• مرکز پژوهش همشهری
  • 1389-03-24 04:05:00
  • کد مطلب : 3183
نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره تلفن همراه

تلفن در مرکز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است . در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال 1876 تصور می کرد تغییر داده است. تلفن باعث ایجاد همنشینی ،اشتغال و دسترسی میلیون‌ها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازه‌ای به سوی جهان نوین شده است...

پیشگفتار:

تلفن در مرکز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است . در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال 1876 تصور می کرد تغییر داده است. تلفن باعث ایجاد همنشینی ،اشتغال و دسترسی میلیون‌ها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازه‌ای به سوی جهان نوین شده است.

بر اساس مطلبی که در 'سایت پرنیاز'[1] آمده است از دهه 1960 فکر آزاد کردن تلفن از حالت ثابت و بکارگیری آن در مکان‌های مختلف در کشورهای اسکاندیناوی پا گرفت. در اوایل سال 1985 گروهی متشکل از 17 کشور اروپایی به نام (GMS) بوجود آمد تا بصورت هماهنگ طرح تلفن سیار دیجیتالی را اجرا کنند هر چند طبق انتظاراتی که از آنان می‌رفت موفق نشدند اما در نهایت موفق به ابداع سیستمی شدند که در نوع و زمان خود بی‌عیب و نقص بود.

به دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، تلفن همراه از سوی تمامی کشورها مورد استقبال قرار گرفت و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره برداری قرار گرفت. سیر تکاملی تلفن‌های همراه طوری بوده که این تلفن‌ها ابتدا فقط جهت انتقال سیگنال‌های صوتی کاربرد داشت اما به تدریج با ساخت انواع پیشرفته‌تر به عنوان وسیله‌ای چند منظوره تبدیل شد که علاوه بر برقراری ارتباط (صوتی وتصویری)، عکس‌برداری و فیلم‌برداری و دریافت و ارسال پیامک و...کارکردهای فعلی وسیله مورد نظر هستند و در آینده کارکردهای پیچیده‌تری برای‌ آن متصور است.  موارد اشاره شده از اهداف طراحان و سازندگان این وسیله است و در بیشتر جوامع (سنتی و پیشرفته) مورد قبول است. اما این مقبولیت تا جایی ادامه دارد که به زیرساخت‌های فرهنگی و دینی و اخلاقی و ملی  جامعه زیان  نرساند و باعث از هم پاشیدگی بنیان‌های اجتماعی ازقبیل خانوداه، مدرسه و... نشود. 

مسأله تحقیق:

فناوری‌ها بشدت در حال ارتقا و توسعه هستند که این امر ضمن سرعت بخشیدن به موتور صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی، جهان پیرامونی خود را نیز متحول و دگرگون می‌کنند.
جهانی شدن و تسهیل ارتباطات جهانی بخشی از آثار فناوری‌های نوین بخصوص در زمینه‌های ارتباطاتی شمرده می‌شود. در همین حال و با توجه به بحث جهانی شدن، دیگر گریزی از فناوری‌های نوین نیست و یا به عبارتی دیگر این دو هم اکنون لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند. اما در کنار فوایدی که فناوری‌های جدید به ویژه فناوری‌های ارتباطی دارند، آسیب‌هایی نیز به دنبال دارند.

تلفن همراه نیز مانند دیگر فناوری‌های نوین چون تلویزیون، ویدیو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبه‌های بسیار مثبت آن، می‌تواند آثار منفی اجتماعی و یا اخلاقی بدنبال داشته باشد. موبایل یا همان تلفن همراه نیز از پدیده های نوظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال است و خصوصا دردهه اخیر بشدت جای خود را در بین افراد خانواده‌ها و به ویژه جوانان در سطح جهان و نیز ایران باز کرده است. درمیان انبوه جمعیت چه در مترو، اتوبوس و یا سایر مکان‌های عمومی بسیاری از افراد را می‌توان دید که در حال کار کردن با تلفن همراه هستند. این افراد یا در حال مکالمه و یا در حال استفاده از امکانات جنبی آن چون گیم، بلوثوت یا موسیقی و نظایر آن هستند. مثلا به دلیل توسعه و چند رسانه‌ایی شدن تلفن‌های همراه نسل جدید که از دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و سیستم بلوثوت برخوردار هستند، آثار و تبعات مثبت و منفی این فناوری جدید نیز دایم در حال گسترش و پیچیده شدن است.

