نگاهی به کتاب «تغییر» دیمون سنتولا برای یافتن پاسخ این پرسش؛ آیا به کمک رسانهها میتوان یک نام و هویت یک برج یا حتی یک «خلیج فارس» را تغییر داد؟
در نشستی راجع به نقد کتاب «تغییر» نوشتهی دیمون سنتولا سعی کردیم به این پرسش فکر کنیم که برای «تغییر» نام یک دریای تاریخی مثل «خلیج فارس» یا برج 46 سالهی ترامپ در نیویورک چه مسیری را باید طی کنیم؟ رسانهها (به عنوان یکی از متغیرها و بازوان موثر) چگونه میتوانند کاری کنند که نیویورکیها به برج ترامپ بگویند، #برج_بایدن؟
احتمالاً برخی در پاسخ میگویند فقط کافی است آدمهای مشهور را مجاب کنیم هشتگ بزنند #برج_بایدن. ولی دیمون سنتولا در کتاب «تغییر»، این تصور رایج را به چالش میکشد و نشان میدهد انتشار «همهگیریهای ساده» (اطلاعات) با پذیرش «تغییرات پیچیده» (باورها و رفتارها) قواعدی کاملاً متفاوت دارد. در طول نوشتار در مییابیم که عوض کردن نام برج ترامپ چهقدر سخت است و تغییر نام یک دریا کاری غیرممکنتر. چنان غیرممکن که باید گفت ترامپ فقط عِرض و آبروی خودش را میبرد و برای مفهوم هزاران سالهی «خلیج فارس» زحمتی به بار نمیآورد.