رسانه مصنوعی یا Synthetic Media

رسانه مصنوعی یا Synthetic Media



تعریف
رسانه های مصنوعی رسانه‌هایی هستند که متن، صوت، ویدیو و سایر محتواهای خبری را صرفاً توسط الگوریتم‌ها و بدون دخالت خبرنگاران تولید و منتشر می‌کنند.رسانه مصنوعی، یک اصطلاح عام برای تولید، دستکاری و اصلاح داده‌ها به وسیله ابزارهای خودکار، به ویژه از طریق استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به منظور گمراه کردن افراد یا تغییر معنای اصلی پیام است. [5] رسانه‌های مصنوعی از طریق ظهور دیپ‌فیک‌ها و همچنین ترکیب موسیقی، تولید متن، ترکیب تصویر، ترکیب گفتار و ... به سرعت رشد کردند. رسانه های مصنوعی محتواهای دیجیتالی سمعی و بصری هستند که به طور کامل یا حداقل عمدتاً به طور مصنوعی تولید شده اند. [6] رسانه های مصنوعی یک پدیده نسبتاً جدید هستند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند. این پدیده جدید می تواند به هرج و مرج معرفتی دامن بزند. خطراتی که برای رسانه های مصنوعی گفته شده شامل گسترش اطلاعات نادرست، از دست دادن بیشتر اعتماد به نهادهایی مانند رسانه و دولت، از بین رفتن مشاغل خلاق و مرتبط با حوزه روزنامه نگاری و گوشه گیری از جهان حقیقی به دلیل حضور در جهان های فانتزی تولید شده توسط هوش مصنوعی است. [1]

اجزاء رسانه مصنوعی
  1. جعل عمیق
  2. ترکیب تصویر
  3. ترکیب صدا
  4. هنر مبتنی بر هوش مصنوعی
  5. تولید موسیقی
  6. ترکیب گفتار
  7. تولید زبان طبیعی
  8. ترکیب رسانه های تعاملی


رسانه‌های بدون خبر‌نگار
استفاده از اتوماسیون تولید و انتقال اخبار به تدریج در فرآیند فعالیت رسانه ای گسترده‌تر می‌شود، تا جایی که اتاق‌های خبری به وجود خواهند آمد که به طور کامل توسط روبات‌ها اداره می شوند. یعنی تمامی وظایف مربوط به مراحل جمع‌آوری اطلاعات، پردازش متن،‌ انتشار خبر و ... را انجام می‌دهند.برای اولین بار در مارس 2014، لس آنجلس تایمز با استفاده از الگوریتم کویک بات (Quakebot)، اخبار مربوط به زلزله در کالیفرنیا را منتشر کرد. یکی دیگر از فعالیت های پیشرو در این زمینه خبرگزاری خودکار رادار (RADAR) یا Reporters And Data And Robots است که توسط انجمن مطبوعات و روزنامه نگاری بریتانیا ایجاد شده است. مدل توسعه آن شبیه به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس است که از نرم افزاروورد اسمیت (WordSmith) برای تولید حدود 1.5 میلیارد مقاله در سال 2014 بدون دخالت حتی یک خبرنگار انسانی استفاده کرد. کشورهایی همچون برزیل، چین،‌ کره جنوبی، فرانسه، فنلاند، سوئد، آلمان، نروژ، اسپانیا و رسانه هایی همچون سی ان ان، نیویورک تایمز، گاردین و بی بی سی نیز تاکنون از فناوری های مشابه در روند انتشار اخبار خود استفاده کرده اند. در حال حاضر از هر ده اتاق خبر، چهار اتاق خبر در حال استفاده از هوش مصنوعی در تولید خبر هستند..4 نمونه از خبرگزاری های دیجیتالی که هیچ خبرنگاری در آن دخالت ندارد عبارت اند از:
  1. The Japanese JX Press Corp
  2. The British Reuters News Tracer
  3. The French News Republic
  4. The Spanish Videre AI