ضمنا با توجه به رشد روزافزون فناوری‌ها، احتمال اینکه تلفن‌های همراه از فناوری‌های جدید دیگری در آینده نزدیک برخوردار شوند بسیار زیاد است. سهولت در دسترس بودن افراد، سرعت بخشیدن به بسیاری از کارها، از میان بردن بسیاری از نگرانی‌ها و کاسته شدن از حجم ترافیک به لحاظ انجام بسیاری از کارهای بانکی توسط این دستگاه از جمله فواید تلفن همراه است.

انجام تخلفات در محیط مجازی و مخدوش شدن ارزش‌های اخلاقی و قانونی به دلیل تخلفات یاد شده و سوء استفاده از تلفن همراه، کاهش تماس‌های رو در رو، از جمله مشکلات ناشی از این فناوری به حساب می‌آید. برای مقابله با این گونه مشکلات، مطالعات و تلاش‌هایی در تمامی کشورها از جمله ایران در حال انجام شدن است. مردم در هر جامعه باید فرهنگ استفاده صحیح از وسایل روز را آموزش ببینند. متأسفانه فرهنگ استفاده از وسایل مدرن همزمان با رشد تکنولوژی و فرآیند تولید به موازات هم افزایش پیدا نمی‌کند و در نتیجه باعث عقب ماندن افراد در استفاده صحیح از آنها می‌شود.
به گفته بسیاری از محققان، آگاه سازی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و فرهنگ‌سازی خصوصا در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطاتی، برخوردهای قانونی با متخلفین مجازی، از جمله راهکارهای مهم برای مقابله با تبعات منفی تلفن همراه شمرده می شود که لازم است در این خصوصا سرمایه گذاری و توجه بیش از پیش صورت پذیرد.

به همین منظور، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری نیز به عنوان یک رسانه که می‌تواند در آشنا کردن مردم با مزایا و معایب تلفن همراه و گسترش فرهنگ صحیح استفاده از این فناوری نقشی داشته باشد، این موضوع را به عنوان مسأله‌ای برای نظرسنجی خود قرار داده است. این مسأله از طریق پرسش‌های زیر پیگیری می‌شود:

پرسش‌های تحقیق:

فرهنگ استفاده از موبایل در میان شهروندان تهرانی چگونه است؟(1 و 2 و 3 و 4)

بیشتر برای چه کاری از تلفن همراه استفاده می‌کنند؟(5 و 6)

ضرورت وجود تلفن همراه از نظر پاسخگویان تا چه حد است؟(7 و 8 و 9 و 10)

مزایای تلفن همراه از نظر پاسخگویان چیست؟ (س 12)

معایب تلفن همراه از نظر پاسخگویان چیست؟ (س 11 و 13)

ضرورت و اهمیت تحقیق:

'رشد قابل ملاحظه تلفن همراه در سراسر جهان نشان می دهد که این بازار سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی به بلوغ و رشد خود خواهد رسید. براساس نتایج حاصل از آخرین مطالعات مرکز tariff consultancy در 34 بازار رو به رشد جهان، در حالی که نرخ نفوذ تلفن همراه بین مردم در سراسر جهان در سال 2008، 46 درصد بوده است، این رقم تا سال 2013 میلادی به 95 درصد خواهد رسید.'[2]

استفاده نکردن بهینه و صحیح از تلفن همراه موجب بروز مشکلات و آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده است. در سال‌های اخیر تلفن همراه به عنوان یکی از پدیده های ارتباطی در دنیای امروز در بین تمام اقشار و گروههای مختلف سنی جامعه گسترش پیدا کرده و حتی بسیاری از دانش آموزان در دوره ابتدایی نیز به تلفن همراه دسترسی دارند. طی سه تا چهار سال گذشته با فراهم آمدن امکانات زیرساختی مخابرات در کشور و گسترش همراه اول و ایرانسل و ارزان شدن گوشی‌های همراه که مجهز به امکاناتی همچون بلوتوث، دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت بالا هستند گروه سنی مشترکین تلفن همراه به حداقل رسیده است و کودکان و نوجوانان زیادی نیز این فناوری نوین را در اختیار دارند.

هم اکنون بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به تبعات منفی این تکنولوژی برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه می‌کنند و حتی بسیاری از آنها در مقابل درخواست فرزندان خود در خرید گوشی‌های مدرن‌تر تسلیم می‌شوند.

درست است که تلفن همراه در جهت سرعت انتقال پیام، کم کردن فاصله‌ انسان‌ها و کم کردن هزینه‌های اطلاع رسانی بسیار مؤثر است اما آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و به خصوص سیاسی که امروزه به طور شفاف در جامعه دیده می‌شود، بسیار زیاد است.

