• گفت‌وگو با دكتر باقر ساروخانی
  • 1390-10-27 03:30:00
  • کد مطلب : 3481
شاخص‌های روابط عمومی سرآمد

روابط عمومی سرآمد یک روابط عمومی کیفی است و می‌بایستی ورای کمیت‌ها، رسالت های خطیری را به عهده بگیرد. از جمله این رسالت ها آن است که این نوع روابط عمومی باید بتواند هم درون سازمان و هم بیرون از سازمان فعال باشد. در واقع، یک تعریف تازه ای از سازمان ارائه می‌کند،..

اشاره: حوریه حقیقی نیا - هفتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی صبح روز یکشنبه 18 دی ماه 1390  با موضوع 'روابط عموی سرآمد و شاخص‌های سرآمدی در روابط عمومی' در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد، به میزبانی موسسه فرهنگی روابط عمومی آرمان و با حضور پیشکسوتان، صاحبنظران، اساتید داخلی و خارجی رشته های جامعه شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی، مدیران و کارشناسان برتر روابط عمومی و مدعوین و علاقمندان این حوزه برگزار شد.
گفتنی است دراین سمپوزیوم در کنار  کارگاه‌های علمی-آموزشی، ارائه مقالات پژوهشی و بخش‌های نمایشگاهی از مدیران ارتباط گستر، برگزیدگان جشنواره برترین‌های روابط عمومی و کارشناسان برتر حوزه روابط عمومی تقدیر  شد.
در حاشیه این سمپوزیوم، در مورد تعاریف، ویژگی ها و الگوهای روابط عمومی سرآمد با  دکتر باقر ساروخانی 'دبیر کمیته علمی سمپوزیوم' گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه از نظرتان  می‌گذرد.

***

- استاد پیش از هر بحثی ضمن تعریفی کاربردی و عملیاتی از روابط عمومی سرآمد بفرمائید روابط عمومی سرآمد باید دارای چه شاخص‌هایی باشد؟

روابط عمومی سرآمد یک روابط عمومی کیفی است و می‌بایستی ورای کمیت‌ها، رسالت های خطیری را به عهده بگیرد. از جمله این رسالت ها آن است که این نوع روابط عمومی باید بتواند هم درون سازمان و هم بیرون از سازمان فعال باشد. در واقع، یک تعریف تازه ای از سازمان ارائه می‌کند، ساختار جدیدی در درون سازمان ایجاد می‌کند و سازمان را برای پاسخگویی به بیرون و حل مشکلات مردم آماده می‌کند. بنابراین یک ساختار کار و بهنگام است. ساختاری که در درون آن عوامل با هم تعامل و تناسب دارند، یکدیگر را تأیید و تکمیل می‌کنند و هم افزایی (Synergy) ایجاد می‌کنند بنابراین روابط عمومی سرآمد می‌تواند بهترین پاسخ را به نیازهای مردم بدهد و با حداقل انرژی و حداقل امکانات، بیشترین پاسخ و بالاترین بهره وری را ایجاد نماید.

به نظر من، هیچ جامعه‌ای نمی تواند به اصل توسعه پایدار برسد اگر روابط عمومی کیفی نداشته باشد. از همین روست که بسیاری روابط عمومی را به عنوان یک نماد اجتماعی تعریف می‌کنند و معتقدند هر جا که پیشرفت روابط عمومی را ملاحظه کنیم، آنجا توسعه پایدار تکوین پذیرفته است. هزاره سوم، بدون روابط عمومی بسط یافته و علمی، قابل تعریف نیست. اصحاب روابط عمومی معماران بحق جامعه جدید فراصنعتی به شمار می‌آیند.

- به نظر شما موانع و مشکلات دستیابی به روابط عمومی سرآمد در کشور ما چیست؟

نکته اول، مشکل بزرگ ما این‌است که روابط عمومی سرآمد را برای جامعه خود تعریف نکرده ایم. جامعه از این رسالت ها اطلاع ندارد. نکته دوم این است که مسئولان و مدیران ما به یک روابط عمومی سنتی تکیه می‌کنند. همان روابط عمومی که در حد انتقال چند شعار و ... کار می‌کند. بنابراین ما هنوز نتوانسته ایم یک روابط عمومی پویا، سیستماتیک، سازنده، آینده نگر و در یک کلام کیفی را در جامعه ایران و در سازمان های ایرانی جا بیاندازیم. قدم به قدم به پیش می‌رویم ولی سالیانی دراز نیاز داریم تا به نقطه مطلوب برسیم.

- دیدگاه شما در خصوص ترکیب نظریه ها و دیدگاه های تئوریک روابط عمومی با مدل تعالی سازمانی چیست؟ آیا این عمل موجب راهسپاری روابط عمومی‌ها به سمت سرآمدی خواهد بود؟

قطعاً، هیچ برنامه ریزی عملی نیست که بدون اندیشه های علمی و تئوریک بتواند سامان پیدا کند. هیچ تئوری هم نیست که اگر بعد عملی نداشته باشد بتواند کارا باشد. بنابراین تئوری در خدمت عمل است و عمل از تئوری ها الهام می‌گیرد. این دو مؤید یکدیگر هستند.

- استقرار مدل EFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) چه تأثیری بر ارتقای فعالیت‌های سازمان‌ها خواهد داشت؟

ما همیشه اعتقادمان بر این است که روابط عمومی مثل هر سازمان دیگری نباید با زمان و مردم خودش غریبه باشد. بنابراین باید مورد احتساب و مورد ارزشیابی قرار گیرد. مدل های ارزشیابی خوب، بومی، منطبق با فرهنگ ما و مدل هایی که به خوبی و با بی نظری اعمال شوند در ارتقای و بهره وری روابط عمومی ایران حتماً موفق عمل خواهد کرد.

- همان طور که شاهد آن هستیم در سال‌های اخیر روابط عمومی‌ها نسبت به پژوهش و تحقیقات بنیادی گرایش داشته اند. شما این گزارش‌های پژوهشی در روابط عمومی را چگونه می‌بینید؟

روابط عمومی از یک طرف با میدان در ارتباط باشد و از طرف دیگر با تحقیقات علمی سر و کار داشته باشد، این روابط عمومی پویاست. در واقع، این روابط عمومی است که می‌تواند برنامه ریزی کند، فراگیر نگاه کند، سیستم ها را ببیند و استراتژی ها را در ورای تاکتیک تنظیم کند.

- پیشنهاد شما برای آینده روابط عمومی و حرکت به سمت روابط عمومی سرآمد در کشور چیست؟

برخورد با دانش، استفاده از اندیشه های نظری، ایجاد کارگزاران صالح و توانمند، ایجاد اندیشه های درست در مدیران، مسیر حرکت به سمت روابط عمومی سرآمد است.