آینده روزنامه نگاری
در ادبیات علمی، اصطلاحات زیر درباره آینده روزنامه نگاری مطرح شده است:
  • روزنامه نگاری مصنوعی (Artificial Journalism)
  • روزنامه نگاری مبتنی بر روبات (Robot Journalism)
  • روزنامه نگاری الگوریتمی (Algorithmic Journalism)
  • روزنامه نگاری خودکار (Automated Journalism)
  • روزنامه نگاری محاسباتی (Computational Journalism)
  • روزنامه نگاری تقویت شده (Augmented Journalism)
  • روزنامه نگاری مبتنی بر فناوری پیشرفته (High-tech Journalism) [1]
گزارش منتشر‌شده توسط سازمان نیوزگارد (NewsGuard) نشان می‌دهد که حداقل ۵۰ وب‌سایت فعال در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی از هوش مصنوعی به‌منظور تولید اغلب محتوای خود استفاده می‌کنند. برخی از این سایت‌ها روزانه صدها خبر منتشر می‌کنند که مطالب تکراری و غیرواقعی متعددی درون آن‌ها به‌چشم می‌خورد.
بعضی از مطالب تولید‌شده توسط هوش مصنوعی حاوی اطلاعات غلط هستند و در اغلب موارد منابع مورد استفاده توسط آن‌ها چندان مشخص نیستند. برای مثال، وب‌سایت Celebritiesdeaths.com در خبری غیرواقعی اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور آمریکا از دنیا رفته است و معاون او به‌عنوان جانشین ایفای نقش خواهد کرد. کارشناسان نیوزگارد اعتقاد دارند که ترس کنترل رسانه توسط هوش مصنوعی همین امروز نیز به واقعیت نزدیک شده است و چنین وب‌سایت‌هایی می‌توانند نمونه بارز پدیده مذکور باشند. بیشتر وب‌سایت‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، با تبلیغات گرافیکی و پاپ‌آپ متعدد اشباع شده‌اند و ظاهر یک پایگاه خبری حرفه‌ای را ندارند. [7]
 
 
  • سایت ها یا نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید متن:
Writesonic Jasper Diib CanlRank KeywordTool ProRankTracker Ink SEO.ai Surfer SEO
Writecream ContentForge Scalenut Grammarly Tome.app Hypotenuse AI Rytr Copy.ai Smart Copy
 
Wordtune Simplified Anyword QuillBot Text Metrics ProWritingAid DeepL WordAI Smart Copy






 
 
  • سایت ها یا نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای طراحی و تصویرسازی:
Bing Image StockIMG DALL-E Designs.ai Leonardo ai Microsoft designer
Midjourney Figma AI Hotpot AI Visualeyes Blue willow Adobe Express
Ando.studio Blend AI Font Joy Colormind RemoveBg MakeLogo.ai



 
  • سایت ها یا نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای ساخت ویدئو:
Veed.io Magisto Filmaro Pictory Runway ML Adobe enhance
Invideo Unscreen Krisp HeyGen Rawshorts DeepBrain AI
Animoto CapCut Descript FlexClip Synthesia Captions App





در وبسایت aixploria.com/en انواع مختلف هوش های مصنوعی در حوزه های مختلف، همچنین جدیدترین سایت ها و نرم افزارها در این حوزه اطلاع رسانی می شود.








منابع:
  1. Ufarte-Ruiz, M. J., Murcia-Verdú, F. J., & Túí±ez-López, J. M. (2023). Use of artificial intelligence in synthetic media: first newsrooms without journalists. Profesional de la información, 32(2).
  2. Pasquarelli, W. (2019). Towards synthetic reality: when deepfakes meet AR/VR. Oxford Insights. Retrieved January, 2, 2022.
  3. Kalpokas, I., & Kalpokiene, J. (2021). Synthetic media and information warfare: Assessing potential threats. The Russian Federation in Global Knowledge Warfare: Influence Operations in Europe and Its Neighbourhood, 33-50.
  4. Vales, A. (2019). An introduction to synthetic media and journalism. Wall Street Journal.
  5. Rosenbaum, Steven. 'What Is Synthetic Media?'. MediaPost.
  6. 'A 2020 Guide to Synthetic Media'. Paperspace Blog. January 17, 2020.
  7. Digiato.com/article/2023/05/08/ai-generated-news-websites.