• حبیب راثی تهرانی
  • 1394-05-19 10:08:00
  • کد مطلب : 3822
شیوه های تبلیغات‌ غیراینترنتی

ارتباطات و تبلیغات طی چند قرن اخیر با تحولات عمیقی روبرو بوده است. رشد و توسعه رسانه‌ها از رسانه‌های فردی به رسانه‌های جمعی و همگانی و ظهور رسانه‌های چاپی و پس از آن رسانه‌های دیداری و شنیداری ، بستری مناسب را برای تبلیغات بوجود آورده است.

ارتباطات و تبلیغات طی چند قرن اخیر با تحولات عمیقی روبرو بوده است. رشد و توسعه رسانه‌ها از رسانه‌های فردی به رسانه‌های جمعی و همگانی و ظهور رسانه‌های چاپی و پس از آن رسانه‌های دیداری و شنیداری ، بستری مناسب را برای تبلیغات بوجود آورده است.

تبلیغات امروزه به یک علم و صنعت تبدیل شده است. در حالی که شاید دو دهه‌ی پیش، فقط یک حرفه‌ی ساده بود و حتی هنر نیز محسوب نمی‌شد. به همین دلیل، چه در رادیو و تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه‌ها با مخاطب عام و چه در روزنامه‌ها و مجلات به عنوان رسانه‌هایی با دامنه‌ی مخاطبان خاص و نیز در سطح شهرها بر در و دیوارها، بیلبوردها و حاشیه‌ی فضاهای سبز می توان انواع مختلف تبلیغات را دید.

عوامل تجاری و اقتصادی نیز یکی از تأثیرگذارترین عوامل رشد و توسعه رسانه های مختلف به شمار می آیند.به عبارت دیگر نهادهای اقتصادی و تجاری از رسانه ها به عنوان ابزاری برای بسط خدمات و سرمایه خود استفاده می کنند و حمایت و استفاده از رسانه ها برای این گونه نهادها از ارزش فوق العاده ای برخوردار است.از این رو اختصاص بخش قابل توجهی از ظرفیت های رسانه ای به کارکرد تبلیغاتی موجب تقویت فرآیندهای اقتصادی و تکمیل چرخه تولید و تسهیل در امر بازاریابی و فروش کالاها و خدمات می شود.

تبلیغات در گذر زمان با تغییرات زیادی مواجه بوده است و متناسب با فناوری های معاصر ویژگی های خاص خود را داشته است.موضوع مشترک میان تمامی تبلیغات گران در هر دوره ای دستیابی به حداکثر مشتریان برای کالاها و محصولات بوده است. رسالت تبلیغات از همان ابتدا پیداکردن مشتری یا مخاطب برای محصول یا خدماتی خاص بوده است؛ هر چه تبلیغی بتواند تعداد بیشتری مشتری یا مخاطب جذب کند   موفق تر خواهد بود.

در بخش اول این مقاله که پیش از این از نظرتان گذشت، شیوه‌های نوین تبلیغات در رسانه‌های جدید بوی‍‍‍‍ژه اینترنت از نظرتان گذشت.

اکنون در بخش پایانی این مقاله روشهای جدید تبلیغات غیر اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است.

***

 

1.        تابلو دیجیتال تبلیغات

اصلی‌ترین نقطه قوت تابلوهای دیجیتال که در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌‌گیرند،این‌است که می‌‌توانند پیام‌ها را به سرعت برحسب شرایط تغییر دهند و به عبارت بهتر، پیام‌ها را با شرایط فوری، انطباق دهند.
مزایای تابلوهای دیجیتالی را می‌‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

- تبلیغات و پیام‌ها می‌‌توانند به سرعت تغییر کنند و مشتریان به این ترتیب می‌‌توانند در معرض تبلیغات جدید، مرتبط و منعطف قرار گیرند.

