تلفن در مرکز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است . در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال 1876 تصور می کرد تغییر داده است. تلفن باعث ایجاد همنشینی ،اشتغال و دسترسی میلیونها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازهای به سوی جهان نوین شده است...
پیشگفتار:
تلفن در مرکز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است . در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال 1876 تصور می کرد تغییر داده است. تلفن باعث ایجاد همنشینی ،اشتغال و دسترسی میلیونها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازهای به سوی جهان نوین شده است.
بر اساس مطلبی که در 'سایت پرنیاز'[1] آمده است از دهه 1960 فکر آزاد کردن تلفن از حالت ثابت و بکارگیری آن در مکانهای مختلف در کشورهای اسکاندیناوی پا گرفت. در اوایل سال 1985 گروهی متشکل از 17 کشور اروپایی به نام (GMS) بوجود آمد تا بصورت هماهنگ طرح تلفن سیار دیجیتالی را اجرا کنند هر چند طبق انتظاراتی که از آنان میرفت موفق نشدند اما در نهایت موفق به ابداع سیستمی شدند که در نوع و زمان خود بیعیب و نقص بود.
به دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، تلفن همراه از سوی تمامی کشورها مورد استقبال قرار گرفت و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره برداری قرار گرفت. سیر تکاملی تلفنهای همراه طوری بوده که این تلفنها ابتدا فقط جهت انتقال سیگنالهای صوتی کاربرد داشت اما به تدریج با ساخت انواع پیشرفتهتر به عنوان وسیلهای چند منظوره تبدیل شد که علاوه بر برقراری ارتباط (صوتی وتصویری)، عکسبرداری و فیلمبرداری و دریافت و ارسال پیامک و...کارکردهای فعلی وسیله مورد نظر هستند و در آینده کارکردهای پیچیدهتری برای آن متصور است. موارد اشاره شده از اهداف طراحان و سازندگان این وسیله است و در بیشتر جوامع (سنتی و پیشرفته) مورد قبول است. اما این مقبولیت تا جایی ادامه دارد که به زیرساختهای فرهنگی و دینی و اخلاقی و ملی جامعه زیان نرساند و باعث از هم پاشیدگی بنیانهای اجتماعی ازقبیل خانوداه، مدرسه و... نشود.
مسأله تحقیق: فناوریها بشدت در حال ارتقا و توسعه هستند که این امر ضمن سرعت بخشیدن به موتور صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی، جهان پیرامونی خود را نیز متحول و دگرگون میکنند. جهانی شدن و تسهیل ارتباطات جهانی بخشی از آثار فناوریهای نوین بخصوص در زمینههای ارتباطاتی شمرده میشود. در همین حال و با توجه به بحث جهانی شدن، دیگر گریزی از فناوریهای نوین نیست و یا به عبارتی دیگر این دو هم اکنون لازم و ملزوم یکدیگر شدهاند. اما در کنار فوایدی که فناوریهای جدید به ویژه فناوریهای ارتباطی دارند، آسیبهایی نیز به دنبال دارند.
تلفن همراه نیز مانند دیگر فناوریهای نوین چون تلویزیون، ویدیو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبههای بسیار مثبت آن، میتواند آثار منفی اجتماعی و یا اخلاقی بدنبال داشته باشد. موبایل یا همان تلفن همراه نیز از پدیده های نوظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال است و خصوصا دردهه اخیر بشدت جای خود را در بین افراد خانوادهها و به ویژه جوانان در سطح جهان و نیز ایران باز کرده است. درمیان انبوه جمعیت چه در مترو، اتوبوس و یا سایر مکانهای عمومی بسیاری از افراد را میتوان دید که در حال کار کردن با تلفن همراه هستند. این افراد یا در حال مکالمه و یا در حال استفاده از امکانات جنبی آن چون گیم، بلوثوت یا موسیقی و نظایر آن هستند. مثلا به دلیل توسعه و چند رسانهایی شدن تلفنهای همراه نسل جدید که از دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری و سیستم بلوثوت برخوردار هستند، آثار و تبعات مثبت و منفی این فناوری جدید نیز دایم در حال گسترش و پیچیده شدن است.
