خبرنگاری ورزشی و انتخاباتی روبات «هلیوگراف» در واشنگتن‌پست

تجربه‌های هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری – بخش اول

خبرنگاری ورزشی و انتخاباتی روبات «هلیوگراف» در واشنگتن‌پست

هوش مصنوعی از جمله حوزه‌های مورد توجه در دهه گذشته بوده و چشم‌انداز آینده آن نیز رو به گسترش تصویر می‌شود. در افق زمانی نه‌چندان دور هوش مصنوعی همه عرصه‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در سال‌های اخیر ایده‌های قابل توجهی درباره کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه رسانه و روزنامه‌نگاری مطرح شده اما تاکنون بخش اندکی از آنها تحقق یافته است. در مجموعه مطالبی نگاهی خواهیم داشت به تجربه‌هایی که سازمان‌های رسانه‌ای در به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه روزنامه‌نگاری داشته‌اند.

***

سال 2016 روزنامه واشنگتن‌پست با استفاده از یک روبات خبری به‌نام «هلیوگراف» (Heliograf) تجربه جدیدی در روزنامه‌نگاری آغاز کرد.

این روبات با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تولید خودکار اخبار در حوزه‌های ورزش و انتخابات را انجام می‌داد. از زمان آغاز به‌کار این روبات، در مدت یک‌سال 850 متن خبری تولید شد.

نقطه اوج توجه به هلیوگراف در رویداد المپیک تابستانی ریو سال 2016 بود. این روبات به‌طور خودکار نتایج مربوط به رقابت‌های ورزشی المپیک را از وب‌سایت داده‌های ورزشی استتس (www.stats.com) دریافت و بر مبنای آنها خبر تولید می‌کرد.

این اخبار در قالب به‌روزرسانی‌های چندجمله‌ای کوتاه در اکانت توییتری واشنگتن‌پست برای المپیک به آدرس @WPOlympicsbot برای خوانندگان منتشر می‌شد و همچنین خروجی‌هایی برای سایر پلتفورم‌ها و کاربران «الکسا» (دستیار هوشمند آمازون) وجود داشت.

هلیوگراف برنامه روزانه رویدادهای المپیک، نتایج مربوط به رویدادها و کسب‌ مدال‌ها، برترین‌ها در کسب مدال‌ها و هشدارها را 15 دقیقه قبل از شروع یک رویداد در اختیار خوانندگان قرار می‌داد. سام هان، مدیر مهندسی علوم داده این پروژه راه‌اندازی هلیوگراف را گامی در جهت به‌کارگیری یادگیری ماشینی در واشنگتن‌پست دانسته بود.

این ابزار هوش مصنوعی در این دوره المپیک در مجموع حدود 300 گزارش خبری کوتاه تولید و منتشر کرد. با پایان المپیک 2016،  فعالیت هلیوگراف متوقف نشد. واشنگتن‌پست از هلیوگراف برای پوشش رقابت‌های انتخاباتی و همچنین بازی‌های فوتبال دبیرستانی در منطقه دی.سی استفاده کرد.

در ایالات متحده امریکا مسابقات ورزشی محلی مخاطبان خاص خود را دارد، با این حال به دلیل کثرت این نوع مسابقات پوشش تعداد محدودی از آنها ممکن است.

واشنگتن‌پست در تجربه بعدی خود از هلیوگراف کمک گرفت و با دریافت نتایج از تابلو مسابقات فوتبال محلی، برای آنها گزارش‌های خبری اختصاصی تولید کرد.

با گذشت یک سال کارنامه فعالیت هلیوگراف به تولید 850 متن رسید. از این تعداد 500 متن خبری مربوط به انتخابات بود که در مجموع 500 هزار کلیک برای واشنگتن‌پست به ارمغان آورد.

در این دوره هیلوگراف رقابت‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان، سنا و فرمانداری در 50 ایالت امریکا را پوشش داد. واشنگتن‌پست در این دوره هلیوگراف را در چارچوب یک سیستم مدیریت محتوای ترکیبی استفاده کرد.

با استفاده از ابزار ویرایش هلیوگراف، دبیران واشنگتن‌پست می‌توانستند تحلیل و اطلاعات تکمیلی به متن‌های نوشته شده توسط روبات استفاده کنند و همچنین در صورت نیاز این متن‌ها را بازنویسی کنند.

