تصور زندگی بدون رنگ، زیستن بدون روح است. رنگ، روح زندگی و طبیعت است و در یک کلام رنگ، زندگیست. رنگ به اجسام، ماهیت میبخشد و اجسام با رنگشان مفهوم پیدا میکنند. رنگها دارای انرژی هستند که به صورت آگاه و ناخودآگاه روی افراد اثرگذارند...
پیشگفتار:
تصور زندگی بدون رنگ، زیستن بدون روح است. رنگ، روح زندگی و طبیعت است و در یک کلام رنگ، زندگیست. رنگ به اجسام، ماهیت میبخشد و اجسام با رنگشان مفهوم پیدا میکنند. رنگها دارای انرژی هستند که به صورت آگاه و ناخودآگاه روی افراد اثرگذارند. رنگها نه فقط از نظر زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف ما اهمیت دارند، بلکه تاثیرات عاطفی-روانی قوی نیز بر اشخاص میگذارند. اهمیت رنگها از نظر تاثیرگذاریشان بر زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، این جنبه از ویژگی رنگها که بهخصوص در زمینه روانشناسی مورد استفاده فراوان قرار میگیرد، به تأثیرات شفابخش رنگ در درمان بیماریها توجه دارد. روانشناسان از رنگها، به عنوان درمانی برای اختلالات خواب، همچنین ناراحتیهای ایجاد شده بر اثر آلزایمر و حالات افسردگی، استفاده میکنند.
استفاده بهجا از رنگ به کاهش خستگی افراد کمک میکند و ابزار مهمی در جهت هدایت و القای حالات روانی خاص به افراد و جوامع است. با استفاده از رنگ می توان به فضا یکپارچگی و وحدت بخشید یا آن را متمایز و قابل شناسایی کرد.
توجه به جنبههای عملکردی و فیزیکی رنگ بدون توجه به ابعاد و تاثیرات روانی آن باعث آزاردهنده جلوه کردن رنگها، در محیط میشود. رنگها دارای معانی نمادین هستند، حتی در تصورات ذهنی ما نیز با رنگهای خاصی تداعی میشود. مثلا رنگهای فیروزهای و آبی یادآور بناهای مذهبی و مساجد هستند یا با دیدن رنگهای قرمز و نارنجی به یاد فستفودها میافتیم. هر رنگی، سمبل و یادآور معانی و وقایع خاصی هستند. برای مثال رنگهای زرد، سرخ، نارنجی یاد آور فصل پاییز و آغاز مدارس است. یا رنگ سفید به نشانه صلح و آرامش یا آغاز فصل زمستان است.
طرح مسئله:
رنگ یکی از جنبههای مهم زندگی شهری است. رنگ یکی از ویژگیهای جداییناپذیر در محیط شهرهاست؛ در همه جای شهرها رنگ وجود دارد، لباس مردم، رنگ خودروها، بدنه و نمای ساختمانها، پوشش بام، کفپوش خیابانها، مبلمان شهری، فضای سبز، حتی شبها هم در شهرها رنگ دارند، همه اینها نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارند. استفاده از رنگها چهره شهرها را با یکدیگر متفاوت میسازد؛ برای مثال در جوامعی که استفاده از رنگهای تیره و کدر، نسبت به رنگهای دیگر مقبولیت بیشتری دارد، در مقایسه با شهرهایی که مردمانش بیشتر از رنگهای شاد و تند استفاده میکنند. این مساله که به نوعی شناسنامه شهرها و مردم آن جوامع بهحساب میآید، از دیرباز در میان جوامع مختلف به چشم میخورده است.
در قدیم به دلیل استفاده از مصالح و رنگهای طبیعی در ساختمانهای شهر، غالبا شهرها دارای چهرهای هماهنگ بودند. رنگهای بکار رفته در فضای شهرها، مطابق با شرایط اقلیمی و فرهنگ، سنن و روحیه مردم منطقه در نظر گرفته میشد و جزیی از هویت شهر به حساب میآمد. (هر رنگ موجود در پرچم هر کشورها، دربرگیرنده نشانی سمبولیک از هویت مردم آن کشور است.) اما آن چه امروزه در شهرها به چشم میخورد، استفاده از رنگها در فضای شهری، بدون در نظر گرفتن اصول و مبانی طراحی و رنگ در شهرها و فاقد انسجام و به دور از هویت ملی و فرهنگی است. استفاده از اینگونه رنگآمیزیها در فضای شهری موجب بروز افسردگی، روانپریشی و عصبانیت مستتر در افراد جامعه می شوند. در شهرهای امروز که با درهمآمیختگی بیحساب و کتاب رنگها مواجهیم، رنگها نه مکمل یکدیگرند و نه از قانون رنگی خاصی پیروی میکنند. به طور کلی رنگها وسیلهای برای جلب توجه یا خودنمایی شده است. هر رنگ دارای پیام و دارای بار معنایی خاصی است. زمانی که بدون توجه به معانی نهفته در رنگها از آنها استفاده شود، محیط به مکانی ناراحت کننده و ناخوشایند برای فرد بدل میشود.
