- ترجمه محمد امین خرمی
- 1393-02-09 11:13:00
- کد مطلب : 3718
بررسی رفتار مخاطبان در برابر اخبار دیجیتال، یکی از دغدغه های همیشگی سازمان های خبری است. پروژه روزنامه نگاری مرکز تحقیقات پیو (Pew) با همکاری بنیاد نایت (Knight Foundation) به بررسی این موضوع پرداخته که خبر در فضای رسانه های اجتماعی چگونه عمل می کند؟
بررسی رفتار مخاطبان در برابر اخبار دیجیتال، یکی از دغدغه های همیشگی سازمان های خبری است. پروژه روزنامه نگاری مرکز تحقیقات پیو (Pew) با همکاری بنیاد نایت (Knight Foundation) به بررسی این موضوع پرداخته که خبر در فضای رسانه های اجتماعی چگونه عمل می کند؟ مرکز تحقیقاتی پیو از میان نتایج پژوهش انجام شده در سال 2013 و ابتدای 2014، هفت نکته مهم را منتشر کرده است.
1- خبر در میان رسانه های اجتماعی به جایگاهی دست پیدا کرده است - در بعضی از این سایت ها جایگاه خبر کمی قابل توجه تر است.
- نیمی از کاربران فیسبوک[1] و توئیتر[2]، خبرهای خود را از این سایت ها می گیرند، در حالی که در مورد ردیت[3] این آمار 62 درصد است. کاربران اینستاگرام[4] و پینترست[5] کمترین میزان خبرها را از این سایت ها می گیرند.
- از هر 10 امریکایی، 3 نفر خبرهای مورد علاقه خود را از طریق فیسبوک به دست می آورد.
2- خبر گرفتن روی فیسبوک، رفتاری ضمنی است.
- 78 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، در حالی که به دلیل دیگری روی فیسبوک هستند اخبار را هم دنبال می کنند.
- تنها 34 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، صفحه یک سازمان خبری یا یک روزنامه نگار را لایک کرده اند. این بدین معنی است که اخباری که آن ها می خوانند از پست هایی است که دوستان شان به اشتراک می گذارند.
3- گستره موضوع های خبری مورد علاقه مخاطبان در فیسبوک وسیع است.
- اخبار مربوط به سرگرمی، در بالای لیست موضوع های مورد علاقه کاربران فیسبوک قرار دارد. پس از سرگرمی، اخبار مربوط به افراد و رخدادهای جامعه کاربر، ورزش، حکومت و سیاست ملی، جرم و بهداشت و سلامتی در رتبه های بعدی قرار دارند. اخبار بین المللی در میان هر چهار کاربر فیسبوک، تنها مورد توجه یک کاربر قرار می گیرد.
4- بخشی از کاربران رسانه های اجتماعی علاوه بر خواندن اخبار، خبررسانی را هم تجریه می کنند.
- کاربران رسانه های اجتماعی نه تنها اخبار مختلف را به اشتراک می گذارند، بلکه بعضی از آن ها با استفاده از موبایل های هوشمند، با گرفتن عکس و ویدئو خبررسانی هم می کنند.
5- در توئیتر، گروه های کاربران حول موضوعی خبری گرد هم جمع می شوند، اما دیدگاهی که در توئیتر از سوی کاربران بیان می شود اغلب با افکار عمومی جامعه متفاوت است.
- طی روزهای بعد از حادثه تیراندازی سال 2012 شهر نیوتون امریکا، تقریبا دو سوم توئیت های حول این موضوع، خواستار اجرای اقدامات شدیدتری برای کنترل سلاح در جامعه امریکا بودند، در حالی که افکار عمومی جامعه بسیار شکننده تر بود.
6- ویژگی مخاطبان اخبار در یک پلتفورم رسانه اجتماعی با پلتفورم دیگر متفاوت است.
- مخاطبان اخبار در لینکدین[6] صاحب کسب و کار و درآمد هستند و اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند. مخاطبان اخبار در توئیتر جوان تر از مخاطبان اخبار در فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین هستند. احتمال اینکه مخاطبان اخبار در فیسبوک مونث باشند، بیشتر از یوتیوب، توئیتر و لینکدین است.
7- بازدیدکنندگانی که از طریق فیسبوک یا جستجوی اینترنتی وارد یک سایت خبری می شوند، کمتر از کاربرانی که به طور مستقیم وارد سایت می شوند به آن وفاداری دارند. این نکته حتی در مورد معتبرترین وب سایت های خبری هم صدق می کند.
منبع: Pew researcj Journalism Project
[1] Facebook
[2] Twitter
[3] reddit
[4] Instagram
[5] Pinterest
[6] LinkedIn