مذهب، سیاست، تهیه سوسیس!

مذهب، سیاست، تهیه سوسیس!

در 21 سپتامبر 1998، در پی گزارش 'کنث استار' (Kenneth Starr) که پیگیری ارتباط بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی را به عهده داشت، نویسنده یک روزنامه‌ی آن‌لاین تفسیر زیر را صمیمانه و فداکارانه در ارتباط با این عمل رییس جمهور به چند گروه بحث اینترنتی فرستاد:
اگر شما یک مسیحی هستید، باید ببخشید. نظر کتاب مقدس در این رابطه کاملا روشن است. خیلی از افراد ریاکار هم خود را مسیحی می‌دانند، اما آنها مسیحی نیستند بلکه تنها تظاهر به آن می‌کنند.

حضرت مسیح می‌گوید: 'اگر مرا دوست دارید، دستورات خداوند و احکام مرا اجرا کنید.' حکم او این‌ است که ما باید بخشنده باشیم. 'بیل مک گینیس' (Bill McGinnis)،  کسی که روزنامه‌ی اینترنتی او به صورت الکترونیکی به لیست اشتراک صدها نفر فرستاده می‌شود و هم‌چنین در سایت: www.patriot.net/users/bmcgin/chapel.htm  می‌توان آن را مشاهده کرد، یک گروه بحث در اینترنت با این عناوین برپا کرد:

alt.religion.christian, Alt.bible, alt.politics.clinton, alt.president.clinton, alt.impeach.clinton .

در گروه‌های خبری، پیام 'مک گینیس' با چند نوع پاسخ از جمله موارد زیر مواجه شد:
- در زمان ایراد گرفتن با بخشش چیزی درست نمی‌شود.
- من آقای کلینتون را می‌بخشم و آرزو می‌کنم ایشان خوب باشند.
- بهر حال فکر می‌کنم بهترین کار این است که پرزیدنت کلینتون یا استعفا دهد و یا محاکمه شود.
- بخشش روش مسیح است.

حضرت مسیح این چنین تعلیم می‌دهد که:' تسلیم شدن به یک حاکم مستبد یعنی جزوی از مایملک او بودن و تسلیم خدا بودن یعنی خداوند مالک شماست. ایراد نگرفتن و اعتراض نکردن به حاکم مستبد یعنی تسلیم حاکم بودن و بخشش یعنی تسلیم خدا بودن ....'

همیشه فکر می‌کردم سه موضوع وجود دارد که مردم مؤدب هرگز در میز شام از آن صحبت نمی‌کنند:
مذهب ، سیاست و طرز تهیه سوسیس
در انجمن آن لاین عقاید در اینترنت، این قانون حداقل در 2 مورد از این موارد به‌کار نمی‌رود.
یک استفاده‌کننده از شبکه اینترنت آزادانه از عقایدش در مورد مذهب و سیاست در مجمع های آن لاین بحث می‌کند. او عقایدش را در وب سایت‌ها می‌نویسد و در بحث‌های مرتبط با هر نکته‌ی قابل تصوری شرکت می‌کند. آزادی بیان یکی از قابل تشویق‌ترین مسایل دنیای آن‌لاین است و به‌نظر می‌آید که تقریباً همه‌ی اشخاص در شبکه با تمرین این آزادی احساس کامل شدن می‌کنند.
اما باید گفت، آقای مک گینس در رابطه با انتقاد از نوشته‌هایش خیلی پوست کلفت است!
در واقع اگر کسی در گروه‌های خبری شرکت کند، باید منتظر انتقادهای بی‌ادبانه نیز باشد، چون در اینترنت، انجمن‌های گفتگوی مودبانه وجود ندارد!

زندگی در بازار مجازی

در دیدگاه فضای مجازی به‌عنوان یک نوع جدید ارسال و انتقال فرهنگ، درک انجمن آن لاین مهم است. این بازار مجازی عقاید در یک زمینه واقعاً پسامدرن است: ' عقیده هرکس به اندازه عقیده دیگری اعتبار دارد .'

در واقع در این میدان بروز عقاید، ایمان یک شخص مسیحی با عقاید متنوع دیگر در محیط آن لاین رقابت می‌کند که این افراد در این انجمن‌ها به بحث می‌پردازند و در این محیط ایده آل به بیان آزاد عقاید خود می‌پردازند. این دنیای آن لاین به‌وسیله‌ی استفاده کننده از اینترنت، اجتماع فرهنگ‌های مختلف و دیدگاه‌های غیرمسیحی و غیر‌مذهبی که در واقع اجتماع پسامدرن امروز را تعریف می‌کند، شکل می‌گیرد.
باید دانست که سیستم‌های ارزشی با استفاده کننده‌های اینترنت در اساس با فضائل اخلاقی حمایت شده توسط کلیسا و مذهب خیلی تفاوت دارند. پس برای مسیحیان درک این سیستم‌های ارزشی مهم است.
برای اصلاح عقاید غیر مذهبی در این محیط مجازی، مسیحیان باید قبل از ورود به آن، با دور اندیشی یک مبلغ مذهبی و یادگیری بیشتر از عقاید مختلف موجود اقدام کنند.
پرسش چند سوال از خودمان در مورد فرهنگ مجازی مانند سوالات زیر اهمیت دارد :

چه کسانی آن لاین هستند؟

هیچکسی واقعا' نمی‌داند در حال حاضر چند نفر به اینترنت متصل هستند. این مسئله واضح است که یک سرشماری دقیق از دنیای آن‌لاین غیر ممکن است.
یکی از محافظه‌کارترین مطالعات در ایالات متحده پیشگویی می‌کند که تنها تا سال 2001 تعداد کاربران اینترنت 135 میلیون نفر بوده است. این عدد در حدود 2 برابر تعداد امریکائی‌هایی است که در سال 1998 به‌صورت تخمینی برآورد شده ‌بود. یک مطالعه دیگر تعداد افرادی را که در آمریکای شمالی در سال 2003 آن لاین بوده‌اند 56 درصد گزارش کرده‌ بود. اگر از این سوال که چه تعداد افراد آن‌لاین هستند، بگذریم یک مسئله مسلم است و آن این ‌است که همچنان‌که استفاده از اینترنت در حال بالا رفتن ‌است، این جمعیت استفاده کننده هر چه بیشتر در حال تغییر ‌است. تاکنون، این تغییرات شامل دگرگونی ماهیت فضای مجازی بوده است.

زمانی اینترنت محیطی جهت درآمد بالا محسوب می‌شد، و به‌طور چشمگیری بازیکنان و هک کننده‌های رایانه مرد بودند و دیدگاه‌ها و علایق آنها به شکل‌گیری فرهنگ مجازی کمک کرد، اما امروزه شبکه از نظر جنسیت، گروه سنی، سطوح درآمدی و قومیت به تعادل رسیده است. زنان متجاوز از 50 بار سریع‌تر از گروه‌های دیگر آمریکائی به شبکه متصل می‌شوند. گروه‌های اقلیت نیز در حال کسب فواید بی‌شماری با استفاده از اینترنت هستند. تغییرات ذکر شده به این معنی است که اینترنت بیشتر و بیشتر واقعیت افراد را منعکس می‌کند. بیشتر از این مزیت باید رشد اینترنت را به‌عنوان یک ضرورت دید. طبق یک مطالعه در سال1998 که توسط 'آمریکن آن‌لاین' و 'روپراستارچ' ( (Roper Starchانجام شد، دو سوم از کاربران اینترنت حتی در مناطق دو‌ر افتاده، ارتباط اینترنتی را به تلفن یا تلویزیون ترجیح می دهند.

