دستیاران هوش مصنوعی در عصر انقلاب دیجیتال به روزنامهنگاران کمک میکند تا کارهای وقتگیر روزمره را انجام دهند.
در دنیای امروز، هوش مصنوعی به طور فزایندهای در حال دگرگونی صنایع مختلف است و عرصه روزنامهنگاری، روابط عمومی و تولید محتوای خبری نیز از این تغییرات بینصیب نمانده است. ظهور دستیاران هوشمند که اخبار را جمعآوری، تحلیل و حتی توزیع میکنند، فرصتهای تازهای را برای صنعت تولید محتوا به ویژه محتوای خبری و سازمانی فراهم میکند که با شناخت آن میتوانیم میزان بهرهوری خود را در این حرفه افزایش دهیم.
من، علی شاکر، روزنامهنگار و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی هستم و در سلسلهی یادداشتهای «هوشنگار» سعی میکنم دربارهی نقش دستیاران هوشمند در حوزههای روزنامهنگاری، روابط عمومی و تولید محتوای خبری و همچنین تأثیرشان بر روابط روزمرهی انسانی بنویسم. منبع اصلی این یادداشتها کتاب «دستیاران هوشمند در عمل[1]» (2025) نوشتهی میشائیل لانهام[2] است و مثالها از زندگی روزمره و کاری یک روزنامهنگار یا خالق محتوا.
هدف از این یادداشتها آشنا کردن دانشجویان و علاقهمندان با مفاهیم کلیدی، فرایندها و چالشهای مرتبط با استفاده از دستیاران هوشمند در این حوزههاست و تلاش میکنم با نگاهی نقادانه به این فناوری، ابعاد مختلف آن را روشن کنم.
از مدلهای زبانی بزرگ تا دستیار هوشمند اما پیش از هر چیز بیایید ببینیم دستیار هوشمند چیست که قرار است اقتصاد 2025 را متحول کند؟ اگر همین حالا از جمله کسانی هستید که روزانه از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنید، میدانید که میتوانید پرامپتهایی به ماشین بدهیم و بر مبنای آن دستورها ماشین برای ما متن، عکس و تصویر متحرک میسازد. نقش مدلهای بزرگ زبانی[3] در اینجا بسیار اهمیت دارد. این مدلهای بزرگ زبانی، سیستمهای پیشرفتهی هوش مصنوعیاند که با استفاده از شبکههای عصبی عمیق، میتوانند زبان طبیعی انسان را درک و تولید کنند. این مدلها با پردازش حجم عظیمی از دادههای متنی، الگوها و ساختارهای زبانی را یاد میگیرند و میتوانند در کار ترجمه و خلاصهسازی مطالب و تبدیل صوت به متن و... به کار روزنامهنگاران بیایند. به عنوان مثال، مدل GPT-3 که توسط OpenAI توسعه یافته است، با داشتن ۱۷۵ میلیارد پارامتر، میتواند متونی تولید کند که از نظر سبک و محتوا شباهت زیادی به نوشتههای انسانی دارند. اگر شما یک روزنامهنگار باشید برای هریک از مراحل «جستوجو»، «تولید» و «توزیع» محتواهای خبربنیان خود از ابزارهایی ویژهی هریک از این مراحل استفاده میکنید. در جدول زیر برخی از این ابزارها را مشخص کردهام: