درس نامه آنلاین روزنامه نگاری علمی-درس چهارم/ 4
درسنامه آنلاین روزنامهنگاری علمی از سوی فدراسیون جهانی روزنامهنگاران علمی (WFSJ) و با همکاری شبکه علوم و توسعه (SciDev.Net) طراحی شده است. پیش از این سه قسمت از این درسنامه از نظرتان گذشت. درس اول به طراحی و ساختاربندی روزنامهنگاری علمی اختصاص داشت، موضوع درس دوم سوژهیابی و چگونگی داوری درباره صحت و سقم اعتبار منابع سوژهها بود. در درس سوم، آمادگیهای پیش از انجام مصاحبه، نحوه آغاز و انجام آن و شیوه طراحی سئولات برای موقعیتهای متفاوت مطرح شد...
اشاره: درسنامه آنلاین روزنامهنگاری علمی از سوی فدراسیون جهانی روزنامهنگاران علمی (WFSJ) و با همکاری شبکه علوم و توسعه (SciDev.Net) طراحی شده است. پیش از این سه قسمت از این درسنامه از نظرتان گذشت. درس اول به طراحی و ساختاربندی روزنامهنگاری علمی اختصاص داشت، موضوع درس دوم سوژهیابی و چگونگی داوری درباره صحت و سقم اعتبار منابع سوژهها بود. در درس سوم، آمادگیهای پیش از انجام مصاحبه، نحوه آغاز و انجام آن و شیوه طراحی سئولات برای موقعیتهای متفاوت مطرح شد. درس چهارم این درسنامه به تکنیکها و قالبهای نوشتن متنهای علمی اختصاص دارد. در بخش اول از این درس مهارتهای نگارش متنهای علمی و در بخش دوم روشهای علمینویسی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش سوم با اصول نویسندگی علمی در سبکهای مختلف آشنا میشویم و اکنون در بخش چهارم اصول خبرنویسی را با هم مرور میکنیم.
***
الف: ارزش خبری چیست؟
پیش از اینکه داستان خود را بنویسید بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید که مناسب ترین زاویه دید از نظر ارزش خبری برای مخاطب شما کدام است. بدین ترتیب متوجه خواهید شد که کدام بخش از داستانتان را باید برجسته کنید. عوامل مختلفی وجود دارد که به شما کمک میکند تا متوجه شوید آیا یک رویداد ارزش خبری دارد یا خیر.
برای اطلاعات بیشتر به درس های 1 و 2 این مجموعه مراجعه کنید.
ب: اطلاعات مورد نیاز برای داستان های خبری
یک داستان خبری خوب نیازمند اطلاعاتی از انواع زیر است:
پ: منبع داستان های خبری: هنگامی که داستان خبری خود را مینویسید حداقل از 2 منبع متفاوت استفاده کنید و البته اگر توانستید از تعداد بیشتری از منابع صحت خبر را تایید کنید (درس 1 را ببینید)
منابع شما ممکن است منابع اطلاعات خام باشد مواردی نظیر، نظر سنجیها، اسناد، بایگانی های دولتی، ژورنالها، خبرنامهها، داستان های دیگر رسانهها و همچننین ممکن است این منابع منابع انسانی باشند نظیر منشی دفتر، کارشناسان، مردمی که در گیر داستان بوده اند، مردمی که تحت تاثیر موضوع خبر قرار میگیرندمردمی که میتوانند رویدادی را به یاد بیاورند و مردم عادی درون خیابان.
مثال:
مقاله زیر را به نقل از ABC استرالیا بخوانید
منابع پنهان گازهای گلخانه ای هندوستان
[ http://www.abc.net.au/science/news/stories/2007/1964548.htm ]
دقت کنید که چطور نویسنده به تحقیقات انجام شده، نویسنده اصلی تحقیق، موسسه تحقیقاتی، فعالان و منابع دولتی ارجاع میدهد.
ت: انواع داستان های خبری
1- داستان آینده نگر: این نوع داستان روایتی از رویدادی است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. مثلا کنفرانسی که قرار است در آینده برگزار شود. معمولا این سبک خبرها را به شیوه هرم وارونه مینویسند یعنی مهم ترین بخش خبر و جذاب ترین اطلاعات را در ابتدای خبر و اطلاعات ضمیمه را در ادامه آن میآورند. ساختار چنین اخباری معمولا به این ترتیب است:
الف. لید: داستان را با پاسخ دادن به 3 سوال اصلی چه، چه وقت و کجا آغاز میکنند. به یاد داشته باشید شما در حال اطلاع رسانی رویدادی هستید که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. پس آن را درست و سریع اعلام کنید. این لید معمولا یک تا دو جمله را شامل میشود که هر کدامش نباید بیش از 25 تا 35 کلمه باشد.
