ساخت برنامه های صوتی مانند گزارش - آنونس - تیزر یا پادکست در محیط Multitrack
همانطور که میدانیم هدف اصلی ما ساخت برنامه های صوتی مانند گزارش - آنونس - تیزر یا پادکست در محیط Multitrack است اما ابتدا باید در محیط Edit View ، منابع یا صداهای مورد نیاز خود (شامل کلام، موسیقی و افکت) را آماده کنیم تا بتوانیم در محیط Multitrack از این منابع استفاده کنیم.
ترفند :
هرگاه ظاهر نرم افزار Adobe Audition بطور اتفاقی تغییر کرد بطوریکه ابزار به سهولت در دسترستان نباشد، به بالای سمت چپ نرم افزار رفته و آنرا روی Reset Curent WorkSpace تنظیم و سپس Discard Changes را تائید کنید تا همه تنظیمات ظاهری به حالت طبیعی بازگردد.
Status bar : نوار منطقه ای در پایین نرم افزار است که اطلاعاتی از قبیل Sample Rate - Bit Resolution - Channel، حجم فایل صوتی جاری - حجم حافظه آزاد و مقدار زمان باقی مانده در حافظه جهت ضبط صدا را نمایش می دهد:
همانطور که می دانید واحد بلندی صدا دسی بل (db) است و یک فایل صوتی ذاتاً دارای بلندی صدای خاص خودش میباشد. بلندی صدا به صورت نرمال باید نه زیاد بلند و نه زیاد ضعیف باشد، یعنی بر اساس اندازه های استاندارد باید بطور میانگین بین db 0 و db 15- باشد . البته حداقل صدای مورد نظر ، بر اساس بلندی دیگر صداهایی که در پروژه موجود است تنظیم می شود که در محیط multitrack در این مورد بحث خواهیم کرد. اگر صدایی ضعیف بود بلند کردن ولوم Speaker درست نیست بلکه ولوم بلندگوی کامپیوتر باید در حد مجاز و ثابت تنظیم شود و بلندی ذاتی صدا را تنظیم و سپس با یک نام جدید ذخیره کرد.
هرگاه بخواهیم بلندی قسمتی از صدا را کم یا زیاد کنیم به دو روش می توانیم عمل کنیم :
1- از طریق مارک کردن و تغییر ولوم موقت ظاهر شده در بالای قسمت مارک شده .
2- از طریق منوی Effect/Amplitude/Amplify .
اگر تنظیمات تغییر بلندی صدا (Amplitude ) بر اساس درصد باشد، برای مقادیر بالای 100 تقویت و برای مقادیر زیر 100 تضعیف میشود و اگر تنظیم بر اساس db باشد برای مقادیر بالای صفر db تقویت و برای مقادیر زیر صفر تضعیف میشود.
اگر صدایی از منبع خارجی بدست شما رسید و Dissort بود هیچ کاری از دستتان بر نمی آید که مشکل دیسورتی را حل کنید فقط میتوانید کمی ولوم صدا را کم نمائید تا از اعلام خطر دیسورتی جلوگیری کنید .
Fade In/Out
Fade in : عبارتست از افزایش تدریجی ولوم صدا از منفی بینهایت db ∞- (سکوت) ، تا به میزانی که به حد نرمال برسد. مانند شکل زیر:
Fade out : کاهش تدریجی ولوم صدا از حد نرمال تا به سکوت (db ∞- ) برسد مانند شکل زیر :
جهت انجام این دستور در محیط Edit View به دو روش میتوان عمل کرد:
1- با استفاده از Mouse کلید مربعی تیره که در بالای ابتدا و یا انتهای فایل صوتی دیده می شود .
2- ابتدا منطقه مورد نظر را مارک کرده و سپس به منوی Effect/Amplitude/Amplify.Fade رفته و در قسمت Preset گزینه های Fade in و یا Fade out را انتخاب و OK کنید.
Effects
در قسمت اول در مورد افکت گفتیم که به طور کلی بر دو نوع است یعنی بستگی به این دارد که کلمه افکت را کجا استفاده کنیم : اولا به صدا های طبیعی و آمبیانس (Ambiences) گفته می شود مانند : صدای اتومبیل - بوق - صدای حیوانات و .... و ثانیاً افکت می تواند به جلوه های خاصی که به صدا داده میشود اطلاق شود مانند اکو(Echo) ، Reverb - Daley و....
افکت های معروف و مهم قابل استفاده در این نرم افزار عبارتند از Delay - Rcho -Reverb ، کاربران می توانند از این سه افکت جهت ساخت آنونس - تیزر و یا مدیای خود استفاده کنند.
Delay : فقط یکبار صدا را تکرار میکند . با تنظیم Delay Time میتوانید زمان تاخیر جهت تکرار را تنظیم کنید.
Echo : تکرار متوالی صدا در فواصل معین (Delay time ) جهت شبیه سازی پژواک در قصر - استادیوم و یا کوهستان - این افکت به صدا ابهت و شکوه داده و کاربرد آن بیشتر جهت صداهایی مانند صدای پادشاه در قصر یا صدای جبرئیل و یا صدای آیات قرآن بکار می رود.
Reverb : این افکت ، جلوه ای که در یک اتاق یا سالن یا غار ایجاد می شود را شبیه سازی می کند. فضایی که در صدا بوجود می آید بسیار زیبا و کاربردی است؛ مثلاً به صدای یک شخص که در صحرا یا غار به دعا مشغول است، بسیار جلوه خوشی می دهد. یا اکثر آوازها و صدای خوانندگان به این افکت مزین شده است.
بدین منظور در محیط Edit View میتوانید صدای مورد نظر خود را مارک کرده و از طریق منوی Effect، افکت reverb را به صدا بدهید. البته سعی کنید قبل از ok کردن preview (پیش پخش) صدا را شنیده و سپس ok کنید .
توجه داشته باشید که افکت Reverb دارای مولفه ها و جزئیات زیادی است از قبیل Decay که عبارتست از ادامه اثر افکت بعد از اتمام صدا، که توصیه می شود هر قسمت را روی یک صدای نمونه تست کنید تا بیشتر با افت و جلوه های آن آشنا شوید .
می توان افکت را به عنوان یک تابع در نظر گرفت که ورودی آن صدای خام بدون افکت است و خروجی آن مجموع صدای اصلی (Dry) و افکت بوجود آمده(Wet) باشد:
در مورد افکت ها هرچه بنویسیم کافی نیست بنابراین توصیه می شود اثرات افکتهای بالا را روی یک قسمت از صدا (کلام) امتحان کنید تا گوشتان در مورد افکت ها تقویت شود .
منتظر ادامه مطلب در قسمت های بعد باشید.
* آنچه خبرنگاران درباره صدای دیجیتال باید بدانند (1)
* آنچه خبرنگاران درباره صدای دیجیتال باید بدانند (2)