ضمنا با توجه به رشد روزافزون فناوریها، احتمال اینکه تلفنهای همراه از فناوریهای جدید دیگری در آینده نزدیک برخوردار شوند بسیار زیاد است. سهولت در دسترس بودن افراد، سرعت بخشیدن به بسیاری از کارها، از میان بردن بسیاری از نگرانیها و کاسته شدن از حجم ترافیک به لحاظ انجام بسیاری از کارهای بانکی توسط این دستگاه از جمله فواید تلفن همراه است.
انجام تخلفات در محیط مجازی و مخدوش شدن ارزشهای اخلاقی و قانونی به دلیل تخلفات یاد شده و سوء استفاده از تلفن همراه، کاهش تماسهای رو در رو، از جمله مشکلات ناشی از این فناوری به حساب میآید. برای مقابله با این گونه مشکلات، مطالعات و تلاشهایی در تمامی کشورها از جمله ایران در حال انجام شدن است. مردم در هر جامعه باید فرهنگ استفاده صحیح از وسایل روز را آموزش ببینند. متأسفانه فرهنگ استفاده از وسایل مدرن همزمان با رشد تکنولوژی و فرآیند تولید به موازات هم افزایش پیدا نمیکند و در نتیجه باعث عقب ماندن افراد در استفاده صحیح از آنها میشود. به گفته بسیاری از محققان، آگاه سازی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و فرهنگسازی خصوصا در زمینه استفاده از فناوریهای نوین ارتباطاتی، برخوردهای قانونی با متخلفین مجازی، از جمله راهکارهای مهم برای مقابله با تبعات منفی تلفن همراه شمرده می شود که لازم است در این خصوصا سرمایه گذاری و توجه بیش از پیش صورت پذیرد.
به همین منظور، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای همشهری نیز به عنوان یک رسانه که میتواند در آشنا کردن مردم با مزایا و معایب تلفن همراه و گسترش فرهنگ صحیح استفاده از این فناوری نقشی داشته باشد، این موضوع را به عنوان مسألهای برای نظرسنجی خود قرار داده است. این مسأله از طریق پرسشهای زیر پیگیری میشود:
پرسشهای تحقیق:
فرهنگ استفاده از موبایل در میان شهروندان تهرانی چگونه است؟(1 و 2 و 3 و 4)
بیشتر برای چه کاری از تلفن همراه استفاده میکنند؟(5 و 6)
ضرورت وجود تلفن همراه از نظر پاسخگویان تا چه حد است؟(7 و 8 و 9 و 10)
مزایای تلفن همراه از نظر پاسخگویان چیست؟ (س 12)
معایب تلفن همراه از نظر پاسخگویان چیست؟ (س 11 و 13)
ضرورت و اهمیت تحقیق: 'رشد قابل ملاحظه تلفن همراه در سراسر جهان نشان می دهد که این بازار سریعتر از پیشبینیهای قبلی به بلوغ و رشد خود خواهد رسید. براساس نتایج حاصل از آخرین مطالعات مرکز tariff consultancy در 34 بازار رو به رشد جهان، در حالی که نرخ نفوذ تلفن همراه بین مردم در سراسر جهان در سال 2008، 46 درصد بوده است، این رقم تا سال 2013 میلادی به 95 درصد خواهد رسید.'[2]
استفاده نکردن بهینه و صحیح از تلفن همراه موجب بروز مشکلات و آسیبهای جدی اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده است. در سالهای اخیر تلفن همراه به عنوان یکی از پدیده های ارتباطی در دنیای امروز در بین تمام اقشار و گروههای مختلف سنی جامعه گسترش پیدا کرده و حتی بسیاری از دانش آموزان در دوره ابتدایی نیز به تلفن همراه دسترسی دارند. طی سه تا چهار سال گذشته با فراهم آمدن امکانات زیرساختی مخابرات در کشور و گسترش همراه اول و ایرانسل و ارزان شدن گوشیهای همراه که مجهز به امکاناتی همچون بلوتوث، دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت بالا هستند گروه سنی مشترکین تلفن همراه به حداقل رسیده است و کودکان و نوجوانان زیادی نیز این فناوری نوین را در اختیار دارند.
هم اکنون بسیاری از خانوادهها بدون توجه به تبعات منفی این تکنولوژی برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه میکنند و حتی بسیاری از آنها در مقابل درخواست فرزندان خود در خرید گوشیهای مدرنتر تسلیم میشوند.
درست است که تلفن همراه در جهت سرعت انتقال پیام، کم کردن فاصله انسانها و کم کردن هزینههای اطلاع رسانی بسیار مؤثر است اما آسیبهای فرهنگی، اجتماعی و به خصوص سیاسی که امروزه به طور شفاف در جامعه دیده میشود، بسیار زیاد است.