متأسفانه در کشور ایران به آسیب‌های تلفن همراه کمتر توجه می‌شود؛ مسؤولان فرهنگی کشور باید در جهت آگاهی بخشی به مردم به خصوص قشر جوان اقداماتی مؤثر و مفید داشته باشند و به مردم استفاده صحیح از وسایل مدرن و سوء استفاده سودجویان از محتویات داخل تلفن همراه را آموزش دهند. مرکز تحقیقات ومطالعات رسانه‌ای همشهری نیز به عنوان رسانه‌ای فرهنگی با انجام این تحقیق قصد دارد تا به نوعی در جهت آگاه کردن مردم نقشی داشته باشد.

کلیات تحقیق:

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به فرهنگ استفاده از تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 600 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن‌ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش‌های تحقیق را داشته‌اند، منعکس شده است.

اهداف:

هدف از انجام این پژوهش آگاه سازی مردم درباره معایب و مزایای تلفن همراه است.

روش نظرسنجی:

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه:

در این تحقیق نمونه آماری شامل 600 نفر از مردم تهران است. از این تعداد 50 درصد مرد و50 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:

این نظرسنجی از تاریخ 23 تا 26 آبان ماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسش‌های نظرسنجی:

1. جنس

2. سن

3. تحصیلات

4. آیا پاسخگویان تلفن همراه دارند؟

5. اعتباری یا ثابت؟

6. چرا اعتباری؟

7. چرا ثابت؟

8 . چرا هر دو؟

9. پاسخگویان بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؟

10. پاسخگویان بیشتر در چه مواقعی از تلفن همراه استفاده می‌کنند؟

11. به نظر پاسخگویان تلفن همراه برای چه سنی مناسب نیست؟

12. به نظر پاسخگویان داشتن تلفن همراه ضرورت دارد؟

13. چرا ضرورت دارد؟

14. چرا ضرورت ندارد؟

15. از نظر پاسخگویان در چه جاهایی نباید از تلفن همراه استفاده کرد؟

16. از نظر پاسخگویان مزایای تلفن همراه چیست؟

17. از نظر پاسخگویان استفاده از تلفن همراه چه معایبی دارد؟

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به فرهنگ استفاده از تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی انجام گرفته است. یافته‌های این طرح به قرار زیر است.

- 50 درصد از پاسخگویان مرد و50 درصد زن هستند.

- 31 درصد پاسخگویان در گروه سنی 30-21 سال قرار دارند .

- 41 درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.

- 79 درصد از پاسخگویان تلفن همراه دارند.

- 55 درصد از پاسخگویانی که تلفن همراه دارند دارای خط ثابت هستند، 35 درصد خط اعتباری دارند و 10 درصد هم خط ثابت و هم خط اعتباری دارند.

- از میان پاسخگویانی که خط اعتباری دارند، 49 درصد قیمت پایین سیم‌کارت اعتباری را دلیل این امر می‌دانند.

- 66 درصد از پاسخگویانی که خط ثابت دارند، قدمت خط ثابت را به عنوان دلیل این موضوع بیان کردند.

- 35 درصد از پاسخگویانی که هم خط اعتباری و هم خط ثابت دارند، تقسیم شدن هزینه‌ها را دلیل این امر بیان کردند.

- 52 درصد از دارندگان تلفن همراه فقط برای مکالمه از این فناوری استفاده می‌کنند.

- 73 درصد از پاسخگویانی که تلفن همراه دارند، بیشتر در مواقع ضروری از این وسیله استفاده می‌کنند.

- به اعتقاد 45 درصد از پاسخگویان تلفن همراه برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست.

- 83 درصد از پاسخگویان داشتن تلفن همراه را یک امر ضروری می‌دانند.

- از میان پاسخگویانی که تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند، 46 درصد در دسترس بودن افراد را دلیل این امر می‌دانند.

- 75 درصد از پاسخگویانی که داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری نمی‌دانند، نبود فرهنگ استفاده درست از این فناوری را به عنوان دلیل خود بیان کردند.

- به اعتقاد 54 درصد از پاسخگویان، در مکان‌های عمومی نباید از تلفن همراه استفاده کرد.

- 57 درصد از پاسخگویان کاهش نگرانی‌ (در دسترس بودن) را مهم‌ترین مزیت تلفن همراه می‌دانند.

- 23 درصد از پاسخگویان ایجاد مشکلات جسمانی را مهم‌ترین ایراد تلفن همراه می‌دانند.