ب. پاراگراف دوم: اطلاعات جزیی تری از آنچه قرار است رخ دهد را در اختیار خواننده میگذارد. مردمی که درگیر این داستان هستند (مثلا برگزار کننده ها) کسانی که شرکت میکنند و موضوعات مهمی که قرار است در آن مطرح شود
پ: پاراگراف سوم: اطلاعات زمینه و تکمیلی را در رابطه با موضوع یا افرادی که در این برنامه نقش دارند - بسته به اهمیت هر کدام - را ارایه میدهد.
معمولا چنین داستان های خبری در حدود 4 پاراگراف هستند و جملات نیز از تعداد کلمات کمی تشکیل شده است. برای مثال نمونه زیر را ببینید
کویت میزبان هشتمین کنفرانس علم در قرآن است:
[ http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1160574245493&pagename=Zone-English-HealthScience%2FHSELayout ]
2- اخبار رویداد (Spot news): این نوع داستان چیزی را گزارش میکند که به تازگی اتفاق افتاده است . این نوع خبر نیز معمولا با استفاده از الگوی هرم وارونه نوشته میشود و مهمترین بخش اطلاعات در ابتدا میآید و اطلاعات کم اهمیت تر در ادامه آن آورده میشود. در لید این اخبار به سوال های اصلی خبر(چه چیزی، کی، کجا، چرا و چگونه و چه کسی) پاسخ داده میشود و سپس جزییات مرتبط اورده میشود. معمولا در پاراگرف سوم نقل قولها و اطلاعات زمینه اورده میشود همیشه به یاد داشته باشید که نوشته خود را همانطور که پیشتر گفته شده بود از حالت خشک درآورده و رنگ آمیزی کنید.
مثال: این نمونه ای از چنین خبری در نیو ساینتیست است.
ماهواره هل نخستین تصویر از ابرهای درخشان مرموز را تهیه کردند:
[ http://space.newscientist.com/article/dn12171-satellite-snaps-first-images-of-mysterious-glowing-clouds.html ]
3- داستان خبری از صحبت های مردم : نمونه ای از چنین داستان هایی گزارش هایی است که از یک کنفرانس مطبوعاتی یا ارایه عمومی یک مقاله تهیه میشود.
الف: لید: در لید میتوانید مهمترین نکات مطرح شده در رویداد را به شکل نقل قول غیر مستقیم بیاورید
ب: پاراگراف دوم: نقل قول های مستقیمی از سخنران بیاورید و توضیح دهید که چرا و کجا این جملات ایراد شده است.
پ: پاراگراف سوم: اطلاعت پیش زمینه را بیاورید
ت: پاراگراف چهارم: به بیان تفسیری دومین نقل قول مهم بپردازید
ث: پنجمین پاراگراف: نقل قول مستقیمی را برای زینت دادن به نوشته و تکمیل آن بیاورید
ج: پاراگرفا ششم: اطلاعات پیش زمینه بیشتری را بیاورید
مثال: این داستان از رویترز را مرور کنید:
فعالان: توسعه چین به بهای هیمالیا تمام خواهد شد
[ http://www.reuters.com/article/environmentNews/idUSDEL25608220070629 ]
4- پیگیری خبری: این نوع داستانها مربوط به رویدادهایی میشود که پیشتر اتفاق افتاده اما هنوز توجه مخاطب را به خود جلب میکند. مردمی که این داستان را میخوانند احتمالا از قبل اطلاعاتی در باره آن دارند و بیشتر مایلند اطلاعات بیشتری پیدا کنند میتوان یک داستان به روز یا داستانی از نقل قولها - که در بالا توضیح داده شده اند - را مورد پیگیری قرار داد.
این خبر که از سوی BBC منتشر شده است در پی موجی از گرما در جنوب اروپا منتشر شدکه توجه فراوانی را به خود اختصاص داده بود.
[ http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6245370.stm ]
هنگامی که خبری را مینویسید مطمئن باشید که
با صرف انرژی خلاقه کافی شما قادر خواهید بود هرچیزی را به قالب خبری در بیاورید. به خاطر داشته باشید : منابع شما متخصصان هستند و نه خود شما. اگرچه شما ممکن است از 2 یا 3 نفر نقل قول کنید اما باید تاجایی که میتوانید باافراد مختلف گفتوگو کنیدتا بتوانید اهمیت و وزن واقعی نظر هر یک از افراد را به درستی تخمین بزنید.