولت (Agility). امکان انتقال سریع و فراهم آوردی تغییرات مناسب و فرصت های جدید.

کار گروهی (Teamwork). احترام متقابل و به ارزش آفرینی به کمک کار در کنار یکدیگر.

درستی (Integrity). جذب مدیران مستقل و توسعه هنری، به دست آوردن اعتماد خوانندگان، تماشاچیان، شنوندگان، اعضا و زیر مجموعه ها.

تنوع (Diversity). اشتیاق به جذب بهترین استعداد ها از میان مردم و افراد اجتماعات.

مسئولیت پذیری (Responsibility). کار برای ارتقای اجتماعات، افتخار به خدمت به منافع عمومی و منافع سهامداران.

ترکیب اهداف اخلاقی و مالی

آنچه در مرور کارکردهای شرکت تایم وارنر اهمیت ویژه دارد این است که این شرکت اگرچه به شکل شفافی از اهداف مالی خود دفاع می کند حقوق کارمندان، سهامداران و مخاطبان را نیز به رسمیت می شناسد. این مساله در اساسنامه، منشور اخلاقی، و لیست ارزش های سازمانی تایم وارنر به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس خبر وب سایت منافا (Menafa website) گزارش مالی اولین فصل سال 2010 تایم وارنر حکایت از پیشرفت مالی این شرکت و صعود سهام آن از 0.38 و  0.48 دلار به 0.61 دلار دارد. سایت تحلیلی اس دبلیو تی او در نقدی بر کارکرد رسانه‌ای تایم وارنر توسعه رسانه‌ای اینترنتی تایم وارنر در 10 سال گذشته را شگفت‌زده خوانده است و آن را از جمله دلایل موفقیت این واحد تجاری خدماتی می داند. هر چند هنوز هم انتقادات زیادی درباره حوزه انحصار رسانه‌ای تایم وارنر وجود دارد. به طور مثال شبکه تی ان تی که آرشیو بسیاری از برنامه های خبری را بر عهده دارد از دارایی های تایم وارنر به شمار می رود. این شبکه آرشیو فیلم های خبری فاکس را نیز بر عهده دارد و این در حالی است که در سال گذشته منازعات کلامی قابل توجهی میان فاکس و مدیریت تایم وارنر در گرفته است. در واقع عرصه تخصص و کار مالی عرصه هوس بر انگیزی است که در بسیاری موارد می تواند مرزهای اخلاقی را با تهدید مواجه کند.

منابع انگلیسی:

- Institute of Mergers and Acquisitions, and Alliances' website:
 http://www.imaa-institute.org/en/index.php

- Time Warner's website: http://www.timewarner.com   

- USA Today's Website- 2005 report of Financing the inauguration,
http://www.usatoday.com/news/washington/2005-01-16-inaugural-donors_x.htm

- Gilian Wee, (2007),  article of Time Warner may End Reign as Largest Media Company- Bloomberg
website:
 http://preview.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive_en10&sid=ata7DiR37G8I

- KELLY. KH. (2007). Time to Leave Says Coo Mcaniff.  New York Post's website:
http://www.nypost.com/p/news/business/item_OTrVSa3i5K6tdsFq3OQxzH;jsessionid=
C3A5800E15ACD136B10F9AC45F24181C

- Seelye, K and Siklos, R. (2007). As Time Inc. Cuts Jobs, One Writer on Britney May Have to Do: New York Times' website:
 http://www.nytimes.com/2007/01/15/business/media/15time.html?_r=1

- MENAFN website:
 http://www.menafn.com/qn_news_story_s.asp?storyid=1093329104

- SOWT analysis website:
 http://www.swot-analysis.net/aol.php