'رنگ که خود عنصری هویتی و عاملی برای تقویت توانایی است، امروزه چنان در شهرها و محله ها به صورت تصادفی و سلیقه ای به کار گرفته میشود که بخشهای تازهساز شهرهای کویری یا شهری در حاشیه دریای خزر، تفاوت چندانی با شهر تهران ندارند و بالعکس. این اغتشاش، بینظمی و بیهویتی در همه جا یکسان است، تنها از همین رو میتوان میان شهرها تجانس و تشابه یافت!' (سایت باشگاه مهندسان ایران)
این در حالی است که طراحان و معماران فضای شهری با استفاده مناسب از رنگ به عنوان یکی از عناصری که در کنار نور، بافت و شکل به محیط، معنا میدهد؛ میتوانند بیشترین تاثیر را بر ادراک بصری و روحی افراد، ایجاد کنند؛ اما در عین حال امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، شاهدیم که در طراحی، معماری و رنگآمیزی شهرها، به صورت سلیقهای و تصادفی عمل میشود تا با توجه به مسائلی چون شرایط اقلیمی، مصالح بومی، فناوری و منابع سلیقه و فرهنگ افراد.
یکی از عواملی که در جذب شهروندان به استفاده از فضاهای عمومی به خصوص پارکها، مهم بهنظر میرسد، استفاده از رنگهای متناسب با محیط و فصل در فضای سبز شهری است. این مهم وظیفه طراحان محیط شهری و آگاهی آنان از دانش روانشناسی رنگها و تکنیکهای ترکیب و همنشینی رنگها است. به طور کلی بکارگیری شیوههایی که در عین چشم نواز بودن، موجب جلبتوجه بیننده شود.
حال مسأله ما در این تحقیق این است که مقبولیت رنگهای بکار رفته در محیط شهر تهران را از نظر شهروندان تهرانی، جویا شویم و بدانیم مردم شهر تهران تا چه حد نسبت به رنگهای پیرامون خود توجه دارند و در این خصوص که تمایل دارند شهرشان چه رنگی باشد، چه انتظاراتی از متولیان این امر در شهر تهران (سازمان زیباسازی شهرداری تهران) دارند. این مسأله از طریق پرسشهای زیر پیگیری میشود:
سوالهای تحقیق:
1. به نظر شما رنگ تا چه حد در زیباسازی شهر میتوان استفاده کرد؟
2. به نظر شما رنگهایی که در شهر تهران استفاده شده، چهره این شهر را زیباتر کرده است؟
3. به نظر شما استفاده از چه رنگهای در زیبایی شهر تهران موثر است؟
4. به نظر شما رنگهای بکار رفته در سطح شهر در میان شهروندان تاثیرگذار است؟
5. رنگهای بکار رفته در سطح شهر ممکنه چه تاثیراتی در میان شهروندان ایجاد کند؟
6. به طور کلی تهران چه رنگیه؟
ضرورت و اهمیت تحقیق:
اگر نمادهای آفرینش یعنی آسمان، زمین، گیاهان، دریا و... با این همه تنوع رنگ آفریده نمیشد، آیا زیباهایی زندگی معنا مییافت. در صورتی که رنگ را از زندگی خود حذف کنیم، زندگی روزمره ما بسیار یکنواخت و کسلکننده خواهد شد. با بکارگیری درست و علمی از رنگها، که خود منبع انرژی بسیار مؤثری هستند، میتوان خمودی و کسالت را از افراد یک جامعه دور کرد. تنوع رنگ در پوشش افراد و چیدمان منازل در تغییر روحیه افراد تاثیر دارد، این تاثیر در استفاده از رنگهای متنوع و شادیبخش در فضاهای عمومی و محیط زندگی اجتماعی شهروندان نیز نمود دارد.