متأسفانه در کشور ایران به آسیبهای تلفن همراه کمتر توجه میشود؛ مسؤولان فرهنگی کشور باید در جهت آگاهی بخشی به مردم به خصوص قشر جوان اقداماتی مؤثر و مفید داشته باشند و به مردم استفاده صحیح از وسایل مدرن و سوء استفاده سودجویان از محتویات داخل تلفن همراه را آموزش دهند. مرکز تحقیقات ومطالعات رسانهای همشهری نیز به عنوان رسانهای فرهنگی با انجام این تحقیق قصد دارد تا به نوعی در جهت آگاه کردن مردم نقشی داشته باشد.
کلیات تحقیق:
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به فرهنگ استفاده از تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی دست یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 600 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفنها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسشهای تحقیق را داشتهاند، منعکس شده است.
اهداف:
هدف از انجام این پژوهش آگاه سازی مردم درباره معایب و مزایای تلفن همراه است.
روش نظرسنجی:
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.
جامعه نمونه:
در این تحقیق نمونه آماری شامل 600 نفر از مردم تهران است. از این تعداد 50 درصد مرد و50 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 23 تا 26 آبان ماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری انجام شده است.
پرسشهای نظرسنجی:
1. جنس
2. سن
3. تحصیلات
4. آیا پاسخگویان تلفن همراه دارند؟
5. اعتباری یا ثابت؟
6. چرا اعتباری؟
7. چرا ثابت؟
8 . چرا هر دو؟
9. پاسخگویان بیشتر از کدامیک از امکانات تلفن همراه خود استفاده میکنند؟
10. پاسخگویان بیشتر در چه مواقعی از تلفن همراه استفاده میکنند؟
11. به نظر پاسخگویان تلفن همراه برای چه سنی مناسب نیست؟
12. به نظر پاسخگویان داشتن تلفن همراه ضرورت دارد؟
13. چرا ضرورت دارد؟
14. چرا ضرورت ندارد؟ 15. از نظر پاسخگویان در چه جاهایی نباید از تلفن همراه استفاده کرد؟ 16. از نظر پاسخگویان مزایای تلفن همراه چیست؟
17. از نظر پاسخگویان استفاده از تلفن همراه چه معایبی دارد؟
چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، به منظور دست یافتن به فرهنگ استفاده از تلفن همراه در بین شهروندان تهرانی انجام گرفته است. یافتههای این طرح به قرار زیر است.
- 50 درصد از پاسخگویان مرد و50 درصد زن هستند.
- 31 درصد پاسخگویان در گروه سنی 30-21 سال قرار دارند .
- 41 درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
- 79 درصد از پاسخگویان تلفن همراه دارند.
- 55 درصد از پاسخگویانی که تلفن همراه دارند دارای خط ثابت هستند، 35 درصد خط اعتباری دارند و 10 درصد هم خط ثابت و هم خط اعتباری دارند.
- از میان پاسخگویانی که خط اعتباری دارند، 49 درصد قیمت پایین سیمکارت اعتباری را دلیل این امر میدانند.
- 66 درصد از پاسخگویانی که خط ثابت دارند، قدمت خط ثابت را به عنوان دلیل این موضوع بیان کردند.
- 35 درصد از پاسخگویانی که هم خط اعتباری و هم خط ثابت دارند، تقسیم شدن هزینهها را دلیل این امر بیان کردند.
- 52 درصد از دارندگان تلفن همراه فقط برای مکالمه از این فناوری استفاده میکنند.
- 73 درصد از پاسخگویانی که تلفن همراه دارند، بیشتر در مواقع ضروری از این وسیله استفاده میکنند.
- به اعتقاد 45 درصد از پاسخگویان تلفن همراه برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست.
- 83 درصد از پاسخگویان داشتن تلفن همراه را یک امر ضروری میدانند.
- از میان پاسخگویانی که تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند، 46 درصد در دسترس بودن افراد را دلیل این امر میدانند.
- 75 درصد از پاسخگویانی که داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری نمیدانند، نبود فرهنگ استفاده درست از این فناوری را به عنوان دلیل خود بیان کردند.
- به اعتقاد 54 درصد از پاسخگویان، در مکانهای عمومی نباید از تلفن همراه استفاده کرد.
