فضای مجازی مجالی برای شکل گیری اجتماعات (communities) جدیدی از کاربران فراهم میکند. از زمان 'تونیس' (Tonnies) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی 'اجتماع' در مقابل 'جامعه' (گزلشافت و گمنشافت) به بعد، همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی 'رودررو بودن'، 'محدودیت تعداد'، و 'ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی' (rational ) را از خصائص بنیانی 'اجتماع' عنوان کردهاند. هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطهای با واسطه است و نه رودررو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح 'اجتماع' برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.
فضای مجازی مجالی برای شکل گیری اجتماعات (communities) جدیدی از کاربران فراهم میکند. از زمان 'تونیس' (Tonnies) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی 'اجتماع' در مقابل 'جامعه' (گزلشافت و گمنشافت) به بعد، همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی 'رودررو بودن'، 'محدودیت تعداد'، و 'ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی' (rational ) را از خصائص بنیانی 'اجتماع' عنوان کردهاند. هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطهای با واسطه است و نه رودررو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح 'اجتماع' برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند. در این میان تلاشهای متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد. میتوان به تلاشهای خانم 'شلینی' و'نچرلی' ، ( Shalini Venturelli) اشاره کرد. نظرات 'ونچرلی' روی سایت 'یو ، اس ، اینفو' ( USINFO ) ارائه شده است. او به شبکهها و سازمانهای رسمیای که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند می پردازد و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت های آنها اشاره میکند.
شبکههای اجتماعی بر پایهی اینترنت از قبیل 'facebook.com'و ' myspace.com' در بین جوانان آمریکایی محبوبیت به سزایی کسب کردهاند. این شبکههای اجتماعی درعین حال که فضاهایی هستند که درآنها افراد دوستان جدیدی پیدا میکنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار میدهند، مکانهایی برای تبادل نظری هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک میگذارند.
این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث میشود تا این شبکهها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایدههای جدیدی معرفی میشوند و مورد بحث قرار میگیرند.
'ونچرلی' در بحث از قوانین بین المللی ارتباطات الکترونیکی، قوانین مهم موجود در زمینه ارتباطات الکترونیکی و توافقات بین المللی و پیامدهای آنها بر قوانین تصویبی در سطوح ملی را تحت عناوین زیر طبقه بندی میکند:
سیاست اینترنتی بین المللی (International Internet Policy) تعدادی از گروههای محلی و بین المللی درحال بسط و بهبود سیاستهای مرتبط با اینترنت هستند. بعضی دیگر در خدمت اهداف همکاری بین المللی هستند. سایتهایی که با لینکهای متعدد به صفحات اینترنتی مختلفی مانند تکنولوژی اطلاعات و به مالکیت معنوی برخی از این مجموعههای بین المللی متعدد، اشاره می کنند.
سازمان ملل متحد (UN) اجلاس جهانی در زمینه جامعهی اطلاع رسانی 'دبلیو اس آی اس' (WSIS ) سؤالاتی را در زمینهی ' روش اداره کردن اینترنتی' عنوان کرد.
اتحادیهی اروپا (European Union) اتحادیهی اروپا (EU) مجموعهای فراگیر از قوانین را جهت ماندن در گردونه رقابت ارتباطات تدوین کرده است. جهت مشاهده چهارچوب تنظیمی این قوانین می توانید به این آدرس مراجعه کنید:http://europa.eu.int/information_society/topics/telecoms/index_en.htm
جهت اطمینان از این امر که شهروندان عضو اتحادیه، کاملاً از مزایای جامعه اطلاع رسانی بهرهمند گردند، اتحادیه اروپا حرکتی جدید با نام 'ای یوروپ' (eEurope ) را آغاز کرده است؛ که هدف آن بهبود امکان دسترسی و استفاده از تکنولوژیهای اینترنتی در تمامی زمینههای توسعهی انسانی است. آدرس زیر نشان دهنده فعالیتهای این گروه جدید است: http://europa.eu.int/information_society/eeurope/action_plan/index_en.htm
در زمینهی محتویات مضر و یا غیرقانونی، در حال اتخاذ تدابیری عملی است که جزئیات آن را میتوان در آدرس زیر مشاهده کرد: http://europa.eu.int/ISPO/iap/index.htm
بانک جهانی (World Bank) دایره تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاع رسانی جهانی بانکهای بین المللی 'جی آی سی تی' (GICT) ارائه گر موارد زیر است:
مشاوره در امر سیاستگذاری برای بخش تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاع رسانی (ICT) شامل مخابرات تلفنی (آزادسازی، خصوصی سازی، اختیارات تولیدی)، اینترنت (اتصالات الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی)، خدمات پستی و پخش برنامه.
