آخرین مطالب

چند رسانه ای/ تونل توحید: سفری در اعماق شهر

محمد قائم زینلی «تونل توحید» را موضوع مالتی مدیای خود قرار داده است و مراحل ساخت و بهره برداری این تونل را به تصویر کشیده است.

***

 

کلنگ ساخت تونل توحید، ۲۹ خرداد ۱۳۸۶  از سوی دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به زمین زده شد. تونل توحید از بزرگراه شهید چمران تقاطع خیابان باقرخان آغاز و در بزرگراه شهید نواب ( پایین‌تر از خیابان آذربایجان) به اتمام می‌رسد. این تونل با طول 2136 متر و 2 رشته تونل مجاور هم که هر رشته دارای 3 باند رفت و برگشت است، با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر برای اتصال 2 بزرگراه چمران و نواب صفوی احداث شده است.

بکارگیری بیش از ۳ هزار شمع و ۲۵ هزار قطعه بتونی و نصب سامانه هوشمند در برابر زلزله باعث شده این سازه در برابر زلزله‌های ۷ و ۸ ریشتری مقاوم بوده و از آن به‌عنوان پناهگاهی برای اسکان مردم در هنگام وقوع زلزله‌ها نام‌برده شود. نصب 70 عدد جت‌ فن، 11 اگزوز فن برای تهویه و خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به‌ صورت خودکار برق تونل را تامین می کنند از مهمترین ویژگیهای فنی و مهندسی این تونل است.

تونل توحید با فعالیت 3600 کارگر در سه شیفت و 800 دستگاه ماشین سنگین، روزانه حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت. کل هزینه برآورد شده برای ساخت حدود 3000 میلیارد ریال بوده است.

این تونل دو سال پس از آغاز پروژه همزمان با آغاز دهه فجر در ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ گشایش یافت. بیش از ۱۰۰ خبرنگار و عکاس، در مراسم افتتاح تونل توحید در این محل حضور داشتند. جمع کثیری از شهروندان نیز در ورودی تونل توحید با شاخه‌های گل شاهد افتتاح این تونل بودند.
روند ساخت تا بهره‌برداری تونل توحید دست مایه تهیه این چندرسانه‌ای شده است.