با انجام این نظرسنجی میتوان به نظر مردم تهران درباره استفاده از چه رنگهایی در زیباسازی فضای شهری پیبرد. چنین تحقیقاتی میتوانند به مسئولان کمک کنند تا با بکارگیری اصولی و مناسب از رنگها در چیدمان و فضای شهری، موجب حضور هر چه بیشتر شهروندان در شهر، به عنوان محیطی امن و پرنشاط شوند.
اهداف تحقیق:
هدف کلی از انجام این پژوهش آگاهی از میزان رضایت شهروندان تهرانی از ارائه خدمات شهری در شهر تهران است.
گفتنی است دستیابی به نظرات پاسخگویان در مورد رنگهای بکاررفته در سطح شهر تهران از نظر تناسب با محیط شهری (نقش رنگ در زیباسازی شهر تهران)، از اهداف دیگری است که در این طرح دنبال میشود:
2. رنگهای بکار رفته در سطح شهر ممکنه چه تاثیراتی در میان شهروندان ایجاد کند؟
3. چه پیشنهادی برای استفاده از رنگ برای زیباسازی فضای شهر تهران دارید؟
4. تهران الآن چه رنگی است؟
5. دوست دارید تهران چه رنگی باشد؟
روش شناسی تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر پاسخگویان درمورد نقش رنگ در زیباسازی شهر تهران دست یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 600 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفنها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسشهای تحقیق را داشتهاند، منعکس شده است.
روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
در این پژوهش پیمایشی، با استفاده از نمونهگیری تصادفی نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) گردآوری شده است .عددهای داخل جدول گرد شده است.
نحوه نمونه گیری:
بر اساس فرمول کوکران
جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل 600 نفر از مردم تهران است. از این تعداد 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 1 تا 4 آذرماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری انجام شده است.
پرسشنامه نظرسنجی
1. به نظر شما میشه از رنگ برای زیبایی شهر استفاده کرد؟
2. به نظر شما میشه هر شهری یک رنگی داشته باشه؟
3. به نظر شما میشه هر محلی از تهران بسته میتونه رنگ خاصی داشته باشه؟
( درصورتی که هر جای تهران میتونه رنگ خاصی داشته باشه، به نظر شما این جاهایی را که نام میبرم چه رنگیاند؟)
4. بازار تهران؟
5. جاهای مذهبی تهران؟
6. جاهای تاریخی تهران؟
7. مناطق گردشگری یا پارکهای تهران؟
8. به نظر شما تهران الآن چه رنگیه؟
9. دوست دارید تهران چه رنگی باشه؟
10. تهران قدیم چه رنگی بود؟
11. شما چه پیشنهادی برای زیبایی شهر تهران دارید البته با استفاده از رنگ؟
12. رنگهای بکار رفته در سطح شهر ممکنه چه تاثیراتی روی شهروندان ایجاد کند؟
13. در محله شما بیشتر از چه رنگهایی استفاده شده است؟
14. به نظر شما رنگهایی که در شهر تهران استفاده شده، چهره این شهر را زیباتر کرده است؟
15. سن
16. تحصیلات
17. محل سکونت
18. جنس
چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان درباره نقش رنگ در زیباسازی شهر، در میان شهروندان تهرانی به اجرا درآمده است. یافتههای این طرح به قرار زیر است:
- 50 درصد از پاسخگویان زن و 50 درصد مرد هستند.
- 37 درصد پاسخگویان در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار دارند.
- مدرک تحصیلی 39 درصد از پاسخگویان دیپلم است.
- 15 درصد از پاسخگویان ساکن منطقه چهار تهران هستند.
- از نظر 95 درصد پاسخگویان زیباسازی شهر با استفاده از رنگ امکانپذیر است.
- برای60 درصد پاسخگویان، هر محلی در تهران رنگ خاصی دارد.
- از میان پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، به نظر 26 درصد بازار تهران به رنگهای روشن سبز، آبی و سفید است.
- از میان پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، به نظر 64 درصد جاهای مذهبی تهران به رنگ سبز است.
- از میان پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، به نظر 37 درصد مکانهای تاریخی تهران به رنگ قهوهای است.
- از میان پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، به نظر 65 درصد جاهای گردشگری و پارکهای تهران به رنگ سبز است.
- از نظر 44 درصد پاسخگویان، در حال حاضر رنگ تهران، دودی است.
- 39 درصد از پاسخگویان دوست دارند تهران را آبی ببینند.
- به نظر 21 درصد پاسخگویان، رنگ تهران قدیم آبی بوده است.
- پیشنهاد 37 درصد از پاسخگویان برای زیباسازی شهر تهران، استفاده از رنگهای متنوع و شاد در سطح این شهر است.