تقریباً نیمی از آنها از اینترنت به‌عنوان یک ضرورت یاد می‌کنند و سه چهارم آنها عقیده دارند زندگی آنها با اینترنت بهتر شده است. در بررسی 'فورستر ریسرچ' (Forrester Research)اکثر کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند. این پژوهش در سال 1999 تحت عنوان‌: 'نسل شبکه‌ی قدرتمند' انجام شد و نتیجه آنکه با بررسی افراد مورد پژوهش بین سنین 16 تا 22 سال از آمریکای شمالی، به این نتیجه رسیدند که:

ـ این افراد زمان بیشتری را نسبت به افراد مسن‌تر در اینترنت می‌گذرانند. یعنی به‌طور متوسط 9 ساعت در هفته که 38 درصد بیشتر از افراد مسن بودند.
ـ نسبت به افراد مسن این افراد از مکان‌های بیشتری جهت ارتباط به شبکه استفاده می‌کنند.
ـ این سنین فعالیت‌های بیشتری در شبکه انجام می‌دهند ( مانند نصب برنامه و گوش‌ دادن به موسیقی، خواندن وب سایت و انجام مکالمات تلفنی از طریق شبکه).
ـ این افراد نسبت به مسن‌ترها، علاقه بیشتری به ارتباط اینترنتی پر سرعت نشان می‌دهند.
گزارش 'فورستر' به این نکته اشاره می‌کند که چگونه این استفاده کننده‌های شبکه، وظایف جدیدی را برای شبکه به‌وجود می‌آورند. رفتار کاربران جوان آنها را در صف مقدم اینترنت قرار می‌دهد، اما آنها بیشتر از یک گیرنده‌ی اینترنت تاثیر گذارند. آنها اینترنت را به صورت یک وسیله‌ی شخصی دیده و از آن به صورت غیرارادی استفاده می‌کنند. در نتیجه، این نسل قوانین شبکه که دور از باورهای مشتری است را خواهد پذیرفت که این مسئله اقتصاد ما را دوباره شکل خواهد داد .

زبان آنها چیست؟

یک مبلغ مذهبی که به یک سرزمین بیگانه سفر می‌کند، هیچ درکی از زبان آن مردم ندارد و این اشکال بزرگی محسوب می‌شود. این واقعیت در فضای مجازی اینترنت نیز صادق است. انگلیسی زبان غالب در شبکه است که دقیقاً به‌عنوان یک جریان سکولار غربی بر فرهنگ اینترنت غلبه دارد، اما بر خلاف اینکه اکثر ما عادت کرده‌ایم، همیشه هم به انگلیسی صحبت نمی‌شود.

گفتگوی مجازی مملو از اختصار است. برای مثال در یک اتاق گفتگو ( chat room) ممکن است صحبت با: حال شما چطور است؟ 'how r u' شروع شده باشد و با مخفف ' cul8r' که در گفتگوی شبکه کنایه از: شما را بعداً می‌بینم یا ' see you later' و یا مخفف 'brb'برای الان برگرد (be right back) ،و 'bbl'برای:بعد برگرد (be back later) و یا حتیttfn  (tat a for now) تمام شود .
اگر شما یک جوک بنویسید و یا یک حرف احمقانه در شبکه بگوئید، باید انتظار علائمی مانند اختصاراتی که در گفتگوی 'chat' به‌کار می‌رود را داشته ‌باشید. مثلاً : ' lol' که مخفف خنده با صدای بلند( laugh out loud ) است و یا ' rofl'، که مخفف ریسه رفتن از خنده ( roll on the floor laughing ) است. برای آشنائی با این علائم، کاربران جدید شبکه باید قبل از وارد شدن به این گروه‌ها مقداری از وقت خود را صرف خواندن پیام‌های گروه‌های خبری در شبکه و اتاق‌های گفتگو و یادگیری اصطلاحات اینترنتی کنند. برای مثال کلمه‌ی شعله‌ور شدن آتش' flaming '، در پیام‌های آن لاین معنای طعنه‌آمیز می‌دهد. یک تغییر در پیام می‌تواند آتش جنگی را شعله‌ور‌ کند. علاوه بر این صورتک‌های خندان        'emoticons ' مثل: (-: ) و یا دیگر شکل‌ها که بر اساس نوع مطلب نوشته شده انتخاب می‌شود نیز، در نوشتن پیا‌م‌ها به کار می‌رود. این شکل‌ها و سمبل‌ها در واقع شادی و شوخ طبعی فرد را نشان می‌دهد. خیلی وقت‌ها نیز یک صورت چشمک‌زن مثل:;-) ) سمبلی از ریشخند و سرزنش است. البته کاربران منظم و قانونمند اینترنت هم از پیام‌هائی‌که با حروف بزرگ ارسال می‌شود و در علوم دیجیتال هم ارز کلمه فریاد زدن است ، تنفر دارند.