- تبلیغات مختلف می‌‌توانند به سرعت به روز شوند، بی‌‌آن‌که نیازی به هزینه فیزیکی در قبال تغییر تبلیغ باشد.
- کاربرد اصلی تابلوهای تبلیغاتی شبکه دیجیتال (DSNS) در عرصه تبلیغات در نقطه خرید است. در چنین نقاطی تبلیغات‌کنندگان نیاز به این دارند که کالاها و خدماتشان به طرزی پیوسته معرفی شود.
- انعطاف شبکه‌های تابلوهای دیجیتال باعث می‌‌شود تا تبلیغات نسبت به مشتریان مختلف از حساسیت لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال با اتکا به این شبکه می‌‌توان زمان مورد نظر مشتری را برای خرید در نظر گرفت. تابلوهای تبلیغاتی پلاسما یا LED در مراکز کوچک و بزرگ خرید که شلوغ هم هستند، نصب می‌‌شود و در فضاهای اداری فروشگاه‌ها به گونه‌ای قرار می‌‌گیرند تا زنان مسن در طول روز، مدیران جوان هنگام ناهار و 13 تا 19 ساله‌ها هم از ساعت چهار بعدازظهر به بعد با آن‌ها مواجه شوند.

منافع تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال فراتر از تبلیغات بوده و می‌‌تواند به عنوان یک ابزار آموزش در محل کار هم عمل کند، به گونه‌ای که هم کارکنان و هم مشتریان بتوانند از رویدادهای در حال وقوع در فروشگاه خبردار شوند و هم فرضاً بدانند خرید خود را از چه مکانی دنبال کنند و یا کدامیک از راه‌های خروج از مراکز خرید خلوت‌تر است.

در سال 2004 نتیجه یک تحقیق در یک فروشگاه انگلیس نشان داد که محصولات خاصی حتی تا 45 درصد افزایش فروش داشته‌اند.

تحقیق دیگری هم که در سال 2005-2004 در 182 فروشگاه کامپوسا (COMPUSA) به عمل آمد، نشان داد میانگین فروش کالاهای مورد تبلیغ 29 درصد افزایش داشته است.

 

2.       تبلیغ هوشمندانه از طریق تلویزیون

 شکل جدیدی از تبلیغات نیز توسط شبکه‌های تلویزیونی کابلی به شکلی هوشمندانه در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در هنگام پخش یک فیلم سینمایی با مضمون فلسفی، هیچگاه نوشابه یا خوراکی تبلیغ نمی‌شود. از یک برنامه‌ای که مورد علاقه بیننده است استفاده می‌شود تا محصولات مرتبط با همان علاقه نیز به بیننده معرفی شوند. به عبارت دیگر یک رابطه منطقی میان تبلیغ و برنامه وجود دارد.

 

3.        ارسال پیام بر روی تلفن همراه

نوع جدید دیگری از تبلیغات ارسال پیام بر روی تلفن همراه است. به دلیل نزدیک بودن و در دسترس بودن همیشگی تلفن همراه در نزد صاحبان آنها، شانس دیدن، و پسندیدن محصولات تبلیغاتی را به شدت بالا می‌برد. . از سال 1992 که اولین پیام کوتاه ارسال شد تا به امروز مدت زیادی نمی‌گذرد، با این حال این تکنولوژی که بر پایه تلفن همراه استوار شده است توانسته جایگاه خود را در میان کاربران باز کند.

مقام اول استفاده از پیام کوتاه توسط آسیایی‌ها است که این خود بیانگر ضرورت توجه خاص شرکت‌های فعال در این محدوده جغرافیایی است. این تکنولوژی برای اولین‌بار در کشورمان از سال 1383 در اختیار کاربران قرار گرفت که در سال 1385 با مجهز شدن تمام خطوط تلفن همراه به سرویس پیام کوتاه روند استفاده از این تکنولوژی شتاب بیشتری گرفته است.، اینک شاهد آنیم که شرکت های خصوصی نیز در صدد عقب نماندن از این ابر روش تبلیغاتی نوین برآمده و بیش از نیمی از دارندگان تلفن همراه در کشور را تحت الشعاع آگهی های خود قرار داده اند. می توان این مساله را از این منظر مورد توجه قرار داد که تلفن همراه وسیله ای شخصی محسوب می شود و ارسال چنین پیام هایی به حریم خصوصی افراد غیرقانونی است.

سرویس sms با هدف ارتباط ارزان بین دارندگان تلفن همراه راه اندازی شد حال آن که متاسفانه تبدیل به وسیله ای برای تبلیغات سهل و ارزان شرکت های خصوصی شده است.

بعضا این سری تبلیغات را با آگهی های رسانه های عمومی قیاس می کنند حال آن که این مقایسه کاملا اشتباه است زیرا این وسایل مخاطبانی متفاوت دارند اما تلفن همراه یک وسیله شخصی است و هر کسی حق دارد نسبت به چیزی که مالکیت آن را دارد اعمال تصرف کند و یکی از حقوق اصلی دارندگان این حق این است که مانع از استفاده دیگران از آن چه که متعلق به آنهاست بشوند و از ورود غیرمجاز دیگران در حریم که شخصا به آنها تعلق دارد جلوگیری کنند. بنابراین به نظر می رسد که ارسال پیام از طریق sms برای دارندگان موبایل در واقع به نوعی ورود به حریم شخصی آنها می باشد و استفاده غیرمجاز از وسیله ای است که به آنها تعلق دارد.
مزایای پیام کوتاه به طور کلی عبارتند از:

1- سرعت انتقال پیام به بازار هدف به طور مشخص، بدین معنی که قادریم پیام را به طور کنترل شده تنها برای گروه بازار هدف خود که آنها را شناسایی کرده‌ایم ارسال نماییم.

2- ارسال پیام خاص برای تک‌تک مشتریان و مخاطبان، این قابلیت می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کمک به تحقق هدف بازاریابی تک‌ به تک باشد.

3- ارسال پیام‌ها برای افراد در موقعیت‌های متفاوت در یک زمان

4- هزینه پایین آن در مقابل دیگر رسانه‌ها

5-امکان ذخیره‌سازی پیام و ارسال آن برای دیگر افراد در صورتی که پیام دارای جذابیت بوده و محتوای آن افراد را به ارسال آن تشویق کند بازاریابی ویروسی محقق شده است که می‌تواند کارآیی تبلیغات را به صورت تصاعدی افزایش داده و شرکت را از مزایای بی‌شمار آن منتفع سازد.

6- امکان ارزیابی، پیگیری و سنجش اثربخشی پیام‌ها، این تکنولوژی از این قابلیت برخوردار است که بتوانیم سطح دسترسی و اثربخشی پیام‌های ارسالی را دقیق‌تر و راحت‌تر از رسانه‌های دیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

7- تعامل دو طرفه، این رسانه بر خلاف بسیاری از رسانه‌ها مثل تلویزیون و روزنامه و ... از این امکان برخوردار است تا ارتباطی دو طرفه با مخاطب برقرار نماید.

8- احتمال زیاد دیده شدن از سوی مخاطب.

در کنار تمام مزایایی که برای آن برشمردیم این تکنولوژی دارای محدودیت‌هایی هم هست مثل واکنش نامناسب افراد در مقابل پیام‌های ناخواسته مثل بی‌تفاوتی و ناراحتی، دوم عدم پاسخ به پیام‌ها به دلیل عدم اعتماد به منبع ارسال پیام و در آخر محیط ناامن این سرویس به خصوص برای ارسال پیام‌های محرمانه.

در خصوص واکنش‌های ناخواسته مشتریان امروزه مفهومی به نام بازاریابی توافقی مطرح شده است. بدین معنی که در بازاریابی‌های آنلاین شرکت‌ها خود را موظف به کسب اجازه برای ارسال پیام تبلیغاتی می‌دانند.