پشتیبانی سرمایه گذاری برای کمک مالی عمومی در زمینه ارائه زیر ساخت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاع رسانی ارائه شده توسط بخش خصوصی به خانوارهای روستایی و یا شهرنشینان در کنار شبکههای پست عمومی.
سرمایه گذاری روی ارائه کنندگان خصوصی تلفن همراه و زیر ساختهای ثابت مخابرات تلفنی، ارائه دهندگان سرویسهای اینترنتی 'آی اس پی' ها (ISPs)، ارائه دهندگان سرویسهای کاربردی 'ای اس پی' ها (ASPs)، دفاتر توسعهی نرم افزار، چهارچوبهای گردآوری اطلاعات و تجارتهای دو طرفه (B2B).
جهت مشاهده تأمین وجه و تکوین پروژههای 'آی سی تی' (ICT) به آدرس زیر مراجعه کنید: http://www.worldbank.org/ict
آی.سی.ای.ان.ان (ICANN) مؤسسه اینترنتی اسامی و اعداد واگذار شدهی 'آی.سی.ای.ان.ان ' مؤسسهای غیر انتفاعی است که مسئولیت مدیریت اعطای اسامی حوزههای اینترنتی و دیگر فعالیتهای مدیریتی مربوط را بر عهده دارد. آدرس زیر متعلق به این مؤسسه است: http://www.icann.org
'آی سی ان ان ' دارای نقشی مهم اما محدود و عموماً فنی در اداره اینترنت دارد. آی.سی.ای.ان.ان را نباید به عنوان جایگاه اداره وسیعتر اینترنت در نظر گرفت.
یکی از فعالیتهای 'آی.سی.ای.ان.ان' تنظیم سیاست واحد رفع اختلاف در زمینه اسامی آدرسهای 'یو دی آر پی' (UDRP) بود که بر اساس آن دارندگان نامهای تجاری میتوانند اسامی آدرسهایی را که به حقوقشان تجاوز میکنند لغو یا به لیست شرکتهای تجاری متخلف انتقال میدهند. http://www.icann.org/udrp/udrp.htm
دبلیو. تی. او (WTO) سازمان تجارت جهانی (WTO) دو موافقتنامهی مهم در زمینههای 'آی تی'(IT) و 'آی پی'(IP) دارد. توافقنامه 'تریپز' (TRIPS ) استانداردهای بین المللی برای حفاظت از حقوق مالکیت های معنوی را تعیین کرده است. متن این دو موافقتنامه را میتوانید در آدرس زیر مشاهده کنید. http://www.wto.org/english/tratop_e/trips_e/trips_e.htm
بیانیه یوزیران در ارتباط با تولیدات تکنولوژی اطلاعات آی.تی.ای (ITA) توسط 29 شرکت کننده در اجلاس وزیران در سنگاپور در سال 1996 تنظیم شد. این بیانیه به امضا کنندگانش(تولیدکنندگان ITA) امکان میداد تا از تاریخ اول ژانویه سال 2000 تعرفههای محصولات مرتبط با تکنولوژی ارتباطات (IT) خود را حذف کنند. اضافه شدن کشورهای عضو بیشتر، باعث شد تا این تاریخ برای بعضی محصولات تمدید شود .برای مشاهدهی بیانیه به آدرس زیر مراجعه کنید. http://www.wto.org/english/tratop_e/inftec_e/inftec_e.htm