- 77 درصد پاسخگویان بر این باورند که رنگهای بکاررفته در سطح شهر موجب شادی شهروندانش میشود.
- در محله 31 درصد از پاسخگویان از رنگ خاصی استفاده نشده است.
توصیف یافتهها
جنس پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 1، از میان 600 نفر پاسخگو، 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.
جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان براساس جنس
جنس
تعداد
درصد
زن
300
50
مرد
جمع
600
100
نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان بر اساس جنس
سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده میشود بزرگترین گروه سنی در میان 600 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 30 سال (37 درصد) و کوچکترین گروه سنی را 71 سال به بالا (1 درصد) تشکیل میدهند.
جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان براساس سن
سن
21 تا 30 سال
225
37
31 تا 40 سال
138
23
41تا 50 سال
113
19
51تا60 سال
49
8
15تا20 سال
40
7
61 تا 70 سال
28
5
71 سال به بالا
1
نمودار شماره 2- پراکندگی پاسخگویان بر اساس سن
سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 600 نفر پاسخگو، 39 درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 1 درصد بیسواد هستند.
جدول شماره 3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات
تحصیلات
دیپلم
223
39
کار شناسی
زیر دیپلم
118
20
دانشجو و کاردانی
79
13
کارشناسی ارشد به بالا
25
4
بیسواد
نمودار شماره 3- پراکندگی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات
منطقه محل سکونت پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 600 نفر پاسخگو، 15 درصد ساکن منطقه 4 تهران هستند.
جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس منطقه محل سکونت
منطقه 4
92
15
منطقه 2
64
11
منطقه 14
42
منطقه 18
6
منطقه 8
34
منطقه 10
33
منطقه 15
31
منطقه 3
27
منطقه 5
منطقه 6
منطقه 12
26
منطقه 1
24
منطقه 7
منطقه 11
3
منطقه 13
منطقه 20
منطقه 19
2
منطقه 16
14
منطقه 9
منطقه 17
منطقه 21
امکان استفاده از رنگ برای زیباسازی شهر، از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان پاسخگویان 95 درصد استفاده از رنگ را برای زیباسازی شهر با امکانپذیر میدانند.
جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ در زیباسازی شهر
امکان استفاده از رنگ در زیباسازی شهر از نظر پاسخگویان
بله
567
95
خیر
نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره استفاده از رنگ در زیباسازی شهر
از نظر پاسخگویان هر محلی در تهران دارای رنگ خاصی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان پاسخگویان 60 درصد هر محلی از تهران را دارای رنگ خاصی میدانند.
جدول شماره 6- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ داشتن هر محلی در تهران
برای پاسخگویان هر محلی از تهران دارای رنگ خاصی است
358
60
242
نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ داشتن هر محلی در تهران
از نظر پاسخگویان بازار تهران چه رنگی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 358 نفر پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، 26 درصد بازار تهران را به رنگهای روشن سبز، آبی و سفید میبینند.
جدول شماره 7- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ بازار تهران
رنگ بازار تهران از نظر پاسخگویان
رنگهای روشن (سبز، آبی و سفید)
رنگهای شاد (نارنجی، قرمز و زرد)
82
رنگهای تیره (قهوهای، خاکستری و سیاه)
74
21
نمیدانم
54
دودی
41
بیرنگ
نمودار شماره 7- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ بازار تهران
از نظر پاسخگویان مکانهای مذهبی چه رنگی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 358 نفر پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، 64 درصد مکانهای مذهبی تهران را به رنگ سبز میدانند.
جدول شماره 8- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ مکانهای مذهبی تهران
رنگ مکانهای مذهبی تهران از نظر پاسخگویان
سبز
229
سایر رنگها (قهوهای، زرد، قرمز)
آبی فیروزهای
12
سیاه و سفید
38
نمودار شماره 8- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ مکانهای مذهبی تهران
از نظر پاسخگویان جاهای تاریخی چه رنگی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 358 نفر پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، 37 درصد جاهای تاریخی تهران را به رنگ قهوهای میدانند.
جدول شماره 9- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ جاهای تاریخی تهران
رنگ جاهای تاریخی تهران از نظر پاسخگویان
قهوهای
131
44
سایر رنگها (قرمز، خاکستری، نارنجی و ...)
30
آبی
زرد
سفید
همه رنگ
نمودار شماره 9- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ جاهای تاریخی تهران
از نظر پاسخگویان فضاهای گردشگری و پارکهای تهران چه رنگی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 358 نفر پاسخگویانی که هر محلی از تهران برایشان رنگ خاصی را تداعی میکند، 65 درصد فضاهای گردشگری و پارکهای تهران را به رنگ سبز میدانند.
