• واحد آموزش و پژوهش
  • 1393-06-25 07:16:00
  • کد مطلب : 3752
راز ماندگاری یک نشریه

اگر بگوئیم تاریخ مطبوعات ایران مملو از نشریات اقتصادی شکست خورده است پر بیراه نگفته‌ایم. اینکه خیل نشریات اقتصادی خود با حربه اقتصاد و یا  بی تدبیری  اقتصادی وبعضاً سیاسی  از گردونه حیات مطبوعاتی ما حذف شده و می‌شوند خود موضوعی قابل توجه است که باید مورد بررسی دقیق و همه جانبه علمی قرار گیرد.

اگر بگوئیم تاریخ مطبوعات ایران مملو از نشریات اقتصادی شکست خورده است پر بیراه نگفته‌ایم. اینکه خیل نشریات اقتصادی خود با حربه اقتصاد و یا  بی تدبیری  اقتصادی وبعضاً سیاسی  از گردونه حیات مطبوعاتی ما حذف شده و می‌شوند خود موضوعی قابل توجه است که باید مورد بررسی دقیق و همه جانبه علمی قرار گیرد. اما در میان خیل نشریات جوانمرگ  اقتصادی  تک خال های موفقی هم پیدا می شوند که ماندگار شده و شکل نهادینه پیدا کرده اند. روزنامه دنیای اقتصاد و برخی از نشریات  زیر مجموعه این موسسه از آن جمله  اند. موضوع پرونده این شماره مدرسه همشهری بررسی دلایل و عوامل ماندگاری  و موفقیت هفته نامه ' تجارت فردا '، یکی از نشریات موفق موسسه مطبوعاتی دنیای اقتصاد است.

هفته نامه 'تجارت فردا' به مدیر مسئولی 'علیرضا بختیاری' و سردبیری 'محمد طاهری' با رویکردی تحلیلی درمورد مسائل اقتصادی ایران امروز  17 تیرماه  سال 1391منتشر شد.

مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد و هفته نامه تجارت فردا در آن زمان هدف از انتشار این هفته نامه را '  پر کردن خلأ تحلیل در عرصه های مختلف اقتصاد، آینده نگری بازارها و کندوکاو در فرصت های کسب و کاراعلام کرد و افزود: تجارت فردا نشریه ای مثبت نگر است و تلاش می کند حتی در تنگناهای اقتصادی به دنبال فرصت های کسب و کار و افزایش سود و بازدهی فعالیت های آحاد اقتصادی باشد.

اکنون تجارت فردابه صدمین شماره خود رسیده است و مدرسه همشهری  میزان تحقق چنین اهدافی و  رازماندگاری و موفقیت این نشریه را در مجموعه7مطلب زیر مورد بحث و بررسی قرار داده است:

1- تجارت فردا پلی میان تکنوکراتها و سیاست گذاران- گفت و گو با محمد طاهری سردبیر تجارت فردا  توسط مجید یوسفی

2- تجارت فردا فراتر از کلیشه ها -مقاله ای  تحلیلی از پگاه طوسی

3-  این اقتصاد است - یادداشتی از رضا طهماسبی  

4- تجربه ای ماندگار در روزگاری سخت - یادداشتی از پویا جبل عاملی

5- هیچ گاه سوژه‌ ها کهنه  نمی شوند -  فراز و فرود مطبوعات اقتصادی و تجربه صد شماره تجارت فردا - تحلیلی از مجید یوسفی

6- رمز موفقیت -   یادداشتی از احسان برین

7- مصاحبه با نوبلیست ها ، آغاز راهی بی پایان - یادداشتی ازسید محمد امین طباطبایی