'ونچرلی' در ادامه میافزاید: اینترنت در عین حال که برای جوانان ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است میتواند مخرب نیز باشد. اینترنت ابزار قدرتمندی است که میتواند باعث فساد و درعین حال ابزار آموزش و تعلیم نوجوانان و دانش آموزان باشد. اینترنت در ابتدا به گونهای طراحی شد تا فضایی خود گردان باشد و افراد در آن بتوانند بدون کنترل رسمی به بیان عقاید خود بپردازند. فرض بر این بود که قوانین و پروتکلهای مربوط به این فضا از راه توافق بین اعضای آن و نه از راه سلسله مراتب و توسط مراکز تصمیم گیرنده مرکزی، تهیه شود. اینکه اینترنت ارائه دهندهی هر دو دسته از اطلاعات مفید و غیر مفید است به همین تفکر اساسی اولیه برمیگردد. فرض اولیه بر این بود که اینترنت به بازار مجازی آراء و عقاید شباهت داشته باشد که در آن کاربران و اعضاء، خود تصمیم بگیرند که کدام کلام خوب و کدام یک بد است. اگر دولتها تلاش کنند به اینترنت فشار بیاورند تا مانند رسانه های متعارف دیگر عمل کند، آنگاه دیگر نمیتوان واژهی اینترنت را که شبکهای از شبکههای ارتباطات اجتماعی بین افراد و گروهها است، بر آن گذارد؛ بلکه در آن صورت اینترنت بهصورت شعبهای از یک سازمان کلاسیک رسمی و حکومتی در خواهد آمد.
با علم به این تفاوت، دولت ایالات متحده همواره در ارتباط با اعمال محدودیتهای کلامی بر اینترنت محتاط عمل کرده است. حوزهی قوانین مرتبط با گفتار مجازی در اینترنت مواردی از قبیل حفاظت از کودکان در برابر منحرفین اینترنتی، کسب اطمینان دربارهی حقوق مالکیت معنوی و آزادی بیان سیاسی و خلق قوانین مشترک در ارتباط با نقل و انتقالات دیجیتال و بسیاری موارد دیگر از این دست را پوشش میدهد.
نکته جالب در خصوص افراد و مردمی است که برای کوچکترین مورد مربوط به حفظ حریم خصوصی خود مبارزه میکنند، اما وقتی پای اینترنت به میان میآید اطلاعات شخصی فراوانی را در اختیار اشخاص مختلف قرار میدهند. این امر به پارادوکس جالبی در بازار اطلاعاتی فضای مجازی اینترنت اشاره میکند. هدف از ایجاد اینترنت، فراهم آوردن سادهترین شکل دسترسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. بشر در تمامی تاریخ خود این کار را تجربه نکرده است. طراحی ذاتی اینترنت به گونهای است که تشویقی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و در عین حال ایجاد قدرتی موازی و فزاینده بین اطلاعات با ارزش و استفاده نامناسب از آنها است.
بنابراین لازم است تا هر شخص بین نفع سهولت دسترسی و به اشتراک گذاری همزمان دادهها و خطر از دست رفتن ارزش و یا استفاده نامناسب از آنها تعادلی ایجاد کند. جهت تخفیف بخشی از این ریسک، دولتها در جوامع دموکراتیک بعضی قوانین حفاظتی شخصی را وضع کردهاند. اما تکنولوژی، همواره در حال خلق روشهای جدید برای دور زدن این موارد حفاظتی و محدودیتها است. در تحلیل نهایی، از آنجا که مزایای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مضرات حفاظتی آن را خنثی میکند، دانستن این امر مهم است که دولتهای دموکراتیک در زمینهی حفظ حقوق فردی محدودیتهایی دارند.
تنها تدابیر حقوقی سخت که توسط قوه قهریه یک دولت دیکتاتور اعمال میشود، میتواند باعث کاستن انتشار اطلاعات در اینترنت شود. به عنوان یک کاربر، ما باید از این ریسک مطلع باشیم و هر بار که قصد به اشتراک گذاری اطلاعاتی در اینترنت داریم درباره مزایا و خطرات آنها بهخوبی تحقیق کنیم.
دولتها به شیوههای مختلف از جستجو درباره اطلاعات شخصی افراد منع شدهاند. اما شبکهها حاوی بسیاری از داده های شخصی هستند که در دسترس همگان قرار دارد (در خبرها آمد بود که یک متهم به جنایت، هنگامی که بهطور احمقانهای از جنایت خود در یک اتاق مجازی گپ اینترنتی صحبت می کرد، دستگیر شد). در خصوص این خبر و اینکه آیا دولت ها می توانند هر چیز را که بخواهند در اینترنت بررسی کنند، باید گفت که اینترنت تسهیلات اطلاعاتی فراوانی را نه تنها در اختیار افراد بلکه دولتها نیز قرار میدهد. این نیز خود یکی دیگر از پارادوکس های اینترنت است. قدرت گرفتن کاربران اینترنتی به معنی قدرتمندتر شدن دولتهایشان است. این همان چیزی است که ما اکنون دربارهی دولتهایی در سرتاسر دنیا مشاهده میکنیم که اکنون دارای قابلیت زیر نظر گرفتن و سانسور شهروندان خود به روشهایی هستند که تا پیش از این به هیچ وجه ممکن نبود.
دولتهای خودکامه در سرتاسر جهان بهصورت موثر از این تکنولوژی جهت کنترل سرکوبگرانهی جامعه و نشر تبلیغات نظام خود بهره برداری میکنند. اما در نهایت، تنها ضامن رسیدن به اهداف اولیه اینترنت یعنی گسترش آزادی ارتباطات، وجود دولتی دموکراتیک است که به حقوق اساسی اطلاع رسانی از قبیل آزادی بیان، اجتماعات، ابراز نظرهای فرهنگی، مذهبی، آموزشی، فهم و ادراک و نوآوری احترام میگذارد. بنابراین جهت کسب اطمینان از وجود آزادی های فردی در این فضای مجازی، ما باید در چهارچوب جامعهای دموکراتیک فعالیت کنیم تا این ضمانتها استمرار داشته باشند. در ارتباط با کنترل موارد جنایی در اینترنت، مجددا ًجوامع دموکراتیک باید قوانین جنایی خود در اینترنت را تحت قوانین حقوقی و مشابه آنچه در دنیای حقیقی اتفاق میافتد، در آورند. اینترنت نباید بهعنوان بهشتی برای اعمال جنایی در بیاید و این امر توسط تمامی جوامع دموکراتیک در سرتاسر جهان تأیید شده است.
چند سال پیش کتابی به نام ' تنها بولینگ بازی کردن ' به بازار آمد که در آن از کاهش ارتباطات اجتماعی در بین آمریکایی ها بحث شده است. نویسنده کتاب، 'رابرت پوتنام' ( Rabert Putnam) در این کتاب نظریه بسیار جالبی دربارهی موقعیت جامعه آمریکایی و فرهنگ آن ارائه میکند. نتیجه گیریهای 'پوتنام' بر مبنای این واقعیت استوار است که میل به فعالیتهای اجتماعی در زمینه ورزش بولینگ در بین همسایگان کاهش یافته است. در این زمینه علت را باید در جایگزینی این اجتماعات توسط نوع اینترنتی آنها یافت.