آزادی بیان

در کنار یادگیری چگونگی برقراری ارتباط در اینترنت، یادگیری ماهیت ارتباط آن لاین نیز مهم است.
مباحث آزاد زیادی در گروه‌های خبری و اتاق‌‌های گفتگو در شبکه انجام می‌شود.
البته یک نکته در اینجا توصیه می‌‌شود که قبل از اینکه اقدام به مقابله بیشتری در شبکه‌کنیم، باید در همان وضعیت دوستانه و صمیمی یک مسیحی باقی بمانیم، اما حتی سایت‌های متمایل به مسیحیت نیز از وجود افراد پر شور مجادله کننده و بی‌تجربه در صحبت، در امان نیستند. هر بحث مذهبی، سیاسی، ورزش حرفه‌ای و یا دیگر موضوعات بحث برانگیز احتمالاً باعث تحریک احساسات طرفداران و حتی گاهی شعله ور شدن جنگ‌ها می‌شود. معمولاً کاربران شبکه در بیان نظرات خود به‌ندرت محجوب و کم رو هستند . در شبکه اینترنت افراد احساس می‌کنند که به یک نوعی از قرارداد‌های گفتگوهای قانونمند رها هستند. این آزادی بیان برای مسیحیان نیز به کار می‌آید، اما ما نباید اجازه دهیم این آزادی مجوزی برای تائید رفتارهای لامذهب خیلی از مردم در فضای مجازی شود، در حالی‌که ما باید وقتی در هر موضوعی احساس آزادی می‌کنیم‌، مانند این ضرب المثل: که' یک جواب نرم و پیچیده خشم و غضب را دور می‌کند'، عمل کنیم. دستور خوبی است برای وقتی‌که در حال بحث در اینترنت هستیم.
اگر ما بتوانیم یاد بگیریم که موافق نبودن و مخالفت برایمان ناگوار نباشد، می‌توانیم در فضای مجازی خوب عمل کنیم. در همه‌ی معاملات آن‌لاین ما باید به سخنان حضرت عیسی توجه کنیم که می‌گوید :
' روش عاقلانه مانند یک مار بزرگ است و مانند فاخته بی‌ضرر است .'

روش شناسائی هویت افراد چیست؟

یکی از دلایلی که افراد در اینترنت احساس آزادی بیان می‌کنند، گمنامی آنها است. در فضای مجازی شما یکی از میلیون‌ها فرد بدون صورت ظاهر، با شخصیت تجزیه شده و تنها به صورت یک نوشته‌ی ساده بر صفحه‌ی کامپیوتر هستید. این منظر نهائی از چگونگی بی‌هویت شدن افراد به‌وسیله‌ی اینترنت از یک طرف و مردم آزاد و رها از طرف دیگر است که این پر معنا‌تر از وضعیت شخصیتی آنها است.

گمنامی افراد به آنها اجازه می‌دهد با روش هائی که در محیط‌های دیگر غیر قابل قبول هستند، رفتارکنند. مردم احساس می‌کنند برای کشف موضوعات ممنوع نیز آزادترند. هیچ تردیدی نیست که شما تاکنون در مورد افراد مسنی که برای فریب کودکان و استفاده از آنان جهت موقعیت‌های نا خوشایند وارد اتاق‌های گفتگو می‌شوند، خوانده‌اید. بعید به‌نظر می‌آید چنین سناریوهائی در اجتماع مسیحیون اتفاق بیفتد، جائی‌که معمولاً نظارت و کنترل می‌شود و در آنجا قوانین خیلی سخت‌تر از دیگر بخش‌های دنیای آن‌لاین اجرا می‌شوند، اما حتی مسیحیان نیز از افراد شارلاتان در امان نیستند. این افراد ممکن است از شبکه برای رواج دستورات کاذب و یا استدلال کسانی که می‌خواهند مسیحیت را در انجمن‌های مختلف بی‌اعتبار کنند، استفاده کنند.