- 57 درصد از پاسخگویان کاهش نگرانی (در دسترس بودن) را مهمترین مزیت تلفن همراه میدانند.
- 23 درصد از پاسخگویان ایجاد مشکلات جسمانی را مهمترین ایراد تلفن همراه میدانند.
توصیف یافتهها
جنس پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 1، از میان 600 نفر پاسخگو، 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.
جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس
تعداد
درصد
مرد
300
50
زن
جمع
600
100
نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان بر اساس جنس
سن پاسخگویان:
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده میشود بزرگترین گروه سنی در 600 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 30 سال (31 درصد) و کوچکترین گروه سنی را 71 سال به بالا ( 2 درصد ) تشکیل میدهند.
جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن
سن
21 تا 30 سال
186
31
31 تا 40 سال
158
27
41 تا50 سال
97
16
51 تا60 سال
86
14
15 تا20 سال
30
5
61 تا 70 سال
71 سال به بالا
13
2
نمودار شماره 2- پراکندگی پاسخگویان بر اساس سن
سطح تحصیلات پاسخگویان:
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 600 نفر پاسخگو، 41 درصد دیپلم و 1 درصد دارای مدرک دکترا هستند.
جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
تحصیلات
دیپلم
244
41
زیر دیپلم
140
23
کار شناسی
111
18
کاردانی و دانشجو
68
11
بیسواد
17
3
کارشناسی ارشد
دکترا
4
1
نمودار شماره 3- پراکندگی پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
پاسخگویان تلفن همراه دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 600 نفر پاسخگو، 79 درصد تلفن همراه دارند.
جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس داشتن تلفن همراه
بله
473
79
خیر
127
21
نمودار شماره 4- پراکندگی پاسخگویان بر اساس داشتن تلفن همراه
پاسخگویان خط اعتباری دارند یا ثابت؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 473 نفر پاسخگوی دارنده تلفن همراه، 55 درصد خط ثابت دارند.
جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس داشتن خط اعتباری یا ثابت
ثابت
259
55
اعتباری
165
35
هر دو
49
10
نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخگویان بر اساس داشتن خط اعتباری یا ثابت
چرا پاسخگویان خط اعتباری دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره6، از میان 165 نفر پاسخگویی که خط اعتباری دارند، 49 درصد ارزانتر بودن سیمکارت اعتباری را به عنوان دلیل خود بیان کردند.
جدول شماره 6 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری
دلیل پاسخگویان برای داشتن خط اعتباری
ارزانتر بودن سیمکارت اعتباری
81
امکان کنترل هزینهها
25
دلیل خاصی ندارم
طرحهای متنوع
8
نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری
چرا پاسخگویان خط ثابت دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 259 نفر پاسخگویی که خط ثابت دارند، 66 درصد قدمت خط ثابت را دلیل این امر میدانند.
جدول شماره 7 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط ثابت
دلیل پاسخگویان برای داشتن خط ثابت
قدمت خط ثابت
170
66
آنتندهی بهتر
عدم نیاز به شارژ
7
اعتبارکار
هزینه کمتر
6
نمودار شماره 7 - پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط ثابت
چرا پاسخگویان هم خط ثابت و هم خط اعتباری دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 49 نفر پاسخگویی که هم خط ثابت و هم خط اعتباری داشتند، 35 درصد تقسیم شدن هزینهها را دلیل این امر بیان کردند.
جدول شماره 8 - توزیع پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری و ثابت
دلیل پاسخگویان برای داشتن خط اعتباری و ثابت
تقسیم شدن هزینهها
12
آنتندهی هر سیمکارت در جای خاص
22
اختلالات خط ثابت
راحت بودن تعویض سیمکارت اعتباری
نمودار شماره 8 -پراکندگی پاسخگویان بر اساس دلیل آنها برای داشتن خط اعتباری و ثابت
پاسخگویان بیشتر از کدامیک از امکانات تلفن همراه خود استفاده میکنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 473 نفر پاسخگویی که تلفن همراه دارند، 52 درصد بیشتر برای مکالمه از تلفن همراه خود استفاده میکنند.