زندگی بر مبنای مشارکت از یک قرن و نیم پیش و هنگامیکه' آلکسیس دو توکوویل' (Alexis de Toqueville) در قرن 19 خصوصیات بارز آن را برشمرد، مایهی فخر و مباهات مردم آمریکا بود. بهخاطر داشته باشیم که ' مشکل اجتماعات ' به مدت صدها سال و از بدو شروع انقلاب صنعتی مورد توجه و زیر ذرهبین محققین اجتماعی بوده است. 'تونیس' (Tonnies) و 'وبر' (Weber) در اروپا و 'دیویی' (Dewey) و 'مک لوهان' (Mcluhan) در آمریکا همگی نگران سرنوشت اجتماعات در عصر جدید بودند. با ظهور هر تکنولوژی اطلاعاتی جدید، از فیلم، رادیو، تلویزیون و رایانه گرفته تا اینترنت و تلفن همراه، محققین اجتماعی احتمالات متعددی در این زمینه که آیا پایههای اجتماعات در حال سست شدن است، ارائه میدهند. کتاب 'پوتنام' را نیز باید از این نظر مورد توجه قرار داد.
بر مبنای رویدادهای پدید آمده در زمینهی اینترنت، باید با ظرافت بیشتری به پیش بینیهای کاهش مشارکت، نگاه کرد. میتوان گفت که حداقل کاری که اینترنت در این زمینه تا به حال انجام داده است، ایجاد روابط اجتماعی قویتر در بین دوستان و خانواده ها و ایجاد اجتماعاتی بوده که تا پیش از آن متصور نبود.
اینترنت کار خود را بهعنوان ابزار ارتباط دانشمندان و خصوصاً جهت تبادل دادهها و منابع تحقیقاتی، یا به عبارتی جهت خلق اجتماعی علمی شروع کرد. اما به مرور زمان اینترنت توانست خود را تا سطح برقراری ارتباط بین افراد از طریق پست الکترونیکی ارتقاء بخشد و از این رهگذر باعث بیشتر شدن گزینه های ارتباطات مخابراتی شود.
پس از مدتی، اینترنت بهعنوان فضایی جدید جهت بسط فعالیتهای تجاری در امور نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و ابزار پیگیری برای مصرف کنندگان، مورد توجه واقع شد. هنوز هیچکس تصور نمیکرد که روزی جنبهی اجتماعی اینترنت بهصورت کاربرد اصلی آن درآید. قوه محرکه این امر، نیاز اجتماعی به یافتن اجتماعات آنلاین است. اما طنز جالب در این میان در این است که بر اساس فرضهای اولیه درباره اثرات اجتماعی اینترنت، از آنجا که این ابزار باعث محدود کردن فزایندهی افراد به روابط غیر شخصی و رودررو میشود، بنابراین باید به آن به چشم یک نابود کنندهی اجتماعات نگریسته شود.
بهنظر میرسد اینترنت در حال خلق تغییراتی اساسی است؛ در نتیجه ذات و طبیعت روابط در جامعه و اجتماعات اینترنتی نیز با وضع قوانین جدید تغییر میکند. به عبارتی ما تنها در حال تغییر کانالهای ارتباطی خود نیستیم، بلکه به دنبال راهی برای ایجاد روابط اینترنتی صحیح و منافع طولانی مدت مشترک هستیم. این گونه جوامع جدید هیچوقت جایگزین جوامع اجتماعی از نوع واقعیشان نخواهند شد، بلکه به عنوان تسهیل کنندهی تجارب اجتماعی عمل خواهند کرد .به گونهای همزمان، این اجتماعات جدید در حال جهانیتر و محلیتر شدن هر چه بیشتر هستند. تسهیلات ارتباطی به ما امکان میدهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه ای جدید با اجتماعات که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم. در نتیجهی پیوستن به این 'اجتماعات از راه دور' قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری با همسایگان، بازارها و دولتهای محلی برقرار سازیم.
