توسعه تعامل ارکان آموزش در پرتو فناوری

مدرسه‌های دیجیتال-3

توسعه تعامل ارکان آموزش در پرتو فناوری

مقدمه: 'مدرسه‌های دیجیتال' عنوان مجموعه گفتارهایی است از دکتر یحیی تابش، رئیس مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف. وی در این مجموعه چشم‌انداز آموزش و مدارس آینده را در پرتو سواد دیجیتال بررسی می‌کند. تا کنون دو بخش از این گفتار‌ها از نظرتان گذشته است. در بخش سوم این مجموعه دکتر تابش تحلیل گردش کار مدارس و توسعه تعامل ارکان مدرسه را مهم‌ترین کارکرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای نظام آموزش می‌داند.

 

طبعا فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در ساختار مدرسه تاثیر گذار باشد و به اصلاح ساختار مدرسه و گردش کار روزمره مدرسه کمک می‌کند. کمک به آموزش، ثبت نام، سیستم رد و بدل کردن نمره‌ها و اینکه بچه‌ها تکالیفشان را چگونه به معلم تحویل بدهند و بتوانند با هم تبادل نظر کنند، از جمله این کارکردهاست. قطعا اگر مدرسه از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بهره بگیرد، همانطور که الان در بسیاری از مدارس این نظام‌ها وجود دارد و درحال توسعه است، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرگذار و تسهیل‌گر گردش کار مدرسه خواهد بود.

مدرسه‌ای که از این تکنولوژی‌ها استفاده کند قطعا گردش کار روان‌تری خواهد داشت و با سرعت و دقت بیشتری پاسخگوی مطالبات دانش‌آموزان، معلمان، اولیاء و سیستم آموزش خواهد بود.

مورد بعدی که باید به آن توجه کنیم و می‌تواند در مدرسه‌ها بعنوان یک ابزار کمک آموزشی در کنار بسیاری از درس‌های مختلف قرار گیرد. محیط چندرسانه‌ای است که در کامپیوترها فراهم شده و به کمک آن می‌توان از شبکه و اینترنت استفاده کرد. این محیط چند‌رسانه‌ای می‌تواند یک فضای کمک آموزشی خوبی باشد در کنار درس‌های مختلف شامل درس‌  تئوری و نظری یا درس‌هایی که با آزمایش و تجربه درگیر هستند، فضای چندرسانه‌ای کامپیوتر، فضای  خیلی خوبی است که می‌تواند به صورت شبیه‌سازی اینگونه آزمایش‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار دهد و این قطعا به فراگیری بهتر دانش‌آموز می‌انجامد.

اما البته اینجا هم باید خیلی با ظرافت عمل کرد یعنی اگر ما بدون ظرافت درسی را به یک روش چندرسانه‌ای کامپیوتر مجهز بکنیم، ممکن است در حاشیه‌اش مشکلات غیرطبیعی و نامناسب بوجود بیاوریم. در این‌صورت به جای اینکه به بچه‌ها کمک کند بیشتر آنها را خسته می‌کند و به جای اینکه تسهیل‌گر باشد یک جور دلزدگی ایجاد می‌کند. در نتیجه به کارگیری این فن آوری به ظرافت زیادی نیاز دارد و یادگیری اینکه چگونه از این ابزار استفاده کنیم یک مسأله مهم است.

به طور خلاصه می‌توان گفت در ارتباط با مساله فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نخست باید سواد دیجیتالی و رایانه‌ای را به بچه‌ها آموزش بدهیم و این گونه آموزش‌ها در مدرسه‌ها باید مدون و برنامه‌ریزی شده باشد. دیگر اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند تسهیل‌گر گردش کار مدارس باشد، تسهیل‌گر روابط بین دانش‌آموز و مدرسه باشد.

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند رابطه بین این چهار رکن اصلی را به نحو احسن برقرار کند و امکانات شبکه‌ای می‌تواند تسهیل‌گر روابط بین ارکان مدرسه یعنی دانش آموز و اولیای مدرسه و اولیای دانش‌آموز و اولیای مدرسه باشد. همچنین می‌تواند موجب ایجاد دقت و سرعت در گردش کار مدرسه شود. دیگر اینکه ظرفیت‌های چندرسانه‌ای و شبکه‌ای می‌تواند به عنوان یک ابزار کمک آموزشی کنار درس‌های مدرسه قرار بگیرد. ظرفیت‌های شبیه‌سازی برای آزمایش‌های تجربی و همین‌طور ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد می‌تواند یک ابزار کمک‌آموزشی موثر و قوی باشد.