4.        بیلبوردهایی که با تلفن همراه شما ارتباط برقرار می کنند

وفور تلفن همراه در ژاپن باعث شده برندهای بزرگ روش نفوذ بر مشتریها را کم کم به سمت دنیای دیجیتال بکشانند. آنها توانسته اند با استفاده از این تکنیک روش تبلیغاتی خود را از شخص- به -شخص به صورت شخص- به- محصول در بیاورند. این روش قادر است اطلاعات بیشتر و مفیدتری را به مشتری انتقال دهد.در ژاپن بیشتر فضاهایی که مردم در طول روزدر آن راه رفته و یا با اتومبیل از آن می گذرند، به فضاهای تبلیغاتی اختصاص یافته است. تکنولوژی بی سیم توانسته این فضاها را به نحو احسن تغییر داده و روش تقاضای مستقیم را جایگزین روش تبلیغات سنتی کند. امروزه بیلبوردهایی که در ایستگاه های مترو و نیز در کنار خیابانها نصب شده اند و رهگذران دائماً در حال دیدن آنها هستند، تبدیل به سیستم ارتباطی گویا شده و پیامهای خود را در همان لحظه به موبایلهای رهگذران ارسال می کنند. در آخرین کمپین تبلیغاتی 'خطوط هوایی شمال غربی'که در خیابانها و بزرگراه های توکیو نصب شده است، از همین تکنیک جدید استفاده شده است.در شهری که دیدن ویژه های جدید تبلیغات برای شهروندان کاملاً عادی شده است،جلب توجه یک توکیویی به یک تبلیغ کار ساده ای نیست.'خطوط هوایی شمال غربی' این کار را کرده است.شهروند توکیویی مکث می کند و می گوید 'آه،هوش پرنده'. هوش پرنده شعار این شرکت هوایی می باشد. آنها این شعار را با کد QR (پاسخگویی سریع) و به طریق جدیدی به موبایل ها می فرستند.QR  یک سیستم ارتباطی بین المللی تبلیغات آن لاین و تبلیغات چاپی است. در این روش برای وصل شدن به اینترنت نیازی به کیبورد نمی باشد. داشتن یک موبایل با صفحه نمایش بزرگ و دوربین این کار را به راحتی انجام می دهد. در ابتدا از دوربین موبایل برای عکس انداختن از این کد استفاده     می شود.این نرم افزار در گوشی دانلود شده و سپس تصویر QR را خوانده و رمز عبور را وارد می کند. سپس با استفاده از جستجوگر وب بلافاصله وب سایت مورد نظر بر روی گوشی ظاهر می شود. در همان لحظه مشتری عضو سایت شده و اجازه دارد پیغام های خود را به سایت ارسال کرده و همچنین از سایت بازی و اطلاعاتی را که می خواهد بگیرد. QR انقلابی در بازار تبلیغات می باشد.

5.      فناوری نوین«باران اطلاعات»

پژوهشگران ژاپنی سرگرم طراحی نسل تازه ای از تبلیغات هستند که به صورت مجازی بر روی کف دست مصرف کنندگان می بارد. ژاپنی ها هر روز در معرض تبلیغات رسانه ای و محیطی فراوانی قرار دارند، به طوری که دیگر به آن بی اعتنا شده اند. از همین رو، محققان به دنبال شیوه هایی برای جلب توجه خریداران بالقوه محصولات و خدمات هستند. در تازه ترین شیوه، 'باران اطلاعات' مورد تحقیق قرار گرفته است که تبلیغات را به صورت باران مجازی درمی آورد. یک پروژکتور روی سه پایه ای بلند تصاویری از قطرات باران را نشان       می دهد که به زمین می خورد و حرکاتی مواج را پدید می آورد. اگر مردم وارد این منطقه به اصطلاح بارانی بشنوند و می توانند آگهی ها را روی کف دست خود ببینند.

محققان آزمایشگاه ' سایبر سالوشن' متعلق به شرکت تلفن و تلگراف ژاپن عقیده دارند این 'باران تبلیغاتی'     می تواند برای جلب مشتری ایده آل باشد. یوکو ایشی، پژوهشگر ارشد در این پروژه تعامل انسانی، می گوید: 'وقتی باران می بارد، انسان ناخودآگاه کف دستش را زیر قطرات باران باز می کند. مردم همچنین کف دستشان یادداشت می نویسند. برای همین کف دست نزدیکترین ابزار اطلاع رسانی به انسان است.' به گفته خانم ایشی، همانگونه که اینترنت عرصه را برای آگهی های جهنده و تعاملی گشود، فناوری جدید می تواند کمک کند تا باران تبلیغات روی کف دست محبوب شود. این محقق افزود:'معمولا تبلیغات به شما داده می شود، ولی اگر یک آگهی کف دست تان ظاهر شود، تجربه متفاوتی خواهد بود. هنگامی که پیام در حریم شخصی شما نمایان می شود، به آن بیشتر احساس تعلق خاطر پیدا می کنید'.به عقیده وی، تبلیغی که روی بدن مصرف کننده ظاهر می شود،    می تواند او را متقاعد کند که آن پیام واقعا برای وی است. محققان همچنین امیدوارند از این باران برای هدایت مصرف کنندگان به سوی فروشگاه های خاص استفاده کنند. مسیر تصاویر ارسالی را می توان بسته به نوع حرکت فرد تغییر داد، یعنی وی همیشه می تواند پیام را در زاویه مناسب دریافت کند. آنها همچنین می گویند با این فناوری می توان مردمی را که مقابل پارکهای تفریحی یا سینما به صف ایستاده اند، سرگرم نگه داشت. خانم ایشی ابراز امیدواری کرد این شیوه تا چند سال دیگر به اجرا در آید. البته مشکلاتی نیز هست، از جمله این که چطور می توان پیام ارسالی را بیشتر روی کف دست نگه داشت یا مردم چگونه می توانند تصویری را که مایلند، بازگردانند و دوباره ببینند. بزرگترین شرکت تبلیغاتی ژاپن به نام دنتسو تخمین می زند که سال گذشته ارزش بازار تبلیغات این کشور به ۵۳ میلیارد دلار بالغ شد. تحقیقات این شرکت نشان می دهد که تبلیغات در ژاپن پیوسته پیشرفته تر می شود. بنا به نتایج یک تحقیق، اینترنت تا سال ۲۰۰۷ از رادیو به عنوان رسانه بزرگ تبلیغاتی سبقت خواهد گرفت، هر چند کماکان پشت سر تلویزیون و مطبوعات باقی خواهد ماند.