تغییر و تحولات در نظام اجتماعی ناشی از اینترنت انکار ناپذیر است. این تغییرات حتی شیوه برقراری ارتباط شاگرد و استاد و روش تدریس در سطوح دانشگاهی را هم متحول کرده است. این امر بهطور اساسی قابلیت انجام تحقیقات توسط دانشجویان و به اشتراک گذاشتن یافتههای آنها با دیگران را بالا برده است .امروزه حتی بچهها هم به نوعی برای تکالیف درسی و برقراری روابط اجتماعی خود به اینترنت وابسته شدهاند.
نظریه جامعهی علمی بین المللی در اواخر دهه 1980 مطرح بود و در اوایل دههی قرن بیست و یکم، دانش آموزان آمریکایی به دنیایی وسیع و در حال رشد از اطلاعات دسترسی پیدا کردند. امروزه، دیگر اینکه استاد درباره حقایق، ارقام و دادهها به شاگردان خود مطلب بیاموزد کافی نیست، زیرا دانشجویان خود میتوانند در منابع الکترونیکی که به وفور نیز یافت میشوند اینگونه اطلاعات را بهدست آورند. در عین حال، دیگر حتی نمیتوان از آنها انتظار داشت تا مطالب کتابهای درسی خود را حفظ و یا درس پس بدهند. در عوض آنچه اکنون دانشجویان بهدرستی به دنبال آن هستند، پرداختن عقلانی و انتقادی به روابط بین پدیدهها و ایجاد ساختارهای تحلیلی برای مواجهه با مسائل از ابعاد مختلف است.
'ونچرلی' معتقد است که اینترنت انتظار همه را دربارهی تدریس و آموزش بالا برده است؛ زیرا اساتید امروزه مجبورند مطالب خود را با عمق بیشتری بیان کنند و حوزههای شناختی جدید را بسیار بیشتر از آنچه در گذشته مورد توجه بود، پوشش دهند.
دانش آموزان نیز انتظار دارند که دامنهی فرایند یادگیری خود را در هر لحظه که نیازمند سئوال و برقراری رابطه با استاد باشند، به خارج از محدودههای کلاس گسترش دهند. پست الکترونیکی، اتاقهای گفتگو، نشستهای اینترنتی و ... باعث شده تا ارتباط دانشجویان با استاد و مطالب درسی بیشتر شود. این امر نکته مثبتی برای آینده آموزش محسوب میشود. در عین حال که شبکههای اجتماعی برای جوانان در ایالات متحده و دیگر کشورها بسیار مهم است، این امر باعث بروز سردرگمی در کلاسها نشده است.
افراد زیادی به اینترنت به عنوان منبع دوستیابی و کسب اطلاعات مراجعه میکنند. کاملاً بدیهی است که این امر به روابط دیپلماتیک در سطح بین الملل کمک خواهد کرد.
اینترنت امروزه امکان کاملاً غیر منتظره برقراری ارتباطات بین افراد و شهروندان را فراهم کرده است. امری که در تاریخ روابط بین الملل در تئوری و در عمل به یک رویا شبیه بود. اینترنت به کلی این خط سیر را تغییر داده است و امکان برقراری ارتباطات بین افراد و گروههای یک اجتماع با افراد و گروههای جوامع دیگر را مهیا کرده است.
طبیعی است که این امر اثراتی جهانی از خود بهجای خواهد گذاشت، همانگونه که ارتباط بین نخبگان و رهبران جوامع اثرات مشهودی روی امکان برقراری روابط در سطح بین الملل داشت. امروزه، شهروندان در دو طرف مرزها میتوانند عقاید، نظرات و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، و از این گذر به خلق قلمرو عمومی جهانی بپردازند که میتواند کاملاً مجزا و در مواردی متناقض، با قلمروهای ارتباطی در سطوح دیپلماتیک و دولتی باشد. آنچه که یک دولت، آن را خوب و ضروری میپندارد، ممکن است با نظرات کاربران اینترنتی در سرتاسر جهان مطابق نباشد. این امر باعث ایجاد تنش در سیستم های بین المللی و در عین حال نوعی جدید از محدودیت در حوزه تواناییهای دولت ها میشود.