فعالیت هلیوگراف به شکل‌های دیگری نیز در مجموعه واشنگتن‌پست ادامه داشته است. سال 2020 از قابلیت‌های این روبات-خبرنگار برای تولید محتوای صوتی شخصی‌سازی‌شده درباره نتایج انتخابات در ایالات متحده امریکا استفاده شد.

با کمک هلیوگراف مخاطبان بر اساس موقعیت جغرافیایی‌شان می‌توانستند به‌محتوای متفاوتی درباره نتایج انواع رقابت‌های انتخاباتی دسترسی پیدا کنند.

در هلیوگراف ابتدا قالب‌های روایی ثابتی توسط روزنامه‌نگاران در موضوعات ورزشی و سیاسی نوشته شد که به‌تناوب توسط روبات استفاده می‌شود.

روبات همچنین در موضوعات مختلف به پایگاه‌های داده‌ آنلاین ساختاریافته دسترسی دارد و می‌تواند داده‌های خام مربوط به نتایج مسابقات ورزشی یا رقابت‌های انتخاباتی را دریافت کند.

هلیوگراف با بهره‌گیری از ساختارهای متنی که در اختیار دارد به‌محض دریافت نتایج جدید می‌تواند به‌صورت خودکار گزارش خبری مرتبط با آن را تنظیم و منتشر کند.

خبرهای هیلوگراف در تجربه المپیک ریو پیش از انتشار توسط دبیران بازبینی و تایید نمی‌شد و تنها نظارت پس از انتشار روی آنها وجود داشت.

در تجربه‌های بعد امکان فعالیت مشترک روبات و دبیران فراهم و متن‌ها قابلیت تکمیل و بازنویسی پیدا کرده‌اند. هلیوگراف همچنین این قابلیت را دارد که بتواند برای پلتفورم‌های مختلف، نسخه‌های متفاوتی از یک خبر واحد تهیه کند.

مجموعه این فعالیت‌ها باعث شد هلیوگراف در مسابقات جهانی بیگگیرز (BIGGIES) سال 2018 رتبه اول را کسب کند.

در این مسابقات بهترین محصولات و استراتژی‌های کلان‌داده و هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط شرکت‌های رسانه‌ای از سراسر جهان شرکت کرده بودند.

هلیوگراف در کنار یک محصول دیگر از واشنگتن‌پست به‌صورت مشترک برنده رقابت در شاخه بهترین استفاده از روبات در سازمان‌های رسانه‌ای شد.

این روبات در زمان راه‌اندازی بخشی از مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی بود که از طریق پلتفرم پابلیشینگ آرک (Arc Publishing) در دسترس قرار داشتند.

این پلتفرم دیجیتالی پیشرفته شامل مجموعه ابزارهایی است که برای پاسخگویی به نیازهای ناشران مدرن طراحی شده است.

پلتفورم پابلیشینگ آرک توسط مهندسان و طراحان واشنگتن‌پست ساخته شده و از ابزارهای انعطاف‌پذیر و پیچیده‌ای تشکیل شده که به‌طور یکپارچه با هم کار می‌کنند و می‌توانند به صورت جداگانه عمل کنند.

پابلیشینگ آرک، طیف وسیعی از نیازهای فناوری برای ناشران دیجیتال شامل ابزارهای ویدیو، وب و برنامه‌های موبایل، پیوند به سایر پلتفرم‌ها، محتوای خودکار، داده‌کاوی و ابزارهای نوآورانه کسب درآمد را شامل می‌شد. این پلتفورم در سال 2021 باعنوان جدید اکس‌پی آرک (Arc XP) بازسازی برند (ری‌برندینگ) شد.

تا پیش از این تجربه روزنامه‌نگارانه، برخی شرکت‌های حوزه فناوری در زمینه تولید متن‌های هوشمند فعالیت می‌کردند، اما فعالیت روبات واشنگتن‌پست و چند رسانه دیگر سرعت بخشیدن به مسیر جدیدی بود که «روزنامه‌نگاری خودکار» (Automated Journalism) یا «روزنامه‌نگاری روباتی» (Robot Journalism) نامیده شده است.