6.       تبلیغات پوستی یا نامرئی

شیوه ای از 'تبلیغات غیر مستقیم' که در آن، آگهی دهنده، پیام خود را به گونه ای طراحی می کند که از حاشیه های پایین گسترهء شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر نا خودآگاه آنها را متاُثر سازد. بدین منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی تواًم استفاده می شود.

حاشیه های پایین گسترهء شنوایی شدتی، شامل صداهایی با شدت حدود چند دسی بل که در شرایط معمولی شنیده نمی شود؛ و حاشیه های پایین گشترهء شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از 20 هرتز است

در سال 1979 ، در چند فروشگاه زنجیره ای آمریکایی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاها، صدای ضبط شده 'من دزدی نمی کنم!' را با شدت صوتی کم در هرچند ثانیــه به موسیقی اضافه کردند، به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمی کرد. طبق ادعا ، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت ها در فروشگاها به 37 درصد کاهش یافت.حاشیه های پایین گسترهء بینایی، عمده شامل تشخیص ناخود آگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدت زمان کوتاه است. چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانــیه باشد (مثلا یک بیشتم ثانیه) نمی تواند تشخیص دهد.

یک متخصص بازارشناسی در سال 1958 ، درباره 'تبلیغات نامرئی' ، آزمایشی انجام داد و در آن، همزمان با نمایش یک فیلم، اسلایدهایــی با مدت زمان سه هزارم ثانیه را در هر پنج ثانیه یک بار نمایش داد که آنها پیغام نوشته 'کوکاکولا بنوشید!' وجود داشت؛ پس از نمایش فیلم، به ادعای وی، فروش کوکاکولا در سالن حدود 58 در صد آفزایش یافت.'تبلیغات نامرئی'، در احساس خودآگاه تاثیر ندارد اما ممکن است براحساس خودآگاه تاثیر بگذارد. به ویژه که این نوع آگهی را می توان به دفعات و به طور ناآشکار در رسانه ها صوتی و تصویری و اینـتـرنت قرار داد. علاوه بر این، گزارش های پراکنده ای وجود دارد که بیان می کند ترکیبی از شگرد های تبلیغات نامرئی ، نگاره سازی و روانشناسی را می توان در رسانه های چاپی نیز استفاده کرد و تصاویری رسم نمود که احساس ناخودآگاه انسان را متأثر کند. مطابـــق این گزارشهای تایید نشده، در برخی از رسانه های کشور های صنعتی و در برخی از تبلیغات فراملی از این شگرد ترکـیبی برای منظورهای تاثیر گذاری بر مخاطـبان آگهی استفاده می شود.

در بارهء موثر بودن یا موثر نبودن 'تبلیغات نامرئی' اخــتلاف نظر بسیار است. برخی از متخصصان تبلیغات، قاطعانه تبلیغات نامرئی را رد می کنند و برخی دیگر، آن را بسیار موثر می دانند. همچنین تبلیغات نامرئی، در برخی از کشورهای صنعتی صراحتاً ممنوع شده است و بالطبع انتشار مطالب علمی و تحقیقی درباره تکنولوژی تبلیغات نامرئی نیز می تواند ممنوع باشد. اما ممکن است در برخی از متون مبحث روانشناسی ترغیب ، به تبلیغات نامرئی اشاره هایی شده باشد. در برخی از کشورها نیز مقرراتی وجود دارد که اگه مراعات می توان تبلیغات نامرئی را غیر قانونی سازد.