برای جوانانی که روحیه معنوی مشخصی ندارند، گمنامی در شبکه‌، یک مسیر بدون ترس جهت کشف ایمان را فراهم می‌‌کند. علاوه بر این، مسیحیانی که نمی‌توانند به راحتی از اعتقادشان صحبت کنند، می‌توانند بهتر و موثرتر ایمانشان را در این فضای مجازی با دیگران تقسیم کنند. در بسیاری از زمینه‌ها شهادت آن‌لاین راحت‌تر از شهادت دادن در زندگی واقعی است. مشکلی که هست این است که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که بر اساس یک گفتگوی گذرا و یا یک نامه‌ی الکترونیکی، این فرد مسیحی آیا خود واقعاً به آن صحبت عمل می‌کند؟

بنابراین، این مسئله برای یک مسیحی مهم است که نمایش ایمان با راستی و صداقت و با سابقه در محیط آن لاین انجام شود، مخصوصاً در مورد کسانی که به مسیحیت و مذهب شک دارند، این مسئله اهمیت بیشتری دارد.

محصول دیگری که در ارتباط با اینترنت است، مردم، سازمان‌ها و سرویس‌های زود گذری هستند که به‌وجود آمده‌اند، اگر طول زندگی ما همانند دود سیگار فرض شود پس زندگی در شبکه مانند زمان یک جرقه است. اگرچه ایجاد ارتباط به راحتی انجام می‌گیرد اما نگهداری آن مشکل‌تر ‌است، اما این ماهیت زودگذر هیچ کجا واضح‌تر از اتاق گفتگو  (chat room ) نیست . دستورات مذهبی در شبکه در طول شب در کانال‌های گفتگو ظاهر می‌شود. یک سایت گفتگوی مسیحیان شامل:( www.circanet.org) است. مردم با عقاید برجسته و بزرگی مثل اینکه چگونه می‌توان از اینترنت در راه خدا و برای خدا استفاده کرد به شبکه می‌آیند و یا چه نوع دستوراتی می‌تواند محرک و جهنده باشد، چطور میلیون‌ها نفر به مسیحیت می‌گروند؟ اما این افراد هواخواه و طرفدار، زمانی را برای یافتن دستورات و احکامی که قبلاً وجود داشته اختصاص نمی‌دهند و یا اینکه چطور آنها می‌توانستند با برنامه‌های موجود با هم کار کنند. بایر'Baier' می‌گوید: ' در عوض آنها علیه هم کار کرده و سعی می‌کنند یک دستور مذهبی به نام خودشان درست کنند ! اغلب رهبران این دستورها مسیحیان جوان هستند و یا کسانی که در کلیسای محلی حضور نداشته، مسئولیتی برای نوشته‌های خود ندارند. دستورات در شبکه به‌صورت هفتگی می‌آیند و می‌روند.

اخبار جدید چیست؟ با تغییرات سریع اینترنت، از نابودی مطالب جلوگیری می‌شود. به‌نظر می‌آید نرم افزارهای جدید، اتاق‌های گفتگوی جدید و انجمن‌های جدید در یک شبانه روز تغییر و جهش دارند! پس مقاومت برای حفظ خود در یک زمان، کار مشکلی است. اما امروزه زمان مواجهه‌ی کلیسا‌ها و مراکز مذهبی در جهت حفظ احکام الهی با این دنیای مجازی عجیب و شگفت آور رسیده‌ است.

منبع:

- Careaga, Andrew(2001), eministry chapter5 Religion politics sausage- making , Kregel publication