کد مطلب:3762
زمان انتشار:شنبه 10 آبان 1393 - 19:37:18
رمز موفقیت یک نشریه

رمز موفقیت یک نشریه

مدیریت رسانه - احسان برین

 

از زمان انتشار نخستین شماره هفته‌نامه تجارت فردا در تیرماه سال 1391، یکی از مواردی که به وضوح در میان مدیر مسئول، سردبیر و دبیران تحریریه نشریه به چشم می‌خورد، باور به انجام کارهای بدیع و بزرگ بوده است. اگر هم‌اینک بخواهیم به چشم یک ناظر بیرونی نگاهی به بیش از 100 شماره تجارت فردا که تاکنون منتشر شده، بیاندازیم، مشاهده خواهیم کرد که در انواع و اقسام حوزه‌ها کوشش تحریریه مجله بر آن بوده تا با نخبگان و افراد صاحب‌نظر در ارتباط باشد و کار خود را به شکلی حرفه‌ای پیش ببرد. حوزه‌هایی نظیر دیپلماسی، تکنولوژی، اقتصاد ایران، تاریخ اقتصاد، اندیشه اقتصاد، فرهنگ و سیاست، نمونه‌هایی موفق از تجریه کار مطبوعاتی تحریریه تجارت فردا هستند.

در این راستا، اکثر افراد با سلیقه‌های گوناگون، هریک می‌توانند مطالب حوزه مورد نظر خود را از زبان چهره‌های موفق و مشهور آن حوزه، دنبال کنند. یکی از بخش‌های هفته‌نامه تجارت فردا، مربوط به اندیشه اقتصاد است، که از ابتدا بر آن نام «باشگاه اقتصاددانان» گذاشته شده است. توجه ویژه تجارت فردا به اهمیت بخش «باشگاه اقتصاددانان» را می‌توان با نگاهی به ترکیب اقتصاددانان خبره‌ای که جمع شورای سیاستگذاری نشریه را تشکیل می‌دهند و همچنین حضور اقتصاددانی جوان و تحصیل‌کرده به عنوان مشاور علمی نشریه نیز دریافت.

رویکرد بخش «باشگاه اقتصاددانان»، بررسی نگاه علم اقتصاد به مباحث و رویدادهای دنیای واقعی بوده است. در این راستا، گفت‌وگو با اقتصاددانان مشهور جهان نیز به عنوان یکی از اهداف در نظر گرفته شده است. نقطه آغازین چنین گفت‌وگوهایی را می‌توان گفت‌وگو با دیوید فریدمن دانست و نقطه عطف آنها نیز گفت‌وگو با گری بکر، اقتصاددان پرآوازه و برنده جایزه نوبل از دانشگاه شیکاگو، است. در حقیقت گفت‌وگو با گری بکر، چنان شور و شعفی در تحریریه تجارت فردا ایجاد کرد و چنان اعتباری به مجله بخشید، که راه را برای گفت‌وگو با اقتصاددانان دیگر، بسیار هموار کرد. پس از گفت‌وگو با گری بکر بود که در سه ماه پایانی سال 1391، سه اقتصاددان صاحب‌نام دیگر نیز حاضر به گفت‌وگو با تجارت فردا شدند؛ سه اقتصاددانی که هریک از دیگری پرآوازه‌تر بود. محمدهاشم پسران، آلوین راث و رابرت لوکاس، این سه اقتصاددان بودند که دو تای آخری در زمره برندگان جایزه نوبل اقتصاد هستند. گفت‌وگو با رابرت لوکاس، همچنان یکی از دستاوردهای بزرگ برای تجارت فردا و مطبوعات ایران به حساب می‌آید. رابرت لوکاس را شاید بتوان تأثیرگذارترین اقتصاددان زنده دنیا دانست، که علم اقتصاد مدرن را بدون نظریات او به سختی می‌توان تصور کرد. نکته‌ای که لازم است در همین جا به آن اشاره شود، تکیه تجارت فردا بر سرمایه‌های انسانی است. یکی از مهمترین سرمایه‌های انسانی ایران، دانشجویان ایرانی خارج از کشور هستند. اعتماد به این دانشجویان و کمک آنها به تجارت فردا، بی‌شک یکی از عوامل مهم موفقیت در برقراری ارتباط با اقتصاددانان صاحب‌نام و اطلاع از علم روز دنیا بوده است.