پیشگامی واشنگتن‌پست با خرید این موسسه مطبوعاتی توسط جف بزوس، میلیارد حوزه فناوری در سال 2013 بی‌ارتباط نیست. بزوس بنیان‌گذار وب‌سایت آمازون که از جمله موثرترین و ثروتمندترین چهره‌های جهانی است با تملک واشنگتن‌پست از حدود یک دهه پیش زمینه اقدامات نوآورانه را در این سازمان رسانه‌ای فراهم آورد.

واشنگتن‌پست با راه‌اندازی این روبات-خبرنگار از جمله پیشگامان «روزنامه‌نگاری خودکار» بوده است. آینده این ژانر جدید روزنامه‌نگاری سرشار از عدم‌قطعیت‌های نامعلوم است و مسیر روشنی پیش رو نیست.

هدف هلیوگراف این بود که روزنامه‌نگاران را از تنظیم خبرهای ساده رها کند و آنها را  قادر سازد کارهای با ارزش و عمیق‌تر انجام دهند. از این رو در این تجربه ایده جایگزینی شغل روزنامه‌نگاری با هوش مصنوعی مطرح نبوده است.

این فناوری به روزنامه‌نگاران واشنگتن‌پست اجازه می‌دهد تا به‌جای کارهای پیش پا افتاده مانند تنظیم خبرهای نتایج مسابقات تمرکز بیشتری بر گزارش‌های عمیق داشته باشند.

با این حال صورت‌های پیشرفته‌تر چنین روبات‌هایی در دهه‌های آینده بخش بیشتری از فعالیت‌های روزنامه‌نگاران را به‌عهده خواهند گرفت. جایگزینی روبات‌ها با روزنامه‌نگاران یکی از احتمال‌هایی است که ممکن است در آینده به‌وقوع بپیوندد.


منابع:

- WashPostPR (2016). The Washington Post experiments with automated storytelling to help power 2016 Rio Olympics coverage. WashPost PR Blog.

URL:https://www.washingtonpost.com/pr/wp/2016/08/05/the-washington-post-experiments-with-automated-storytelling-to-help-power-2016-rio-olympics-coverage/

- WashPostPR (2016).  The Washington Post to use artificial intelligence to cover nearly 500 races on Election Day. WashPost PR Blog. URL: https://www.washingtonpost.com/pr/wp/2016/10/19/the-washington-post-uses-artificial-intelligence-to-cover-nearly-500-races-on-election-day/

- Keohane, Joe (2017). What News-Writing Bots Mean for the Future of Journalism. Wired. URL: https://www.wired.com/2017/02/robots-wrote-this-story/

- Maffei, Lucia (2017). Robots will cover the Olympics for The Washington Post. WashPost PR Blog. URL: https://techcrunch.com/2016/08/05/robots-will-cover-the-olympics-for-the-washington-post/

- Moses, Lucia (2017). The Washington Post’s robot reporter has published 850 articles in the past year. DigiDay Media. URL: https://digiday.com/media/washington-posts-robot-reporter-published-500-articles-last-year

- WashPostPR (2017). The Washington Post leverages automated storytelling to cover high school football. WashPost PR Blog. URL: https://www.washingtonpost.com/pr/wp/2017/09/01/the-washington-post-leverages-heliograf-to-cover-high-school-football/

- WashPostPR (2018). The Post’s Heliograf and ModBot technologies take first place in 2018 Global BIGGIES Awards. WashPost PR Blog. URL: https://www.washingtonpost.com/pr/wp/2018/03/23/the-posts-heliograf-and-modbot-technologies-take-first-place-in-2018-global-biggies-awards/

- WashPostPR (2021). The Washington Post to debut AI-powered audio updates for 2020 election results. WashPost PR Blog. URL: https://www.washingtonpost.com/pr/2020/10/13/washington-post-debut-ai-powered-audio-updates-2020-election-results/

- WashPostPR (2021). Arc Publishing rebrands as Arc XP, reflecting focus on delivering exceptional digital experiences for customers across industries. WashPost PR Blog.

URL:https://www.washingtonpost.com/pr/2021/04/05/arc-publishing-rebrands-arc-xp-reflecting-focus-delivering-exceptional-digital-experiences-customers-across-industries/