جدول شماره10- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ فضاهای گردشگری و پارکهای تهران
فضاهای گردشگری و پارکهای تهران از نظر پاسخگویان
234
65
همه رنگ
45
قرمز، زرد و نارنجی
نمودار شماره 10- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ فضاهای گردشگری و پارکهای تهران
از نظر پاسخگویان تهران در حال حاضر چه رنگی است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان پاسخگویان 44 درصد، رنگ تهران را در حال حاضر دودی بیان کردند.
جدول شماره 11- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ تهران در حال حاضر
از نظر پاسخگویان تهران در حال حاضر چه رنگی است
264
سیاه
122
67
*تحقیقی با موضوع 'رنگ'، توسط گروه نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای روزنامه همشهری در آذرماه 1385، به صورت تلفنی از 1140 نفر از مردم تهران انجام شده است. در این نظرسنجی، رنگ تهران را، 48 درصد از پاسخگویان رنگ دودی و خاکستری و 26 درصد مشکی بیان کردند.
نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ تهران در حال حاضر
پاسخگویان ترجیح میدهند تهران را چه رنگی ببینند؟*
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان پاسخگویان 39 درصد ترجیح میدهند، تهران را آبی ببینند.
جدول شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره ترجیح میدهند تهران را چه رنگی ببینند
پاسخگویان ترجیح میدهند تهران را چه رنگی ببینند
237
175
29
66
سایر رنگها (قرمز، قهوهای، زرد، نارنجی و ...)
*تحقیقی با موضوع 'رنگ'، توسط گروه نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای روزنامه همشهری در آذرماه 1385، به صورت تلفنی از 1140 نفر از مردم تهران انجام شده است. در این نظرسنجی،53 درصد از پاسخگویان رنگ آبی، 22 درصد رنگ سبز و 18 درصد رنگ سفید را به عنوان رنگی بیان کردند، که دوست دارند تهران را به آن رنگ ببینند.
نمودار شماره 12- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره ترجیح میدهند تهران را چه رنگی ببینند
از نظر پاسخگویان تهران قدیم چه رنگی بود؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از نظر 21 درصد پاسخگویان، رنگ تهران قدیم آبی بوده است.
جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ تهران قدیم
از نظر پاسخگویان تهران قدیم چه رنگی بود
126
96
16
75
43
خاکستری
سایر رنگها (سیاه و سفید، قرمز و زرد)
17
نمودار شماره 13- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگ تهران قدیم
پیشنهاد پاسخگویان درمورد استفاده از رنگ برای زیباسازی شهر تهران
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از میان پاسخگویان، 37 درصد برای زیباسازی شهر تهران، استفاده از رنگهای متنوع و شاد در سطح این شهر را پیشنهاد کردند.
جدول شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر تهران با استفاده از رنگ
پیشنهاد پاسخگویان درمورد استفاده از رنگ برای زیباسازی تهران
استفاده از رنگهای متنوع و شاد
پیشنهادی ندارم
93
نقاشی از طبیعت روی دیوار
63
استفاده از رنگهای متناسب با محیط
46
کاهش آلودگی هوا
نظارت شهرداری بر رنگ و نمای ساختمانها
استفاده از گلهای رنگارنگ در شهر
نور پرداری رنگی
ترغیب شهروندان به استفاده از لباسهای رنگین
نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر تهران با استفاده از رنگ
تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان؛ از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از میان پاسخگویان، 77 درصد پاسخگویان بر این باورند که رنگهای بکاررفته در سطح شهر موجب شادی شهروندان میشود.
جدول شماره 15- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان
تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان
شادی
465
77
افسردگی
56
9
35
حضور بیشتر شهروندان در شهر
اجتناب از کجرویهای اخلاقی
نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره تاثیر رنگهای بکاررفته در سطح شهر، روی شهروندان
در محله پاسخگویان از چه رنگهایی استفاده شده است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 16، در محله 31 درصد از پاسخگویان بیرنگ است. (از رنگ خاصی استفاده نشده است.)
جدول شماره 16- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگهای استفاده شده در محلهشان
رنگهای استفاده شده در محله پاسخگویان
بیرنگ است
185
رنگهای شاد
143
رنگهای تیره
توجه نکردهام
47
32
نمودار شماره 16- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره رنگهای استفاده شده در محلهشان