موفقیت‌های تجارت فردا در سال 1391، به شکل سرمایه انباشت‌شده‌ای درآمدند که ارزش افزوده حاصل از آنها در سال‌های بعد را می‌توان گفت‌وگو با اقتصاددانانی نظیر جان کمپبل، کنث راگوف، آلبرتو آلسینا و دیوید کاتلر از دانشگاه هاروارد، کنث اَرو و دیوید کرپس از دانشگاه استنفورد، دارون عجم‌اوغلو و جاناتان گروبر از دانشگاه ام‌آی‌تی، جرج کنستانتینیدس و یوجین فاما از دانشگاه شیکاگو، کیم اندرسون از دانشگاه آدلاید استرالیا، موریس آبسفلد از دانشگاه کالیفرنیا برکلی، استیون هورویتز از دانشگاه سنت‌لارنس، حمید صبوریان از دانشگاه کمبریج و پُل کالیر از دانشگاه آکسفورد دانست.

علاوه‌بر این گفت‌وگوها، کوشش دیگر تجارت فردا در بخش «باشگاه اقتصاددانان» آماده‌سازی پرونده‌هایی در مورد برخی از مهم‌ترین اقتصاددانان کل تاریخ بوده است. این اقتصاددانان شامل آدام اسمیت، دیوید ریکاردو، توماس مالتوس، کارل مارکس، لئون والراس، جان مینارد کینز، لایونل رابینز، لودویگ فُن‌میزس، میلتون فریدمن، جیمز بوکانان، رابرت لوکاس، گری بکر و غیره بوده است. برای آماده‌سازی این پرونده‌ها، تمام کوشش تحریریه این بوده و هست که تا جای ممکن، منابع دست اول ترجمه شوند و نظرات اقتصاددانان خبره در قالب یادداشت یا گفت‌وگو منتشر شود.

یکی دیگر از کوشش‌های تجارت فردا، آماده‌سازی پرونده‌هایی در مورد شاخه‌های گوناگون علم اقتصاد بوده است. این شاخه‌ها شامل نظریه بازی، اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، اقتصاد مالی، اقتصاد سیاسی، اقتصاد رفتاری، اقتصاد محاسباتی، اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد شبکه، تاریخ اقتصاد، فلسفه اقتصاد، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد منابع طبیعی، اقتصاد توسعه، اقتصاد بخش عمومی و غیره بوده است. در این راستا، تجارت فردا در کنار گفت‌وگو با اقتصاددانان باتجربه ایرانی، موفق به تهیه یادداشت و گفت‌وگو با اقتصاددانان جوان ایرانی خارج و داخل کشور برای پرونده «باشگاه اقتصاددانان» نیز شده است.

از سوی دیگر، عمده نویسندگان و مترجم‌های پرونده «باشگاه اقتصاددانان»، شامل دانشجویان اقتصاد در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا بوده‌اند. این موضوع به ترجمه دقیق‌تر و اشراف نسبتاً مناسب بر مطالب ارائه شده در پرونده‌ها کمک شایانی کرده است.

شاید بتوان ادعا کرد که غنای مطالب منتشره در پرونده‌های «باشگاه اقتصاددانان» تجارت فردا، در حدی است که هر فرد دوست‌دار علم اقتصادی می‌تواند با مرور آنها زمینه مورد علاقه خود را کشف کند و اطلاعات نسبتاً بدیعی را به دست آورده و با رئوس کلی مطالب آشنا شود. لذا، به نظر می‌رسد مهمترین جامعه هدف و مخاطبین پرونده‌های «باشگاه اقتصاددانان»، شامل دانشجویان علم اقتصاد و سایر افراد آکادمیک علاقه‌مند به علم اقتصاد باشند.

 

کد مطلب:3762
تاریخ درج مطلب:شنبه 10 آبان 1393 - 19:37:18
نظرات
هیچ نظری درباره این مطلب تا کنون به ثبت نرسیده است.
فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)  

آدرس وب سایت یا وبلاگ

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید:

 = 9+4