توصیف یافته‌ها

جنس پاسخگویان

بر اساس جدول شماره 1، از میان 600 نفر پاسخگو، 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

مرد

300

50

زن

300

50

جمع

600

100

 نمودار شماره 1-  پراکندگی پاسخگویان بر اساس جنس

mobile


سن پاسخگویان:

جدول شماره 2،  نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می‌شود بزرگ‌ترین گروه سنی در 600 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 30 سال (31 درصد) و کوچک‌ترین گروه سنی را  71 سال به بالا ( 2 درصد ) تشکیل می‌دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

21 تا 30 سال

186

31

31 تا 40 سال

158

27

41 تا50 سال

97

16

51 تا60  سال

86

14

15 تا20 سال

30

5

61 تا 70 سال

30

5

71 سال به بالا

13

2

جمع

600

100

نمودار شماره 2- پراکندگی پاسخگویان بر اساس سن

mobile


سطح تحصیلات پاسخگویان:

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 600 نفر پاسخگو، 41 درصد دیپلم و 1 درصد دارای مدرک دکترا هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

تحصیلات

تعداد

درصد

دیپلم

244

41

زیر دیپلم

140

23

کار شناسی

111

18

کاردانی و دانشجو

68

11

بی‌سواد

17

3

کارشناسی ارشد

16

3

دکترا

4

1

جمع

600

100

نمودار شماره 3- پراکندگی پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

mobile


پاسخگویان تلفن همراه دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 600 نفر پاسخگو، 79 درصد تلفن همراه دارند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس داشتن تلفن همراه

پاسخگویان تلفن همراه دارند؟

تعداد

درصد

بله

473

79

خیر

127

21

جمع

600

100

نمودار شماره 4-  پراکندگی پاسخگویان بر اساس داشتن تلفن همراه

mobile


پاسخگویان خط اعتباری دارند یا ثابت؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 473 نفر پاسخگوی دارنده تلفن همراه، 55 درصد خط ثابت دارند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس داشتن خط اعتباری یا ثابت

پاسخگویان خط اعتباری دارند یا ثابت؟

تعداد

درصد

ثابت

259

55

اعتباری

165

35

هر دو

49

10

جمع

473

100

نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخگویان بر اساس داشتن خط اعتباری یا ثابت

mobile


چرا پاسخگویان خط اعتباری دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره6، از میان 165 نفر پاسخگویی که خط اعتباری دارند، ‌49 درصد ارزان‌تر بودن سیم‌کارت اعتباری را به عنوان دلیل خود بیان کردند.

جدول شماره 6 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری

دلیل پاسخگویان برای داشتن خط اعتباری

تعداد

درصد

ارزان‌تر بودن سیم‌کارت اعتباری

81

49

امکان کنترل هزینه‌ها

41

25

دلیل خاصی ندارم

35

21

طرح‌های متنوع

8

5

جمع

165

100

نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری

mobile


چرا پاسخگویان خط ثابت دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 259 نفر پاسخگویی که خط ثابت دارند، 66 درصد قدمت خط ثابت را دلیل این امر می‌دانند.

جدول شماره 7 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط ثابت

دلیل پاسخگویان برای داشتن خط ثابت

تعداد

درصد

قدمت خط ثابت

170

66

آنتن‌دهی بهتر

55

21

عدم نیاز به شارژ

18

7

اعتبارکار

10

4

هزینه کمتر

6

2

جمع

259

100

نمودار شماره 7 - پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط ثابت

mobile


چرا پاسخگویان هم خط ثابت و هم خط اعتباری دارند؟

 

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 49 نفر پاسخگویی که هم خط ثابت و هم خط اعتباری داشتند، 35 درصد تقسیم شدن هزینه‌ها را دلیل این امر بیان کردند.

جدول شماره 8 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری و ثابت

دلیل پاسخگویان برای داشتن خط اعتباری و ثابت

تعداد

درصد

تقسیم شدن هزینه‌ها

17

35

دلیل خاصی ندارم

12

25

آنتن‌دهی هر سیم‌کارت در جای خاص

11

22

اختلالات خط ثابت

5

10

راحت بودن تعویض سیم‌کارت اعتباری

4

8

جمع

49

100

نمودار شماره 8 -پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری و ثابت

mobile


پاسخگویان بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9،  از میان 473 نفر پاسخگویی که تلفن همراه دارند، 52 درصد بیشتر برای مکالمه از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

جدول شماره 9 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند

پاسخگویان بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؟

تعداد

درصد

مکالمه

246

52

پیامک

203

43

بلوتوث

9

2

سایر(بازی، رادیو، مکان‌یاب، اینترنت، دوربین)

8

2

موسیقی

7

1

جمع

473

100

نمودار شماره 9-  پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند

mobile


پاسخگویان در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10،  از میان 473 نفر پاسخگویی که تلفن همراه دارند، 73 درصد بیشتر برای انجام کارهای ضروری از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

جدول شماره 10 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند

پاسخگویان در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند

تعداد

درصد

انجام کارهای ضروری

344

73

همه کارها

53

11

تماس‌های کاری

48

10

باخبر شدن از دوستان

19

4

سایر(تبریکات، کارهای بانکی، تبلیغات کاری)

9

2

جمع

473

100

نمودار شماره 10-  پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند

mobile


پاسخگویان تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمی‌دانند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، به اعتقاد 45 درصد از پاسخگویان تلفن همراه برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست .

جدول شماره 11 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمی‌دانند

پاسخگویان تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمی‌دانند

تعداد

درصد

زیر 15 سال

272

45

زیر 18 سال

188

31

زیر 10 سال

63

11

مناسب برای همه سنین

49

8

زیر 22 سال

28

5

جمع

41

100

نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمی‌دانند

mobile


آیا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، 83 درصد از پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند.

جدول شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند یا نه

پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند یا نه؟

تعداد

درصد

بله

496

83

خیر

104

17

جمع

600

100

نمودار شماره 12- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری می‌دانند یا نه

mobile


چرا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را ضروری می‌دانند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 496 نفر پاسخگویی که داشتن تلفن همراه را ضروری می‌دانند، 46 درصد در دسترس بودن را به عنوان دلیل خود بیان کردند..

جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری می‌دانند

پاسخگویان چرا داشتن تلفن همراه را ضروری می‌دانند؟

تعداد

درصد

در دسترس بودن

229

46

شرایط کاری

115

23

امکان استفاده از آن در فوریت‌ها

77

16

گره خوردن با زندگی افراد

75

15

جمع

496

100

نمودار شماره 13- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری می‌دانند

mobile


چرا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را ضروری نمی‌دانند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از میان 104 نفر پاسخگویی که داشتن تلفن همراه را ضروری نمی‌دانند، 75 درصد نبود فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه را به عنوان دلیل خود بیان کردند.

جدول شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمی‌دانند

پاسخگویان چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمی‌دانند؟

تعداد

درصد

نبود فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه

78

75

از بین رفتن مرز کار و زندگی

20

19

هزینه‌های اضافی

6

6

جمع

104

100

نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمی‌دانند

mobile

 
از نظر پاسخگویان در چه جاهایی نباید از تلفن همراه استفاده کرد

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، به اعتقاد 54 درصد از پاسخگویان در مکان‌های عمومی نباید از تلفن همراه استفاده کرد.

جدول شماره 15- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد

از نظر پاسخگویان در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد

تعداد

درصد

مکان‌های عمومی

322

54

مکان‌هایی که نوشته شده ممنوع

117

20

هنگام رانندگی

95

16

مهمانی‌ها

39

6

استفاده در همه مکان‌ها

27

4

جمع

600

100

نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد

mobile


مزایای تلفن همراه از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 16، از میان 41 نفر پاسخگویی که خرید اینترنتی داشته‌اند، 34 درصد مطابقت نداشتن کالا با تبلیغات را مهم‌ترین ایراد خرید اینترنتی عنوان کردند .

جدول شماره 16- توزیع پاسخگویان بر اساس مزایای تلفن همراه

مزایای تلفن همراه از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

کاهش نگرانی‌ها (در دسترس بودن)

345

57

سرعت بخشیدن به کارها

121

20

امکان استفاده از تلفن همراه در هر مکان

75

12

نمی‌دانم

40

7

مزیتی ندارد

10

2

سایر

9

2

جمع

600

100

نمودار شماره 16- پراکندگی پاسخگویان بر اساس مزایای تلفن همراه

mobile


معایب تلفن همراه از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 17، 23 درصد از پاسخگویان ایجاد مشکلات جسمانی را مهم‌ترین ایراد تلفن همراه می‌دانند.

جدول شماره 17- توزیع پاسخگویان بر اساس معایب تلفن همراه

معایب تلفن همراه از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

ایجاد مشکلات جسمانی

141

23

بدآموزی

92

15

ایرادی ندارد

80

13

ایجاد مزاحمت

76

13

از بین رفتن حریم شخصی افراد

56

9

نمی‌دانم

52

9

ایجاد تصادفات

31

5

در دسترس بودن

28

5

هزینه‌های اضافی

22

4

سایر(مشکلات سیستم مخابراتی، استفاده بیش از حد)

22

4

جمع

600

100

نمودار شماره 17- پراکندگی پاسخگویان بر اساس معایب تلفن همراه

mobile

 


 

[1] . سایت پرنیاز

[2] . سایت اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران