پرونده نیم قرن انتشار یک مجله - 1

پرونده نیم قرن انتشار یک مجله - 1

'دانشمند' پرسابقه ترین مجله علمی عمومی کشور با حدود نیم قرن سابقه  انتشار است. نخستین شماره این مجله اول آبان ماه سال 1342 و با شعار «سخنان نو از جهان تازه برای نسل جدید از دانش امروز و پژوهش فردا» منتشرشد.

پس از انقلاب اسلامی این مجله با حکم شماره  408  دادگاه انقلاب اسلامی  مرکز در پنجم اسفند ماه سال 1358 به نفع بنیاد مستضعفان مصادر گردید. صاحب امتیاز دانشمند از ابتدا تا هنگام مصادره، عفت عمیدی نوری و مدیر آن مصطفی الموتی بود. از ابتدای اسفند ماه 1362، نصرالله شیفته، سردبیر مجله بوده که  بعد ها علاوه بر سردبیری، وظایف مدیر مسئولی را نیز برعهده داشته است. در فاصله  اسفند 1362 تا پنجم فروردین 1364، محمد پیراینده مدیر مسئول  مجله بوده است. از پنجم فروردین سال 1364 علی میرزایی به عنوان مدیر مسئول معرفی شده که در عمل، از خرداد1364 کار خود را  آغاز کرده و تا تیر ماه 1372 این مسئولیت را برعهده داشته است، که این مقطع از جمله دوران های طلایی دانشمند محسوب می‌شود. از این تاریخ به بعد احمد فرمد تا اسفند ۷۵ و علیرضا کریمی تا سال ۸۶ مدیر مسئول و سردبیر این نشریه بوده‌اند. از سال 1386 تاکنون نیز یعقوب مشفق مدیر مسئولی و علی‌اکبر قزوینی سردبیری دانشمند را برعهده دارند. مجله دانشمند چندی است که وبـگـاه خود را نیز راه‌اندازی کرده‌است.

 

 

مجله دانشمند

 

آنچه دربخش اول' پرونده نیم قرن انتشار  یک مجله' از نظرتان می گذرد، شامل سه مطلب به قرار زیر است:

 

علی میرزایی

 

 

8 سال تلاش برای اعتبار علمی دانشمند

گفت‌وگویی با علی میرزایی، در مورد وضعیت مجله دانشمند قبل و بعد از تیرماه 1364 و از آن زمان تا تیرماه  سال 1372

 

مجله دانشمند

 

 

نخستین شماره‌های دانشمند

یادداشتی از محی‌الدین غفرانی، از همکاران مجله دانشمند

 

اسماعیل عباسی

 

 

انتشار مجله زیر موشکباران

یادداشتی از اسماعیل عباسی، مدیر گرافیک مجله دانشمند

 

***

در بخــش دوم پرونده ضمن بررسی روند انتشار دانشمند در فاصله تیرماه 1372 تا کنون با مسئولان و دست اندرکاران حال حاضر مجله گفت‌وگو شده است.