• محمد امین خرمی
  • 1390-05-09 01:59:00
  • کد مطلب : 3404
راهنمای استفاده از میکروفون برای خبرنگاران

معرفی میکروفون‌های مونو / آموزش شیوه درست ضبط صدا

بسیار اتفاق می افتد که صدایی را ضبط کرده ایم، اما در مرحله ویرایش، حتی با نرم افزارهای قدرتمندی چون Adobe Audition هم به مشکل بر می خوریم و صدای خروجی کیفیت مناسبی ندارد. مشکل کجاست؟ صدای هام (hum) آنقدر زیاد است که حذف آن به کلی جنس صدا را عوض می کند؛ نویزهای محیط، صدای اصلی را تحت الشعاع خود قرار داده و به دلیل هم پوشانی، جدا کردن آن ها از صدا امکان پذیر نیست؛ صدا یا بسیار ضعیف ضبط شده یا آواهای پرحجمی مثل «پ» در کلام فرد، صدا را از حالت استاندارد خارج کرده و آن را به اصطلاح دیستورت (distort) کرده است.

ممکن است بخواهیم صدای ضبط شده را بعد از ادیت، در قالب یک گزارش از رادیو پخش کنیم، یا آن را در گزارش چند رسانه ای خود استفاده کنیم، یا این‌که صدای نهایی را به صورت یک پادکست روی وب سایت قرار دهیم. در تمامی این موارد «کیفیت» حرف اول را می زند و مهم ترین عامل تعیین کننده در استفاده یا عدم استفاده از یک صدا است. صدای بی کیفیت در میان برنامه های رادیویی جایی ندارند. اگر آن را در گزارش چندرسانه ای استفاده کنیم، هرچند عکس های فوق العاده ای هم گرفته باشیم، کیفیت نهایی مطلوب نخواهد بود و «صدای بد»  عکس های خوب گزارش را تحت الشعاع قرار می دهد. در مورد پادکست هم ممکن است از افکت ها و موسیقی به بهترین شکل استفاده کنیم، هم گذاری کلیپ های صدا را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم، اما در قسمت کلام، صدای خوبی نداشته باشیم؛ چه اتفاقی می افتد؟ مخاطب با شنیدن چند ثانیه اول پادکست، دکمه استاپ پلیر صدا را کلیک می کند و صفحه را می بندد!

اولین قدم برای ضبط «صدای خوب» انتخاب ابزار مناسب است: انتخاب میکروفون مناسب یا ریکوردری با میکروفون های مناسب. به علاوه، استفاده از هدفون به هنگام ضبط صدا مسئله ای است که به ضبط صدای خوب بسیار کمک می کند، نکته ای که معمولا از آن غافل می شویم. همچنین میکروفون را اگر به درستی در دست بگیریم و موقعیت آن را در شرایط مختلف به درستی و در فاصله مناسب تنظیم کنیم، صدایی خوب خواهیم شد. فراهم کردن شرایط محیطی مناسب جهت ضبط صدا پیش از اقدام به ضبط، نکته دیگری است که باید به آن توجه داشت. بهترین حالت آن است که صدا را در محیطی آکوستیک (مثل فضای استودیو) ضبط کنیم تا در مرحله ادیت بدون هیچ مشکلی کار را پیش ببریم. اگر امکان استفاده از چنین فضایی وجود ندارد یا ضبط صدا باید در محیطی غیر از آن انجام شود، چه اقداماتی باید انجام دهیم تا در مرحله ضبط، بهترین صدا را داشته باشیم؟ پاسخ این سؤال و دیگر سؤال ها در مورد ضبط صدا را در این درسنامه خواهید یافت.

فراموش نکنید که داشتن یک صدای خوب، وابسته به اقدام درست و حرفه ای در دو مرحله است؛ «مرحله ضبط صدا» و «مرحله ویرایش صدا». حرفه ای ترین خبرنگاران هم اگر در مرحله ضبط، صدای خوبی نگرفته باشند در مرحله ویرایش، کاری از پیش نمی برند.

 

لطفا کلیک کنید:

Launch the course

 

 

 

 


flash player برای دیدن این درسنامه به نرم افزار Flash player نیاز دارید.