مطالعه موردی: موسسه همشهری
اکنون در در دنیای رسانهها، ماهیت همگرایی رسانه ای غیر قابل اجتناب است. همگرایی بر رسانهها/روزنامه نگاری تاثیر کلان گذاشته است و ما به وضوح شاهد این تغییرات هستیم. ساختارهای رسانه ای تغییر کردهاند و شیوه سنتی رسانهها/روزنامهنگاران در گرداوری و ارائه مطالب تغییر کرده است. همگرایی در وهله اول وابسته به فناوری است. با رشد روز افزون فناوری، فرآیند همگرایی بصورت مشابه شکل تازه پیدا کرده است. این فرآیند بر حرفه و سازمانهای رسانه ای تاثیر گذاشته است. در این مقاله سعی شده است مفهوم همگرایی، تغییرات جزئی فرایند همگرایی، تغییراتی که همگرایی در رسانه ها/روزنامهنگاری ایجاد کرده است بررسی گردد. مفهوم همگرایی در بستر رسانههای لیبرال رقابتی شکل گرفته است و یکی از اهداف کلیدی آن جذب مخاطب بیشتر است. جهت نقد این مقاله ما انواع همگرایی و علل آن را در رسانه های خبری ایران بویژه موسسه همشهری که قبلا روزنامه بود را بررسی کردهایم.
1.1 مقدمه عبارت همگرایی تقریبا در دو دهه اخیر سر خط خبرها بوده است. دلایل مختلفی برای توسعه همگرایی وجود دارد. توسعه فناوری ارتباطات، ترقی در فناوری دیجیتال و اینترنت محرک همگرایی هستند. همگرایی بصورت قابل توجه بر ماهیت روزنامه نگاری تاثیر گذاشته است. امروزه، روزنامه نگاران با چندین چالش در بازار و محل کار روبرو هستند. ضروری است آنها مهارت هایی جهت خلق عناصر وب از جمله محتوای صوتی-تصویری، اطلاعات تصویری، گرافیک، فایل صوتی، ابزار تدوین و غیره کسب کنند. رسانه ها در حال کاربر پسندتر و فرا تعاملی تر شدن هستند. با پیشرفت فناوری دیجیتال، همگرایی در حال پیچیده تر شدن است. ضروری است که این رویه جدید در حال رشد، تاثیر آن بر عملکرد روزنامه نگاری و تاثیر آن بر ساختارهای سازمانی رسانه ها را بشناسیم. اکنون رسانه ها قادرند ویژگی های ساختاری مختلف رسانه ها را با هم ادغام کنند و به یکدیگر پیوند زنند و با کمک آن از کلیه مرزهای زمینی که برای رسانه خاصی است عبور کنند. در واقع به نظر می رسد این موضوع شبیه 'محو کردن مرزهای رسانه ها' است. با کمک اینترنت فرصت های استثنائی برای شاغلان رسانه ها جهت گردآوری برنامه و سپس پخش برنامه در سراسر دنیا بوجود آمده است. این موضوع در گذشته تصور ناپذیر بود. امروزه ساختار دیجیتال رسانه ها جهت رسیدن اخبار به مخاطب سرعت غیر قابل تصوری بوجود آورده است. گسترش شبکه های رسانه های اجتماعی، ساختار دیجیتال و پایگاه های اینترنتی موجود در وب همه این امور را میسر ساخته است. فناوری در حال حاضر پژوهش را به راحتی پیش می برد. ممکن است فناوری سبب گردد همگرایی، رابطه، محتوا و ارتباطات تبدیل به محرک یا ابزارهای اصلی پژوهش گردند. در این زمینه رسانه های اجتماعی، استفاده از اینترنت و تلفن همراه استانداردهای مهمی جهت تعیین مخاطب همواره در حال تغییر یا الگوهای رفتاری و تقاضای مشتریان می باشد. همه اَشکال رسانه های اجتماعی یا رسانه های نوین به عنوان انشعاب همگرایی همواره به کانال دائما مهمتر ارتباطات تبدیل می گردند. 1.2 همگرایی رسانه ها: واقعا معنای آن چیست؟ لغت همگرایی یعنی 'کنار یکدیگر قرار گرفتن دو یا چند چیز'. همگرایی یعنی ترکیب شدن محصولات سابق رسانه ها از جمله محصولات چاپی، رادیو، تلویزیون و غیره که نیروی این ترکیب را اینترنت و کامپیوتر فراهم می کنند. همگرایی رسانه ها عمیقا بر صنعت اخبار تاثیر گذاشته است. علاوه بر آن، صنعت خدمات مثل سرگرمی، کسب و کارهای مخابراتی و اینترنتی، پهنای باند و غیره شاهد سنت شکنی اساسی نیز بوده اند. 1.3 مدل های برگزیده همگرایی رسانه ها