طبق آئین نامه ساخت آگهی های رادیوئی و تلویزیونی اداره کل بازرگانی صدا و سیما، تبلیغات ناآشکار از طریق رسانه های رادیو و تلویزیونی صدا و سیما ممنوع است.

اصل 15: در آگهی‌ها نباید با استفاده از تمهیدات فنی و یا بکارگیری تصاویر بازرگانی کوتاه و یا شیوه های دیگر، ضمیر ناخودآگاه مخاطب تحت تأثیر قرار گیرد و پیام مورد نظر بدون دادن آگاهی لازم به ببیندگان منتقل شود و اذهان آنان را تحت تأثیر قرار دهد (زاهد).

 

7.      تابلوهای تبلیغاتی سخنگو

دانشمندان کاغذ دیجیتالی سخنگویی ساخته‌اند که هنگام استفاده در تابلوهای تبلیغاتی در برابر تماس دست افراد، صداهایی را که قبلا در آن ضبط شده پخش می‌کند.

محققان دانشگاه مید سوئد که این کاغذ را ابداع کرده‌اند می‌گویند در شکل اولیه این صفحه نمایش، از جوهر رسانایی که به فشار حساس هستند و بلندگوهای چاپی استفاده شده است.

این گروه تحقیقاتی امکان بهره‌گیری از این فناوری در فعالیتهای تبلیغاتی را مدنظر دارند و حتی استفاده از آنها برای بسته بندی محصولات نیز مطرح است.

امکان استفاده از این کاغذ دیجیتالی در بازاریابی برای جاذبه‌های گردشگری نیز وجود دارد.
'مایکل گولیکسون' مجری این طرح گفت زمانی که به این تابلو تبلیغاتی تعاملی نزدیک می‌شوید و دست خود را بر روی کارت پستالی که تصویری از ساحل را نشان می‌دهد می‌گذارید، می‌توان صدایی را شنید که به طور مختصر توصیفی از ساحل ارایه می‌کند.

رمز قابلیت‌های این تابلوتبلیغاتی ، یک لایه کاغذ دیجیتالی است که ابزارهای الکترونیکی درون آن جاسازی شده است.

این تابلوی تبلیغاتی با جوهر رسانا چاپ شده که هنگام اعمال فشار بر آن ، اطلاعات را به یک رایانه کوچک حاوی فایل‌های صوتی ضبط شده می‌فرستد.

سپس صدا از بلندگوهای چاپی خارج می‌شود.این بلندگوها از لایه‌های زیادی جوهر رسانا که بر روی یک حفره خالی قرار گرفته تشکیل شده است و دیافراگم را ایجاد کرده است.

این لایه کاغذ دیجیتالی، بین یک ورقه ضخیم مقوای بسیار محکم و ورقه دیگری از کاغذ که طرح تابلوی تبلیغاتی بر روی آن چاپ شده، قرار گرفته است.

به گفته گولیکسون، از این طرح آزمایشی می‌توان در تابلوهای بزرگ تبلیغاتی در فروشگاهها استفاده کرد. در حال حاضر تولید این نمایشگر گران تمام می‌شود، اما محققان به دنبال یافتن راهی هستند تا هزینه ساخت تابلوها کمتر و تغییر و جایگزینی آنها آسانتر شود. این گروه تحقیقاتی در آینده قصد دارند ابعاد این فناوری را کاهش دهند. گولیکسون افزود طرح بعدی بررسی چگونگی استفاده از این فناوری در بسته بندی محصولات است. وی استفاده از این فناوری را در بسته بندی سیگار جالب می‌داند. بطوری که به جای چاپ پیام‌های هشدار بر روی پاکت سیگار، این پیامها خوانده شود.

 

8.      تبلیغ بوسیله مشتریان و مصرف کنندگان

از اوایل سال 2006 ، فیلم های ویدئویی خانگی ، ساخته شده توسط مشتریان درباره  نوشابه های گازدار کوکاکولا در صفحات وب ظاهر شدند . دو شرکت کوکاکولا(COCACOLA) و قرص نعنایی منتوس(MENTOS) با استفاده از این فیلم های آماتور ، آگهی تبلیغاتی با همین مضمون درست کردند که باعث شهرت هر دو برند(Brand)  شد.امروزه  رسانه ها و شرکت های تبلیغاتی نوین به مصرف کنندگان و مخاطبان رسانه های جدید به عنوان شرکت کنندگانی  فعال و کلیدی در عرصه تبلیغات ، رسانه ها و فرآیند بازاریابی     می نگرند. موسساتی چون گوگل ، یاهو، Revver , YouTube و بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی اینترنتی ، به طور قابل توجهی نظرات و ایده های گوناگون تبلیغات گران ، مشتریان و تولیدکنندگان رسانه ها را جمع آوری         می کنند. همانطور که در آگهی Coke - Mentos  مشخص است، این اقدام رسانه ها به مشتری اجازه می دهد تا تبلیغات گر و تهیه کننده رسانه خود باشد. شرکتهای رسانه ای و تبلیغاتی درصدد ایجاد نقاط تماس متعددی با مشتریان خود در چرخه مصرف محصولات هستند تا به عنوان فرصت های ارتباطی بازاریابی از آن استفاده کنند. نهایتاً اگر چه لازم نیست همانند تجربه آگهی Coke - Mentos به مداخله فنی مصرف کنندگان در تبلیغ نام تجاری محصول تولید شده ، تکیه کرد ، ولی شرکت های تبلیغاتی برای تبدیل شدن به یک شرکت حر فه ای ، روی محصولات تولید شده توسط مشتریان و هنرمندان آماتور تا حد زیادی حساب می کنند. این نمونه نکات خاص و برجسته تر دیگری را نیز نشان می دهد. مشارکت فعال و خلاقانه مشتریان و اشخاص و همچنین فرآیند از پایین به بالا و سازماندهی شده مشتری مدار در رسانه های جدید تحقق پیدا کرده است . ضمنا، این گونه پیشرفت ها بر شکل گیری اجتماعی و بازسازی  شیوه های نوین تبلیغاتی تأثیر بسزایی گذاشته است .               (Spurgeon, 2008, P2)

 

نتیجه گیری

در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است از آن جمله می توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه‌روزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازه‌گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه های دیگر می باشد. شرکت های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره‌ای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکت هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی‌های خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگی‌های مخاطبان، باید شکل متناسب انتخاب شود.

  

منابع و مآخذ

  • خنجری عین ا...( 1380)، تبلیغات و فناوریهای نوین رسانه ای، فصلنامه پژوهش و سنجش شماره 29
  • دانسی ، مارسل(1387)،نشانه شناسی رسانه ها، مترجمان گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران، نشر چاپار و آنیسه نما
  • زاهد، توحید. «تبلیغات نامرئی»،
    http://adjournal.shaar.com/archives/2006/03/000788_.php#more
  • زرگر، محمود (1382) ، اصول ومفاهیم فناوری اطلاعات ،چاپ اول ، تهران ، نشر بهینه
  • شاه محمّدی، عبدالرضا(1385)، اقناع و تبلیغ،تهران، انتشارات زرباف
  • شرایبرسروان، لویی ژان(1371)، نیروی پیام، ترجمه سروش حبیبی، تهران، سروش
  • شکرخواه یونس(1371)، ارتباطات و تبلیغات بازرگانی، ماهنامه صنعت چاپ شماره 121
  • کاتلر، فیلیپ(1383) ، اصول بازاریابی، ترجمه دکتر پارسائیان ، چاپ دوم ، تهران، نشرجهان نو
  • لالمی، شیده(1384)، گریز مخاطب از تبلیغات مزاحم، روزنامه ایران
    http://www.iran-newspaper.com/1384/840524/html/report.htm

 

منابع لاتین:

  • - Conversation with Manuel Castells, Identity & Change in Network Society,2001
  • - Kilbourn, J(1999), Cannot buy my love: how advertising changes the ways I feel, Newyork, Simon &schuster.
  • - Peter Every(2002),E-Commerce Marketing and Promotion , Internet
  • - Spurgeon, Christina (2008), Advertising and New Media, London, Routledge publication.

 


Quick Response