آدرسهای شبکهی اجتماعی
در اینجا نشانی بعضی از سایتهایی را که در زمینهی ترکیب و ارتقاء ارتباطات اجتماعی موجود و همچنین تشکیل گروههای اجتماعی جدید هستند مشاهده میکنید. این سایتها از جمله شبکههایی هستند که با سرعت در اینترنت در حال رشد و نشان دهندهی پدیدهای غیرمعمول به نام اعتبار روز افزون اجتماعی هستند.
http://www.myspace.com یک گروه اینترنتی که در آن شما میتوانید با دیگر دوستان خود آشنا شوید و در عین حال فضایی اختصاصی را در اختیارتان قرار میدهد تا در آن عکسها، ژورنالها و سلایق خود را با شبکهای در حال گسترش از رفقای مشترک خود به اشتراک بگذارید.
http://www.facebook.com فهرست راهنمای اجتماعی که به افراد اجازه میدهد تا اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این آدرس همچنین به افراد کمک میکند تا به آن بخش از اطلاعات که بیشترین ارتباط با فرد را داراست، دسترسی داشته باشند.
http://www.craigslist.com در آدرس زیر شما میتوانید به مواردی از قبیل بازارها، طبقه بندی انجمنهای محلی، کاریابی، مسکن، لوازم و خدمات، آگهی، فعالیتهای اجتماعی، دوستیابی، مشاوره و اطلاعات اجتماعی و بسیاری از اطلاعات دیگر را بهدست آورید.
http://www.wikipedia.com آدرس بزرگترین دایره المعارف مرجع در اینترنت است. این دایره المعارف رایگان و بهصورت اشتراکی توسط مردم سرتاسر جهان نوشته می شود.
http://www.dailykos.com فضای اینترنتی آزادی خواهانهای جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید مردم است.
http://www.townhall.com فضای اینترنتی حزب محافظه کار ها جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید.
http://www.youtube.com شرکتی رسانهای است که استفاده کنندگانش آن را اداره میکنند. در این سایت افراد تصاویر ویدئویی حقیقی خود را با دیگران به اشتراک میگذارند و موارد ارائه شده توسط دیگران را از سرتاسر جهان روی شبکهی اینترنت مشاهده میکنند. گوگل اخیراً این سایت را خریداری کرده است. http://www.innocentive.com این سایت، فضایی را برای تبادل اطلاعات دانشمندان و محققین دربارهی نوآوری و آخرین دستاوردهای علمی اختصاص داده، تا در آن بتوانند یافتههای جدید خود را با هم به اشتراک بگذارند و سطح دانش خود را با یافتههای جدید علمی بروز کنند.
http://www.tribe.net این سایت با برقراری ارتباط بین افراد یک اجتماع محلی به آنها در یافتن شغل، آپارتمان، رستوران و دندانپزشک مناسب، راهپیمایی و علایق مشترک، کمک میکند. کاربران این سایت یا خود گروهی جدید را پایه ریزی می کنند یا به گروههای موجودی می پیوندند که توسط دوستان و یا دیگرانی که در همسایگی و یا در شهرشان زندگی میکنند و دارای علایق مشترک هستند، درست شده است.
http://www.friendster.com این سایت با آوردن توان سازماندهی شبکههای اجتماعی به تمامی شئونات زندگی افراد، سعی میکند تا دنیا را به مکانی کوچکتر تبدیل کند.
http://www.ourstory.com سایت فوق این امکان را فراهم میسازد تا افراد بتوانند داستانها و خاطرات خود را نگهداری و با هم به اشتراک بگذارند و همچنین روابط بین خود را از راه یادآوری، نوشتن و به اشتراک گذاشتن خاطرات مهم، توسعه دهند.
منبع:
http://usinfo.state.gov/usinfo/USINFO/Products/Webchats/venturelli_11_july_2006.html