جدول شماره 9 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه بیشتر از کدامیک از امکانات تلفن همراه خود استفاده میکنند
مکالمه
246
52
پیامک
203
43
بلوتوث
9
سایر(بازی، رادیو، مکانیاب، اینترنت، دوربین)
موسیقی
نمودار شماره 9- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه بیشتر از کدامیک از امکانات تلفن همراه خود استفاده میکنند
پاسخگویان در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده میکنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 473 نفر پاسخگویی که تلفن همراه دارند، 73 درصد بیشتر برای انجام کارهای ضروری از تلفن همراه خود استفاده میکنند.
جدول شماره 10 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده میکنند
پاسخگویان در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده میکنند
انجام کارهای ضروری
344
73
همه کارها
53
تماسهای کاری
48
باخبر شدن از دوستان
19
سایر(تبریکات، کارهای بانکی، تبلیغات کاری)
نمودار شماره 10- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مواقعی از تلفن همراه خود استفاده میکنند
پاسخگویان تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمیدانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، به اعتقاد 45 درصد از پاسخگویان تلفن همراه برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست .
جدول شماره 11 - توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمیدانند
پاسخگویان تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمیدانند
زیر 15 سال
272
45
زیر 18 سال
188
زیر 10 سال
63
مناسب برای همه سنین
زیر 22 سال
28
نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه تلفن همراه را برای چه سنی مناسب نمیدانند
آیا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، 83 درصد از پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند.
جدول شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند یا نه
پاسخگویان داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند یا نه؟
496
83
104
نمودار شماره 12- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه داشتن تلفن همراه را برای افراد ضروری میدانند یا نه
چرا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را ضروری میدانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 496 نفر پاسخگویی که داشتن تلفن همراه را ضروری میدانند، 46 درصد در دسترس بودن را به عنوان دلیل خود بیان کردند..
جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری میدانند
پاسخگویان چرا داشتن تلفن همراه را ضروری میدانند؟
در دسترس بودن
229
46
شرایط کاری
115
امکان استفاده از آن در فوریتها
77
گره خوردن با زندگی افراد
75
15
نمودار شماره 13- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری میدانند
چرا پاسخگویان داشتن تلفن همراه را ضروری نمیدانند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از میان 104 نفر پاسخگویی که داشتن تلفن همراه را ضروری نمیدانند، 75 درصد نبود فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه را به عنوان دلیل خود بیان کردند.
جدول شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمیدانند
پاسخگویان چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمیدانند؟
نبود فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه
78
از بین رفتن مرز کار و زندگی
20
هزینههای اضافی
نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه چرا داشتن تلفن همراه را ضروری نمیدانند
از نظر پاسخگویان در چه جاهایی نباید از تلفن همراه استفاده کرد
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، به اعتقاد 54 درصد از پاسخگویان در مکانهای عمومی نباید از تلفن همراه استفاده کرد.
جدول شماره 15- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد
از نظر پاسخگویان در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد
مکانهای عمومی
322
54
مکانهایی که نوشته شده ممنوع
117
هنگام رانندگی
95
مهمانیها
39
استفاده در همه مکانها
نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخگویان بر اساس اینکه در چه مکانی نباید از تلفن همراه استفاده کرد
مزایای تلفن همراه از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 16، از میان 41 نفر پاسخگویی که خرید اینترنتی داشتهاند، 34 درصد مطابقت نداشتن کالا با تبلیغات را مهمترین ایراد خرید اینترنتی عنوان کردند .
جدول شماره 16- توزیع پاسخگویان بر اساس مزایای تلفن همراه
کاهش نگرانیها (در دسترس بودن)
345
57
سرعت بخشیدن به کارها
121
امکان استفاده از تلفن همراه در هر مکان
نمیدانم
40
مزیتی ندارد
سایر
نمودار شماره 16- پراکندگی پاسخگویان بر اساس مزایای تلفن همراه
معایب تلفن همراه از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 17، 23 درصد از پاسخگویان ایجاد مشکلات جسمانی را مهمترین ایراد تلفن همراه میدانند.
جدول شماره 17- توزیع پاسخگویان بر اساس معایب تلفن همراه
ایجاد مشکلات جسمانی
141
بدآموزی
92
ایرادی ندارد
80
ایجاد مزاحمت
76
از بین رفتن حریم شخصی افراد
56
ایجاد تصادفات
سایر(مشکلات سیستم مخابراتی، استفاده بیش از حد)
نمودار شماره 17- پراکندگی پاسخگویان بر اساس معایب تلفن همراه
[1] . سایت پرنیاز
[2] . سایت اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران