• جواد رسولی
  • 1390-08-23 08:39:00
  • کد مطلب : 3451
تصویری که در تندباد صحرا گم شد

جواد رسولی

کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور مشهور لیبی طبعا یکی از خبرهای مهم نه تنها امسال که دهه اخیر بود. اگرچه با حضور ناتو و حمایت از نیروهای ضد قذافی، انتظار می رفت که دیر یا زود تکلیف سرهنگ روشن شود، اما اتفاقی که افتاد دنیا را غافلگیر کرد. درست در شرایطی که بیانیه ها و پیام های عجیب و تهدید آمیز قذافی و بازی موش و گربه نیروهای درگیر در لیبی داشت تبدیل به داستانی تکراری می شد، خبر کشته شدن قذافی شوکی را به رسانه ها وارد کرد.

اگرچه بعدها داستان چگونگی کشته شدن قذافی بارها و از زبان افراد مختلف روایت شد اما در همان روز واقعه هنوز روشن نبود که این اتفاق چگونه رخ داده و چه کسی مسئول قتل قذافی است. تصاویر و ویدئوهایی که از قذافی دستگیر شده و همچنین جسد گلوله خورده اش مخابره می شد هم اغلب تصاویر واضح و با کیفیتی نبودند و بیشتر فیلم ها و عکس هایی بودند که با تلفن همراه گرفته شده بود. بنابراین ما در روزنامه تهران امروز برای انتخاب تصویر مناسبی که هم خبر دستگیری و کشته شدن قذافی را با خود داشته باشد و هم این خبر را به شکل واضح و درستی منتقل کند باید تصمیم سریع و درستی می گرفتیم. از طرفی همان تصاویر ناواضح از جسد قذافی هم به نظر آنقدر رقت انگیز می آمد که گذاشتنش در پیشانی صفحه اول روزنامه کار درستی نبود. این که مردم صبح روز اول هفته را با دیدن چهره و بدن پر از خون و کبودی دیکتاتور لیبی شروع کنند به هیچ وجه مطلوب نبود.

تصمیم بر این شد که تصویری انتخاب کنیم که ربطی به وقایع روز گذشته نداشته باشد اما خبر از بین رفتن قذافی را به خواننده یا بیننده منتقل کند. اینجا بود که طرح چند شماره قبل مجله تایم به یادمان آمد. تصویر سازی هنرمندانه ای از چهره معمر قذافی که انگار از شن های صحرا ساخته شده و حالا با باد تندی که وزیدن گرفته، بخشی از چهره او در باد ناپدید شده است. به محض دیدن تصویر فهمیدیم ک پاسخ ما همین است. اگرچه راه حل اصلی این بود که این تصویرسازی را یک بار دیگر در روزنامه اجرا کنیم و لزوما از همان تصویر روی جلد مجله تایم استفاده نکنیم، اما این کار به زمان نیاز داشت و اجرای چنین کاری لااقل یک روز از ما وقت می گرفت. بنابراین تصمیم گرفتیم از طرح اصلی استفاده کنیم و منبع اثر را هم در کنار کار ذکر کنیم.

 

 

تهران امروز

لطفا برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

 

 

 


 

پرونده خشونت در رسانه ها